Csináltunk itt a cégnél terveket vidéki városban töltő telepítésre, két autót tölt valami 7kW-al, 15millió forint kb 50 méter kábel fektetéssel. A nagyobb teljesítményűre azt mondta a szolgáltató hogy nem engedi odarakni, vagyis csak vagy 1000m kábel kiépítéssel.
Jesszusom. Nézzük közelítőleg a történetet, számoljunk határhelyzettel, amikor ugyanannyiba kerül benzinnel és árammal megtenni 1 km-et.
Benzinautó
1 liter benzin 400 Ft/liter, (12 kWh/liter)
hatásfok 25%
fogyasztás 7 liter/100 km
------------------------------------
fajlagos fogyasztás 0,07 liter/km * 12 kWh*0,25 = 0,21 kWh/km teljesen reális.
Ez akkor 0,07 liter *400 Ft/liter = 28 Ft/km.
Villanyautó.
0,17 Wh/km fogyasztás.
1 kWh áram kisfogyasztói áram ára 37 Ft/kWh
--------------------------------------------------------------------
0,17*37 = 6,3 Ft/km.
Hurrá.
Viszont a töltő tulaja is kisfogyasztó, ezért 37 Ft/kWh áron veszi az áramot, ezt értékesíti tovább termékként úgy, hogy az energia mennyiséget nagyobb teljesítményen képes a kocsiba tenni, mint otthon a lakásban.
Ha 28 Ft/km üzemanyag díjat akarnak vásárlónak beadni, hogy ne legyen drágább, de azonos legyen a benzines költséggel, akkor 165 Ft/kWh ár jön ki, mert 0,17 kWh áramot eladsz 28 Ft-ért, ami 28/0,17 = 165. Hoppá. Ez az eset amikor ugyanannyiba kerül a villanyautózás, mint a magyar benzin és áram árakkal nézve és semmiféle járulékot nem vettem figyelembe. Faék modell.
Ok, akkor nézzük azt, hogy jó fejek akarunk lenni és azzal promóció, hogy olcsóbb az üzemanyag, tehát 14 Ft/km a cél. Ekkor 82 Ft/kWh áron kéne eladni. (Töltési veszteséget elhagytuk.) A bibi az, hogy 37 Ft/kWh áron veszi a töltő tulaja az áramot, és vannak járulékok és költségek is. Ha mindezt nullának veszem és 82-37 = 45 Ft/kWh a tényleges profit akkor számolgassunk, mi a megtérülés.
15M HUF
45 Ft/kWh
--------------
333 333 kWh áramot kell eladni.
Tételezzük fel, hogy a rendszer okos és tud 15 kW-tal tölteni, ha egy autó van és kettő autó esetén is ezt adja le. Legyen napi 8 óra kihasználtság, reggel 9-tól du 5-ig, ezt úgy veszem, hogy 100%-ban 15 kW-tal megy. (Mese habbal megközelítés.)
Ez napi 120 kWh.
Ezzel 2777 nap alatt térülne meg, ami 7,61 év.
Apró hiba, hogy 0 karbantartással a rendszert nézve és olyan szintű kihasználtsággal, ami mese habbal, mert ilyen töltési szokás a mesében van még Bp-n sem valósítható meg. Mert vannak szünnapok, ünnepnapok is. Vannak ki-be állási holtidők, éppen nem jár arra senki vagy sorbanállás miatt később sem jön. Meg eleve, ha közlöd valakinek, hogy akár csak a 30 kW-os autóját 2-4 óra alatt töltöd meg, akkor lehet, hogy keres mást, ha tud, gyorsabbat.
Szóval nagyon nehéz azt látni, hogy ezek hol lesznek rentábilisak, mert igen kevés autó esetén is már lenne rá kis igény, de akkor ezek megtérülése a Holdban van. A gyorstöltéshez meg olyan hely kell, ami kibírja azt. Látható, hogy Bp-n is 22 kW-os töltők vannak, nem 100...
Meg okkal van az, hogy 100-120 Ft/kWh (+ állás idő) áron kezdték a töltőhelyeken adni az áramot. Drága telepítés, kihasználtság és minden más miatt...
Mégis csak a cserélhető akksi lenne a megoldás, ehhez egységes szabvány kell, és már lehet is "akkumulátor-kutakat", vagy cseretelepeket létesíteni a benzinkutak helyén
Nope. Környezetvédelmileg és árban vállalhatatlan. Egy 85 kWh-s Tesla akkupakk úgy 10k USD. Számold ki, hogy hány csereakku kell úgy, hogy semmi garancia nincs arra, hogy oda viszik vissza és teszik le az akkut, ahol cserélték. Ezen felük ma egy akkus csere ideje órákban mérhető. Ez nem USB kulcs...