Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
A Tesla megint nem hazudtolta meg önmagát, kiváló marketingérzékkel simán ellopták a Frankfurti Autószalon elől a show-t azzal, hogy az elektromos Porsche Taycan köridejét hajszolták a Nürburgringen a Frankfurti Autószalon ideje alatt.
Rekorddöntésre nem került sor, pedig a német sajtóban állították, a Tesla közel 20 másodpercet vert a Porsche Taycanra.
Az amerikaiak persze nem hagyják annyiba a dolgot, hivatalos tájékoztatásuk szerint jövő hónapban visszatérnek Németországba.
Nem nehéz kitalálni, Elon Musk mire készülhet: majd a harmadik negyedéves beszámoló közzétételével nagyjából egy időben dönt rekordot, a befektetői nagy örömére.

Azért nincs rekord, mert új hajtásláncot mentek tesztelni. Ha a rekord lett volna a cél arra bérelni kell a pályát, különben autók vannak rajta és nem is lehet hivatalos. Eközben mérték sajtósok a 7:20at. Rekorddöntés majd 1-2hónap múlva. 7:05 a cél. Egy jövőre megvehető 2tonnas limuzinnal ami utcán fog közlekedni... Hülyék.

Falken Porsche 7:56
Ez pedig a Porsche EVO. Agybetegség garantált.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
A végén már felrögöhtem azon, amikor benyögték, hogy ha 15 perc alatt Debrecenből Bp-re lehetne érni az forradalmasítaná a munkaerőpiacot. Aha... Olyan jó, hogy az idő mellé a költséget nem képzelték oda. A kérdés az, hogy egy ilyen eszméletlen drága izénél akkor a havi bérlet a HL-ra + a belvárosban tömegezés együtt az időveszteséggel az sokkal több-e mint Debrecen környékén élni az ottani keresettel és költségekkel. Még a faktorokat sem tudták jól belőni pusztán egy elméleti időnyereséggel

Wizz, Rynairból kiindulva MÁVnál csak olcsobb lehet... :)
 

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 722
4 613
113
Kamunak annyira nem mondanám, elvégre baromi sikeres üzletember, azt sem kellene elfelejteni hogy a Tesla lehet hogy veszteséges , ellenben a legnépszerűbb és legnagyobb presztízsű termék az elektromos auto piacon. Ami ahogy nézek jó úton halad arra, hogy teljesen leváltsa a régi belsőégésűeket. Az üzleti sikerhez pedig kell bullshitelni is, sikerpropit nyomni, mert ez vonzza a befektetőket.

Az autóspiacot pedig a Tesla sikere, tetszik vagy nem, örökre megváltoztatták. Ott tartunk hogy a világ legrégebbi és egyik legpatinásabb autógyára, legnagyobb motorgyára egymás után kerek perec kijelenti, hogy nem lesz több ICE, mert elektromos lesz.

Tetszik vagy nem, a Tesla sikere adott egy akkora kezdőlökést, ami durván megváltoztatott egy teljes iparágat.

Kicsit olyan, mint amikor Jobs megcsinálta az első igazi okostelefont. Röhögött rajta a Microsoftos Ballmer, hogy mi az hogy nincs rajta billentyű, mosolygott rajta a Blackberry, a világ legnagyobb mobilgyártója, a Nokia pedig magabiztosan tolta tovább a symbian vonalat. Mostanra a Blackberry legfeljebb egy érdekesség, a régi Nokia gyakorlatilag megszűnt, az MS pedig pár év szenvedés után kivonult az okostelefon piacról. Előtte is, utána is volt aki megpróbálta, neki viszont sikerült egy jól összeállt terméket a piacra dobnia. Előtte a villanyautók vagy nem léteztek, vagy csak mutatóba..
Árnyaljuk tovább egy kicsit a képet: a Musk paypal-os sikere, meg a Tesla, meg a rakéták mind evolúciós lépések. Az ilyen fejlesztések egyik jellemzője, hogy előre láthatóak, ezért sok pénzzel, és kiugró zsenialitás nélkül is meg lehet ezeket csinálni. Persze, kell hozzá helyes vízió és kreativitás, de elsősorban pénz kell. Jobs jó példa: nagyon sokan feltalálták előtte az okostelefont, de csak a megfelelő vízió és a hatalmas fejlesztési büdzsé megléte vihette sikerre. Plusz a nimbusz, ami hitelessé teszi a víziót.

Ugyanez érvényes Muskra. Azt a javára kell írni, hogy jól beszél az early adopterek nyelvén, el tudja adni a vízióit és van nimbusza meg pénze is. De a Hyperloop nem evolúciós, hanem revolúciós, azaz forradalmi fejlesztés lenne, ahol viszont a pénzöntés nem garantálja a sikert. A Tesla egyelőre bukta, előre menekül, mint egy startup, és nem lehet tudni, hogy végül evolúciós zsákutca lesz-e -- míg az iPhone az első naptól sikeres volt üzletileg. Szóval sztem Musk okos meg ügyes, le a kalappal, de bőven túlértékelt figura, a nimbusza java kamu, és foszladozik a rózsaszín köd.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Árnyaljuk tovább egy kicsit a képet: a Musk paypal-os sikere, meg a Tesla, meg a rakéták mind evolúciós lépések. Az ilyen fejlesztések egyik jellemzője, hogy előre láthatóak, ezért sok pénzzel, és kiugró zsenialitás nélkül is meg lehet ezeket csinálni. Persze, kell hozzá helyes vízió és kreativitás, de elsősorban pénz kell. Jobs jó példa: nagyon sokan feltalálták előtte az okostelefont, de csak a megfelelő vízió és a hatalmas fejlesztési büdzsé megléte vihette sikerre. Plusz a nimbusz, ami hitelessé teszi a víziót.

Ugyanez érvényes Muskra. Azt a javára kell írni, hogy jól beszél az early adopterek nyelvén, el tudja adni a vízióit és van nimbusza meg pénze is. De a Hyperloop nem evolúciós, hanem revolúciós, azaz forradalmi fejlesztés lenne, ahol viszont a pénzöntés nem garantálja a sikert. A Tesla egyelőre bukta, előre menekül, mint egy startup, és nem lehet tudni, hogy végül evolúciós zsákutca lesz-e -- míg az iPhone az első naptól sikeres volt üzletileg. Szóval sztem Musk okos meg ügyes, le a kalappal, de bőven túlértékelt figura, a nimbusza java kamu, és foszladozik a rózsaszín köd.

"de elsősorban pénz kell"
Az megvan, hogy Musk Dél Afrikái és az átlag 99% amerikaihoz képest kifejezetten szegény volt?
Átlag 99% amerikainak messze sokkal több pénze volt. Még se csináltak se Zip2, se Paypalt, se SpaceXet... gyanusan semmi köze a pénzhez annak ahova eljutott. Nem nem attól lett sikeres mint ahogy sulykolni akarod.

"Az ilyen fejlesztések egyik jellemzője, hogy előre láthatóak, ezért sok pénzzel, és kiugró zsenialitás nélkül is meg lehet ezeket csinálni."

Ha előre láthatóak mért nem csinálta meg más? Se Zip2, se PayPalt, se SpaceXet, se Teslat...?

Azt itt forumozók túlnyomó része gazdagabb mint anno Musk volt. Mégse látom a nagy ötleteket, amikből termékek lesznek. Nincs se kreativitás, se vizió, se tudomisén?

Én azt mondom lehet bizonyítani. Legyen vmi ami nagyléptékű, úgy gondoljátok érdemes küzdeni érte, jobbá teszi a világot, forradalmi.... és hajrá. Nos?
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár
M

molnibalage

Guest
Szóval sztem Musk okos meg ügyes, le a kalappal, de bőven túlértékelt figura, a nimbusza java kamu, és foszladozik a rózsaszín köd.
Sajnos nem. Lásd Fade kommentjeit. És mindenhonnan ez ömlik, hogy úúúúúúúúúúú Musk így és Musk úgy.

"de elsősorban pénz kell"
Az megvan, hogy Musk Dél Afrikái és az átlag 99% amerikaihoz képest kifejezetten szegény volt?
Átlag 99% amerikainak messze sokkal több pénze volt. Még se csináltak se Zip2, se Paypalt, se SpaceXet... gyanusan semmi köze a pénzhez annak ahova eljutott. Nem nem attól lett sikeres mint ahogy sulykolni akarod.

"Az ilyen fejlesztések egyik jellemzője, hogy előre láthatóak, ezért sok pénzzel, és kiugró zsenialitás nélkül is meg lehet ezeket csinálni."

Ha előre láthatóak mért nem csinálta meg más? Se Zip2, se PayPalt, se SpaceXet, se Teslat...?

Azt itt forumozók túlnyomó része gazdagabb mint anno Musk volt. Mégse látom a nagy ötleteket, amikből termékek lesznek. Nincs se kreativitás, se vizió, se tudomisén?

Én azt mondom lehet bizonyítani. Legyen vmi ami nagyléptékű, úgy gondoljátok érdemes küzdeni érte, jobbá teszi a világot, forradalmi.... és hajrá. Nos?
A Paypallal szerencséje is volt. Te ebből az egyetlen esetből extraplálsz a végtelenbe. 20 évvel a Falcon 9 előtt megcsinálták a visszatérő rakétát, csak nem rendelte meg senki. Erről nem tehetnek az azt kifejlesztő mérnökök.

Simán az nem esik le, hogy más megcsinálta volna a Paypalt, ha ő nem. A XIX század vége óta ez megy. Lásd a dinamó terén Jedliket és...
 

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 722
4 613
113
"de elsősorban pénz kell"
Az megvan, hogy Musk Dél Afrikái és az átlag 99% amerikaihoz képest kifejezetten szegény volt?
Átlag 99% amerikainak messze sokkal több pénze volt. Még se csináltak se Zip2, se Paypalt, se SpaceXet... gyanusan semmi köze a pénzhez annak ahova eljutott. Nem nem attól lett sikeres mint ahogy sulykolni akarod.

"Az ilyen fejlesztések egyik jellemzője, hogy előre láthatóak, ezért sok pénzzel, és kiugró zsenialitás nélkül is meg lehet ezeket csinálni."

Ha előre láthatóak mért nem csinálta meg más? Se Zip2, se PayPalt, se SpaceXet, se Teslat...?

Azt itt forumozók túlnyomó része gazdagabb mint anno Musk volt. Mégse látom a nagy ötleteket, amikből termékek lesznek. Nincs se kreativitás, se vizió, se tudomisén?

Én azt mondom lehet bizonyítani. Legyen vmi ami nagyléptékű, úgy gondoljátok érdemes küzdeni érte, jobbá teszi a világot, forradalmi.... és hajrá. Nos?
Ez részben jogos, a tisztán szoftveres megoldásokhoz valóban nem kell sok tőke.

Ahol viszont hardver is van, oda sok és jó mérnök kell, meg persze gyártás, ami ma már nem oldható meg sufniban. A visszatérő, újra felhasználható rakéta ötlete kb. egyidős az űrkutatással, de most jött el az idő rá. A villanyautó már évszázados ötlet. Musk elég gazdag lett ahhoz, hogy elvállalhassa a fejlesztésükkel járó kockázatot, és elég őrült ahhoz, hogy bele is vágjon.

Még egyszer: sztem Musk okos és tökös, ebben nincs köztünk vita. De túlértékelik őt a sajtó és a befektetők, és ez üzletileg visszaüthet.

És persze, igazad van abban, hogy "ha ennyire okos vagy, miért nem vagy már milliárdos?" (Ahogy a híres graffiti mondja.) A kilencvenes évek vége felé, kocsmaasztal mellett mi is "feltaláltuk" az iPhone-t, mikor arról ábrándoztunk, hogy milyen jó lenne egy zsebben elférő, érintőképernyős kis számítógép. Biztos sokan voltak ilyenek mások is. A különbség az attitűdben rejlik, hogy mire szánja az ember az életét -- meg a környezetben, és a lehetőségekben. Jobs meg Musk karaktere és meggyőződése nyilván döntő tényező a sikerükben. (Mondjuk nemtom, mennyire voltak/vannak szociopaták :D)
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and blitzkrieg

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 506
5 702
113
Miért járnánk?
USA-ban dízel mozdonyokkal húzzák a szenet és vasércet az erőművekbe és acélgyárakba amik ellátják pl. a Tesla-t is.
Ennél jobb munkahelyteremtés nincs.

De van olyan állam (asszem Oregon), ahol törvény bünteti a magadnak tankolást, mivel azzal elvennéd a benzinkúti kisegítők munkahelyét.

Na hagyjuk már ezt a NR.1 USA dolgot.
A jelenlegi USA már csak halvány emléke a korábbi önmagának.
Szétverték a gyártásuk legnagyobb részét.
A GDP-jük nagy része abból áll, hogy irreálisan drága szolgáltatásokkal felfújták, gyártani meg alig gyártanak.
Másfélszer többet fogyasztanak.
Az hogy még nem esett vissza brutálisan az életszínvonaluk, azért van, mert még van kereslet a nyomtatott dollárra.
Trump már kapizsgálja, hogy ez nem mehet a végtelenségig úgy, hogy jóval kevesebbet termelnek, mint amennyit fogyasztanak, a külömbözetet pedig importálják.
Nem kamumunkahelyekkel kell növelni a foglalkoztatást, mint a benzinkúti kisegítő, meg egyéb kamuszolgáltatást végző.
Csak a saját magunk hajának a vágásából nem lehet megélni, még akkor sem, ha az GDP növelő. Márpedig az USA gazdasága már jó ideje csak emiatt nő. Országon belül egymásnak szolgáltatnak brutál áron.
A fodrász brutáldrágán levágja a haját az autószerelőnek, az autószerelő közben brutáldrágán javítja meg a fodrász kocsiját. Emiatt persze szép nagy a GDP.
A gyártás meg természetesen leépül, mert nem versenyképes, hisz az egyszeri gyári munkásnak is brutálnagy fizetést kellene adni, hogy megengedhesse magának a fodrászhoz menést.
Így viszont az ő terméke is nagyon drága lesz.
Igen ám, de az ő általa gyártott terméket viszont lehet szállítani (nem úgy mint a hajvágást) így külföldről is beszerezhető, amit meg is tesznek és a MADE IN USA termékeket meg a kutya sem veszi meg még náluk sem, nemhogy külföldre tudják exportálni.
 
  • Tetszik
Reactions: vata

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
"de elsősorban pénz kell"
Az megvan, hogy Musk Dél Afrikái és az átlag 99% amerikaihoz képest kifejezetten szegény volt?
Átlag 99% amerikainak messze sokkal több pénze volt. Még se csináltak se Zip2, se Paypalt, se SpaceXet... gyanusan semmi köze a pénzhez annak ahova eljutott. Nem nem attól lett sikeres mint ahogy sulykolni akarod.

"Az ilyen fejlesztések egyik jellemzője, hogy előre láthatóak, ezért sok pénzzel, és kiugró zsenialitás nélkül is meg lehet ezeket csinálni."

Ha előre láthatóak mért nem csinálta meg más? Se Zip2, se PayPalt, se SpaceXet, se Teslat...?

Azt itt forumozók túlnyomó része gazdagabb mint anno Musk volt. Mégse látom a nagy ötleteket, amikből termékek lesznek. Nincs se kreativitás, se vizió, se tudomisén?

Én azt mondom lehet bizonyítani. Legyen vmi ami nagyléptékű, úgy gondoljátok érdemes küzdeni érte, jobbá teszi a világot, forradalmi.... és hajrá. Nos?
Ne felejtsük el, hogy van még rajta kívül pár milliárdos, akik próbálkoznak/tak az űrbizniszben.
Bezos, Branson, stb. Hol is járnak ezek a cégek?
 
  • Tetszik
Reactions: Fade and Kurfürst

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 506
5 702
113
A gyártásnak van egy költsége. Ha ez alatt kéri a megrendelő, az egyéni szocproblem...

Nem. Amikor elkezdik gyártani, akkor még brutáldrágán adják el, aztán évről évre csökkentenek az árakon.
Jópár éve látom már ugyanezt, hogy amikor megjelenik egy termék, még drágán adjuk, aztán évről évre csökkentünk az árakon.

Az elektromos autó összes fő alkatrészét használjuk tömegesen évtizedek óta.

A francokat.
Nem úgy működik ez, hogy fogok pár ezer telefon akkut és belerakom a kocsiba, vagy egy szivattyú motorját.
Ezeket le kell gyártani speciálisan annak az autónak. Vagyis új gépek kellenek.
Hiába gyártottunk ezidáig autóalkatrészeket, most hogy akkualkatrészeket gyártunk, be kellett szereni egy halom gépet.
Az embereket be kell tanítani az új gépek használatára, az új termékek gyártására. Ezek mind pénzbe kerülnek és nem két fillérbe.
Ugye ezeket beleszámolják a termék árába.
5 év múlva is ugyanezek a gépek fognak gyártani, csak akkor már jóval olcsóbban, mert már kitermelték a saját árukat.
A beszállítóink árui is ugyanígy olcsóbbodnak, mert ők is ugyanebben a cipőben járnak.
Ha a mi termékeink olcsóbbak lesznek, akkor a végtermék is.
Így 5 év múlva olcsóbb lesz a mainál egy elektromos autó. Persze előfordulhat, hogy ugyanilyen árban lesz (sőt, ez a valószínűbb) viszont sokkal többet fog tudni, mint a maiak. Pl. önvezetés kerül bele, nagyobb akku, stb.

Ha nagyon ritkán kéne, akkor is inkább bérelném, mint vegyes egy olyan dolgot, ami fénysebességgel veszti értékét akkor is, ha 0 km-et megy (mert a "piac" ennyire szarul áraz) és akkor is van rá biztosítás és egyebek.

Szerintem újat nem is érdemes venni, csak ha nagyon sok felesleges pénzed van.
Egy használt autó már sokkal kevesebbet veszít az értékén adott idő alatt, mint egy vadiúj.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1711

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 506
5 702
113
Árnyaljuk tovább egy kicsit a képet: a Musk paypal-os sikere, meg a Tesla, meg a rakéták mind evolúciós lépések. Az ilyen fejlesztések egyik jellemzője, hogy előre láthatóak, ezért sok pénzzel, és kiugró zsenialitás nélkül is meg lehet ezeket csinálni. Persze, kell hozzá helyes vízió és kreativitás, de elsősorban pénz kell. Jobs jó példa: nagyon sokan feltalálták előtte az okostelefont, de csak a megfelelő vízió és a hatalmas fejlesztési büdzsé megléte vihette sikerre. Plusz a nimbusz, ami hitelessé teszi a víziót.

Ugyanez érvényes Muskra. Azt a javára kell írni, hogy jól beszél az early adopterek nyelvén, el tudja adni a vízióit és van nimbusza meg pénze is. De a Hyperloop nem evolúciós, hanem revolúciós, azaz forradalmi fejlesztés lenne, ahol viszont a pénzöntés nem garantálja a sikert. A Tesla egyelőre bukta, előre menekül, mint egy startup, és nem lehet tudni, hogy végül evolúciós zsákutca lesz-e -- míg az iPhone az első naptól sikeres volt üzletileg. Szóval sztem Musk okos meg ügyes, le a kalappal, de bőven túlértékelt figura, a nimbusza java kamu, és foszladozik a rózsaszín köd.

Kiegészíteném még azzal, hogy az autóiparba betörni jóval nehezebb, mint pl. a mobiltelefoniparba, főleg a 10 évvel ezelőtti mobiliparba volt jóval könyebb.
Az autóiparban azért olyan cégek vannak, akiknek 50-100 éves hagyományaik vannak, míg a mobilipar nem olyan régi, viszonylag mindenki frissen kezdte, így egy új indulónak nincs akkora hátránya.
 

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 722
4 613
113
Miért nem volt gond eddig hogy a Tesla veszteséges (Amazon 20 évig az volt), és miért lehet ugyanez hatalmas probléma mostantól...
... ahhoz érdemes a Softbank+WeWork story-t elolvasni.
Larry Ellison, a vén troll: "Mindemellett kijelentette, hogy olyan az Uber applikációja, amit a macskája is le tudna programozni." :D

Mindazonáltal az Uberrel és a "sharing economy" bullshiten felnőtt cégekkel az is baj, hogy egyfajta digitális gyarmatosításra épül az üzleti modelljük, így viszont szembekerülnek a célországok helyi érdekeivel, ami kiszámítható ellenállást szül, és rohadtul árt az üzletnek. De én az önvezető Tesla-taxiflottában sem hiszek túlzottan, mert irdatlan hosszú a megoldandó feladatok listája, és ezek közül nagyon sok kívül esik magán a Teslán, pl. jogi környezet, infrastruktúra, etikai dilemmák stb. -- ezekhez megint csak nem elég a rengeteg kockázati tőke és az okos mérnökök.
 
M

molnibalage

Guest
Nem. Amikor elkezdik gyártani, akkor még brutáldrágán adják el, aztán évről évre csökkentenek az árakon.
Jópár éve látom már ugyanezt, hogy amikor megjelenik egy termék, még drágán adjuk, aztán évről évre csökkentünk az árakon.
De ennek okai vannak és nem csak úgy.
  1. A technológia időközben elavul, ergo a kifutó részét olcsóbban kell adnod, hogy ne rohadjon rád.
  2. Bejönnek a versenytársak. Megszűnik a monopol helyzet és nem csak a vevő árérzékenysége játszik, mert van helyettesítő termék is.
  3. Az induláshoz képest több gyártósort gyárt magasabb kapacitással, kisebb fajlagos költséggel.
Nem úgy működik, hogy merő jófejségből lesz olcsóbb.

A francokat.
Nem úgy működik ez, hogy fogok pár ezer telefon akkut és belerakom a kocsiba, vagy egy szivattyú motorját.
De, pontosan ezt történt az agyonajnározott Teslánál. Nem nagy cellákat gyártanak, hanem irgalmatlan sok, lényegében laptop akksit összekötve. Ezek összekapcsolása pont olyan mérnöki feladat, mint mondjuk egy csővezeték hálózat tervezése szivattyúkkal, stb. de ennyi. Semmiféle új dolog nincs benne, ami eddig nem volt.

Ezeket le kell gyártani speciálisan annak az autónak. Vagyis új gépek kellenek.
Ez nem rakéta tudomány. Ahogy a szivattyú és turbinagyártók sem csak egyféle gépet tudnak gyártani.

Hiába gyártottunk ezidáig autóalkatrészeket, most hogy akkualkatrészeket gyártunk, be kellett szereni egy halom gépet.
Az embereket be kell tanítani az új gépek használatára, az új termékek gyártására. Ezek mind pénzbe kerülnek és nem két fillérbe.
Ugye ezeket beleszámolják a termék árába.
5 év múlva is ugyanezek a gépek fognak gyártani, csak akkor már jóval olcsóbban, mert már kitermelték a saját árukat.
A beszállítóink árui is ugyanígy olcsóbbodnak, mert ők is ugyanebben a cipőben járnak.
Ha a mi termékeink olcsóbbak lesznek, akkor a végtermék is.
Így 5 év múlva olcsóbb lesz a mainál egy elektromos autó. Persze előfordulhat, hogy ugyanilyen árban lesz (sőt, ez a valószínűbb) viszont sokkal többet fog tudni, mint a maiak. Pl. önvezetés kerül bele, nagyobb akku, stb.
Nem nagyon látni ezt az árcsökkenést a villanyautónál, mert a fenti három pontból nem igazán igaz egyik sem.

Az lett olcsóbb évek alatt, ahol lemondtak az unverzalitásról és nem 10k+ USD még bele egy 85 kWh akkupakk és nem 2,2 tonna a kocsi. Csak akkor meg ott vagyunk, hogy egy 7 milkás luxusfelszereltségű autó vs egy agglomerációs ingázásra alkalmas kocsid van. Tehát van olyan termék, ami eleve elkaszálja a villanyverda vételét...

Olyan hülyeségeket posztolnak egyesek, hogy Musk forradalmasította az autógyártást, mikor a saját rózsaszín ködös mennyiségi kvótát nem sikerül tartani és olyan miőségi problémák vannak évek után is. A gyártási költséget alulfizetett munkaerővel próbálják lent tartani = nagy fluktuáció = ez így soha nem lesz gördülékeny.

Szerintem újat nem is érdemes venni, csak ha nagyon sok felesleges pénzed van.
Egy használt autó már sokkal kevesebbet veszít az értékén adott idő alatt, mint egy vadiúj
A problémám az, hogy olyan horror történeteket látok használt autó vásárlásról, hogy gyakorlatilag fej/írás alapon lehet az, hogy megveszem a kocsit és kiderül, hogy az 1-2 millás autóra lehet még 1-2 millát rákölteni hogy alig pár évet fusson. És úgy hallani ilyeneket, hogy "hozzáértő" autószerelő előtte megnézte.

Vegyen így az ember kocsit...
Azt meg nem látom magam előtt, hogy majd már a 10. autót viszem el direkt random szerelőhöz és nézi meg tízezrekért, hogy kiderüljön, hogy szart veszek. Tekergetik az órát, gányolás ezerrel. Nekem ez nem kell.
 
  • Tetszik
Reactions: hunter85

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 696
10 599
113
A problémám az, hogy olyan horror történeteket látok használt autó vásárlásról, hogy gyakorlatilag fej/írás alapon lehet az, hogy megveszem a kocsit és kiderül, hogy az 1-2 millás autóra lehet még 1-2 millát rákölteni hogy alig pár évet fusson. És úgy hallani ilyeneket, hogy "hozzáértő" autószerelő előtte megnézte.

Vegyen így az ember kocsit...
Azt meg nem látom magam előtt, hogy majd már a 10. autót viszem el direkt random szerelőhöz és nézi meg tízezrekért, hogy kiderüljön, hogy szart veszek. Tekergetik az órát, gányolás ezerrel. Nekem ez nem kell.

Vesz az ember egy új autót, aztán használja 15+ évig. Így már eloszlik az értékvesztés és nem vesz az ember zsákbamacsát...
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 149
59 799
113
Amúgy mi olyan különleges a Teslában? Mitől forradalmi vagy bármi?
10+ évvel a Tesla előtt is gyártottak már elektromos autókat, lásd. GM EV1 vagy a Toyota RAV4 EV.
Ezeket a kocsikat mondjuk ténylegesen az olajlobbi nyírta ki, konkrétan a Chevron, ugyanis megszerezték a NiMH aksik összes szabadalmi jogát. Ők pedig nem akartak elektromos autókat.
Csak, hogy jobban érthető legyen a lítium akkumulátoros Nissan Leaf első generációjában 2010-ben , 24 kWh-s aksi volt, a 2000's évek elején gyártott RAV 4EV-ben meg 27 kWh-s NiMH aksi volt.... A két kocsi hatótávolsága is ugyan annyi volt :)
10 évet nyert magának az olaj lobbi :(
És a mai napig nem lehet a NiMH aksikat használni tisztán EV-s kocsikban.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
Amúgy mi olyan különleges a Teslában? Mitől forradalmi vagy bármi?
10+ évvel a Tesla előtt is gyártottak már elektromos autókat, lásd. GM EV1 vagy a Toyota RAV4 EV.
Ezeket a kocsikat mondjuk ténylegesen az olajlobbi nyírta ki, konkrétan a Chevron, ugyanis megszerezték a NiMH aksik összes szabadalmi jogát. Ők pedig nem akartak elektromos autókat.
Csak, hogy jobban érthető legyen a lítium akkumulátoros Nissan Leaf első generációjában 2010-ben , 24 kWh-s aksi volt, a 2000's évek elején gyártott RAV 4EV-ben meg 27 kWh-s NiMH aksi volt.... A két kocsi hatótávolsága is ugyan annyi volt :)
10 évet nyert magának az olaj lobbi :(
És a mai napig nem lehet a NiMH aksikat használni tisztán EV-s kocsikban.
Ezt az olajlobbit nem értem. Ők csak üzemanyagot gyártanak a kocsikba... De az üzemanyag mellett számtalan más terméket is gyárt az ipar...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 149
59 799
113
molnibalage

"Ezt az olajlobbit nem értem. Ők csak üzemanyagot gyártanak a kocsikba... De az üzemanyag mellett számtalan más terméket is gyárt az ipar..."

Konkrétan az történt, hogy a chevron minden szabadalmat meg vet a NiMH-s aksikkal kapcsolatban, meg a gyártást és konkrétan közölték, hogy gépjármű ipari alkalmazások esetén 1.4 (?) kWh-nál nagyobb kapacitást nem építhetsz belőle járműbe.
Ezért van az pl., hogy a sima Toyota Priusokban ekkora a NiMH-s aksik kapacitása. És ezért lítiumus a Plug-in Prius.
Gyakorlatilag ezzel a döntéssel kinyírták a NiMH-s alapú elektromos autóknak még a lehetőségét is.
Az más kérdés, hogy 10+ évvel később a lítiumos technológia betört.
 

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 722
4 613
113
Ezt az olajlobbit nem értem. Ők csak üzemanyagot gyártanak a kocsikba... De az üzemanyag mellett számtalan más terméket is gyárt az ipar...
Ez egy ősrégi konteó-szagú felvetés, hogy akkora gazdasági-politikai hatalom kapcsolódik az olajiparhoz, hogy semmilyen eszköztől nem riadnak vissza, hogy azt fenntartsák. Azért a fóliasapkán túl is van ebben ráció, mert belsőégésű civilizációt építettünk ki, a XX. század geopolitikája az olaj körül forgott, és átlagos ésszel felérhetetlen vagyonok jöttek létre az olajból, amik közvetlen politikai hatalommá is alakultak. A civil villanyautózás ennek még nem tesz annyira keresztbe, de az nem elképzelhetetlen, hogy keményen akadályozzák más, egyelőre (!) fantazmagóriának látszó energiatermelési módokat. És itt nyílik ki megint egy konteó-kapu a mindenféle szabadenergiás mocsárra, ahol aztán van minden a hagymázos baromságoktól a megfontolható elképzelésekig.