Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Az elektromos autók legdrágább része az akku. Nem tartom jó ötletnek egyből kettőt venni, mert jóval drágább lenne az autó.
Plusz egy 150-200 kg-os akkupackot egy átlagember nem fog tudni napi szinten cserélgetni, bármilyen egyszerűen is oldják meg a gyártók a ki-berakást.
Otthoni 22 kWh-s gyorstöltést meg egyszerűen el kell felejteni. Horror ár azt kiépíteni.
Én amikor villamos autókról beszélek, akkor végig a sima 230 V-ról 3,6 kWh töltőkről beszélek. Molni szerint még ez is kivitelezhetetlen. Szerintem egyáltalán nem. Persze pénzbe kerül a szolgáltatóknak, dehát majd úgyis kifizetik a villanyautósok.
Ha két akkut veszel meg, akkor soha meg nem térülő CO2 emisszió a vége. Még SWE-FRA griddel is és átlag felhasználóval, aki nem pakol bele 10 év alatt 300-500k km-et.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 290
4 767
113
Az elektromos autók legdrágább része az akku. Nem tartom jó ötletnek egyből kettőt venni, mert jóval drágább lenne az autó.
Plusz egy 150-200 kg-os akkupackot egy átlagember nem fog tudni napi szinten cserélgetni, bármilyen egyszerűen is oldják meg a gyártók a ki-berakást.
Otthoni 22 kWh-s gyorstöltést meg egyszerűen el kell felejteni. Horror ár azt kiépíteni.
Én amikor villamos autókról beszélek, akkor végig a sima 230 V-ról 3,6 kWh töltőkről beszélek. Molni szerint még ez is kivitelezhetetlen. Szerintem egyáltalán nem. Persze pénzbe kerül a szolgáltatóknak, dehát majd úgyis kifizetik a villanyautósok.
Pont erre gondoltam, hogy ha van csereakksi, nem kell gyorstölteni. De a többi része a dolognak tényleg nehezebb...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 513
5 721
113
Pont erre gondoltam, hogy ha van csereakksi, nem kell gyorstölteni. De a többi része a dolognak tényleg nehezebb...

Pár nappal ezelőtt már írtam ezt Molninak. Egy átlagautósnak nem kell gyorstöltő. Naponta 40 km-t megy egy átlag magyar autós. Ehhez 6,7 kWh áram kell. Ez 2-3 óra töltéssel megvan a sima konnektorról. Csak annyit kell megoldani, hogy este amikor mindenki hazamegy a melóból, ne egyszerre rakja rá a töltőre, 2 órás csúcsot okozva, hanem szépen osztódjon el a teljes éjszakára. Ehhez kellene az okosvillanyóra.
 
M

molnibalage

Guest
Pár nappal ezelőtt már írtam ezt Molninak. Egy átlagautósnak nem kell gyorstöltő. Naponta 40 km-t megy egy átlag magyar autós. Ehhez 6,7 kWh áram kell. Ez 2-3 óra töltéssel megvan a sima konnektorról. Csak annyit kell megoldani, hogy este amikor mindenki hazamegy a melóból, ne egyszerre rakja rá a töltőre, 2 órás csúcsot okozva, hanem szépen osztódjon el a teljes éjszakára. Ehhez kellene az okosvillanyóra.
Én meg számokkal és TDK tanulmánnyal és konkrét esettel is megmutattam, hogy ha csak 20% penetrációt elérne a villanyaitó és 3-4kW-os töltés akarsz, akkor ezt nem bírja a rendszer. Nem termelői oldalról, a végpontokon van a gáz. De te ezt azt istennek sem akarod megérteni.

Ezen felül legfeljebb otthonra nem kell, de minden máshova igen. És minél kisebb és olcsóbb a kocsi kis akkuval, annál sűrűbb valódi gyorstöltés kell, ahol egy 20-40 kWh-s akksit tényleg 10-20 perc alatt teleraksz. Mert ez másik fele, amit nem értesz meg.

A várható csúcsigényre kell méretezni. Igen hamar a pokolba fogja kívánni a tömeg a villanyautót, ha utazásainak nagy százaléka hosszútávon órákkal tovább tart majd, mert nincs elég töltőhely. Hiába mantrázod azt, hogy az emberek nagy része naponta 40 km-et megy, ha évente a 2-5-10 faszomtudja mennyi kiruccanásra nem tudja a kocsiját használni, akkor számára a villanyautó nem létezik. Pont. Nem fogja megvenni. Két autót meg végképp. Megveszi a benzinest vagy az ámítás plug in hibridet és csá. Csak az utóbbi drága.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Pár nappal ezelőtt már írtam ezt Molninak. Egy átlagautósnak nem kell gyorstöltő. Naponta 40 km-t megy egy átlag magyar autós. Ehhez 6,7 kWh áram kell. Ez 2-3 óra töltéssel megvan a sima konnektorról. Csak annyit kell megoldani, hogy este amikor mindenki hazamegy a melóból, ne egyszerre rakja rá a töltőre, 2 órás csúcsot okozva, hanem szépen osztódjon el a teljes éjszakára. Ehhez kellene az okosvillanyóra.
Annyit irkáltok az "átlag-autósról", de mennyi is van belőle Magyarországon, és mennyi olyanokból akik csak 5-10-12 km-t vagy éppen semennyit se gurulnak minden nap, és mennyi olyanokból, akik ezt az alig-autózást jó sok kilométert hajtva kihozzák az átlagot?!! Szóval a statisztikákon kívül, a létező valóságban van-e átlag-autós az országban, és mennyi?!! Mert a többiekkel másképpen kellene számolni!!
 
  • Tetszik
Reactions: bartinieffektus

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 513
5 721
113
Én meg számokkal és TDK tanulmánnyal és konkrét esettel is megmutattam, hogy ha csak 20% penetrációt elérne a villanyaitó és 3-4kW-os töltés akarsz, akkor ezt nem bírja a rendszer. Nem termelői oldalról, a végpontokon van a gáz. De te ezt azt istennek sem akarod megérteni.

Ezen felül legfeljebb otthonra nem kell, de minden máshova igen. És minél kisebb és olcsóbb a kocsi kis akkuval, annál sűrűbb valódi gyorstöltés kell, ahol egy 20-40 kWh-s akksit tényleg 10-20 perc alatt teleraksz. Mert ez másik fele, amit nem értesz meg. A várható csúcsigényre kell méretezni. Igen hamar a pokolba fogja kívánni a tömeg a villanyautót, ha utazásainak nagy százaléka hosszútávon órákkal tovább tart majd, mert nincs elég töltőhely. Hiába mantrázod azt, hogy az emberek nagy része naponta 40 km-et megy, ha évente a 2-5-10 faszomtudja mennyi kiruccanásra nem tudja a kocsiját használni, akkor számára a villanyautó nem létezik. Pont. Nem fogja megvenni. Két autót meg végképp. Megveszi a benzinest vagy az ámítás plug in hibridet és csá. Csak az utóbbi drága.

Te meg azt nem akarod megérteni, hogy pont úgy, mint ahogy a múltban is és a jelenben is, ugyanúgy a jövőben is fejlesztik az áramhálózatot az ígényeknek megfelelően.

De szerintem inkább ne menjünk ismét ebbe bele. :)
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Te meg azt nem akarod megérteni, hogy pont úgy, mint ahogy a múltban is és a jelenben is, ugyanúgy a jövőben is fejlesztik az áramhálózatot az ígényeknek megfelelően.

De szerintem inkább ne menjünk ismét ebbe bele. :)

Momentán ott tartunk, hogy Komáromban kétszer is volt black-out júliusban, végül lekapcsoltatták az áruházak légkondiját, hogy a lakossági fogyasztást ki bírják szolgálni.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
M

molnibalage

Guest
Te meg azt nem akarod megérteni, hogy pont úgy, mint ahogy a múltban is és a jelenben is, ugyanúgy a jövőben is fejlesztik az áramhálózatot az ígényeknek megfelelően.
De nem érted meg a fejlesztési lépéseket. Anno az ipari fogyasztók messze felülmúlták a magánszemélyeket akik kb. világítottak és csá. Az ipari is folyamatosan nőtt.
(Bp-n akkora volt a közlekedés igénye, hogy saját generátora és hálózata volt anno a villamosoknak emlékeim szerint.) Tehát a cellákban megvolt a tartalék ahhoz, hogy kiszolgálja a plusz igényt. A lakossági igények kiszolgálását a hálózat viszonylag magas szintű trafóktól kisfeszültségű leágazások bővítése megoldotta és aztán a már többször említett 16 -->32 amperes ugrás, de az már a végpont. Tényleg a legvégén.

A tömeges villanyautózás viszont elhozza azt, hogy ha te 3-4 kW-os töltéssel álmodsz, akkor messze túlléped az épületek méretezési teljesítményét akkor is, ha mindenki alszik éjszaka. A linkelt TDK is kihozta azt, hogy nem csak a végpontoknál lehet baj, de már a celláknál is. Viszonylag moderált töltésnél a feszültség és más minőségi mutató is beesik, illetve időleges teljesímény túllépés is volt.

Ezen felül az épületen belül külön leágazás minden egyes szint (tudtommal) és maga a többi része az épületnek, a garázs és térvilágítás, mert annak összigénye picsányi a 60 db lakáshoz képest. Te arról álmodsz, hogy az épület belső hálózata, ami a lakások 4 kW csúcsára van belőve annak teljesítménye simán átrakható 20%-ban arra az ágra, amit méretkeztek kb. 5-6 db konnektorra és a világításra, de egészen nem biztosan 12 db lakásra, mert egész egyszerűen ilyen nincs.

Első körben már eleve a leágazások épületen belüli bővítése kéne és a teljesítmény korlátozás, hogy az épület belső elosztóját vagy trafóját (ha van) ne terheld túl. Eztán jön a cella.

Mond, te valami álomvilágban élsz...?

De szerintem inkább ne menjünk ismét ebbe bele. :)
Sajnos ameddig ragaszkodsz téveszméidhez nem tudok mit tenni ezzel.

Momentán ott tartunk, hogy Komáromban kétszer is volt black-out júliusban, végül lekapcsoltatták az áruházak légkondiját, hogy a lakossági fogyasztást ki bírják szolgálni.
Na tessék...

Pont ez az. Molni mindig abból indul ki, hogy az országban van 2000 benzinkút, akkor ennél jóval több töltőállomás kell, mivel tovább tart az áramos tankolás, mint a benzines.
Viszont már sokszor írtam, hogy szinte mindenki otthon fog tölteni.
Hülyeség lenne bárkitől is elugrani a töltőig 5-10 kWh-t tölteni napi szinten, ha otthon is megteheti, ráadásul sanszosan még olcsóbban is.
Csak az a kevés ember tölt majd gyorstöltőkön, akik több száz kilómétereket utaznak.
Magyarországon vajon hány autós van aki napi szinten 200 km-eket utazik?
Te egész egyszerűen nem figyelsz. Ezzel nem tudok mit tenni...
 
  • Tetszik
Reactions: alali77

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 513
5 721
113
Annyit irkáltok az "átlag-autósról", de mennyi is van belőle Magyarországon, és mennyi olyanokból akik csak 5-10-12 km-t vagy éppen semennyit se gurulnak minden nap, és mennyi olyanokból, akik ezt az alig-autózást jó sok kilométert hajtva kihozzák az átlagot?!! Szóval a statisztikákon kívül, a létező valóságban van-e átlag-autós az országban, és mennyi?!! Mert a többiekkel másképpen kellene számolni!!

Pont ez az. Molni mindig abból indul ki, hogy az országban van 2000 benzinkút, akkor ennél jóval több töltőállomás kell, mivel tovább tart az áramos tankolás, mint a benzines.
Viszont már sokszor írtam, hogy szinte mindenki otthon fog tölteni.
Hülyeség lenne bárkitől is elugrani a töltőig 5-10 kWh-t tölteni napi szinten, ha otthon is megteheti, ráadásul sanszosan még olcsóbban is.
Csak az a kevés ember tölt majd gyorstöltőkön, akik több száz kilómétereket utaznak.
Magyarországon vajon hány autós van aki napi szinten 200 km-eket utazik?
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 513
5 721
113
Momentán ott tartunk, hogy Komáromban kétszer is volt black-out júliusban, végül lekapcsoltatták az áruházak légkondiját, hogy a lakossági fogyasztást ki bírják szolgálni.

A légkondikat egyszer már írtam példaként Molninak, hogy amikor azok kezdtek elterjedni, az is nagyon megdobta a lakossági fogyasztást.
Pl. az USA teljes áramfogyasztásának a 6%-át a légkondik adják!
https://www.origo.hu/gazdasag/20180515-klimaberendezesek-globalis-felmelegedes.html
Vagyis ígyis-úgyis nő a lakossági áramhasználat, villanyautó nélkül is.
Ha hosszútávon nagy a fogyasztás, akkor a hálózat úgyis fejlesztve lesz, mert az az érdeke az áramszolgáltatónak is, hogy minél több áramot eladjon.
 
M

molnibalage

Guest
A légkondikat egyszer már írtam példaként Molninak, hogy amikor azok kezdtek elterjedni, az is nagyon megdobta a lakossági fogyasztást.
Pl. az USA teljes áramfogyasztásának a 6%-át a légkondik adják!
https://www.origo.hu/gazdasag/20180515-klimaberendezesek-globalis-felmelegedes.html
Vagyis ígyis-úgyis nő a lakossági áramhasználat, villanyautó nélkül is.
Ha hosszútávon nagy a fogyasztás, akkor a hálózat úgyis fejlesztve lesz, mert az az érdeke az áramszolgáltatónak is, hogy minél több áramot eladjon.
Te melyik részét nem érted annak, hogy mi az energia és a teljesítmény közötti eltérés...? Komolyan? A középsulis dolog nem megy...?

Az áramfogyasztás 6%-a, de amikor azok be vannak kapcsolva, akkor iszonyatos teljesítmény csúcsot generál az éves energia fogyasztás kis százaléka. Basszus nézzed már össze a meteoróligia adatokkal, hogy hogyan korrelál a villamos teljesítmény igény csúcsa.

2019.08.07-2019.09.04.
https://www.mavir.hu/web/mavir/rendszerterheles

kGSYDsv.png


Tessék időjárás archívum.
https://www.meteoblue.com/hu/időjárás/historyclimate/weatherarchive/budapest_magyarország_3054643

WlCnN0Y.png

Tisztán látszik, hogy hol volt a hűvösebb és kánikula közötti difi. Azonos napszakban 0,5-1 GW eltérés az igényekben. Ez azért van, mert az emberek két otthon töltött esete között egy fél napot nincsenek, de ez a csúcs rakódik rá a trendre. De ez az éves teljes áramfogyasztás picsányi része. Az USA 6%-a is bizony az, mert az ennyi. Viszont, amikor blackout volt, akkor nem a végpontokat cseszte szét ez, hanem a cellák nem bírták ezt annak ellenére, hogy vélhetően más fogyasztókat nemigen használtak. De ez a jenki grid sajátossága is, hogy erősen villanyra alapoznak.

A villanyautózás ez a négyzetre emelve, mert egy háztartás egyetlen autója sokkal nagyobb fogyasztó, mint 1 db légkondi és mellette még más. Ha tömeges lesz ez, akkor cellákat pont úgy leverné a sok autó, mint a légkondi. Főleg, ha kánikula van. A termelés és a magasfeszültségű hálózat elviseli azt, ha 10-20% villanyautózgat és otthon tölt, ezt én is megmutattam és te is megértetted.

A bibi akkor van, amikor a lakások csúcsteljesítmény igényét, ami ritkán teljes szinkron, te az épületen beül másik ágra akarod terhelni egy lakóparkban és több lakóparkot meg rányomni a cellára. Ezt a mai grid több eleme egészen biztosan nem bírja. Mindezt úgy, hogy itthon a légkondik penetrációja még mindig alacsonynak mondható, közel sem a lakások 50%-a ilyen. Kánikulai időben még fincsibb csúcsok lesznek. Hálózat radikális bővítése nélkül az év számtalan részében durván lekorlátozna a (a még ki sem épített) intelligens töltőrendszer.

De te csak nyomod, csak nyomod a mantrát. Mi lenne, ha megnéznéd egy lakópark kapcsolási ábráját? Hm..?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Pont ez az. Molni mindig abból indul ki, hogy az országban van 2000 benzinkút, akkor ennél jóval több töltőállomás kell, mivel tovább tart az áramos tankolás, mint a benzines.
Viszont már sokszor írtam, hogy szinte mindenki otthon fog tölteni.
Hülyeség lenne bárkitől is elugrani a töltőig 5-10 kWh-t tölteni napi szinten, ha otthon is megteheti, ráadásul sanszosan még olcsóbban is.
Csak az a kevés ember tölt majd gyorstöltőkön, akik több száz kilómétereket utaznak.
Magyarországon vajon hány autós van aki napi szinten 200 km-eket utazik?
Mennyibe kerül majd a szükséges új rendszer TELEPÍTÉSE a JÓ DRÁGA villanyautó mellé, hogy otthon a garázsban tölthessem fel?!! Ráadásul - még ha csak évente 6-8-szor is megyek 100km-nél messzebbre - akkor viszont jóval messzebbre - szóval ilyenkor majd minden programomat annak rendelhetem alá hogy hol tudok GYORSAN villanyt tankolni, tudok-e egyáltalán vagy honnan kések el ha nem jön be a lutri mert lerohadtam egy dugóban vagy egy baleset miatti araszolásban?!! Kíváncsi lennék arra is, hogy vételez az ember áramot egy olyan céges parkolóban ahol 2-300 kocsi áll reggel 6-tól este 7-ig, télen akár -10-15 fokban is?! Szerinted biztos hogy én szándékosan meg akarom szopatni magam, ráadásul jó drágán?!! Nekem azért van autóm mert ezzel nagy szabadságfokkal tudok utazni 6-700 km-re 5 perc tankolás árán. A villanyautó használata sajnos nem így működik, cserébe legalább jóval drágább is lenne az autó is meg hozzá az otthoni "tankolás" lehetősége is ...
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 236
10 780
113
A légkondikat egyszer már írtam példaként Molninak, hogy amikor azok kezdtek elterjedni, az is nagyon megdobta a lakossági fogyasztást.
Pl. az USA teljes áramfogyasztásának a 6%-át a légkondik adják!
https://www.origo.hu/gazdasag/20180515-klimaberendezesek-globalis-felmelegedes.html
Vagyis ígyis-úgyis nő a lakossági áramhasználat, villanyautó nélkül is.
Ha hosszútávon nagy a fogyasztás, akkor a hálózat úgyis fejlesztve lesz, mert az az érdeke az áramszolgáltatónak is, hogy minél több áramot eladjon.
Csináltunk itt a cégnél terveket vidéki városban töltő telepítésre, két autót tölt valami 7kW-al, 15millió forint kb 50 méter kábel fektetéssel. A nagyobb teljesítményűre azt mondta a szolgáltató hogy nem engedi odarakni, vagyis csak vagy 1000m kábel kiépítéssel.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1711

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 290
4 767
113
Mennyibe kerül majd a szükséges új rendszer TELEPÍTÉSE a JÓ DRÁGA villanyautó mellé, hogy otthon a garázsban tölthessem fel?!! Ráadásul - még ha csak évente 6-8-szor is megyek 100km-nél messzebbre - akkor viszont jóval messzebbre - szóval ilyenkor majd minden programomat annak rendelhetem alá hogy hol tudok GYORSAN villanyt tankolni, tudok-e egyáltalán vagy honnan kések el ha nem jön be a lutri mert lerohadtam egy dugóban vagy egy baleset miatti araszolásban?!! Kíváncsi lennék arra is, hogy vételez az ember áramot egy olyan céges parkolóban ahol 2-300 kocsi áll reggel 6-tól este 7-ig, télen akár -10-15 fokban is?! Szerinted biztos hogy én szándékosan meg akarom szopatni magam, ráadásul jó drágán?!! Nekem azért van autóm mert ezzel nagy szabadságfokkal tudok utazni 6-700 km-re 5 perc tankolás árán. A villanyautó használata sajnos nem így működik, cserébe legalább jóval drágább is lenne az autó is meg hozzá az otthoni "tankolás" lehetősége is ...
Mégis csak a cserélhető akksi lenne a megoldás, ehhez egységes szabvány kell, és már lehet is "akkumulátor-kutakat", vagy cseretelepeket létesíteni a benzinkutak helyén
 
M

molnibalage

Guest
Csináltunk itt a cégnél terveket vidéki városban töltő telepítésre, két autót tölt valami 7kW-al, 15millió forint kb 50 méter kábel fektetéssel. A nagyobb teljesítményűre azt mondta a szolgáltató hogy nem engedi odarakni, vagyis csak vagy 1000m kábel kiépítéssel.
Jesszusom. Nézzük közelítőleg a történetet, számoljunk határhelyzettel, amikor ugyanannyiba kerül benzinnel és árammal megtenni 1 km-et.

Benzinautó
1 liter benzin 400 Ft/liter, (12 kWh/liter)
hatásfok 25%
fogyasztás 7 liter/100 km
------------------------------------
fajlagos fogyasztás 0,07 liter/km * 12 kWh*0,25 = 0,21 kWh/km teljesen reális.
Ez akkor 0,07 liter *400 Ft/liter = 28 Ft/km.

Villanyautó.
0,17 Wh/km fogyasztás.
1 kWh áram kisfogyasztói áram ára 37 Ft/kWh
--------------------------------------------------------------------
0,17*37 = 6,3 Ft/km.

Hurrá.

Viszont a töltő tulaja is kisfogyasztó, ezért 37 Ft/kWh áron veszi az áramot, ezt értékesíti tovább termékként úgy, hogy az energia mennyiséget nagyobb teljesítményen képes a kocsiba tenni, mint otthon a lakásban.

Ha 28 Ft/km üzemanyag díjat akarnak vásárlónak beadni, hogy ne legyen drágább, de azonos legyen a benzines költséggel, akkor 165 Ft/kWh ár jön ki, mert 0,17 kWh áramot eladsz 28 Ft-ért, ami 28/0,17 = 165. Hoppá. Ez az eset amikor ugyanannyiba kerül a villanyautózás, mint a magyar benzin és áram árakkal nézve és semmiféle járulékot nem vettem figyelembe. Faék modell.

Ok, akkor nézzük azt, hogy jó fejek akarunk lenni és azzal promóció, hogy olcsóbb az üzemanyag, tehát 14 Ft/km a cél. Ekkor 82 Ft/kWh áron kéne eladni. (Töltési veszteséget elhagytuk.) A bibi az, hogy 37 Ft/kWh áron veszi a töltő tulaja az áramot, és vannak járulékok és költségek is. Ha mindezt nullának veszem és 82-37 = 45 Ft/kWh a tényleges profit akkor számolgassunk, mi a megtérülés.

15M HUF
45 Ft/kWh
--------------
333 333 kWh áramot kell eladni.

Tételezzük fel, hogy a rendszer okos és tud 15 kW-tal tölteni, ha egy autó van és kettő autó esetén is ezt adja le. Legyen napi 8 óra kihasználtság, reggel 9-tól du 5-ig, ezt úgy veszem, hogy 100%-ban 15 kW-tal megy. (Mese habbal megközelítés.)
Ez napi 120 kWh.
Ezzel 2777 nap alatt térülne meg, ami 7,61 év.

Apró hiba, hogy 0 karbantartással a rendszert nézve és olyan szintű kihasználtsággal, ami mese habbal, mert ilyen töltési szokás a mesében van még Bp-n sem valósítható meg. Mert vannak szünnapok, ünnepnapok is. Vannak ki-be állási holtidők, éppen nem jár arra senki vagy sorbanállás miatt később sem jön. Meg eleve, ha közlöd valakinek, hogy akár csak a 30 kW-os autóját 2-4 óra alatt töltöd meg, akkor lehet, hogy keres mást, ha tud, gyorsabbat.

Szóval nagyon nehéz azt látni, hogy ezek hol lesznek rentábilisak, mert igen kevés autó esetén is már lenne rá kis igény, de akkor ezek megtérülése a Holdban van. A gyorstöltéshez meg olyan hely kell, ami kibírja azt. Látható, hogy Bp-n is 22 kW-os töltők vannak, nem 100...

Meg okkal van az, hogy 100-120 Ft/kWh (+ állás idő) áron kezdték a töltőhelyeken adni az áramot. Drága telepítés, kihasználtság és minden más miatt...

Mégis csak a cserélhető akksi lenne a megoldás, ehhez egységes szabvány kell, és már lehet is "akkumulátor-kutakat", vagy cseretelepeket létesíteni a benzinkutak helyén
Nope. Környezetvédelmileg és árban vállalhatatlan. Egy 85 kWh-s Tesla akkupakk úgy 10k USD. Számold ki, hogy hány csereakku kell úgy, hogy semmi garancia nincs arra, hogy oda viszik vissza és teszik le az akkut, ahol cserélték. Ezen felük ma egy akkus csere ideje órákban mérhető. Ez nem USB kulcs...
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 062
31 596
113
Mennyibe kerül majd a szükséges új rendszer TELEPÍTÉSE a JÓ DRÁGA villanyautó mellé, hogy otthon a garázsban tölthessem fel?!! Ráadásul - még ha csak évente 6-8-szor is megyek 100km-nél messzebbre - akkor viszont jóval messzebbre - szóval ilyenkor majd minden programomat annak rendelhetem alá hogy hol tudok GYORSAN villanyt tankolni, tudok-e egyáltalán vagy honnan kések el ha nem jön be a lutri mert lerohadtam egy dugóban vagy egy baleset miatti araszolásban?!! Kíváncsi lennék arra is, hogy vételez az ember áramot egy olyan céges parkolóban ahol 2-300 kocsi áll reggel 6-tól este 7-ig, télen akár -10-15 fokban is?! Szerinted biztos hogy én szándékosan meg akarom szopatni magam, ráadásul jó drágán?!! Nekem azért van autóm mert ezzel nagy szabadságfokkal tudok utazni 6-700 km-re 5 perc tankolás árán. A villanyautó használata sajnos nem így működik, cserébe legalább jóval drágább is lenne az autó is meg hozzá az otthoni "tankolás" lehetősége is ...
Áprilisi műszaki és augusztus eleje között 10 ezer kilométer lett beletekerve a Golfba pedig az utak legnagyobb része csak Veszprém és Pest között volt ami Akarattyának 120 kilométer míg Fehérvárnak a 8-ason kicsivel rövidebb. 100 kilométeren maximum 6-6,8 liter között van a fogyasztás pedig nem szokott gumilabda lenni a gázpedál alatt de főutakon lemegy ez 5,5 közelébe. Mindezt benzinessel. Ezek után hagyjanak engem békében fenn a zakkant eu-s bürokraták a teljesíthetetlen kibocsátási normáikkal meg, hogy a villany lesz a jövő. A végén még Szergejéktől kell venni rendes autót ha itt betiltják az árusításukat :D Na és teljesen egyet értek azzal amit írsz, hogy a nafta a delejhez képest akkora szabadságfokot biztosít minimális tankolási idővel, hogy azzal a büdös életben nem fogja tudni felvenni a villanyos a versenyt. Egy pálya melletti megállás is tankolással-klozettal-kávéval-Smart kárty kereséssel tényleg mindennel együtt max fél óra ami alatt a tank csurig lesz, míg a villanynál örülhetsz ha a töredékét sikerül belepréselni. Esetlegesen a CNG/LPG hajtásúaknak tudnék nagyobb jövőt jósolni csak azt a nagy setétzöldek valahogy nem akarják nyomatni (mert tán nincsen mögötte ott a lobbi)
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 290
4 767
113
Nope. Környezetvédelmileg és árban vállalhatatlan. Egy 85 kWh-s Tesla akkupakk úgy 10k USD. Számold ki, hogy hány csereakku kell úgy, hogy semmi garancia nincs arra, hogy oda viszik vissza és teszik le az akkut, ahol cserélték. Ezen felük ma egy akkus csere ideje órákban mérhető. Ez nem USB kulcs...
Bocs, a belejavításnál eltűnt ez a jel: :cool:
Felfogtam, hogy a jelenlegi akkumulátorokkal ez megvalósíthatatlan o_O
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
M

molnibalage

Guest
Áprilisi műszaki és augusztus eleje között 10 ezer kilométer lett beletekerve a Golfba pedig az utak legnagyobb része csak Veszprém és Pest között volt ami Akarattyának 120 kilométer míg Fehérvárnak a 8-ason kicsivel rövidebb. 100 kilométeren maximum 6-6,8 liter között van a fogyasztás pedig nem szokott gumilabda lenni a gázpedál alatt de főutakon lemegy ez 5,5 közelébe. Mindezt benzinessel. Ezek után hagyjanak engem békében fenn a zakkant eu-s bürokraták a teljesíthetetlen kibocsátási normáikkal meg, hogy a villany lesz a jövő. A végén még Szergejéktől kell venni rendes autót ha itt betiltják az árusításukat :D Na és teljesen egyet értek azzal amit írsz, hogy a nafta a delejhez képest akkora szabadságfokot biztosít minimális tankolási idővel, hogy azzal a büdös életben nem fogja tudni felvenni a villanyos a versenyt. Egy pálya melletti megállás is tankolással-klozettal-kávéval-Smart kárty kereséssel tényleg mindennel együtt max fél óra ami alatt a tank csurig lesz, míg a villanynál örülhetsz ha a töredékét sikerül belepréselni. Esetlegesen a CNG/LPG hajtásúaknak tudnék nagyobb jövőt jósolni csak azt a nagy setétzöldek valahogy nem akarják nyomatni (mert tán nincsen mögötte ott a lobbi)
Fél óra alatt egy 60-80 kWh-os méregdrága autóba 20% lemerültség táján belecsavarható igazi gyorstöltővel fél óra alatt a 80% feltöltöttség, csak a bibi az, hogy ennek már komoly ára lenne. Mert, ha sok kocsi töltőfejnél és nem parkolóban áll fél órát, az rohadt sok töltőfej és elég fincsi teljesítmény csúcs. Pillanatok alatt ott vagyunk, hogy 6kV-os betáp trafó kell.

Bocs, a belejavításnál eltűnt ez a jel: :cool:
Felfogtam, hogy a jelenlegi akkumulátorokkal ez megvalósíthatatlan o_O
Okas. Egyébként pár éves hír, hogy valami folyékony elektrolittal próbálkoznak és akkor az "akksicsere" folyadékcserét jelentene. "Hogyhogynem" azóta sem lett ebből sem semmi.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and migfun