Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 579
26 503
113
Tuti, hogy rossz helyre teszem. Kéretik szerkeszteni igény szerint. :D

De, amíg nem lőnek vissza, addig közlekedni kell. :D


Ki van kötve a cucc, meg rengeteg madzag van. Ezek mit csinálnak? Mint 1 Coca-Cola reklám :D
 

Hans87

New Member
2018. november 8.
9
22
3
Csak pozitívan ;):)
Az egyesen mégse V43-asokkal adják ki a vonatokat, hiába sok a lassújel.

Igen az jó lenne IC kényelmű Stadler. Vajon eszükbe jutott?? Bizonyára, csak még pletykaszinten sem hallottam, hogy emlegetnék.
Nem vagyok benne biztos, hogy annyira jó ötlet lenne az IC motorvonat. Itthon főleg a pénteki, szombati, ünnepnapi forgalom változásai miatt sokkal hatékonyabb a hagyományos felépítésű szerelvény (már ha van elég üzemképes vagon).
Míg motorvonatból csatolgatni kell ami jóval kényelmetlenebb mert a plusz jármű máshonnan hiányozni fog.
 

Hans87

New Member
2018. november 8.
9
22
3
Akárhogy néztem, csak abban az egy darab cikkben írnak mozdonybeszerzésről, a mávcsoport oldalán sincs semmi róla:

https://www.mavcsoport.hu/mav-csoport/beszerzesi-hirdetmenyek/folyamatban

Persze, öregek a Szilik, de máshol se jobb a helyzet, normális karbantartással 4 kocsis IC-ket még 20 évig vígan elhúzgálnak, a Budapest-Záhony, Budapest-Miskolc vonalakon nem sokat módosítana, hogy a jövőben engedélyezett 140 helyett 130-cal menne, máshol még annyival se.
Hagyományos személyvonatok kikopásával úgyis elkezdhetik leépíteni és kannibalizálni a maradék állományt is.
85 mozdonyt fogalmam sincs hol lehetne használni.
Az a baj hogy szegény Szilin akár hogy javítasz attól még egy átok a pályának, a vezérnek. A francnak van kedve pattogni a váltókörzeten és a pálya se tolerálja. Egy szó mint száz szükséges új jármű, szükséges lenne új gép.
 

Hans87

New Member
2018. november 8.
9
22
3
A Sziliket? :D:D:D:D
Egyre nehezebben tudnak üzemben tartani bármit, nem csak a Sziliket. Az egész infrastruktúra szét van rohadva.
Én csak egy egyszeri utas vagyok, aki naponta ingázik ezen a bűzös roncskupacon, amit vasútnak próbálnak beállítani, de úgy látom, hogy a végórákat éli.
Se pénz, se humán erőforrás, se felsőbb szintű akarat, hogy érdemben változzon bármi. Az IC+, meg a minimális, egyre csúszó KISS beszerzés még pótcselekvésnek is szánalmas, és eladják PR-ban, hogy majd pár vasúti kocsi, meg tucatnyi motorvonat elhozza a megváltást. És természetesen a balatoni büfékocsi, az a legszebb hangú csengettyű a bolondsipkán XD

Csak még azt a pár évtizedet várja ki mindenki, mire ezeket sikerül üzembe állítani, és akkor minden csudiszép lesz, de komolyan!
Megjavulnak a pályák, a váltók, az épületek, a biztberek, a munkakörülmények, lesz ember, működő jegypénztárak, működő jegyautomaták, talán még takarítás is, akár évente kétszer! :D:D:D

Minden tiszteletem a dolgozóké, akik még próbálják valahogy fenntartani a látszatát a működőképességnek.

Én bő másfél éve végleg felhagytam az IC-zéssel, inkább ismét autóval járok nagyobb távokra, és most azon vagyok, hogy az ingázást is megússzam végre, és örökre búcsút intsek a magyar vasútnak. Nem fog hiányozni.
Ne haragudj, de a vasutat napi szinten használó utasként kérdezve ez a tömény baromság úgy amúgy honnan????

Még mielőtt, igen van olyan része a hazai vasútnak ami iszonyú szar állapotban van, igen súlyos a létszám hiány sokszor, igen nagyon nem úgy mennek a dolgok ahogy kellene, DE!
Pont most látni néminemü változást mióta Csépke elvtársat végre kitakarították a francba a cégtől (előbb kellett volna).

“egyre csúszó KISS beszerzés még pótcselekvésnek is szánalmas”
Mi az hogy egyre csúszó? Most vannak Velimben teszten az elsők gyakorlatilag időben vannak - szokásosan pontosan, Stadler minőségben.
Milyen pótcselekvésnek szánalmas? Mármint úgy érted az, hogy a magyar vasút két legforgalmasabb elővárosi vonalán (70, 100a) hónapokon belül megbízható, korszerű járművek lesznek az eddigi nyavajás dögkeselyűk helyett? Ráadásul elég erős az esély hogy a maradék KISS is megjön. Olyan 95% esélye van. Az alap persze, hogy a világot nem váltják meg (lévén minden más a régi marad), de akkor is ez egy komoly fejlesztés amire itthon nem nagyon volt példa!

Pályák javulnak. Igaz nem olyan tempóban és iszonyatosan túlárazva, késve, de ettől még végre valami halad! (Biztber is ide vonatkozik.)
Működő jegyautomaták: imádom őket tiszta jól működnek. Persze mikor a “neharagudgyjávanapródiphonerakell” népcsoport egy része megpróbálja kinyírni őket majd felszállás után nem sokkal megy miattuk a hatósági intézkedés na az igaz, az tényleg nem kellemes. De úgy am block a BKK automatákhoz hasonlóan szeretem őket mert nem nagyon hagytak cserben.

Én élből nem szeretem az autót - évente kb 2-3 alkalommal rá fanyalodok, de ha fizetnének sem kellene saját. Budapesten mindenhova elvisz a BKK és nyolc éve vonatozom az elővárosban naponta melóba - végig szenvedve két vágányzárt, de szeretem. Többször pontos mint nem - mikor a kollégák a dugóban állnak és hívnak naponta hogy ez van és az van én meg már bent vagyok, na akkor vegyek autót? Minek. A takarítás fényévekkel a 2010-es évek előtti színvonala felett van. Hála az Istennek egy éve kéthetente a Balaton északi partján is van dolgom, miközben a vérlibbant sajtó orrba-szájba fikázza a vasutat én eddig egyszer késtem az öreg Csöresz hisztije miatt 30 percet - igen, egy év alatt! Pl a Desirok működnek, kényelmesen klímás járművön alszok egy jót mire leérek (ha úgy van dolgozni is tudok), a Halbik úgy levegőtlenek ahogy vannak, de amíg nem hagynak cserben mit szidjam? A Bz-k meg olyanok amilyenek, de soha de soha nem hagytak cserben! (Az eljövendő villamosítás miatt viszont nem vagyok boldog, levadásznám a kitalálóját).

Nem azt mondom, hogy minden klappol mert nagyon nem. Sorolhatnám mik a hibák, de ez nem ide való. Viszont totál negatívba látni az egészet...
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Bő lére eresztett, de inkább nagyon alapos Model 3 tapasztalatok egy 2000 mérföldes Michigan - LA úton.

Átlag 200 mérföldenként állt meg tölteni Superchargerrel, ami 30-40 percet vesz igénybe (15% kapacitás tartalékolásával), 75 mérföld / órával haladva. Efölött csökken a hatékonyság.

Kocsi telepakolva, 2 ember, klíma, zene, töltés stb.

Mivel a Superchargerért fizeni kell, ezért kb. 3/4 ére jött ki az "üzemanyag" költség, mint benzinre átszámítva (USA árakon persze, ami még most is csak fele-kétharmada az európai benzináraknak!), otthoni töltéssel nyilván jóval kedvezőbb.

Energiába átszámítva viszont kb. egy tank benzinből tette meg az utat, ami egyrészt mutatja mennyire szarok relatíve a belső égésű motorok hatásfokban / mennyire alacsony a jelenleg elérhető akkuk energiasűrűsége.

A Tesla Superchargerek ott nagyon jól ki vannak építve, és más kocsikkal ellentétben az útvonalat a fedélzeti navigációs rendszer eleve úgy tervezi meg, hogy útba essen a következő töltőállomás és minimális legyen a töltéssel elpazarolt idő. Más elektromos márkáknál ez nem így van, így ezt is tervezgetni kell.

A Model 3-ról egyébként az volt a véleménye hogy mint utazókocsi nagyon kellemes, jók az ülések, alacsony a szélzaj, praktikus a belső ergonómia. Egyedül egy defekt volt kellemetlenség, amiről nem igazán a kocsi tehet, hanem hogy a gödrök és a peres gumik nem jönnek ki jól.

 

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 108
3 149
113
Bő lére eresztett, de inkább nagyon alapos Model 3 tapasztalatok egy 2000 mérföldes Michigan - LA úton.

Átlag 200 mérföldenként állt meg tölteni Superchargerrel, ami 30-40 percet vesz igénybe (15% kapacitás tartalékolásával), 75 mérföld / órával haladva. Efölött csökken a hatékonyság.

Kocsi telepakolva, 2 ember, klíma, zene, töltés stb.

Mivel a Superchargerért fizeni kell, ezért kb. 3/4 ére jött ki az "üzemanyag" költség, mint benzinre átszámítva (USA árakon persze, ami még most is csak fele-kétharmada az európai benzináraknak!), otthoni töltéssel nyilván jóval kedvezőbb.

Energiába átszámítva viszont kb. egy tank benzinből tette meg az utat, ami egyrészt mutatja mennyire szarok relatíve a belső égésű motorok hatásfokban / mennyire alacsony a jelenleg elérhető akkuk energiasűrűsége.

A Tesla Superchargerek ott nagyon jól ki vannak építve, és más kocsikkal ellentétben az útvonalat a fedélzeti navigációs rendszer eleve úgy tervezi meg, hogy útba essen a következő töltőállomás és minimális legyen a töltéssel elpazarolt idő. Más elektromos márkáknál ez nem így van, így ezt is tervezgetni kell.

A Model 3-ról egyébként az volt a véleménye hogy mint utazókocsi nagyon kellemes, jók az ülések, alacsony a szélzaj, praktikus a belső ergonómia. Egyedül egy defekt volt kellemetlenség, amiről nem igazán a kocsi tehet, hanem hogy a gödrök és a peres gumik nem jönnek ki jól.



Továbbra is tartom nincs időm 30-40 percet várni.....sem cégvezetőként sem pedig magánemberként.....most komolyan mi a rosssebet csinàlsz addig?No offense .......szimplán ...nem tetszik ...és nekem nincs ennyi időm plusszba.....ez csak ízlés, de veszettt csúnya autó kívűl és belül is egy európaihoz viszonyítva
 
M

molnibalage

Guest
Bő lére eresztett, de inkább nagyon alapos Model 3 tapasztalatok egy 2000 mérföldes Michigan - LA úton.

Átlag 200 mérföldenként állt meg tölteni Superchargerrel, ami 30-40 percet vesz igénybe (15% kapacitás tartalékolásával), 75 mérföld / órával haladva. Efölött csökken a hatékonyság.

Kocsi telepakolva, 2 ember, klíma, zene, töltés stb.

Mivel a Superchargerért fizeni kell, ezért kb. 3/4 ére jött ki az "üzemanyag" költség, mint benzinre átszámítva (USA árakon persze, ami még most is csak fele-kétharmada az európai benzináraknak!), otthoni töltéssel nyilván jóval kedvezőbb.

Energiába átszámítva viszont kb. egy tank benzinből tette meg az utat, ami egyrészt mutatja mennyire szarok relatíve a belső égésű motorok hatásfokban / mennyire alacsony a jelenleg elérhető akkuk energiasűrűsége.

A Tesla Superchargerek ott nagyon jól ki vannak építve, és más kocsikkal ellentétben az útvonalat a fedélzeti navigációs rendszer eleve úgy tervezi meg, hogy útba essen a következő töltőállomás és minimális legyen a töltéssel elpazarolt idő. Más elektromos márkáknál ez nem így van, így ezt is tervezgetni kell.

A Model 3-ról egyébként az volt a véleménye hogy mint utazókocsi nagyon kellemes, jók az ülések, alacsony a szélzaj, praktikus a belső ergonómia. Egyedül egy defekt volt kellemetlenség, amiről nem igazán a kocsi tehet, hanem hogy a gödrök és a peres gumik nem jönnek ki jól.

2,5 óránként kb. 0,5-0,75 óra várakozás. Ez egy 500 mérföldes úton is elég szép hosszú holtidő. De, ha valakinek ez belefér, lelke rajta. Csak egy 30-40 ezer dolláros autótól lehet, hogy nem ezt várja az ember. Mivel biztonsági ráhagyás is kell ez azt jelenti, hogy itthon pl. egy Bp-határközeli település-Bp út is kb. 1,5 órával lehet hosszabb, 4,5 óra helyett 6. Azért ez brutálisan sok különbség, ha az ember pl. dolgozik... De még mondjuk rokon látogatásnál is.

Meg 2 ember. Ekkora távra nem ritka a 4 ember sem. Pl. mi barátaimmal így mentünk mindenhova. Az laza +150 kg. Mondjuk egy eleve 2+ tonnás autónál ez kevésbé érződik meg, de akkor is plusz tömeg.

Lehet, hogy az üzemanyag költség kisebb és a valós fogyasztás is, csak ha te az akksiba a gyártás során átlagos használat mellett 10-15 évnyi CO2 pöfékelést teszel bele előre, akkor ez a kocsi jelenleg minden, csak nem környezetvédő, mert pont, amikor a CO2 emissziót tényleg vissza kéne fogni, akkor ezek tömeges elterjedése azt okozná, hogy még rátesznek egy lapáttal és majd 10-15 év múlva talán elkezdjük érezni előnyeit is globálisan. A városok levegője picit tisztább lesz tőle, de ehhez is sok kéne. A szálló porral ez sem tud mit kezdeni.

Szép, szép a haladás, de ez hol lesz tömegek kocsija? Még az USA-ban sem az. A világ 85%-n ez a kocsi a luxus netovábbja... Persze, a ingyen hozzávágják az emberhez és a pateronos közösség úgy havi 1000 USD-vel megdob, akkor elhiszem, hogy ez valakinek olcsó és praktikus is. De ő nem az átlag.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Nem vagyok benne biztos, hogy annyira jó ötlet lenne az IC motorvonat. Itthon főleg a pénteki, szombati, ünnepnapi forgalom változásai miatt sokkal hatékonyabb a hagyományos felépítésű szerelvény (már ha van elég üzemképes vagon).
Míg motorvonatból csatolgatni kell ami jóval kényelmetlenebb mert a plusz jármű máshonnan hiányozni fog.

Mivel egy jv maximum 4 kocsit vihet, ezért tökmindegy, hogy még egy motorvonatot kapcsolsz, vagy plusz kocsit, mindkettőt tartalékból kell kivenni és embert is túlórába kell bevezényelni.

Flirt IC esetén viszont egyszerűsödne a javítása, mivel személyvonatihoz már van alkatrészbázis, kiképzett személyzet, üzemeltetése is olcsóbb, mint egy mozdony+IC kocsié. Ráadásul a komplett szerelvény alig drágább, mint egy modern mozdony.

Az, hogy ma IC+ kocsit gyártunk annak az eredménye, hogy anno Ferencék diplomáciai úton voltak a MÁV vezetésével a Spanyol tengerparton és CAF IC kocsi futómű+váz rendeléssel a hónuk alatt jöttek vissza.
Erre a németek begorombultak, mivel Siemens kocsikról voltak tárgyalások, már a gyártósort is előkészítették. Szopatták is az osztrákokkal együtt a magyarokat, legkisebb hibára félreállítatták a vonatokat, kisoroztatták a kocsikat...
Új vezetés szerencsére lemondta a CAF kocsikat (ha lesz elegendő IC+ kocsikat ezek egyből mennek a "mellékes" vonalakra, mint Szeged, Pécs), viszont sikerült kissé túllőni, mivel a magyar alvázak alá 400km/h-s Siemens futómű kerül, cserébe a németek megenyhültek...
 

csakb

Well-Known Member
2014. március 2.
394
651
93
Nem azt mondom, hogy minden klappol mert nagyon nem. Sorolhatnám mik a hibák, de ez nem ide való. Viszont totál negatívba látni az egészet...

Igen igazad van, egy elég hülye indulatkomment volt az tőlem. Én is, meg az ismerőseim is sokat szívtak mostanában az elővárosi vonalakon, és elöntötte az agyamat a trágyalé. Legközelebb majd elszámolok 256-ig.
30 éve járok vonattal, hol gyakrabban, hol ritkábban, és igen, tudom, látom, hogy bazinagy fejlődés volt ez alatt.

Nekem ugyan van autóm, de ha csak lehet, a tömegközlekedést választom. Budapesten, meg munkába járásra mindenképp.

Nincsenek bennfentes ismerőseim, ezért nagyon szívesen olvasnák bármit arról, hogy mik is a bajok, ami miatt mégis eléggé döcögős az üzemeltetés, mert ezt azért nem lehet letagadni, habár hivatalosan mégis ezt próbálja a vasút. Ez viszont rettenetesen dühít rengeteg embert, hogy még beismerni sem hajlandóak a hibákat.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Továbbra is tartom nincs időm 30-40 percet várni.....sem cégvezetőként sem pedig magánemberként.....most komolyan mi a rosssebet csinàlsz addig?No offense .......szimplán ...nem tetszik ...és nekem nincs ennyi időm plusszba.....ez csak ízlés, de veszettt csúnya autó kívűl és belül is egy európaihoz viszonyítva

Senki sem akar rábeszélni, amúgyis ezt fogsz venni, mert nem lesz más, az EU már gondoskodott róla a kibocsátási normákkal és CO2 adóval... Nekem ez a kocsi különösebben nekem se tetszik designra és elektromost sem akarok venni, mert minek, ellenben szimplán érdekelnek a tényadatok és a faszi valós tapasztalatai elmond szépen árnyalják a tény- és tapasztalati hátteret nélkülöző ellenpropit.

Egyébként ízlés és pofon, van egy halom más kocsi ami szintén nem tetszik, mert unalmas/bazári/szimplán gagyi. Ettől még meg lehet ítélni az objektív használati értékét a saját kategórián belül. A Model 3 ebből a szempontból egy jól sikerült, elérhető árú típusnak tűnik a középligában.

Az hogy kinek mire van ideje, egyénfüggő. Átlagos felhasználás szempontjából nem látom különösebben problémásnak a leállást, és azokat az embereket sem értem, akik kb 300 km (2-3 óra vezetés) után nem akarnak megállni kicsit nyújtózkodni, kajálni, meginni egy kávét, ami simán megvan 20 perc, több is, ha többen is vagytok. Aki 3-400 km-re utazik rendszeresen, annak nem lesz jó választás, arra egyelőre ott van diesel és a hybrid.

2,5 óránként kb. 0,5-0,75 óra várakozás. Ez egy 500 mérföldes úton is elég szép hosszú holtidő. De, ha valakinek ez belefér, lelke rajta. Csak egy 30-40 ezer dolláros autótól lehet, hogy nem ezt várja az ember.

Előbb vezess le 500 mérföldet 6,5 óra alatt egy seggel, aztán térjünk vissza erre a holtidő dologra. Jellemzően ennél még több is van, csak mert az emberek nyújtózkodni akarnak, valakinek pisilni kell stb.

Mivel biztonsági ráhagyás is kell ez azt jelenti, hogy itthon pl. egy Bp-határközeli település-Bp út is kb. 1,5 órával lehet hosszabb, 4,5 óra helyett 6. Azért ez brutálisan sok különbség, ha az ember pl. dolgozik... De még mondjuk rokon látogatásnál is.

Kínkeserves ellenérv ez nagyon. A Model 3 hivatalos hatótávja 310 mérföld, az 500 km. Mondjál már nekem magyarorszgi határközeli települést, ami egyébként nem jönne ki 500 km-ből. Kelet-Nyugati irányban az ország úgy 550 km-ből beautózható, szóval aki Sopronból látogatja a fehérgyarmati rokonait, ÉS egy seggel akarja leautózni a megállások nélkül is nettó 6 órás utat, az ne vegyen egyelőre elektromost, mert úgy fél órára meg kell majd állnia.

De legyen a gyakorlati példa ahogyan a videóban, 320 km és még 15% tartalék. Magyarország ebből a hatótávból kényelmesen beautózható, Budapest-Debrecen kevesebb, mint 250 km és hazai viszonyok között már egy combosabb útnak számít. Helyben meg nyilván töltesz, mert gondolom valamit csinálsz is ott, nem csak oda mész és vissza. Ha nem a fenti extrém példát nem vesszük, itthon legalábbis bármilyen átlagos felhasználásra bőven elég a mostani hatótáv is. Külföldön vagy az USA-ban már vannak korlátok.

Meg 2 ember. Ekkora távra nem ritka a 4 ember sem. Pl. mi barátaimmal így mentünk mindenhova. Az laza +150 kg. Mondjuk egy eleve 2+ tonnás autónál ez kevésbé érződik meg, de akkor is plusz tömeg.

Ha a városi autózásról van szó, akkor a példád szerint egyetlen ember ül a kocsiban, aki 2 km-re levő budira megy autóval, de ha elektromos az autó akkor viszont rögtön a 100 tagú cigányzenakar bőgősei mennek koncertre egy zalai esküvőre.. hááát. Ne túlozzunk egyik irányba se, egyébként is kerekítési hiba.

Lehet, hogy az üzemanyag költség kisebb és a valós fogyasztás is, csak ha te az akksiba a gyártás során átlagos használat mellett 10-15 évnyi CO2 pöfékelést teszel bele előre, akkor ez a kocsi jelenleg minden, csak nem környezetvédő, mert pont, amikor a CO2 emissziót tényleg vissza kéne fogni, akkor ezek tömeges elterjedése azt okozná, hogy még rátesznek egy lapáttal és majd 10-15 év múlva talán elkezdjük érezni előnyeit is globálisan. A városok levegője picit tisztább lesz tőle, de ehhez is sok kéne. A szálló porral ez sem tud mit kezdeni.

CO2 kit érdekel.. a helyi emisszión lehet vele javítani, és környezetvédelmi szempontból ez lenne az előnye, de ez mindegy is, alapvetően a gyakorlati tapasztalatok azt érdekesek. A faszi levezetett 3000+ km-t, klasszikus utazókocsi módban, és nem volt neki különösebben nyűgös, az e-üzemből eredő hátránya annyi volt, hogy kb. 2x annyit kell megállnia.

Megjegyzem megint - tényleg nem értem azokat az embereket, akik fakír módban tolnak le 500 meg 1000 km-eket. Az ilyen mit csinál, a kocsiban eszik, iszik, ott is végzi a dolgát, belerohad inkább az ülésbe csak ne kelljen 10 percre megállni..? Oké, a területi képviselő az más, de ne belőlük induljunk ki (ők amúgysem kapnak soha Teslát céges kocsinak).

Szép, szép a haladás, de ez hol lesz tömegek kocsija? Még az USA-ban sem az. A világ 85%-n ez a kocsi a luxus netovábbja... Persze, a ingyen hozzávágják az emberhez és a pateronos közösség úgy havi 1000 USD-vel megdob, akkor elhiszem, hogy ez valakinek olcsó és praktikus is. De ő nem az átlag.

Az USA-ban relativ rohadt sokat adnak el belőle, olcsónak meg nem lesz olcsó, mert nem a Suzuki ligában játszik, azzal hülyeség összehasonlítani, az ára meg egyébként egy klasszikus, jól felszerelt mid size sedan (35k USD felső- középkategória) árszintjén van. Mid-size sedan pedig ott bőven akad...

Nyilván nem az átlag magyar fizetéssel és kocsivásárlással érdemes összehasonlítani, mert a magánemberek tekintetében jellemzően kimerül a 3-4 milliós új kocsi, esetleg olcsóbban valami levedlett német import kocsiban, többet az emberek nem tudnak kifizetni. A nagy része így is céges flotta vagy valami leasing, amibe pár millióval fejest lehet ugrani. Itthon ára miatt nem játszik a Tesla népautónak, ahogyan a Audi A6, Camry, Passat stb. sem lesz soha népautó (levedlett német cuccokat most hagyjuk, új autóról beszélek).
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
Előbb vezess le 500 mérföldet 6,5 óra alatt egy seggel, aztán térjünk vissza erre a holtidő dologra. Jellemzően ennél még több is van, csak mert az emberek nyújtózkodni akarnak, valakinek pisilni kell stb.
Én nem vezetek és 6,5 órát egy seggel ritkán, bár ismerek olyat, aki egy megállással hazajött Hollandiából...
Viszont hol írtam azt, hogy egybe kell? Sikerült megint belekötnöd a nagy semmibe...

Kínkeserves ellenérv ez nagyon.
Micsoda? Az, hogy minden olyan úton, ami 250 km-nél messzebbre meg kb. 1 órával hosszabb az utad? Ha meg éppen baleset van és kerülni kell, akkor meg matekozni kell a világ nagy részén (még), hogy akkor hol lesz töltő? Vagy az, hogy a gyorstöltő csak akkor lesz gyors, ha egyedül vagy? Vagy, ha egy fej van és éppen beesik előtted valaki, akkor meg lehet várni? Mert ma ez a realitás...

A Model 3 hivatalos hatótávja 310 mérföld, az 500 km. Mondjál már nekem magyarorszgi határközeli települést, ami egyébként nem jönne ki 500 km-ből.
Nos, a cégnél rendszeresen kellett határközeli településekre járni, mert ott vannak szivattyú és kompresszorállomások, meg valahogy furcsa eloszlása volt a munkának. De egy sokat utazó PM meg aztán minden felé megy. Neki egy ilyen méregdrága autó kb. a szemedbe röhögés kategóriája, mert túl drága az ideje ehhez...

Kelet-Nyugati irányban az ország úgy 550 km-ből beautózható, szóval aki Sopronból látogatja a fehérgyarmati rokonait, ÉS egy seggel akarja leautózni a megállások nélkül is nettó 6 órás utat, az ne vegyen egyelőre elektromost, mert úgy fél órára meg kell majd állnia.
Bp-Fényeslitke
Bp-Csurgó
Bp-Csengersima
Bp-Pécs

de külföldi határközeli meló is volt egy időben gyakran. Korneugburg, Telekd, Pozsony, stb. Tényleg kurva jó lett volna, ha emiatt egy órával korábban kell kelni...

De legyen a gyakorlati példa ahogyan a videóban, 320 km és még 15% tartalék. Magyarország ebből a hatótávból kényelmesen beautózható, Budapest-Debrecen kevesebb, mint 250 km és hazai viszonyok között már egy combosabb útnak számít. Helyben meg nyilván töltesz, mert gondolom valamit csinálsz is ott, nem csak oda mész és vissza. Ha nem a fenti extrém példát nem vesszük, itthon legalábbis bármilyen átlagos felhasználásra bőven elég a mostani hatótáv is. Külföldön vagy az USA-ban már vannak korlátok.
Ha a végponton nincs komoly töltő, akkor bizony a töltőhöz is külön menni kell és az is időveszteség. Ha a gyorstöltőnél bent áll valaki és várnod kell, akkor is hellóbelló idő...

Ez nem lenne baj, ha a kocsid olcsó, de mondom lehet, hogy velem van a baj, nekem 40 ezer dollárért az az elvárásom, hogy menjek. Amikor akarom. Csak a technológia sajnos nem ilyen a villanyautónál és a kapitalizmus még mindig úgy megy, hogy az idő pénz. Ebből melyiket tudod gyökeresen megváltoztatni...?

Ha a városi autózásról van szó, akkor a példád szerint egyetlen ember ül a kocsiban, aki 2 km-re levő budira megy autóval, de ha elektromos az autó akkor viszont rögtön a 100 tagú cigányzenakar bőgősei mennek koncertre egy zalai esküvőre.. hááát. Ne túlozzunk egyik irányba se, egyébként is kerekítési hiba.
Nem erről írtam. Megint abba kötsz bele, amit nem írtam. Kb. ötvenszer leírtam, hogy városi közlekedésre és agglomerációzásra alkalmas a Tesla. Csak te magad előtt látod, hogy az a fenntartható jövő, hogy 2+ tonnás autók járkálnak és ugyanúgy elfoglalják a város limitált helyét? A villanyautó egy olyan lépcsőfok, ami igazából nem vezet sehova, mert a jövő várostervezésével ütközik össze, hogy úgysem szabadna beengedni az autókat. 40k dollárét venni egy autót, amit idővel még pénzért engednek be a városba nekem valahogy nem tűnik jó ötletnek. Ha meg nem változik a policy, akkor csak annyi fog változni, hogy villanyautó dugó lesz. Tiszta levegő, de még drágább autókkal lenne dugó, bár ilyen ár mellett ezek elterjedtsége vonalvastagságnyi lesz... Csak akkor megint ott vagyunk, hogy a kis és olcsó villanyautóval meg 100-150 km-nél messzebbre nem mész. Akkor két autó kell? Nem jó.

Egész egyszerűen nem érted meg a problémát és csak 1 gazdag ember szemszögéből vizsgálod. Ez egyfajta hipszter életmód, nem a tömegek közlekedése. Nem látni azt, hogy mikor lesz ez. Mert csodák nincsenek.

CO2 kit érdekel.. a helyi emisszión lehet vele javítani, és környezetvédelmi szempontból ez lenne az előnye, de ez mindegy is, alapvetően a gyakorlati tapasztalatok azt érdekesek. A faszi levezetett 3000+ km-t, klasszikus utazókocsi módban, és nem volt neki különösebben nyűgös, az e-üzemből eredő hátránya annyi volt, hogy kb. 2x annyit kell megállnia.
És kinek telik ilyen kocsira? Ez egy hobbi.

Megjegyzem megint - tényleg nem értem azokat az embereket, akik fakír módban tolnak le 500 meg 1000 km-eket. Az ilyen mit csinál, a kocsiban eszik, iszik, ott is végzi a dolgát, belerohad inkább az ülésbe csak ne kelljen 10 percre megállni..? Oké, a területi képviselő az más, de ne belőlük induljunk ki (ők amúgysem kapnak soha Teslát céges kocsinak).
Én sem értem, csak pl. mondjuk a világnak vannak olyan részei, ahol 4-12 órákat is vezetsz és vagy 40+ fok van (kondi folyamatosan megy) vagy télen -20 és hegyek vannak akkor meg a fűtés durván. Ott az elméleti hatótáv alacsony és a népsűrűség is olyan, hogy ott gyorstöltő majd egyszer valamikor lesz. Talán.

Az USA-ban relativ rohadt sokat adnak el belőle, olcsónak meg nem lesz olcsó, mert nem a Suzuki ligában játszik, azzal hülyeség összehasonlítani, az ára meg egyébként egy klasszikus, jól felszerelt mid size sedan (35k USD felső- középkategória) árszintjén van. Mid-size sedan pedig ott bőven akad...
Ez a rohadt sok mindig igen szubjektív értelmezés. Mi alapján veszed ezt a "sokat"? Az aktív flotta alapján? A flotta által megtett utaskm-ekkel felszorozva, ami a valódi használatot is kifejezi? Az új autók közötti arányt nézve? Csak a 4 személyes autókat?

Alapvetően az a probléma, hogy nem össztársadalmi szinten nézed ennek az egésznek a korlátait. Legalábbis szerintem.



Nyilván nem az átlag magyar fizetéssel és kocsivásárlással érdemes összehasonlítani, mert a magánemberek tekintetében jellemzően kimerül a 3-4 milliós új kocsi, esetleg olcsóbban valami levedlett német import kocsiban, többet az emberek nem tudnak kifizetni. A nagy része így is céges flotta vagy valami leasing, amibe pár millióval fejest lehet ugrani. Itthon ára miatt nem játszik a Tesla népautónak, ahogyan a Audi A6, Camry, Passat stb. sem lesz soha népautó (levedlett német cuccokat most hagyjuk, új autóról beszélek).
Sehol nem játszik, még az USA-ban sem. Norvégiában mondjuk igen,bár ott sem bírja a támogatási rendszer és lassan a grid sem. De még ott is támogatták, aztán annyira rácuppantak, hogy néztek egy picit...​
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Lehet, hogy az üzemanyag költség kisebb és a valós fogyasztás is, csak ha te az akksiba a gyártás során átlagos használat mellett 10-15 évnyi CO2 pöfékelést teszel bele előre, akkor ez a kocsi jelenleg minden, csak nem környezetvédő, mert pont, amikor a CO2 emissziót tényleg vissza kéne fogni, akkor ezek tömeges elterjedése azt okozná, hogy még rátesznek egy lapáttal és majd 10-15 év múlva talán elkezdjük érezni előnyeit is globálisan. A városok levegője picit tisztább lesz tőle, de ehhez is sok kéne. A szálló porral ez sem tud mit kezdeni.

Tudnál erre valami forrást adni, de nem valami zöldbaromságot.
Én valahogy nem tudom ezt elhinni, hogy ennyire szennyező egy akkugyár.
A magyar SDI-ban évi több százezer autóba való akkut fognak készíteni jövő évtől, akkor az a gyár lesz Magyarország legnagyobb CO2 kibocsátója?
Vagy egyáltalán milyen kibocsátása lesz? Mert tudtommal áramot használnak leginkább a gyárban, az meg magyarországon eléggé zöldnek számít Paks miatt.
Ok, a lítium és egyéb nyersanyagok bányászata környezetszennyező, de nem hinném, hogy környezetszennyezőbb, mint pl. a palaolajbányászat.

Egyébként meg még ha az akku CO2 töbletet is ad, maga az elektromosautó legyártása (akku nélkül) meg jóval kevesebb CO2 kibocsátással jár, hisz sokkal kevesebb alkatrészből áll.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Nekem az elektromos autóval a fő problémám, hogy mesterségesen nagyon durván beavatkoztak a szabad piacba miatta.

Jelenleg ami Európában folyik az teljes agyhalál, Euro 3/4 környékén elértük az optimumot, azóta maszatolás megy, ráadásul a minimális nyereség eltörpül amellett amekkora szennyezést globálisan a légkörbe nyomunk.
Én is hazahoztam az ezres turbóval szerelt autómat. 100km-en eléget 6,3 liter benzint.
Előtte a 2000 köbcentis Euro 3-as dízel elvolt 5,5, 1400-as 5 liter gázolajjal ugyanezeken az utakon, sokkal durvább kigyorsításokkal, menettempóval.
Mindegyik autó ~1150kg üresen.
Most akkor hol a különbség?

Az elektromos autókra adott támogatásból nem lenne célszerűbb pl. afrikai országoknak gázerőműveket építeni?
Ég és föld lenne a két "befektetés" között a különbség kibocsátáscsökkenés/€ szempontból...
 
M

molnibalage

Guest
Tudnál erre valami forrást adni, de nem valami zöldbaromságot.
Én valahogy nem tudom ezt elhinni, hogy ennyire szennyező egy akkugyár.
A magyar SDI-ban évi több százezer autóba való akkut fognak készíteni jövő évtől, akkor az a gyár lesz Magyarország legnagyobb CO2 kibocsátója?
Vagy egyáltalán milyen kibocsátása lesz? Mert tudtommal áramot használnak leginkább a gyárban, az meg magyarországon eléggé zöldnek számít Paks miatt.
Ok, a lítium és egyéb nyersanyagok bányászata környezetszennyező, de nem hinném, hogy környezetszennyezőbb, mint pl. a palaolajbányászat.

Egyébként meg még ha az akku CO2 töbletet is ad, maga az elektromosautó legyártása (akku nélkül) meg jóval kevesebb CO2 kibocsátással jár, hisz sokkal kevesebb alkatrészből áll.
Ebben hangzott el.
Nem viccből kerül egy 85 kWh akkupakk nagyságrendileg 10k USD-be. Ha sokba kerül egy termék, ami nem szolgáltatás, hanem valóban gyártani kell és anyagot mozgatni az azt jelenti, hogy sok erőforrást használt fel hozzá. És mivel ma a világ nagyrészt fosszilis üzemanyagon él...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Az elektromos autókra adott támogatásból nem lenne célszerűbb pl. afrikai országoknak gázerőműveket építeni?
Ég és föld lenne a két "befektetés" között a különbség kibocsátáscsökkenés/€ szempontból...

A CO2 kibocsátás szempontjából sokkal célszerűbb lenne, de gazdaságilag viszont teljes csőd lenne Európának.
Jelenleg a villanyautókra a támogatás egyik zsebből ki, másikba be kategória.
Európai kormányok fizetnek azért, hogy európai autót vegyél, vagyis növeld az EU gazdaságát.
Ha Afrikába megy el az a pénz gázerőművekre, akkor olyan, mintha fekete lyukba öntötted volna. Vissza nem jön semmi abból.
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Ebben hangzott el.
Nem viccből kerül egy 85 kWh akkupakk nagyságrendileg 10k USD-be. Ha sokba kerül egy termék, ami nem szolgáltatás, hanem valóban gyártani kell és anyagot mozgatni az azt jelenti, hogy sok erőforrást használt fel hozzá. És mivel ma a világ nagyrészt fosszilis üzemanyagon él...

Ez nagyon nem igaz. Mivel most kezdik gyártani őket, ezért az árban még benne van a gyárépítés, fejlesztés költsége. Az SDI akkujában jelenleg ezek is benne vannak. Pár év múlva meg jóval olcsóbb lesz.
Akkor ez azt jelenti, hogy pár év múlva nem lesz olyan szennyező egy akkucsomag gyártása?
A másik meg amit mondtam. Az SDI áramot használ, ami Magyarországon elég zöldnek számít. Ha meglesz Paks 2, akkor meg mégzöldebb lesz.
 
M

molnibalage

Guest
Ez nagyon nem igaz. Mivel most kezdik gyártani őket, ezért az árban még benne van a gyárépítés, fejlesztés költsége. Az SDI akkujában jelenleg ezek is benne vannak. Pár év múlva meg jóval olcsóbb lesz.
Akkor ez azt jelenti, hogy pár év múlva nem lesz olyan szennyező egy akkucsomag gyártása?
A másik meg amit mondtam. Az SDI áramot használ, ami Magyarországon elég zöldnek számít. Ha meglesz Paks 2, akkor meg mégzöldebb lesz.
Milyen áramot?
Ez a csökkenő akkuárat folyamatosan hallom, de a 85 kWh-s akkupakk is alig 15%-kal ha lett olcsóbb két év alatt. A sok méregzöld úgy tesz, mintha az exponenciális fázis elején lennék. Túrót. A végén vagyunk.
https://about.bnef.com/blog/behind-scenes-take-lithium-ion-battery-prices/
Estimated-cost-per-kWh-for-a-30-kWh-lithium-ion-nickel-metal-cobalt-battery-pack-11.png
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Európai kormányok fizetnek azért, hogy európai autót vegyél, vagyis növeld az EU gazdaságát.
Ha Afrikába megy el az a pénz gázerőművekre, akkor olyan, mintha fekete lyukba öntötted volna. Vissza nem jön semmi abból.

Hány európai akkugyártót tudsz felsorolni?