Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 850
14 191
113
Igen, lehet, hogy felvált.
De nézd meg, mikor olyan kézi váltóst vezetsz, amelyik javasolja a gyár által ajánlott sebességváltó állást. Én azt figyeltem, hogy rendre az ideális tartomány alatti fordulatszámot eredményez. Miért? Mert így alacsonyabb eredményt lehet lekönyvelni a modellhez. A szent emisszós értékek rovatban. -Ugye arról meg már nem tehet és tárt karokkal vonogathatja a gyár a vállát, hogy háde' a jobbágy nem azt tartja be. Az meg nekik még pluszba jól is jöhet, hogy hamarabb kerül szervízbe az autó. Aztán meg számolja ki egyszer valaki, hogy mi a környezetkárosítóbb, plusz 1-2 száz fordulat, vagy az alkatrészcserék.
Viszonylag keveset vezetek dízelt, de néha igen, azon 3-5 km/h tartományban is már megérzi, azaz inkább látja az ember, hogy marhára nem szereti azt a fokozat/sebesség tartományt a motor; pechre(?) pont 90km/h hatodikban. Tehát hiába fogyasztana kevesebbet és a forgalomtól gurulgathatnék 90-nél 6.-ban, ha egyszerűen olyan, mint a szocialista munkamorál, hogy a viszonya megvan, de a szervezete nem kívánja.
...
Ahogy a lányom mondaná, abszolút adom.

S nekem is kedvenc hivatkozási alapom a cikk, amit idéztél, belinkeltél.

Talán annyit lehetne még tovább pontosítani, hogy van az a legalja fordulatszám tartomány, ami már tényleg káros.
Akik már nem találkoztak (s ilyenek egyre többen vannak!) a '60-as, '80-as évekbeli, - mai szemmel - (leginkább karburátoros benzines) rettenetekkel, azok nem tudják, hogy miről beszélünk, amikor remegésről, rángatásról, beszélünk.

Viszont, hogy van e ilyen káros fordulatszám tartomány, az meg méretezés kérdése - legyen bármennyire is bánat gyenge egy motor.

Emlékezzünk csak a szívódízel motorokra! Annyi pörgési hajlam nem volt bennük, hogy üresben adtál neki alapjáraton két gázfröccsöt, aztán lemondóan sóhajtottál, s soha többet nem vetemedtél ilyenre.
Itt van két - jobban sikerült példa, érdemes megnézni a nyomatékjelleggörbéket:

S még ez volt a forgósabb...:

Ezeket a taxisok úgy vezették, hogy ha nem ösztökélte őket a forgalom, akkor szinte csak alibiből adtak gázt két váltás között...
Ezek a motorok mai értékrenddel nézve (1000 Le:hadonaszos:) túl voltak terhelve minden üzemmódban és mégis kimentek a világból - még alapjáraton erőltetve is.

S akkor vissza a Hyundai ezres ősbűnre, olyan nyomaték és teljesítmény jelleggörbéje van 1000 és 2000 között, hogy a szííívedhez fogsz kapni (nyilván a feltöltőnek és a nagyon rafinált CVVD vezérlésnek köszönhetően, de sokadszorra már nem linkelem be):

1000 és 1500 között erősebb, mint a 2.4 literes 2410 Volga motor, de még 2000-nél sem gyengébb!

De a 2.4i Opel Omega motortól sem gyengébb ebben a tartományban (ismétlem, a DCT-s Hyundai hétköznapi körülmények között 1500-2000 között forog)

De most fogsz sokkot kapni!
1000-es fordulaton erősebb, mint a V6-os 2,9i Ford Scorpio motor!
S még kétezernél is becsülettel helyt áll a másikhoz viszonyítva.

Volt szerencsém - hosszabb-rövidebb ideig vezetni mind a három említett típust, még ha ez régen is volt.

De ez a kis nyomorék motorka tényleg ilyen magabiztossággal húz már kis fordulaton is (különösen, ha már üzem meleg...).

Nyilván a tervezők sem hülyék, mert a motorka 2019-es teljes áttervezésekor pl. az olajszivattyút is teljesen áttervezték:
MED_0017151438.jpg


Ezen a linken meg további öt érdekes ábrát láthattok:

Hogy ez normális szemlélet e (alul váltó automaták, váltásra ösztökélő kijelzések, stb.) a motorok élettartama szempontjából, arra két válaszom van.
1,
A múlt század elején (5-9 literes motorok) értékrendjén élt benzinvérűek is már a szívükhöz kaphattak az ötvenes évek "pöttöm";1500-2000 köbcentis motorjai láttán.
Ahogy mi is a szívünkhöz kapunk, amikor 120 Le/literes fajlagos teljesítményű motorokat adnak el sima utcai motorokként. Ne feledjük nem csak a háromhengeres, ezres motorok vannak ennyire felhúzva!

De erre azt lehet mondani, hogy megvan a műszaki megalapozottsága, méretezettsége.

2, Idézet a cikkből:
"...Ne legyünk meglepődve, ha utóbbiakból nem látunk majd sok 300 ezer kilométer felett futott példányt..."

Még ez is szép futásteljesítmény ahhoz képest, hogy milyen üzemóra/kilométer élettartama van egy VFTS motornak, vagy bármely versenymotornak.
Nem ez a baj, hanem az, hogy az átlagautós a múlt század második felében az autóját évi 10000 kilométert hajtva használta.
Vagy annyit sem...
Ez nem valószínűleg volt sokkal több szerintem bármely nyugat-európai országban sem (Ne az akkori NSZK-hoz nézzük magunkat).
Tehát valahogy kihúzták 15 évig. Az ótvarabbaknál figyelt be 100000 km alatt egy motorfelújítás.

Ma viszont sokan többet autóznak ettől évente, s már eleve 200-300000 kilométert futott használt autót tudnak megvenni.
(Most nézeget a főnököm Octavia kategóriás használt autókat. Mondja, hogy 5 millióért leginkább 200 000 kilométeres autókat kapsz. Ránéztem, s tényleg...)

S ebből a szempontból baj, hogy a mai EURO-normákra kényszerített, kis fordulatszám tartományokra ösztökélt motorokat kapsz, amik lehet, hogy elmennek még ugyanennyit gond nélkül, de esélyes, hogy lesz benne egy durván pénzégető motorszerelés is.

Vagy kettő.

Na ez a baj. Hogy lett egy kialakult, kialakított autóhasználati igény, de közben már lassan nem lesz meg a hozzá fenntartható, használtan elérhető autóflotta.
Mert leszámítva az elmúlt két évtized retteneteit; Prince, PureTech, bizonyos EcoBoost, TSI, TCe szériák, azért az első száz-százötvenezer kilométerig a mai motorokkal sincs különösebb gond.
Egy oktató ismerősöm 150000 kilométernél jár az 1.5 T-GDI XCeedel. Volt eddig egy dióhéjtisztítás, meg fojtószelepegység csere (gariban), miközben az a szerencsétlen motor egész nap gyötrődik a rutinpályán, meg a belvárosi forgalomban tanulói használatal...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 921
63 697
113
1000 és 1500 között erősebb, mint a 2.4 literes 2410 Volga motor, de még 2000-nél sem gyengébb!

Minden téren sokat fejlődtek a motorok. De a nagyobb motorok is arányosan erősebbek lettek azóta.
Csak egy saját példa, 9. gen civic a piros (az van nekem) majd 15 éves konstrukció, a régi UFO civic a kék/szürke, az majd 20 éves. Érdemes megnézni milyen komoly nyomatékuk van, lényegében alapjárattól:
iu

Én emlékszem annak idején az Opel Astra F 1.4IS-ünknek a csúcsnyomatéka nem volt annyi, mint ezeknek a dízeleknek az alapjárati nyomatéka. Ha bele gondolsz elképesztő.

Ez a mazda benzinmotor generációk összehasonlítása:
iu


Ez pedig az ok amiért nem kell nyomaték váltó a villanymotorhoz:
iu
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 850
14 191
113
Minden téren sokat fejlődtek a motorok. De a nagyobb motorok is arányosan erősebbek lettek azóta.
Csak egy saját példa, 9. gen civic a piros (az van nekem) majd 15 éves konstrukció, a régi UFO civic a kék/szürke, az majd 20 éves. Érdemes megnézni milyen komoly nyomatékuk van, lényegében alapjárattól:
iu

Én emlékszem annak idején az Opel Astra F 1.4IS-ünknek a csúcsnyomatéka nem volt annyi, mint ezeknek a dízeleknek az alapjárati nyomatéka. Ha bele gondolsz elképesztő.

Ez a mazda benzinmotor generációk összehasonlítása:
iu


Ez pedig az ok amiért nem kell nyomaték váltó a villanymotorhoz:
iu
Köszi a grafikonokat! A Mazdáké különösen érdekesek számomra - az oktánszám függvényében.

...szóval írtam én mindent, csak azt nem, hogy a mérnökök az adott kor technológiai színvonalán - s ami legalább ennyire fontos - a jogszabályi követelmények és a munkaadóik elvárásainak megfelelve terveznek meg, visznek gyártásba, tartanak gyártásban motor/hajtáslánc konstrukciókat, élettartamokat.
Ha egy cég elvárása az, hogy még 1992-ben is, a W124 osztályú szedán, még a 230 E motorral is alapáron csak négysebességes manuális váltóval legyen gyártva, akkor a mérnökök ennek az elvárásnak fognak megfelelni...

Ha meg a menedzsment úgy akarja, akkor 2025-ben 1500 köbcentis motor mögé fognak biggyeszteni kizárólag automata váltót -
9 fokozattal...

Na fiúk: Valaki?
Egy BMW 220-as Gran Coupe-t?
170 ló, ez is 1500-ös motor, 7 gangos automata!
Azért az ott van a szeren!
Nem csira kommersz márka holmi gizda háromhengeres motorral! Igaz?

Ja; de!

Csak úgy tépi az istrángot 4000 felett, nem úgy mint A 2025-ös Hyundai-ok!
:D
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 549
4 186
113
Vagy még nincs. Vagy szerencséje van. Vagy nem veszi észre. És nem a legjobban veszélyeztetett motorkarakterisztika.
...
Megnéztem, hogy gyors keresésre mit írnak az alacsony fordulatú használatról. Nem mélyedtem bele, de kb azokat, amiket én is tudtam:

Itt összemosódnak a dolgok. Attól, hogy relative kis fordulaton, simogatott gázzal gurulsz, attól semmi baja nem lesz a motornak. Nincs nyomaték, hiszen gázt is alig adsz, 3-5 litereket fogyaszt az autó.
A motorod attól fog károsodni, ha kis fordulaton lepadlózod, erőlteted, emelkedőn próbálsz gyorsítani utánfutóval 1100-as fordulaton 6.-ban, és hasonlók.
Én szeretem kihasználni a kocsim teljesítményét, így ilyet tőlem nem látsz... De ha már egyenletes haladás van, bizony felkapcsolok a legmagasabb fokozatba.

(Ezekből a hetvennelközlekedőkből bármit kinéz az ember. :) :p Mondjuk azért remélem, hogy ezt a 70-et földúton, vagy 70-es táblánál játszátok el és nem forgalomban. De ez már más és lerágott téma.)

Ezt a mondatot nem teljesen tudom amúgy hova tenni. Ha arra célzol, hogy feltartom a forgalmat, akkor eléggé mellé lősz. ;)
Én az a fajta ember vagyok, aki lehetőség szerint a lehető legnagyobb átlagsebesség mellett elért lehető legkisebb fogyasztást szereti optimalizálni. A sebesség megválasztásában pedig az első, és legfontosabb szempontom, hogy az út, forgalmi és látási viszonyoknak megfelelő sebességet válasszak. A baj mindig abból van, ha ebbe valakinél hiba csúszik... (A rendőrség alapvetően pénzügyi okokból előszeretettel mossa össze az abszolút és a relatív gyorshajtás fogalmát, de a valóságban a relatív gyorshajtás az igazi veszélyforrás!)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
45 046
86 754
113

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
916
2 653
93
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Érdekes, a bácsi lehet még emlékszik arra amikor a rádióban anno bemondták, hogy 1dollár jelképes összegért adták el a tengerjáró hajónkat, gondolom akkor is verte a plattot . . .
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 728
20 826
113
Volt rengeteg pénz teljesen felesleges dolgokra.

Én még várom az adriai kikötőnk történetét ,amikor kiborul abban is a bili.
Állítólag ott akarunk kikötőt építeni, ahol 50 km-es körzetben, van már 3 nemzetközi komoly kikötő. ( Triest, Fiume, Koper )
Ott akarunk kikötőt, ahol a vízmélység talán 3 méter átlagban, és így kotorni kellene a medret, évente, mert 12 méter mélység kell.
2026-ban már üzemelne, de ne pánikoljon senki, még nem csináltunk érdemben semmit, hogy ott kikötő legyen, egy év múlva. :)
Viszont van felügyelő bizottsága, a történetnek, akik éves bérköltsége, milliárdos tétel szintén.
Természetesen, hajót ezen emberek sem láttak még másból, csak hajtogatott papírból.
Ja, vasútvonal sem vezet oda, hogy a szárazföldi szállítás legjobb módja biztosítva legyen egy képzeletbeli kikötőbe. Azt megépítettük Belgrádba, a szintén semmibe.
Aki komolyabban szeretne utána nézni a történetnek, annak javaslom a podcast videót a youtube csatornán, ami MAHART egykori vezérigazgatójával készült interjú felvételét tartalmazza ebben a témában.
Szerinte egyébként, egy pénzmosási beruházás, semmi több, az egész.
Ő nyilatkozta ezen állításokat.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
17 476
30 805
113
Én még várom az adriai kikötőnk történetét ,amikor kiborul abban is a bili.
Állítólag ott akarunk kikötőt építeni, ahol 50 km-es körzetben, van már 3 nemzetközi komoly kikötő. ( Triest, Fiume, Koper )
Ott akarunk kikötőt, ahol a vízmélység talán 3 méter átlagban, és így kotorni kellene a medret, évente, mert 12 méter mélység kell.
Kétésféléve már volt róla szó. Kicsit későn tűnt fel mindez...
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
17 476
30 805
113
Te hajózási szakember vagy ? Konkrétan mi a hülyeség, mert én nem vagyok hajózási szakember, tehát kérdezném csak...
Például amikor a kikötő autópálya és vasúti kapcsolatáról beszél, hogy nincsenek, pedig ott vannak. Hogy nincs meg a mélység az így van, de miért kellene évente kotorni, ha egyszer megteremtik? Has per sacc alapon? Elég lett volna a Google Earth-ön legalább ránéznie a közlekedési kapcsolatokra vagy hordalékképzési tényezőkre. A "hajózási szakember" itt a szokásos balos ksmu lehet ezek után.

Lényegében adomázgatva nyomja a bullshitet.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 728
20 826
113
Például amikor a kikötő autópálya és vasúti kapcsolatáról beszél, hogy nincsenek, pedig ott vannak. Elég lett volna a Google Earth-ön legalább ránéznie. A "hajózási szakember" itt a szokásos balos ksmu lehet ezek után.

Lényegében adomázgatva nyomja a bullshitet.

Ok. Akkor majd nézzük meg amikor a kikötő működik és minden rendben vele. Én kíváncsian várom és szurkolok hogy tényleg kikötő legyen.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
17 476
30 805
113
Ok. Akkor majd nézzük meg amikor a kikötő működik és minden rendben vele. Én kíváncsian várom és szurkolok hogy tényleg kikötő legyen.
Az tényleg baj, hogy semmilyen terv nincs arra, miért is kellene mindez. Kellene EU független olajkikökötő nekünk az fix, abba kellene beruháznunk meg csővezetékbe onnan (Montenegró), hogy az EU meg Ukrajna és a horvátok ne zsarolhassanak soha többé és kedvünkre vehessünk olajat bárkitől. De egy áru- és konténerkikötő? Ennek én se látom értelmét. Az egyetlen kikötő a környéken ahova érdemes beruháznunk az Bar.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 728
20 826
113
Egy újabb gyöngyszem a térségben.... Nyilvánvaló hogy erre van a legnagyobb szüksége a határon túli nemzetrészeknek.


 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 986
6 427
113
Például amikor a kikötő autópálya és vasúti kapcsolatáról beszél, hogy nincsenek, pedig ott vannak. Hogy nincs meg a mélység az így van, de miért kellene évente kotorni, ha egyszer megteremtik? Has per sacc alapon? Elég lett volna a Google Earth-ön legalább ránéznie a közlekedési kapcsolatokra vagy hordalékképzési tényezőkre. A "hajózási szakember" itt a szokásos balos ksmu lehet ezek után.

Lényegében adomázgatva nyomja a bullshitet.
A műhold képen nincs vasút ezen a területen. Persze Triesztben van vasút, de ha vinni kell 1-2 kilométert a konténereket és duplán rakodni, akkor az komoly versenyhátrány.