Kezdjük az elektromos autóval.
Nem olyan rég ADAC készített egy tanulmányt, mely szerint a jelenlegi német energiamixhez tartozó co2 kibocsájtással egy elektromos autó jó pár kilométer megtétele után tudja ledolgozni az akkupakkal kapott co2 hátrányát.
hsz link #2720
"Ezzel szemben az akkumulátoros elektromos járművekből származó kibocsátások a gyártási fázisban keletkeznek. Az LCA szerint egy itt található dízel 29 g CO2 / km, míg egy hasonló e-jármű esetében 57 g CO2 / km. Ehhez az akkumulátor termelése és a nyersanyagok komplex kitermelése felelős."
Volkswagen link
Persze a belsőégésű motorok co2-n kívül mást gázokat is juttatnak a légkörbe, de mivel most a "nagy klímaválságot" éljük ezért ez a fő téma.
Sok zöld jön azzal, hogy az akkupakkot bezzeg beleszámolják az e-autó gyártáskori co2-jébe, a belsőégésű motornál az üzemanyag előállítását nem.
Remélem ezt olvasva sokan vakarjátok a fejeteket, miszerint az akkumulátor, mint tároló egység hogyan kerül párhuzamba egy energiahordozóval . . .
A belsőégésű motornál az üzemanyagtartály ami a tárolást végzi, ez vagy egy műanyag vagy valamilyen fém tartály, ami az autó tartozéka, ugyanúgy, mint az e-autónak az akkumulátora, ezért kell beleszámolni a gyártáskori co2-be is.
Az energiahordozók az e-autónál az elektromos áram, a belsőégésű motornál pl: benzin, gázolaj.
Itt kanyarodunk vissza a fenti cikkhez miszerint az autó energia fogyasztása, az autó mennyire gyakran van használva és az energiahordozóhoz kapcsolódó co2 dönti el, hogy mennyire zöld egy autó.
Jelenleg az akkumulátor az e-autóknál már gyártáskor add egy kis hátrányt, amit a német példák is igazolnak.
A nap és és szélerőművek gyártása is belekerül egy kis co2-be, a folyamatos termelésre nem képesek ezért manapság konténerméretű akkumulátorokból építenek tárolókat, ennek is van egy kis co2 lábnyoma, a kieső időszakban földgáz és szén tüzelésű hőerőművek pótolják a hiányt, a nap (
link) és szélerőműveket (
link) folyamatosan cserélni,karban kell tartani, az általuk okozott hálózati kilengésekre megoldásokat kell eszközölni...és még lehetne folytatni, tehát van egy csomó járulékos dolog ami még hozzáadódik, nem olyan rozsaszin a helyzet, mint sokan azt elsőre elképzelik.
A napelemből kiépítsz egy rendszert nyáron napközben nagyon klafa, télen meg az 1/5-se termeli, építesz 5x nagyobbat ? . . . egy idő után odajutsz, hogy hosszú évekre előre kifizetted a villanyszámlát . . . ha elkezdesz számolgatni nagyon hamar rájössz, hogy érdekes a helyzet, mert nem tudod melyik ujjadba harapj, nagyon kicsi a mozgástér, ha környezetbarátibb és gazdaságos rendszert szeretnél.