Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
A gyártást talán meg lehet oldani megújolókkal vagy atommal hogy értelme is legyen, ha a lehetőségek ehhez adottak. Viszont a 700 (?) baros dögnehéz tartállyal és a szállítással /tárolással már tényleg nehéz mit kezdeni.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Lehet, hogy hülyeség ami eszembe jutott, de olvastam vmelyik autós oldalon ahidrogánhajtásról, hogy az életképesebb stb a tölthtő villanyossal szemben stb....
Írját, hogy emossziómentes blabal..mert csupán vizgőz jön a kipuból. Most ez pl télen mennyire jó dolog? A kipuff ok nem fagy be, de az út amire rácsapódik mínuszokban,,,, az kb korcsolyapálya.
Igyis az...
 

monster

Well-Known Member
2016. február 21.
2 350
11 233
113
Amúgy ez tényleg elgondolkodtató a téllel és a hidrogénhajtásnál.

A tüzelőanyag cellás / hidrogénes hajtással kapcsolatban ami nehezen megoldható probléma, hogy a tárolása veszélyes, ráadásul a hidrogén előállítása is erősen energiaigényes, szóval megint ott van az fránya kérdés hogy oké, a lokális kibocsátást kilövöd, de ha mindehhez az energiát szénerőművekkel csinálod, akkor kiöntötted a gyereket is, mert csak a szennyezés kibocsátási pontját raktad más helyre...

Én alapvetően úgy gondolom, hogy hosszabb távon a hidrogénes üzemanyagcellás hajtás lesz a jövő útja, mert egyszerűen sokkal könnyebb lesz hozzá az infrastruktúrát kialakítani, mint az elektromoshoz és nem kell bele tonnányi méregdrága akkumlátor sem. A hidrogénüzemmel kapcsolatban a hidrogén szállításának problémáját szokták felvetni, ott reményt keltő az ammóniává alakítás és onnan vissza: https://blog.csiro.au/hyper-for-hydrogen-our-world-first-carbon-free-fuel/

Másik probléma, aminek a leküzdésén dolgoznak, az a megfelelő mennyiségű hidrogén előállítása környezetbarát módon, itt is vannak bizakodásra okot adó kísérletek, pl.:
https://www.vezess.hu/hirek/2019/05/03/hidrogen-eloallitasa-tengervizbol/
https://ng.hu/tudomany/2019/06/12/megis-van-ra-mod-hogy-algakkal-termeljunk-tiszta-hidrogent/
Reméljük beválnak.

Az autókban lévő tartályokat tudtommal már most is nagyjából atombiztosra csinálják, azzal talán nem lesz gond.
A kipufogó vizet pedig az autóban lehet gyűjteni is, amelyet aztán mondjuk tankoláskor üríthet az ember, szerintem ezzel lenne a legkevesebb probléma :)

Alapvetően az egyértelmű, hogy ha minden klappol ezen a vonalon, akkor is még vagy 10 év, mire elterjed annyira, hogy akár még Magyarországon is lehessen használni (értsd.: legyen hozzá hidrogénkút legalább a nagyobb városokban egy-két db).
Rövid távon emiatt az akkus autók még valószínűleg jobban mennek majd, de csak addig tűnik életképesnek a dolog, amíg nem lesz belőlük túl sok, pont a korábban itt is emlegetett okból, miszerint az elektromos hálózat nem alkalmas rá jelen formájában, hogy ellásson Európa-szerte százmilliónyi akkus elektromos autót, így problémás lesz a töltésük.

Hozzáteszem, hogy én nem vagyok se elektromos szakember, se fizikus, tehát a tudományos eredményekről szóló cikkek tartalmát elfogadni tudom csak :)
 
M

molnibalage

Guest
Én alapvetően úgy gondolom, hogy hosszabb távon a hidrogénes üzemanyagcellás hajtás lesz a jövő útja, mert egyszerűen sokkal könnyebb lesz hozzá az infrastruktúrát kialakítani, mint az elektromoshoz és nem kell bele tonnányi méregdrága akkumlátor sem.
2008-as válság előtt egy BME-s munkatárs pont ezt mondta. Azóta mennyi hidrogénes autót látsz? Ezzel szemben elektromosat? A PR-ja mellett lehet, hogy még a szutyok villanyautó is jobb, mint ez.

A hidrogénüzemmel kapcsolatban a hidrogén szállításának problémáját szokták felvetni, ott reményt keltő az ammóniává alakítás és onnan vissza: https://blog.csiro.au/hyper-for-hydrogen-our-world-first-carbon-free-fuel/

Másik probléma, aminek a leküzdésén dolgoznak, az a megfelelő mennyiségű hidrogén előállítása környezetbarát módon, itt is vannak bizakodásra okot adó kísérletek, pl.:
https://www.vezess.hu/hirek/2019/05/03/hidrogen-eloallitasa-tengervizbol/
https://ng.hu/tudomany/2019/06/12/megis-van-ra-mod-hogy-algakkal-termeljunk-tiszta-hidrogent/
Reméljük beválnak.
Fogalmazzunk úgy, hogy több száz bar-os rendszerek ipari üzemeken kívüli használatának nem vagyok barátja. A rendszer legkisebb tömítetlensége is olyan gázt enged el, ami irgalmatlanul robbanásveszélyes már 4 tf%-nál már robbanni tud egészen 75%-ig.
http://www.mikrotrade.sk/gases/gasesHU.html

Az autókban lévő tartályokat tudtommal már most is nagyjából atombiztosra csinálják, azzal talán nem lesz gond.
Ha maga a tartály erős, akkor nehéz. Ha az meg balesetben elszabadul, akkor az tarolni fog. Pont tegnap tettek be képet, hogy egy idióta balesetben hogyan repültek szét az emberek. Képzeld el azt, ha egy kemény tárgy szakad le és köszön be a szélvédőn. Game over. Ha meg embertelenül erősre tervezed és rögzíted le, akkor a rendszer tömege lesz nagy és egy ponton túl minden tervezés ellenére sem lehet garantálni, hogy ne hasadjon fel a tartály egy ütközésben.

A H2 gáz zárt acéltartályból is képes kidiffundálni. Még a gázos kocsikat nem engedik le ma a mélygarázsba, nemhogy hidrogénest majd..

A tisztán H2 gázról van szó, akkor én nagyon szkeptikus vagyok. Milyen más fajta H-s technika van?

Ja, és ameddig árammal termelünk ipari szinten hidrogént és a hatásfoka szar és az áram fosszilis, addig ennek értelme 0. Ha még tiszta áram is lenne a teljes hatásfoka miatt embertelen drága lesz jó sokáig úgy, hogy még a villanyautó is olcsó lesz hozzá nézve.

Nagyon nem látom azt, hogy a hidrogénes autó hol törne be, mert akkor sem sikerült, amikor elektromos autó gyak. nem létezett. Most már kettő ellenlábasa is van...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and blitzkrieg

monster

Well-Known Member
2016. február 21.
2 350
11 233
113
2008-as válság előtt egy BME-s munkatárs pont ezt mondta. Azóta mennyi hidrogénes autót látsz? Ezzel szemben elektromosat? A PR-ja mellett lehet, hogy még a szutyok villanyautó is jobb, mint ez.


Fogalmazzunk úgy, hogy több száz bar-os rendszerek ipari üzemeken kívüli használatának nem vagyok barátja. A rendszer legkisebb tömítetlensége is olyan gázt enged el, ami irgalmatlanul robbanásveszélyes már 4 tf%-nál már robbanni tud egészen 75%-ig.
http://www.mikrotrade.sk/gases/gasesHU.html


Ha maga a tartály erős, akkor nehéz. Ha az meg balesetben elszabadul, akkor az tarolni fog. Pont tegnap tettek be képet, hogy egy idióta balesetben hogyan repültek szét az emberek. Képzeld el azt, ha egy kemény tárgy szakad le és köszön be a szélvédőn. Game over. Ha meg embertelenül erősre tervezed és rögzíted le, akkor a rendszer tömege lesz nagy és egy ponton túl minden tervezés ellenére sem lehet garantálni, hogy ne hasadjon fel a tartály egy ütközésben.

A H2 gáz zárt acéltartályból is képes kidiffundálni. Még a gázos kocsikat nem engedik le ma a mélygarázsba, nemhogy hidrogénest majd..

A tisztán H2 gázról van szó, akkor én nagyon szkeptikus vagyok. Milyen más fajta H-s technika van?

Ja, és ameddig árammal termelünk ipari szinten hidrogént és a hatásfoka szar és az áram fosszilis, addig ennek értelme 0. Ha még tiszta áram is lenne a teljes hatásfoka miatt embertelen drága lesz jó sokáig úgy, hogy még a villanyautó is olcsó lesz hozzá nézve.

Nagyon nem látom azt, hogy a hidrogénes autó hol törne be, mert akkor sem sikerült, amikor elektromos autó gyak. nem létezett. Most már kettő ellenlábasa is van...

Alapvetően láttunk már olyat, hogy valami ma sci-fi, az holnap realitás, szóval azért leírni nem kell. Az, hogy nehéz-e a tartály, az relatív, az akkupakkoknál könnyebb, annyi biztos. A jelenlegi benzintankoknál nehezebb, de nem velük fog versenyezni hosszabb távon. A tartályt jó eséllyel azért úgy rögzítik a kasztniba, hogy csak akkor szakadjon le, ha már maga a vázszerkezet hullik darabokra, de akkor már majdnem mindegy, milyen autóban ül a szenvedő alany.
Szóval, ezek jó eséllyel kezelhető problémák szerintem.

Abban mindenképp egyetértek, hogy csak akkor van értelme ezzel vacakolni, ha a hidrogént környezetbarát módon fogják előállítani, erre, mint írtam, vannak lehetőségek, de egyelőre még nem ipari méretekben. Ezek megvalósulásában azonban bízom a magam részéről :)
 
M

molnibalage

Guest
Alapvetően láttunk már olyat, hogy valami ma sci-fi, az holnap realitás, szóval azért leírni nem kell.
20+ éve kábítanak a hidrogénnel. Egy tapodtat sem mozdult a piac felé a történet előre. Ez a példa az elmúlt 20-30 évben kb. az elektronikára volt igaz, de a mikroelektronikából ne extrapoláljunk már a végtelenbe. Az közlekedés nem ilyen. Nincs repülő autó, nincs más forradalmi új forma, mert a fizika, teljesítmény igény és más tudja dolgát. Az áramot is fogyasztjuk, ahogy kell, a termelés globálisan alig változott 30 év alatt. stb

Abban mindenképp egyetértek, hogy csak akkor van értelme ezzel vacakolni, ha a hidrogént környezetbarát módon fogják előállítani, erre, mint írtam, vannak lehetőségek, de egyelőre még nem ipari méretekben. Ezek megvalósulásában azonban bízom a magam részéről :)
Tekintve, hogy a világ villamosáram termelésének tiszta megoldását a sötétzöldek és antinukleáris mozgalmak és gyök2 emberek lényegében 30 éve gáncsolják...
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 236
10 780
113
Alapvetően láttunk már olyat, hogy valami ma sci-fi, az holnap realitás, szóval azért leírni nem kell. Az, hogy nehéz-e a tartály, az relatív, az akkupakkoknál könnyebb, annyi biztos. A jelenlegi benzintankoknál nehezebb, de nem velük fog versenyezni hosszabb távon. A tartályt jó eséllyel azért úgy rögzítik a kasztniba, hogy csak akkor szakadjon le, ha már maga a vázszerkezet hullik darabokra, de akkor már majdnem mindegy, milyen autóban ül a szenvedő alany.
Szóval, ezek jó eséllyel kezelhető problémák szerintem.

Abban mindenképp egyetértek, hogy csak akkor van értelme ezzel vacakolni, ha a hidrogént környezetbarát módon fogják előállítani, erre, mint írtam, vannak lehetőségek, de egyelőre még nem ipari méretekben. Ezek megvalósulásában azonban bízom a magam részéről :)
https://interestingengineering.com/...n-halts-fuel-cell-car-sales-by-toyota-hyundai
 

monster

Well-Known Member
2016. február 21.
2 350
11 233
113
20+ éve kábítanak a hidrogénnel. Egy tapodtat sem mozdult a piac felé a történet előre. Ez a példa az elmúlt 20-30 évben kb. az elektronikára volt igaz, de a mikroelektronikából ne extrapoláljunk már a végtelenbe. Az közlekedés nem ilyen. Nincs repülő autó, nincs más forradalmi új forma, mert a fizika, teljesítmény igény és más tudja dolgát. Az áramot is fogyasztjuk, ahogy kell, a termelés globálisan alig változott 30 év alatt. stb


Tekintve, hogy a világ villamosáram termelésének tiszta megoldását a sötétzöldek és antinukleáris mozgalmak és gyök2 emberek lényegében 30 éve gáncsolják...

Jó, ilyen alapon fura, hogy repülünk, mivel az ember előtte azért évszázadokig próbálkozott, aztán nem jutott semmire. De azért ettől még végül eljutottunk a célba.
 
M

molnibalage

Guest
Jó, ilyen alapon fura, hogy repülünk, mivel az ember előtte azért évszázadokig próbálkozott, aztán nem jutott semmire. De azért ettől még végül eljutottunk a célba.
Ez rossz példa. A repülés pl. pont olyan gyors, sőt inkább lassabb, mint volt 1969-ben. "Csak" olcsóbb lett. Mert a teljesítmény és gazdaságosság miatt ez a vége. Ne, pont emiatt nincs tömeges villany és H2 autózás...
 

monster

Well-Known Member
2016. február 21.
2 350
11 233
113

Igen, láttam én is, pár hónapja volt. Kiderült, hogy valami illesztés volt hibás a töltőállomáson, és ott szivárgott ki a hidrogén. De láttunk már vegyiüzemet is felrobbanni, aztán mégis mennyi van belőle a világon, mert kell valami, és nincs helyette más. Vagy ti úgy gondoljátok, hogy maradnak a benzin / dízel üzemű autók még 100 évig?
 
M

molnibalage

Guest
Igen, láttam én is, pár hónapja volt. Kiderült, hogy valami illesztés volt hibás a töltőállomáson, és ott szivárgott ki a hidrogén. De láttunk már vegyiüzemet is felrobbanni, aztán mégis mennyi van belőle a világon, mert kell valami, és nincs helyette más. Vagy ti úgy gondoljátok, hogy maradnak a benzin / dízel üzemű autók még 100 évig?
Ha jogszabályilag vagy bármi más által büntetve nem drágítják meg magát a kocsit vagy az üzemanyagot, akkor számottevő mennyiségben maradni fognak az elkövetkezendő évtizedekben azt biztos. Teherszállítás és munkagépek terén a villany meg kb. labdába nem rúg, ha az árról vagy használhatóságról van szó. Igen, lehet majd villanykamionnal bohóckodni, de ha nem támogatják őket vagy nem büntetik a gázolajost, akkor kereskedelmileg a mai szállítási modellel a villanykamion egy vicc. Kb. 10-14 tonnányi holtterhet visznek és max. terhelésük korlátozott ezáltal.
 

monster

Well-Known Member
2016. február 21.
2 350
11 233
113
Ez rossz példa. A repülés pl. pont olyan gyors, sőt inkább lassabb, mint volt 1969-ben. "Csak" olcsóbb lett. Mert a teljesítmény és gazdaságosság miatt ez a vége. Ne, pont emiatt nincs tömeges villany és H2 autózás...

Nem 1969-hoz hasonlítottam szándékosan, hanem több száz évet írtam. A 20. század előtt kb. mindenki, néhány elvetemülttől eltekintve lehetetlennek tartotta, hogy az emberek repülővel közlekedjenek, aztán végül mégis csak megoldották, csak idő kellett hozzá. Véleményem szerint itt is ez lesz. Ha nem 5, vagy 10, akkor 20 év múlva :)
A villanykamion vicc, alapvetően minden akkus elektromos gépjárművet hülyeségnek tartok, amit 100 km-es távolságnál messzebbre akarnak használni, a kamion meg pláne az. Épp ezért gondolkodom a hidrogénben, ha végre megoldják a két fő akadályát. Igazából csak ebben nem értünk egyet, szerinted nem fogják megoldani, szerintem meg igen :)
Abban is egyetértünk, hogy a benzin / dízel üzem még évtizedekig velünk lesznek, de ugye szerintem idővel az üzemanyagcella teret fog nyerni (az elektromos is, csak az rövid távokra, amolyan bevásárlókocsinak), így fokozatosan csökkenni fog a szerepük, szerinted meg nem :)
 
M

molnibalage

Guest
Nem 1969-hoz hasonlítottam szándékosan, hanem több száz évet írtam. A 20. század előtt kb. mindenki, néhány elvetemülttől eltekintve lehetetlennek tartotta, hogy az emberek repülővel közlekedjenek, aztán végül mégis csak megoldották, csak idő kellett hozzá.
De a probléma az, hogy a tudomány nem létezett ezért nem tudták, hogy mik a határok. Pusztán saját izomerő és a ló korlátait ismerték....
...aztán megjelent a gőzgép és rájöttek, hogy a gépek sokkal erősebbek tudnak lenni fajlagosan ezeknél. Aztán lettek belső égésű motorok és amikor azok elég könnyűek lettek, akkor kb. középkorban is elérhető anyagokból tudtak olyan sárkányt építeni, ami elbírta azt és repült is.

Azért nincs a belő égésű motor és villanyhajtás egyidejű megjelenése után tömeges villanyautózás, mert tudjuk, hogy mik a hátrányai. Ezt a tudomány által ma is tudjuk a hidrogénről. Mert ismert az egész folyamat fizikai és kémiai peremfeltétele, ami nem változott meg. Ezért nincs szuperszonikus utasszállítás sem. Van egy min. telj. igénye annak, ha M2-vel akarsz repeszteni. Nagy P = sok pénz = drága = nem tömeges = még drágább

Pontosan ezen vonal mentén méregdrága és nem praktikus a villanyautó és H autó.

Véleményem szerint itt is ez lesz. Ha nem 5, vagy 10, akkor 20 év múlva :)
A fizika nem változik meg. A hidrogén előállításának energiaigényét a kémia határozza meg, a tárolási problémáját és biztonsági szintjét meg a fizika.

Igazából csak ebben nem értünk egyet, szerinted nem fogják megoldani, szerintem meg igen :)
Ha minden jól menne és a jármű isteni még akkor is ott marad, hogy rohadt sok áram kéne, tisztán, olcsón. Ameddig a világ számottevő rész nem pro nukleáris addig kurvára mindegy milyen autót gyártunk.

Abban is egyetértünk, hogy a benzin / dízel üzem még évtizedekig velünk lesznek, de ugye szerintem idővel az üzemanyagcella teret fog nyerni (az elektromos is, csak az rövid távokra, amolyan bevásárlókocsinak), így fokozatosan csökkenni fog a szerepük, szerinted meg nem
Tartom a Zen mester álláspontját. Majd meglátjuk. Az elmúlt 20 év alapján az esélyek nem jók szerintem, de tévedtem már én is.
 

monster

Well-Known Member
2016. február 21.
2 350
11 233
113
De a probléma az, hogy a tudomány nem létezett ezért nem tudták, hogy mik a határok. Pusztán saját izomerő és a ló korlátait ismerték....
...aztán megjelent a gőzgép és rájöttek, hogy a gépek sokkal erősebbek tudnak lenni fajlagosan ezeknél. Aztán lettek belső égésű motorok és amikor azok elég könnyűek lettek, akkor kb. középkorban is elérhető anyagokból tudtak olyan sárkányt építeni, ami elbírta azt és repült is.

Azért nincs a belő égésű motor és villanyhajtás egyidejű megjelenése után tömeges villanyautózás, mert tudjuk, hogy mik a hátrányai. Ezt a tudomány által ma is tudjuk a hidrogénről. Mert ismert az egész folyamat fizikai és kémiai peremfeltétele, ami nem változott meg. Ezért nincs szuperszonikus utasszállítás sem. Van egy min. telj. igénye annak, ha M2-vel akarsz repeszteni. Nagy P = sok pénz = drága = nem tömeges = még drágább

Pontosan ezen vonal mentén méregdrága és nem praktikus a villanyautó és H autó.


A fizika nem változik meg. A hidrogén előállításának energiaigényét a kémia határozza meg, a tárolási problémáját és biztonsági szintjét meg a fizika.


Ha minden jól menne és a jármű isteni még akkor is ott marad, hogy rohadt sok áram kéne, tisztán, olcsón. Ameddig a világ számottevő rész nem pro nukleáris addig kurvára mindegy milyen autót gyártunk.


Tartom a Zen mester álláspontját. Majd meglátjuk. Az elmúlt 20 év alapján az esélyek nem jók szerintem, de tévedtem már én is.

Egyetértek, meglátjuk, mi személy szerint többet nem is nagyon tudunk tenni az ügyben :)
 

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
869
2 526
93
Egyetértek, meglátjuk, mi személy szerint többet nem is nagyon tudunk tenni az ügyben :)

Tippre a hidrogénnél még volna egy olyan faktor is, mint a pl a repülő iparban, hogy szigorított üzemidők lennének főleg a nagynyomású részeknél.
Tehát ha elér egy bizonyos óraszámot az alkatrész akkor csere, mindegy hogy autóról vagy a töltőálomsáról van e szó.
Ez anyagilag szerintem nem elhanyagolható tétel.
A hidrogént tömíteni nem egyszerű szerintem, ha a sima vaslemezen átdiffundál, mint szellő a szúnyoghalon.
Vannak már kompozit tartályok amik elvileg a hidrogén diffundálódásnak kiválóan ellenállnak .

EVAL The better barrier for fuel containment

link pdf

A hidrogén autó minden csak nem egyszerű, ezt javítani, karbantartani nem egy leányálom
sec5_img1.jpg


forrás Toyota

Nem hiába tarol vele szemben a sokkal egyszerűbb villany autó.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Akkor már a CNG is jobb alternatíva lehetne, földgázvezetékkel elég jól állunk, elvileg egy kompresszor kell meg a kútfejek.
Kíváncsi lettem volna, ha annak idején akkora lobit kap, mint most a villanyautózás, mennyire terjedt volna el.
Itt is van kötelező tartálycsere bizonyos időnként ami +kiadás.

 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

monster

Well-Known Member
2016. február 21.
2 350
11 233
113
Tippre a hidrogénnél még volna egy olyan faktor is, mint a pl a repülő iparban, hogy szigorított üzemidők lennének főleg a nagynyomású részeknél.
Tehát ha elér egy bizonyos óraszámot az alkatrész akkor csere, mindegy hogy autóról vagy a töltőálomsáról van e szó.
Ez anyagilag szerintem nem elhanyagolható tétel.
A hidrogént tömíteni nem egyszerű szerintem, ha a sima vaslemezen átdiffundál, mint szellő a szúnyoghalon.
Vannak már kompozit tartályok amik elvileg a hidrogén diffundálódásnak kiválóan ellenállnak .

EVAL The better barrier for fuel containment

link pdf

A hidrogén autó minden csak nem egyszerű, ezt javítani, karbantartani nem egy leányálom
sec5_img1.jpg


forrás Toyota

Nem hiába tarol vele szemben a sokkal egyszerűbb villany autó.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Akkor már a CNG is jobb alternatíva lehetne, földgázvezetékkel elég jól állunk, elvileg egy kompresszor kell meg a kútfejek.
Kíváncsi lettem volna, ha annak idején akkora lobit kap, mint most a villanyautózás, mennyire terjedt volna el.
Itt is van kötelező tartálycsere bizonyos időnként ami +kiadás.


Meglátjuk, egyelőre szigorított üzemidőről nem beszélt senki, ha volna is, kérdés, hogy mennyi időnként. A japánban futó mirai-k ugye kb. 5 évesek, egyelőre nem terjedtek el efféle hírek róluk, aztán persze lehet, hogy mondjuk 10 évesen lesz ilyen. De, pont azért, mert olyan speciális anyagból kell készülnie az alkatrészeknek, lehetségesnek tartom, hogy strapabíróbbak is, nem fognak tönkremenni az időjárás miatt, mint mondjuk egy gumitömítés.

Egyszerűnek biztos nem egyszerű a hajtáslánc benne, de mondjuk a mai turbós benzines / dízel autóké sem éppen az. A villanymotorral értelemszerűen nem lehet versenyezni ezen a téren, annál nem nagyon van egyszerűbb :)

A villanyosok azért tarolnak vele szemben, mert annak összetevői gyakorlatilag évtizedek óta rendelkezésre állnak, gyakorlatilag csiszolgatnak, akkumlátorokat fejlesztgetnek még bele, hogy jobb legyen, amúgy meg tényleg faék egyszerűek, tömeggyártásukat az akkumlátor készletek korlátozzák csak jelenleg.
Az üzemanyag cellás hajtás pedig még azért jelenleg is fejlesztési fázisban van, tömeggyártásra még nem kész, még a Toyota is manufaktúrban állítja elő ezeket, illetve ugye még a hidrogén előállítása és szállítása sem megoldott biztonsággal egyelőre.

A jövőt meg majd meglátjuk :)
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 447
20 678
113
Én a légköri CO2-bő gyártatnék folyékony szénhidrogén üzemanyagot, pl. etanolt, benzint. Elvileg a boidízel, bioetanol is ez, csak gyakorlatilag a talajra jelent terhelést, és azt nem kéne az autókázás kedvéért tönkretenni. Ezt a technológiát kellene fejleszteni (pár kisméretű prototípusról ovlastam, de nagyon távolinak tűnik az ipari méretre skálázásuk, némelyik ráadásul olyan katalizátorokat igényel, amik lehetetlenné teszik tömeges eltejedését). Ez alkalmas lenne amúgy a napelem/szélerőmű telepek termelését kisimítani, lehetne gázturbinában is égetni, autókban is. Épp ezért foglalkoznak is vele, de ahogy a wishful-thinkinges sötétzöldek legyintenek, hogy a tudomány majd megoldja, úgy ... ezt is megoldhatná, de még egy évtizednek néz ki minimum mire ebből lesz valami.