Akkor a Tesla szerintem:
A könyökökön jön ki a szöveg, hogy a ledarálja az autópiacot, a forradalmi újításaival meg köröket ver mindenkire, sőt akkorát gurítottak, hogy csak a Ford T-Model-hez lehet őket mérni…
Ha a részvényoldalról nézem meg, akkor igen, beérték a GM-et, ami a folyamatos töketlenkedésével sikerült magát jól leépíteni. A Tesla az IPO óta úgy 12-13-szeres növekedésen van túl. Ez úgy sikerült összehozni, úgy egy-két negyedévtől eltekintve még soha nem volt nyereséges a cég (a „nyereséges félév” is erősen idézőjeles, mivel „okosban” lett lekönyvelve néhány tétel), jelenleg is mínusz 4,6 dollár az egy részvényre jutó “nyereség”.
A kamatszegény környezetben tengődő kapzsi banda persze folyamatosan nyomja a szöveget, hogy a ma még 100000 autót (sem/bajosan) ad el, de ezt majd a Model 3 feltolja 2020-ra 4 millióra. Olvastam már nem egy helyen, hogy már 10 millió autóról álmodnak (ez az amcsi piac majd háromnegyede..), miközben a legnagyobb név, a GM is úgy hozza a 20%-ot, hogy ebben autótól a pick-up minden benne van…
Ha számszakilag okoskodom tovább, akkor úgy kb. a 4 millió autó a GM legerősebb évét überelné 30%-kal. Ezt azt jelenti, hogy a jelenlegi amcsi autópiac 2%-át adó villanyautós szegmensnek kellene akkorát robbania, mint a Cár bomba…
Két éve nagyon bizsergett a kezem, hogy beleveszek egy felpattanásba. Nagyban ment a szöveg, hogy az akkor 32 milliárd dollárra értékelt cégben benne van az évi 2-3 milliós darabszám (mindezt úgy, hogy komolyabb autóipari elemzők szerint a Tesla legfeljebb 500000 autót tudna legyártani elméletileg). Nos, azóta sem sikerült ezt elérni – vagy csak a közelébe is kerülni, de közben 2019-re a cég értéke felment plusz 21 milliárd dollárral. A poén, hogy a cég folyamatosan veszteséges.
A VW Tiguan-ból többet ad el nyereséggel, mint a Tesla összesen, de a VW bucira van szopatva, de mondhatom a BMW-t, vagy akár a Renault-ot.
Autóiparban egyedül a luxusmárkák érdekelnek tőzsdei szinten, mert azon van az igazi marzs. Nem a Lupo-n, vagy a Golf-on nyersz. A Ferrari nyereséges. A Turbókapitalisták (Porsche) brutális a Chayenne-nel. Döbbenetes haszonkulccsal dolgozik – ha úgy tetszik, akkor egy lóerő a Porsche-nál a legdrágább. A Tesla hiába dolgozik 20%-os haszonkulccsal a prémium szegmensben, a cég veszteséges.
Ha ezt a gondolatot tovább viszem, akkor adódik a kérdés, hogy egy prémiumjárgányon – ahol hosszú ideig komoly vetélytársa sem volt, 20%-os haszonkulcs mellett sem tudott érdemi nyereséget termelni, akkor hogyan fog egy harmadárban adott autónál!? A „klasszikus” autón a profitot az extrákon lehet igazán realizálni. De ez nekem megint egy logikátlan húzás, mert aki árérzékeny, az valószínűleg annyira árérzékeny, hogy jól megvan egy csomó túlárazott extra nélkül is…
A Tesla egy olyan szerencsés környezetben sem tudott komolyan pénzt termelni, amikor kvázi vetélytársak nélkül dolgozhatott. Mára ott az Opeltől elkezdve a VW-csoporton át az összes francia, a GM, DM, BMW.
Aztán a kedvencem, az olcsó pénz..
2009-ben a GM becsődölt. Hogy miért? Hirtelen kurva drága lett a vállalati hitelek refinanszírozása, miközben a GM cash-flowja sokkal jobb volt a Tesla-val szemben. Vajon mekkorát pislogna a Muskotály, ha az olcsópénzes pénzcsap hirtelen elzáródik, mert a kockázati alapokból kivonták a tökét reswapolni a komolyabb befektetéseket?
(2008-ban napok vagy órák választották el a Teslát is a csődtől.)
Szerintem Muskotály már régóta azon agyal, hogyan szállhatna úgy ki, hogy pénze is maradjon de ne sitteljék le..
(bocsánat a sok szám miatt...)