Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 573
12 556
113
Jó, mivel úgyse mi döntjük el a kérdést, nekem meg elfogytak az érveim, én kiszálltam! :)

Bocsánat, hogy kihagytam tíz oldalt, de gyanítom, hogy ez a 290-dik pont eléggé összegző...

Végtelenségig folytathatjátok a vitát, ahogy én is - a forgalommal haladva - a jó múltkor száztízzel haladva (de már elévült) autóztam be Budakalászról egy péntek este a Szentendrei úton a belvárosba. S örültem, hogy haladok.
Bezzeg a kicsiny falum (város a fas...at) utcájában legszívesebben minden autó szélvédőjébe beleállítanám az ásót, mert felgyorsít negyven felé (348 métert letudni:hadonaszos:). A párom meg legszívesebben minden autóst megkérdezne, hogy miért a mi utcánkon megy át!?
Néha felmerül bennem, hogy beszélek a polgármesterjenővel (10000 fő alatti település előnye, hogy simán spanod), hogy rakjanak egy ilyen lassítót az utcánkba (van négy alternatív útvonal a mi esetünkben):
https://www.google.hu/maps/@47.3997...107.59031&pitch=0&thumbfov=100!7i13312!8i6656

Mi derül ki ebből?
Hogy érdek/önző emberek vagyunk.
Pillanatok alatt átváltunk (pl. esetemben) teherautó vezetőből szgk. vezetőbe, kerékpárosba, gyalogosba, nagyvárosi közlekedőből kertvárosi kérődzőbe és vissza.
Mondom pillanatok alatt.
S még jó, ha a más állapotokban beletudunk érezni a másik tudatállapotban levő helyébe. Időnként...jobb esetben rendre.
Budapest és a nagyvárosok problémája az, hogy előnyökért ( minden egy településen koncentrálódik; munka, szolgáltatások, szórakozás, a világ sűrűjében élek érzés) túl nagy árat fizetünk, mert minden probléma megoldása újabb problémákat vet fel:
Pl. nincs autó, millió probléma kipipálva...
...meg újabb millió generálva.

Budapest meg a méretei, összetett szerkezete, lakosságszáma miatt konkrétan ennek az állatorvosi lova.
Persze a "költözzünk az agglomerációba" szintén csak a problémákat generálja.
Talán, ha kisebb lenne a népsűrűség...
Akkor meg nem találnál mindenre szakembert, csak az ország másik feléből (lásd pl. járási központokban élők problémája)..Hm, ez sem jó.

Természetesen nemcsak lehet, de kell is agyalni, érdek egyeztetni, majd módosítani/fejleszteni, hogy egy élhetőbb kompromisszum (mi más?) álljon be a változó társadalmi, technikai stb. környezetben.
De olyan, hogy mindenkinek minden élethelyzetben jobb helyett harmonikusabb legyen, az nem fog menni.:(
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 019
14 015
113
Bocsánat, hogy kihagytam tíz oldalt, de gyanítom, hogy ez a 290-dik pont eléggé összegző...

Végtelenségig folytathatjátok a vitát, ahogy én is - a forgalommal haladva - a jó múltkor száztízzel haladva (de már elévült) autóztam be Budakalászról egy péntek este a Szentendrei úton a belvárosba. S örültem, hogy haladok.
Bezzeg a kicsiny falum (város a fas...at) utcájában legszívesebben minden autó szélvédőjébe beleállítanám az ásót, mert felgyorsít negyven felé (348 métert letudni:hadonaszos:). A párom meg legszívesebben minden autóst megkérdezne, hogy miért a mi utcánkon megy át!?
Néha felmerül bennem, hogy beszélek a polgármesterjenővel (10000 fő alatti település előnye, hogy simán spanod), hogy rakjanak egy ilyen lassítót az utcánkba (van négy alternatív útvonal a mi esetünkben):
https://www.google.hu/maps/@47.3997779,19.2164872,3a,35.4y,49.68h,86.52t/data=!3m7!1e1!3m5!1sUEY-6E4E8cExdgC6tAeBfA!2e0!6s//geo2.ggpht.com/cbk?panoid=UEY-6E4E8cExdgC6tAeBfA&output=thumbnail&cb_client=maps_sv.tactile.gps&thumb=2&w=203&h=100&yaw=107.59031&pitch=0&thumbfov=100!7i13312!8i6656

Mi derül ki ebből?
Hogy érdek/önző emberek vagyunk.
Pillanatok alatt átváltunk (pl. esetemben) teherautó vezetőből szgk. vezetőbe, kerékpárosba, gyalogosba, nagyvárosi közlekedőből kertvárosi kérődzőbe és vissza.
Mondom pillanatok alatt.
S még jó, ha a más állapotokban beletudunk érezni a másik tudatállapotban levő helyébe. Időnként...jobb esetben rendre.
Budapest és a nagyvárosok problémája az, hogy előnyökért ( minden egy településen koncentrálódik; munka, szolgáltatások, szórakozás, a világ sűrűjében élek érzés) túl nagy árat fizetünk, mert minden probléma megoldása újabb problémákat vet fel:
Pl. nincs autó, millió probléma kipipálva...
...meg újabb millió generálva.

Budapest meg a méretei, összetett szerkezete, lakosságszáma miatt konkrétan ennek az állatorvosi lova.
Persze a "költözzünk az agglomerációba" szintén csak a problémákat generálja.
Talán, ha kisebb lenne a népsűrűség...
Akkor meg nem találnál mindenre szakembert, csak az ország másik feléből (lásd pl. járási központokban élők problémája)..Hm, ez sem jó.

Természetesen nemcsak lehet, de kell is agyalni, érdek egyeztetni, majd módosítani/fejleszteni, hogy egy élhetőbb kompromisszum (mi más?) álljon be a változó társadalmi, technikai stb. környezetben.
De olyan, hogy mindenkinek minden élethelyzetben jobb helyett harmonikusabb legyen, az nem fog menni.:(



Erről egy másik terület jut eszembe, hasonló szemléletbeli problémával:
"...tehát problémája van, nem tökéletes az élete? Semmi gond gyorsan megoldjuk(nem kell változtatnia, alkalmazkodnia -egészségesebben élnie, stb...), itt ez a gyógyszer, ha lesz mellékhatása -alig szokott lenni-, arra is lesz gyógyszer. Ha utána is(sokáig) lesz, azt is megoldjuk, széles, atyai mosoly...(pl: "a gyógyszergyártóké"), hisz megjött közben pl. a Covid-19, probléma megoldva, ha kicsit segítünk "neki" ( jön a politikusok rejtett gondolata), megoldódik a nyugdíj-finanszírozás is. :confused:
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 149
59 798
113
Érdekes, hogy a hagyományos autók is milyen jól boldogulnak terepen, sima utcai gumikkal, ha nem kíméled őket :D
 

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 567
26 114
113
Aranyos kis vidijó ! De annyi köze van az off-road-hoz mint lőgyakorlatnak a háborúhoz ! Addig viszonylag jól boldogulnak amíg az "off-road" csak egy rosszabb minőségű föld út de mattot kapnak mihelyt az igazi off-road elkezdődik . De ez nem is gond mert poénra vették az egészet .

És erős a gyanúm, hogy a legtöbb magas súlypontú SUV meg felborulna, ha csapatnák őket...


Az emberi hülyeség szülte ezeket a SUV-nek nevezett szarokat de a divatmajmok kajálják pedig sokkal veszélyesebbek (ahogy rávilágítottál ) a puszta fizikai felépítésük miatt is mint normál magasságú testvéreik ! Van azért amiben egyet értünk . LOL
 
M

molnibalage

Guest
Aranyos kis vidijó ! De annyi köze van az off-road-hoz mint lőgyakorlatnak a háborúhoz ! Addig viszonylag jól boldogulnak amíg az "off-road" csak egy rosszabb minőségű föld út de mattot kapnak mihelyt az igazi off-road elkezdődik . De ez nem is gond mert poénra vették az egészet .




Az emberi hülyeség szülte ezeket a SUV-nek nevezett szarokat de a divatmajmok kajálják pedig sokkal veszélyesebbek (ahogy rávilágítottál ) a puszta fizikai felépítésük miatt is mint normál magasságú testvéreik ! Van azért amiben egyet értünk . LOL
A videó lényege az, hogy egy csomó embert ismerek, akik ilyen terepre rá se mernének menni a kocsival, hogy "á, úgyis elakad". Én sima homokos talajon láttam Ladát anno elakadni és úgy kellett kiásni és kitolni. Ez ahhoz képest azért fejlődés. Természetesen ez nem az, hogy a vadon közepén vezetsz, de azért nem is aszfalt vagy legalább murva.

Az én szememben a SUV a civilizáció egyik legnagyobb baromsága. Meg a duma a környezetvédelemről és jó hogy nem Humveeval viszik a gyereket és a családot...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
A videó lényege az, hogy egy csomó embert ismerek, akik ilyen terepre rá se mernének menni a kocsival, hogy "á, úgyis elakad". Én sima homokos talajon láttam Ladát anno elakadni és úgy kellett kiásni és kitolni. Ez ahhoz képest azért fejlődés. Természetesen ez nem az, hogy a vadon közepén vezetsz, de azért nem is aszfalt vagy legalább murva.

Az én szememben a SUV a civilizáció egyik legnagyobb baromsága. Meg a duma a környezetvédelemről és jó hogy nem Humveeval viszik a gyereket és a családot...
Terepen a Ladának az volt az átka, hogy orrmotoros de hátsókerék-hajtású volt, vagyis a hajtott keréken nem volt rendes terhelés, így könnyen kipörgött és elásta magát. Ugyanazon a talajon a Skoda simán elment mert az is hátsó hajtású volt de farmotoros, úgyhogy volt a hajtott keréken elég terhelés ahhoz hogy kipörgés helyett meg tudjon tapadni és hajtotta a szekeret.
 
M

molnibalage

Guest
Terepen a Ladának az volt az átka, hogy orrmotoros de hátsókerék-hajtású volt, vagyis a hajtott keréken nem volt rendes terhelés, így könnyen kipörgött és elásta magát. Ugyanazon a talajon a Skoda simán elment mert az is hátsó hajtású volt de farmotoros, úgyhogy volt a hajtott keréken elég terhelés ahhoz hogy kipörgés helyett meg tudjon tapadni és hajtotta a szekeret.
Tudom. Viszont mutass ma egy farmotoros kocsit... ;)
 
M

molnibalage

Guest

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 149
59 798
113
ogretankHU

Szerintem az mindenkinek világos volt, hogy a dakaron nem ezekkel fognak indulni.
De a helyzet az, hogy Európán belül az esetek 99%-ban ennél jobbak a terepviszonyok és az utak.
Ha nem utcai gumik lettek volna rajtuk, és nagyobb lendülettel mennek bizonyos helyeken, még ennél is kevesebb fennakadásuk lett volna.

Amúgy nekem a tesztből az Opel Astra F hiányzott. Nekünk van a családban még olyan. Lágy a rugózása, elég magas a hasmagassága és jó az első/hátsó terepszöge. A szőlő miatt rendszeresen mentünk vele nagyon ramaty földutakon is. Ha lendületből mentél, sosem akadt el sehol.

Anno láttam egy videót, ahol sáros emelkedőn kellet lendületből fölmenni. Különböző SUV-okat néztek meg igazi terepjárókat is. És volt egy bónusz, egy ezer éves szuzuki swift, mint referencia. Mondanom sem kell , hogy minden SUV-ot elvert a francba, mert nagyon könnyű és alacsony a súlypontja.
Ha megtalálom belinkelem.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 149
59 798
113
Egy hasonlót találtam:

Nekem most is az jött le, hogy a megfelelő gumiválasztás elengedhetetlen!
 

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 567
26 114
113
ogretankHU

Szerintem az mindenkinek világos volt, hogy a dakaron nem ezekkel fognak indulni.
De a helyzet az, hogy Európán belül az esetek 99%-ban ennél jobbak a terepviszonyok és az utak.
Ha nem utcai gumik lettek volna rajtuk, és nagyobb lendülettel mennek bizonyos helyeken, még ennél is kevesebb fennakadásuk lett volna.

Amúgy nekem a tesztből az Opel Astra F hiányzott. Nekünk van a családban még olyan. Lágy a rugózása, elég magas a hasmagassága és jó az első/hátsó terepszöge. A szőlő miatt rendszeresen mentünk vele nagyon ramaty földutakon is. Ha lendületből mentél, sosem akadt el sehol.

Anno láttam egy videót, ahol sáros emelkedőn kellet lendületből fölmenni. Különböző SUV-okat néztek meg igazi terepjárókat is. És volt egy bónusz, egy ezer éves szuzuki swift, mint referencia. Mondanom sem kell , hogy minden SUV-ot elvert a francba, mert nagyon könnyű és alacsony a súlypontja.
Ha megtalálom belinkelem.

Az egy Subaru Justy hajtásláncú Swift volt amit a Suzukival együtt építettek !
?? Ez volt ?

Sok oldala van a terepjárásnak műveltem , művelem és remélem fogom is mert imádom !

Amúgy érdekes , hogy ott is meg kell találni az optimumot . A hasmagasság , a tengelytáv , a súlypont , a motorerő + hajtáslánc , súly és a gumi(méret+minta) optimális egyvelege az amit a legjobb terepjárónak nevezhetünk . Ezt a szememben a 4l-es ,V8-as rövid Jeep Wrangler Rubicon és a 3.5l V6 Rövid Pajero vitte a legmagasabb szintre ha bele veszem a megfizethető tényezőt is akkor marad a Pajesz !
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 573
12 556
113
Ökölszabályként azért azt is elfogadhatjuk, hogy mennél kényelmesebb, lágyabb, hosszú rugóúttal rendelkező, keresztstabilizálóban khm. hiányossággal bíró, tehát butább egy autó felfüggesztése, annál elfogadhatóbban fog szerepelni terepen, vagy hóban, sárban.
Amikor a téli gumi is csak otromba mintákat jelentett, de más anyagminőséget nem, akkor télen még az üres mikrobusz Nysaval is én voltam a "császár"; a fonthajtású (de stabil) I.-es Golfokat is hülyére verte a hóban elinduláskor. S nem volt téma felmenni vele Miskolcon a Csanyiki Rehabilitációs Intézethez sem télen.
https://www.google.hu/maps/@48.1156...4!1snO30XJ0gnWFyLGAtvHWY-w!2e0!7i16384!8i8192
A Nysatól - mondom a Nysatól - sokkal stabilabb Ford Transit Mk3-al ez már néha durva lendületből sem sikerült. persze leginkább szűz, frissen esett hóban.

Tegnap láttunk a réten sétálva egy fiatal családapát (gyermek az ölében), aki a II.-es Puntójával 45 fokos szögben támadta meg a Sajó vizes füves gátját.
https://www.google.hu/maps/@48.0987154,20.8533104,88m/data=!3m1!1e3
Könnyeden vette a jószág a kihívást.
Lakonikusan állapítottuk meg, hogy egy anyuci SUV úgy borult volna ott fel, mint egy büdös bogár.

Mindenesetre a mai autók már nem olyan telekjáró barátok, mint pl. a KGST autók; faros Skodák, Wartburgok, Zsaporozsecek, de még a Ladák is jók voltak e téren.
A Nagypolszki már nem. Csak a pont pár centivel hosszabb tengelytáv, pont picivel alacsonyabb hasmagasság, meg az éppen picit merevebb laprugós merev híddal ott simán elakadt, ahol egy Lada még vígan elcsúszkált.

Szóval a mai autók már nem telekjárók, de nem is izzadt tenyérrel szorítod a kormányukat 130-nál, de még 200-nál sem, mint egy árokjáróbbnak.
Időpontra beállítva 4 perc 40-ig:

Nem hibáztam el dupla beillesztéssel; ez máshonnan indul, nézzétek 4 perc 04 másodpercig:


Természetesen Fiat Albeám van;):
40645.jpg

Szóval valamit valamiért...
 

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 567
26 114
113
Ökölszabályként azért azt is elfogadhatjuk, hogy mennél kényelmesebb, lágyabb, hosszú rugóúttal rendelkező, keresztstabilizálóban khm. hiányossággal bíró, tehát butább egy autó felfüggesztése, annál elfogadhatóbban fog szerepelni terepen, vagy hóban, sárban.
Amikor a téli gumi is csak otromba mintákat jelentett, de más anyagminőséget nem, akkor télen még az üres mikrobusz Nysaval is én voltam a "császár"; a fonthajtású (de stabil) I.-es Golfokat is hülyére verte a hóban elinduláskor. S nem volt téma felmenni vele Miskolcon a Csanyiki Rehabilitációs Intézethez sem télen.
https://www.google.hu/maps/@48.1156...4!1snO30XJ0gnWFyLGAtvHWY-w!2e0!7i16384!8i8192
A Nysatól - mondom a Nysatól - sokkal stabilabb Ford Transit Mk3-al ez már néha durva lendületből sem sikerült. persze leginkább szűz, frissen esett hóban.

Tegnap láttunk a réten sétálva egy fiatal családapát (gyermek az ölében), aki a II.-es Puntójával 45 fokos szögben támadta meg a Sajó vizes füves gátját.
https://www.google.hu/maps/@48.0987154,20.8533104,88m/data=!3m1!1e3
Könnyeden vette a jószág a kihívást.
Lakonikusan állapítottuk meg, hogy egy anyuci SUV úgy borult volna ott fel, mint egy büdös bogár.

Mindenesetre a mai autók már nem olyan telekjáró barátok, mint pl. a KGST autók; faros Skodák, Wartburgok, Zsaporozsecek, de még a Ladák is jók voltak e téren.
A Nagypolszki már nem. Csak a pont pár centivel hosszabb tengelytáv, pont picivel alacsonyabb hasmagasság, meg az éppen picit merevebb laprugós merev híddal ott simán elakadt, ahol egy Lada még vígan elcsúszkált.

Szóval a mai autók már nem telekjárók, de nem is izzadt tenyérrel szorítod a kormányukat 130-nál, de még 200-nál sem, mint egy árokjáróbbnak.
Időpontra beállítva 4 perc 40-ig:

Nem hibáztam el dupla beillesztéssel; ez máshonnan indul, nézzétek 4 perc 04 másodpercig:


Természetesen Fiat Albeám van;):
40645.jpg

Szóval valamit valamiért...

Olyan autó ami mindenre jó sose lesz!
 
  • Tetszik
Reactions: misinator