Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1711

Guest
Szerintem szimplán a szokásos EU-s bürokrata balfaszkod@s egyik esetét látjuk.
USA mögül kifarolni már nem tudunk, pláne, hogy a kedvükért tökön lőjük az iparunkat.
 
M

molnibalage

Guest
és ebben hol van, hogy "valami óccó orosz hajtómű maradék mentette meg őket" ???
Arra rosszul emlékeztem, én sem vagyok mindenható...

Arra viszont nem, hogy lényegében kisegítették állami megrendeléssel és állami pénzzel - értsd, USA adófizetői pénzekkel - hogy ne dőljön be az nagy júeszéj magáncég és "csodagyerek", akinek addig 0 db sikeres pályára állítása volt valódi műholddal.Felvitt egy súlymakettet és kb. ott álltak néhány megrendelés és pénz nélkül. Ez az állami megrendelés (mert a NASA állami cég ám) mentette meg a céget, hogy bedőljön. És hol voltak ekkor még a visszatérő F9-től...? Még sehol.

Miközben teljes sebességgel közeledett a fal, megmentőként december 23.-án jött a hír, hogy legfeljebb 12 úton legalább 20 tonna hasznos terhet kell felvinnie a SpaceX-nek a CRS (Commercial Resuply Services - Kereskedelmi Ellátó Szolgáltatások) tenderen elnyert, összesen 1,6 milliárd dollárért cserébe. Ez persze nem egyből 1,6 milliárd dollárt jelentett a zsebbe, hanem azt, hogy megadott mérföldköveket elérve fizeti a NASA. A lényeg, hogy a SpaceX stabil megrendeléseket tudhatott magáénak, és így elkerülte a csődhelyzetet.
Persze, milestone-oknál fizettek, ez minden projektnél így van. De azért lássuk már be, hogy nagy hirtelen a paypalos tőke 10-szeresét vágták hozzá úgy, hogy soha nem lőtt fel valódi holdat. Ez kb. olyan, mintha eddig egy garázsban szöszmötölő autóversenyző csapatnak, hirtelen odavágják az addigi tőke sokszorosát, hogy "bízunk bennetek és építsetek sok F1 kocsit, úgy, hogy addig egyetlen F1-et sem építettek.. Ezt te minek neveznéd...? Ha bárki egy noname céggel ilyen helyzetbe kerül akkor szerinted alá nyúltak volna? A kérdés költői...

Ekkora hátszéllel "csodagyereknek" lenni és 20 évvel később megépíteni azt, amit megcsináltak 1996-ra az miért is nagy szám? Más is tudta, hogy "de jól lenne visszatérő rakéta", de egyik sem merte saját kockázatra kifejleszteni, ameddig drágább rakétát is kifizette a megrendelő. Nem is sikerült volna, lásd az állam megrendelés nélküli bedőlést. Ez van, ilyen a piac. Meg persze a technika fejlődött. 1996-ban okosteló sem volt. Ma nézd meg milyen giroszkópok vannak még szutyok okostelókban is. Szóval nem ő találta ki a visszatérő rakétát és nem is ő csinálta meg először. Lényegében a digitális fejlődés +15 éves hátszelével megcsinálta az, amit előtte más is, csak nem vették meg.

Ha szemét lennék újra feltalálta kereket úgy, hogy több olyan hibát is elkövettek, amit már a 60-es évek elején is elkerültek. Igen, én nem tudnám megcsinálni, mert nem vagyok rakétamérnök, de ismételten kihangsúlyozom, hogy Musk sem az. A cégnél dolgozó mérnökök tették a dolgokat más vállalati környezetben. Ennyi.

Ráadásul erre jött rá a legenda költség, hogy más pénzéből élt már a végén, mások segítették ki, semmi luxus. Aha...

Mellékzönge, hogy Musk válásakor olyasmiket állított, miszerint a teljesen kifogyott a pénzből, és barátai finanszírozták az életvitelét - ezt is sokszor felhozzák mellette, hogy minden pénzért az álmaira fordította, és hogy nem a pénzéért csinálja, nem a luxus életviteléért.

Csakhogy ennek azért némileg ellent mond, hogy magángépén 12 alkalommal repült kicsivel több, mint egy év alatt, miközben 465 millió dollárt kért az amerikai államtól a Tesla Model S gyártásának beindításáért. Hogy aztán 2013-ban 78 millió dolláros fizetésével a legjobban fizetett CEO legyen, és egy 17 millió dolláros luxusházzal jutalmazza magát. Ez érthető módon felhördülést váltott ki, mivel nem igazán állt összhangban azzal a képpel, amit Musk szeretett volna kialakítani magáról. A következő évben ezért már attól voltak hangosak a média híradások, hogy egy teljesen átlagosnak tekinthető 37 ezer dolláros éves fizetést kapott csak, de azt sem vette fel... Persze az igazság az, hogy Musk részvényopciókat is kap kompenzációként, tehát megsajnálni azért nem volt szükséges így sem.

Szóval jó lenne lejönni erről a Musk féle drogról és vallásról, mert igencsak elhomályosítja a józan ítélőképességet. Ugyanazon a mérnökök más cégvezérrel is megtervezték volna a rakétát. Musk csak a pénzt vitte a projektbe, nem a műszaki tudását. Ez tisztán látható annak fényében, hogy mekkora blőd CGI és hülyeségeket posztol ki közlekedés témakörében is, ami nem rakétatudomány. Szó szerint nem az.

Kicsit irritáló már, hogy egyesek azt hiszik, hogy ő valami nagy műszaki zseni. Nem, nem az. PR zseni. Szezon és fazon. A műszaki munkát más végzi.

A hyperloop egy 100+ éves ötlet és pont azért nem csinálták meg eddig, mert az egész műszaki képtelenségnek látszik, ha meg is lehetne csinálni, akkor annyira drága az egész, hogy a légkörben haladó 300-400 km/h vasút sebesség is elég és nem olyan hülye beszólások mentén állnak neki vonatot tervezni, mint a linkelt podcastes adás, ahol a pad alá befeküdt a hallgató, hogy lásd elférek 1 méteren is. Ameddig ez a lendület, addig én csak röhögni tudok. Mert a nyereség bőven nagy már 300-400 km/s vasútnál is és megépíthető olyan méretben, hogy az ember nem csomagolva utazik. És nem kell hozzá egy olyan csőrendszer, ami kb. műszaki képtelenség, mert a gázdinamika és a hőtan egy rohadt ribanc.

Persze aki ma kritizálni mert ikonokat Musktól át a kis Gretaig az csak egy elvetemült szemétláda lehet...
Vagy nem...
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1711

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 633
113
Arra rosszul emlékeztem, én sem vagyok mindenható...

Arra viszont nem, hogy lényegében kisegítették állami megrendeléssel és állami pénzzel - értsd, USA adófizetői pénzekkel - hogy ne dőljön be az nagy júeszéj magáncég és "csodagyerek", akinek addig 0 db sikeres pályára állítása volt valódi műholddal.Felvitt egy súlymakettet és kb. ott álltak néhány megrendelés és pénz nélkül. Ez az állami megrendelés (mert a NASA állami cég ám) mentette meg a céget, hogy bedőljön. És hol voltak ekkor még a visszatérő F9-től...? Még sehol.

OFF
De bezzeg az USA most készül a boroktól a repülőkig egy halom EU-s terméket megvámolni, mert az Airbus állítólag burkolt állami támogatást kapott. Ez nem állami támogatásnak minősül?
Vagy az nem állami támogatás, hogy a hadiparon keresztül dollárszázmilliókat kap a Boeing?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Ez a pénz dolog már volt... Bezos sokszorosát tolte bele, korábban indult és semmi értékelhető nincs.
...
Nem mondtam ő találta ki. Ő rakta össze a SpaceXet. Jórészt saját tőkéből. Annyira saját tökéből, hogy most 2019ben a SpaceX 54% Muské.
...
@Cifu féle Orosz "hajtómű maradék mentette meg őketről" nem tudok semmit. Kérnék rá vmi linket... Azt tudom, hogy nagyon nagyra tartja az Orosz hajtóműveket, mérnököket. Más kérdés, hogy a SpaceX olyan szinten van managelve, hogy agyonveri oroszokat, ulat, mindenkit.

Az űrkutatás topicban válaszoltam.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 768
17 866
113
A
Az a bajom a TC-vel, hogy nagyon részrehajlóak tudnak lenni.

- egy-egy nyugati autó átfutási ideje USA-ban több hónap. Csak ebben az évben hányszor is lett belengetve a vám???
- autóvásárlási ösztönzők, munkábajárási kedvezményei szisztematikus elhallgatása
- USA-ban a Tesla-val bemehetsz a carpole-os sávokba

Jah, hogy a Supercharger már 250kW-ot eszik!? Ebből 1000 töltő 250MW a töltés helyén, a veszteség nincs figyelembe véve. Mi ezer töltő Magyarországon?

Persze, nem hiszem, hogy mindenki teszlával fog járni - még úgy sem, hogy most jó áron el lehet adni az öregmutter macskahúgy-szagú lakását, (amit végre megörököltünk), de a töltési tendencia ugyanez. Legyen gyors, menjen messze. Ez pedig a fizika alapján csak a töltési teljesítmény növelésével megy...

Már várom a német magyarázatot, honnan tervezik ellátni a tervezett 25000 darab töltőt...
 
M

molnibalage

Guest
A

Az a bajom a TC-vel, hogy nagyon részrehajlóak tudnak lenni.

- egy-egy nyugati autó átfutási ideje USA-ban több hónap. Csak ebben az évben hányszor is lett belengetve a vám???
- autóvásárlási ösztönzők, munkábajárási kedvezményei szisztematikus elhallgatása
- USA-ban a Tesla-val bemehetsz a carpole-os sávokba

Jah, hogy a Supercharger már 250kW-ot eszik!? Ebből 1000 töltő 250MW a töltés helyén, a veszteség nincs figyelembe véve. Mi ezer töltő Magyarországon?

Persze, nem hiszem, hogy mindenki teszlával fog járni - még úgy sem, hogy most jó áron el lehet adni az öregmutter macskahúgy-szagú lakását, (amit végre megörököltünk), de a töltési tendencia ugyanez. Legyen gyors, menjen messze. Ez pedig a fizika alapján csak a töltési teljesítmény növelésével megy...

Már várom a német magyarázatot, honnan tervezik ellátni a tervezett 25000 darab töltőt...
Igen, lazán átugaranak azon, hogy itthon 22 kW-os töltők vannak. Nagyon megnézném, hogy hány olyan cella van itthon, ami kibírná csak azt, hogy 1-2 töltő menjen egyszerre.

Azt jól látom, hogy egy lényegében új 20+ millás autón akkora repedés van, ami a 20+ éves szocialista Skoda 105/120 vagy egy 23+ éves Opel Astrán sem volt...?
Ezt egész egyszerűen nem tudom hova tenni. Nagyobb mintát nézve vajon hol lenne még kvázi új autón ennyire súlyos mechanikai hiba amit a gyártói nyilatkozat szerint 1 millió mérföldre terveztek?

Nem értem.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Igen, lazán átugaranak azon, hogy itthon 22 kW-os töltők vannak. Nagyon megnézném, hogy hány olyan cella van itthon, ami kibírná csak azt, hogy 1-2 töltő menjen egyszerre.

MÁV Zrt. ~500MW-ot tud egyszerre levenni a hálózatról, közvetlenül a 120kV-ra csatlakozva, még ezzel is a 2MW teljesítmény alatti vonatok közlekedését garantálja folyamatosan (~Flirt-ök), többinél már matekozni kell menetrend készítéskor.

Ebes-en egy 12MW-os transzformátor felújítására (cseréjére) 1,7 milliárd van előirányozva.