nekem a valamivel több mint 4 km a munkahelyre mindennel (MTB, tehát lassabb) 12 perc körül, reggel, álmosan...Akkor lássuk számokban a bringázást a fővárosban a BKV-val összevetve...
Ha nem pontosan egy kötöttpályás vagy busz gerincvonal mellett élsz - ami azt jelenti, hogy sanszosan zajos/büdös a környék - akkor átlagosan kb. 5 perc totálisan idealizált esetben sétával az első jármű. Legyen csak 3 perc várakozási időd. Ha csak egyszer szállsz át, akkor legyen a várakozás még 3 perc és mivel komoly esély van rá, hogy nem a cégnél tesz le a jármű még 5 perc séta addig. A nettó utazási idő csak 25 perc legyen. Ez összesen 5+3+3+5+25 = 41 perc. Ezalatt, ha nem metró az egyik jármű kb. 7-9 km távolságot lehet megtenni. (Ezt 14+ év BKV-ásból modom n+1 irányba.) Apró hiba, hogy a távolság nem mindig mutat feltétlen a cél és indulás között, tehát hiába lenne papíron a legrövidebb út 7 km, ha a járművel 9 km az út és még sétálsz is.
Ezzel szemben teljesen kényelmes tempóban a bringával kb. 14 km/h-s átlagsebesség érhető el úgy, hogy alig kell a sétáló tempónál nagyobb erőkifejtést. Az céltól-célig visz, tehát kiesik az átszállás és sétálás ideje. A lakatolás legyen 1+1 perc. 39 perc alatt megtehető távoság 9,1 km. Hoppá...
Apró hiba, hogy ez alábecslés, mert ahol van bringaút ott nő a sebesség. Én a céghez vezető 6,8 km-es utat átlagosan 20 perc alatt teszem meg úgy, hogy közben 5-6 lámpa állít meg és nincs bringaút. Gyakorlatialg 8-10 km távolságon belül esélye nincs a BKV-nak, kivéve, ha metrózni kell és min. a hálózat hosszának felét 2/3-át venném igénybe. Csúcsidőn kívül ég gyorsabb a bringa, hiszen az átszállás és várakozási idő is nő.
Nem valamiféle fétis miatt tekerek, hanem azért, mert praktikus. Persze én könnyen pattogok, mert nincs gyerekem, de érdekes módon a nyugat-európai városokban, ahol a bringa tud dominálni a 4-6 éves gyerekek már képesek részt venni a közlekedésben. Ha a Hungárián belül/táján van a lakás és 10 km távolságon belül a cél, akkor kb. időben paritás van a tekerés és BKV között, ha egy átszállás van és nem egy gerincvonalon mozog az ember hosszan. Tehát pl. 3 perc séta az 1-es vili metró és csak azzal megy az ember.
Nem lehetetlen, csak akarni kéne...
A lenti linken lehet megnézni, hogy X perc alatt saccra 3 eltérő tempóval és bringával meddig jut el az ember. Az én tempóm az easy és balanced között van, kicsit közelebb a balancedhez. (Az emelkedőket is figyelembe veszi. A hegyek lábához letéve az jön ki, hogy nem tekersz fel fél óra alatt sem.)
https://map.bikecitizens.net/hu-budapest#/!/1/1/-,-/*,30
szabályosan közlekedve a buszmegállóig lenne másfél km, de ez mondjuk a városszerkezete miatt van... vasút lezárva 1km lenen az aluljáró, +500 m a buszmegálló...