és ebben hol van, hogy "valami óccó orosz hajtómű maradék mentette meg őket" ???
Arra rosszul emlékeztem, én sem vagyok mindenható...
Arra viszont nem, hogy lényegében kisegítették
állami megrendeléssel és állami pénzzel - értsd, USA adófizetői pénzekkel - hogy ne dőljön be az nagy júeszéj magáncég és "csodagyerek", akinek addig
0 db sikeres pályára állítása volt valódi műholddal.Felvitt egy súlymakettet és kb. ott álltak néhány megrendelés és pénz nélkül. Ez az állami megrendelés (mert a NASA állami cég ám) mentette meg a céget, hogy bedőljön. És hol voltak ekkor még a visszatérő F9-től...? Még sehol.
Miközben teljes sebességgel közeledett a fal, megmentőként
december 23.-án jött a hír, hogy legfeljebb 12 úton legalább 20 tonna hasznos terhet kell felvinnie a SpaceX-nek a CRS (Commercial Resuply Services - Kereskedelmi Ellátó Szolgáltatások) tenderen elnyert, összesen 1,6 milliárd dollárért cserébe. Ez persze nem egyből 1,6 milliárd dollárt jelentett a zsebbe, hanem azt, hogy megadott mérföldköveket elérve fizeti a NASA. A lényeg, hogy a SpaceX stabil megrendeléseket tudhatott magáénak, és így elkerülte a csődhelyzetet.
Persze, milestone-oknál fizettek, ez minden projektnél így van. De azért lássuk már be, hogy nagy hirtelen a paypalos tőke 10-szeresét vágták hozzá úgy, hogy soha nem lőtt fel valódi holdat. Ez kb. olyan, mintha eddig egy garázsban szöszmötölő autóversenyző csapatnak, hirtelen odavágják az addigi tőke sokszorosát, hogy "bízunk bennetek és építsetek sok F1 kocsit, úgy, hogy addig egyetlen F1-et sem építettek.. Ezt te minek neveznéd...? Ha bárki egy noname céggel ilyen helyzetbe kerül akkor szerinted alá nyúltak volna? A kérdés költői...
Ekkora hátszéllel "csodagyereknek" lenni és 20 évvel később megépíteni azt, amit megcsináltak 1996-ra az miért is nagy szám? Más is tudta, hogy "de jól lenne visszatérő rakéta", de egyik sem merte saját kockázatra kifejleszteni, ameddig drágább rakétát is kifizette a megrendelő. Nem is sikerült volna, lásd az állam megrendelés nélküli bedőlést. Ez van, ilyen a piac. Meg persze a technika fejlődött. 1996-ban okosteló sem volt. Ma nézd meg milyen giroszkópok vannak még szutyok okostelókban is. Szóval nem ő találta ki a visszatérő rakétát és nem is ő csinálta meg először. Lényegében a digitális fejlődés +15 éves hátszelével megcsinálta az, amit előtte más is, csak nem vették meg.
Ha szemét lennék újra feltalálta kereket úgy, hogy több olyan hibát is elkövettek, amit már a 60-es évek elején is elkerültek. Igen, én nem tudnám megcsinálni, mert nem vagyok rakétamérnök, de ismételten kihangsúlyozom, hogy Musk sem az. A cégnél dolgozó mérnökök tették a dolgokat más vállalati környezetben. Ennyi.
Ráadásul erre jött rá a legenda költség, hogy más pénzéből élt már a végén, mások segítették ki, semmi luxus. Aha...
Mellékzönge, hogy Musk
válásakor olyasmiket állított, miszerint a teljesen kifogyott a pénzből, és barátai finanszírozták az életvitelét - ezt is sokszor felhozzák mellette, hogy minden pénzért az álmaira fordította, és hogy nem a pénzéért csinálja, nem a luxus életviteléért.
Csakhogy ennek azért némileg ellent mond, hogy
magángépén 12 alkalommal repült kicsivel több, mint egy év alatt, miközben 465 millió dollárt kért az amerikai államtól a Tesla Model S gyártásának beindításáért. Hogy aztán 2013-ban
78 millió dolláros fizetésével a legjobban fizetett CEO legyen, és egy 17 millió dolláros luxusházzal jutalmazza magát. Ez érthető módon felhördülést váltott ki, mivel nem igazán állt összhangban azzal a képpel, amit Musk szeretett volna kialakítani magáról. A következő évben ezért
már attól voltak hangosak a média híradások, hogy egy teljesen átlagosnak tekinthető 37 ezer dolláros éves fizetést kapott csak, de azt sem vette fel... Persze az igazság az, hogy
Musk részvényopciókat is kap kompenzációként, tehát megsajnálni azért nem volt szükséges így sem.
Szóval jó lenne lejönni erről a Musk féle drogról és vallásról, mert igencsak elhomályosítja a józan ítélőképességet. Ugyanazon a mérnökök más cégvezérrel is megtervezték volna a rakétát. Musk csak a pénzt vitte a projektbe, nem a műszaki tudását. Ez tisztán látható annak fényében, hogy mekkora blőd CGI és hülyeségeket posztol ki közlekedés témakörében is, ami nem rakétatudomány. Szó szerint nem az.
Kicsit irritáló már, hogy egyesek azt hiszik, hogy ő valami nagy műszaki zseni. Nem, nem az. PR zseni. Szezon és fazon. A műszaki munkát más végzi.
A hyperloop egy 100+ éves ötlet és pont azért nem csinálták meg eddig, mert az egész műszaki képtelenségnek látszik, ha meg is lehetne csinálni, akkor annyira drága az egész, hogy a légkörben haladó 300-400 km/h vasút sebesség is elég és nem olyan hülye beszólások mentén állnak neki vonatot tervezni, mint a linkelt podcastes adás, ahol a pad alá befeküdt a hallgató, hogy lásd elférek 1 méteren is. Ameddig ez a lendület, addig én csak röhögni tudok. Mert a nyereség bőven nagy már 300-400 km/s vasútnál is és megépíthető olyan méretben, hogy az ember nem csomagolva utazik. És nem kell hozzá egy olyan csőrendszer, ami kb. műszaki képtelenség, mert a gázdinamika és a hőtan egy rohadt ribanc.
Persze aki ma kritizálni mert ikonokat Musktól át a kis Gretaig az csak egy elvetemült szemétláda lehet...
Vagy nem...