A Greta Thunberg féle lobbicsoport max, ő játsza azt, hogy ahova nem megy vonat, ott ő nem jelenik meg.
Szép dolog a környezetvédelem, de ahol 12 ora a menetidő 1 óra repüléssel szemben, de az iszonyatos pazarlással töküresen járó vonatszerelvényektől még nem lesz jobb sem nekünk, sem a bolygónak.
Eleve nem igazán értem a dolgot, Svédország elhelyezkedése miatt ezt hogyan képzelik el. Kompokkal átvisznek komplett szerelvényeket, vagy van valamilyen szárazföldi összeköttetés is a szorosban ?
A Berlin - Malmö tényleg hülyeség, mert nagy kitérő és sokáig tart az út vonattal. Viszont ahol ez nem áll fent akkor klímavédelmileg sőt, még időben is megérheti vonatozni akár 800-1000 km távolságig, ha
egyszer végre kiépülne a valódi gyorsvasút rendszer legalább a legnagyobb városok között Nézzünk egy egzakt példát.
London - Bp. repülésem 2 óra 30 perc....
... lett volna, ha nem áll késés és forgalom miatt felszállás előtt a gép cirka 25 percet. A tiszta út taxi és várakozás nélkül a kapu beállásik volt úgy 2 óra 25 perc emlékeim szerint.
Csak ez ugyebár torzítás, mert a reptérre is ki kellett menni és Ferihegyről is bejönni. Egy gyorsvasút viszont bejöhetne akármelyik belvárosi pályaudvarra és oda is érkezhetne. Ez minimum 2x30 perc spórolás, de London esetében még több. Readingből csak a busz és a bejárat elérése volt ráhagyással majdnem 1 óra. Egy Londom Párizs repülés alig lenne ennél rövidebb, bár UK is gyorsan elérhető már az Csalagút miatt.
Csak mivel a repülőgépnek kevés kijárata van és ahogy a csomagokat kezelik + biztonsági ráhagyás valójában a becsekkolás kezdetétől a bőrönd felvételéig Ferihegyen az eltelt idő volt úgy 6 óra. Ha hozzáadom azt, hogy a repteret is el kellett érni és a reptérről belváros tájára menni Bp+-n, akkor már 7+ óra. Ezalatt egy szutyok 150 km/h átlagsebességes vonat (gyorsvasútnál ez tempó vicc lenne, ha csak a nagyvárosokban áll meg 5 percre) menne 900-1050 km-t. Ez kb. a Budapest - Frankfurt és Bp-Berlin távolság nagyságrend és nem légvonalban, a felső távolság már a Holland határt karcolgatja. (Bp-Párizs vasúton kb. 1450 km lenne, az már azért húzósabb.)
Hol nyerünk időt a vonattal? A vonatnak sok ajtaja van és igen gyorsan leszáll róla az ember. Az az egy bőrönd, amire vártam majd 20-25 percet Ferihegyen az annyi, hogy felnyúlok és leveszem a fejem felül és leszállok. Pont ennyivel utaztam 1 hétre ki. Tehát reális a gyors az utascsere. 150 ember pillanatok alatt fel és leszáll, nem mint egy repülőgépnél, ahol adott sebességű utascsere felett sem lesz gyors a repülés, hiszen a gépet meg kell tankolni és a két felszállás közötti check is kell + a bőröndök pakolgatása. Ha vasút csak óránként állna meg 5 perce és forgalmi okokból várna 5 percet, akkor 83%-os (50/60) menetidő kihasználtsággal 200 km/h haladási átlagsebességnél 166 km/h átlagot el tudna érni. Namármost a valódi gyorsvasút messze 200 km/h felett robog, tehát 250 km/h haladás és óránként 10 perc állással már 7 óra alatt kijön a Bp-Párizs távolság.
Hoppá. És ez kb. 6 megállást jelent. Persze mivel a nagyvárosokban még mindig sokszor fejpályaudvar van és ott már nem lehet robogni, ez már irreális sebesség, de a trend az, hogy ezeket felszámolják és átalakítják, ahol csak lehet. Ez lehetne itthon a Nyugati-Déli sorsa is és új, átmenő tengely lehetne.
Így nézve viszont tényleg az jön ki, hogy én nem repülnék. Mert a vonaton sokkal tágasabb és kényelmesebb utazni, mint repülőn és a valódi időkülönbség alig lenne. Apró hiba, hogy ezt igen drága lenne kiépíteni, de aztán baromi jól üzemeltethető lenne. A repterek bővítése iszonyatosan nehéz, lásd, hogy a 3. heathrowi kiufótón évtizedes léptékben mit szaroznak. Egy hasonló kapacitású pályaudvar helyigénye az töredéknyi még a rendező vágányokkal is.
Tehát repülni addig olcsó (?), ameddig a meglevő reptereket nézzük csak. Ha új célállomás kéne nagy kapacitással, akkor az ma kb. sci-fi. A vasút esetén nem az. Az átszállás is sokkal könnyebben megoldható, mert normális közlekedésnél kb. az lenne, hogy egyik vágányról átsétálsz a másikra, ahogy ez ma már zajlik a Lajtán túl az S-Bahn rendszereknél. Egy repülőgépes csatlakozás min. 1 óra, de az full ideális eset, késés nélkül. Ez a mai terhelés mellett az irrealitás határán van.
Azt hiszem valami hid van, de hogy vasuti-e az passz. Ha igazan zoldek lennenek gyalog mennenek. A vonatot is csak le kell gyartani ugye valamibol, plusz vegyszerezni a sinek kozt. Muzoldek ezek en mondom, divatbol csinaljak.
Annyira azért nem divathóbort ez.