Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 395
63 279
113
Több kérdés van, mint válasz. Pl a biciklis nem tudta, hogy önvezető autó jön. Miben bízott? Hogy az autó majd megáll? Ha akkor és ott jogosan bízhatott ebben, akkor ez az autó és sofőre hibája. És egyúttal egy új korszak kezdete, ahol már az autó is hibáztatható.
 
M

molnibalage

Guest
Több kérdés van, mint válasz. Pl a biciklis nem tudta, hogy önvezető autó jön. Miben bízott? Hogy az autó majd megáll? Ha akkor és ott jogosan bízhatott ebben, akkor ez az autó és sofőre hibája. És egyúttal egy új korszak kezdete, ahol már az autó is hibáztatható.
Az első felvetést nem értem. Honnan kéne tudnia a bringásnak, hogy önvezető autó jön? Azt kívülről nem látszik. A videó alapján az autó vezérlése eszméletlen nagyot hibázott.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 395
63 279
113
Te se tudod, hogy önvezető autó elé tolod-e épp a bringád, ami meg fog állni (vagy nem), vagy egy normál elé, ahol a sofőr reflexeiben bízhatsz. Szóval itt a bringás felelőssége is lehet kérdés.
 
M

molnibalage

Guest
Te se tudod, hogy önvezető autó elé tolod-e épp a bringád, ami meg fog állni (vagy nem), vagy egy normál elé, ahol a sofőr reflexeiben bízhatsz. Szóval itt a bringás felelőssége is lehet kérdés.
Lehet, hogy a szoksásos emberi reakcióra számított, hogy az autós azért lehet, hogy anyázva, de lassít, mert elvileg jól látható volt az alter videó szerint. Csak az önvezető autó kvázi lassítás nélkül ütötte el.

A videó alapján a bringás felelősségét nem lehet eldönteni csak azt, hogy a technika nem működött. Mert bizony itt meg kellett volna állnia, de én nem látom azt, hogy lassított vagy kicsit is iránytváltott volna...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 633
113
Te se tudod, hogy önvezető autó elé tolod-e épp a bringád, ami meg fog állni (vagy nem), vagy egy normál elé, ahol a sofőr reflexeiben bízhatsz. Szóval itt a bringás felelőssége is lehet kérdés.

Még a gyalogátkelőn sem megyek a száguldó autó elé, mindaddig amíg nem látom, hogy a sofőr észrevett és elkezdett lassítani.
Itt viszont egy közúton csak úgy át akart kelni az autó előtt. A videón látszik, hogy szép lassan baktat, mit sem törődve a kocsival. Szerintem nem is látta, hogy jön, ami elég furcsa, hisz világított a kocsi.
De az is nagyon problémás, hogy a kocsi miért nem vette észre időben? Nem hirtelen ugrott elé valaki, mindenféle előjel nélkül.
Nem reagál csak a közvetlenül előtte lévő akadályokra? Ezt nem hinném, hisz a nem irányított kereszteződésekben is valahogy el kell döntse, hogy átmehet, vagy engedje el a közeledő autót.
 
M

molnibalage

Guest
Még a gyalogátkelőn sem megyek a száguldó autó elé, mindaddig amíg nem látom, hogy a sofőr észrevett és elkezdett lassítani.
Itt viszont egy közúton csak úgy át akart kelni az autó előtt. A videón látszik, hogy szép lassan baktat, mit sem törődve a kocsival. Szerintem nem is látta, hogy jön, ami elég furcsa, hisz világított a kocsi.
De az is nagyon problémás, hogy a kocsi miért nem vette észre időben? Nem hirtelen ugrott elé valaki, mindenféle előjel nélkül.
Nem reagál csak a közvetlenül előtte lévő akadályokra? Ezt nem hinném, hisz a nem irányított kereszteződésekben is valahogy el kell döntse, hogy átmehet, vagy engedje el a közeledő autót.
YT-n van videó, ahol grafikusan megjelenítették, hogy ez önvezető autó mit "lát". Egészen messze levő dolgokat is képes érzékelni. Ennek fényében durva ez baleset, merta bingás a legnagyobb felületét mutatta neki... Ok, hogy a közeledési sebességvektor meg a maximális, de akkor is. Egy autóval összemérhető keresztmetszetű tárgyat ignorált a rendszer...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 633
113
Nem reagál csak a közvetlenül előtte lévő akadályokra? Ezt nem hinném, hisz a nem irányított kereszteződésekben is valahogy el kell döntse, hogy átmehet, vagy engedje el a közeledő autót.

Ezt kijavítnám. Megnézve többször is a videót, a biciklis már jól látszik az autós sávjában, de a kocsi mégis változatlan sebességgel halad tovább. Egyértelműen rosszul működött valami.
Nem tudom, hogyan működik a ki-bekapcsolás, de nem lehetséges, hogy az autós azt hitte, hogy a gép vezet, de közben elfelejtette bekapcsolni az automatát?
 
M

molnibalage

Guest
YT-n van videó, ahol grafikusan megjelenítették, hogy ez önvezető autó mit "lát". Egészen messze levő dolgokat is képes érzékelni. Ennek fényében durva ez baleset, merta bingás a legnagyobb felületét mutatta neki... Ok, hogy a közeledési sebességvektor meg a maximális, de akkor is. Egy autóval összemérhető keresztmetszetű tárgyat ignorált a rendszer...


Ezen látszik a kersztbe menő autó. A balesetnél olyan, mintha semmit sem látott volna a rendszer, a vizualizáción nem lenne felület.

 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 874
56 640
113
Ez màr csak azèrt is érdekes, mert sok, nem autonom mòdon müködö, de szenzorokkal felszerelt autò is simàn fékez ilyen esetben.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 806
57 601
113
Nekem ezekről a videókról mindig az jut eszembe, amikor Szigetszentmiklóson, József Attila telepnél mentem a Gyári úton kocsival és még magas volt oldalt a sövény. Akkor, azon a 300 méteres szakaszon háromszor egymás után is kiléptek elém a bokrok mögül, mert ők épp ott és akkor akartak átkelni. Nem volt semmi, de pont az ilyen esetek miatt ott a mai napig nagyon figyelek.
De ugyan ezen a részen volt olyan, hogy este 30-al mentünk a kocsival és oldalról belénk jött egy biciklis. A haladó autónak nekiment, oldalról :eek:
Meg is néztük , hogy él e még, de nem volt semmi baja. Elnézést kért és tovább tekert :D

Ezt csak azért meséltem el, mert én, emberként tudom, hogy arra felé a megengedett 50 helyet inkább 30-al kell menni és nagyon figyelni, mert arra felé iszonyat mennyiségű, öngyilkos hajlamú hülye van az úton és annak közelében.
Egy önvezető autó ezzel semennyire nem lehet tisztában.... Hiába megy szabályosan, olyan helyzetek állhatnak ott elő, hogy 50-ről nem tud megállni. Lehet erre azt mondani, hogy semmi baj, nem az autó a hibás, ami igaz is lehet, de ettől még a baleset megtörténik. És akár ember életbe is kerülhet.
Szerintem egy jó helyismerettel rendelkező , nyugodt és figyelmes sofőr szinte mindig jobb lesz az önvezető autónál.
 

2ndt

Well-Known Member
2015. július 9.
2 655
1 539
113
Nekem ezekről a videókról mindig az jut eszembe, amikor Szigetszentmiklóson, József Attila telepnél mentem a Gyári úton kocsival és még magas volt oldalt a sövény. Akkor, azon a 300 méteres szakaszon háromszor egymás után is kiléptek elém a bokrok mögül, mert ők épp ott és akkor akartak átkelni. Nem volt semmi, de pont az ilyen esetek miatt ott a mai napig nagyon figyelek.
De ugyan ezen a részen volt olyan, hogy este 30-al mentünk a kocsival és oldalról belénk jött egy biciklis. A haladó autónak nekiment, oldalról :eek:
Meg is néztük , hogy él e még, de nem volt semmi baja. Elnézést kért és tovább tekert :D

Ezt csak azért meséltem el, mert én, emberként tudom, hogy arra felé a megengedett 50 helyet inkább 30-al kell menni és nagyon figyelni, mert arra felé iszonyat mennyiségű, öngyilkos hajlamú hülye van az úton és annak közelében.
Egy önvezető autó ezzel semennyire nem lehet tisztában.... Hiába megy szabályosan, olyan helyzetek állhatnak ott elő, hogy 50-ről nem tud megállni. Lehet erre azt mondani, hogy semmi baj, nem az autó a hibás, ami igaz is lehet, de ettől még a baleset megtörténik. És akár ember életbe is kerülhet.
Szerintem egy jó helyismerettel rendelkező , nyugodt és figyelmes sofőr szinte mindig jobb lesz az önvezető autónál.

Az onvezeto autoban az a jo, hogy akar real-time megkaphatja, hogy hol gyakoriak az ongyilkos hajlamu hulyek. Onnantol pedig minden auto tudni fogja, nem kell az embereknel megszokott helyismeret, ami nem atadhato ilyen modon.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 806
57 601
113
molnibalage

"Erre statisztika kellene, mert ez csak egy vélemény."

Pontosan. Ez az én véleményem, ezért kezdtem úgy, hogy szerintem. Se több, se kevesebb, csak a személyes véleményem.
(UI. Amúgy én pont örülnék az önvezető autóknak, mert utálok vezetni...)
 
  • Tetszik
Reactions: 2ndt

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 806
57 601
113
2ndt

"Az onvezeto autoban az a jo, hogy akar real-time megkaphatja, hogy hol gyakoriak az ongyilkos hajlamu hulyek. Onnantol pedig minden auto tudni fogja, nem kell az embereknel megszokott helyismeret, ami nem atadhato ilyen modon."

Ez is lehetséges. Viszont akkor meg fölmerül a kérdés, hogy az adott szakaszon, miért nincs 30-as tábla, vagy valamilyen korlát az út mellet? Messze vezet ez a dolog és nem akarom elterelni a témát az önvezető kocsikról. De biztos vagyok benne, hogy az önvezető autókkal sem fognak megszűnni a balesetek.
Néha autó méretű dolgokat nem vesznek észre ezek a rendszerek, most elképzelem mekkora kihívás lehet nekik egy köz úton, műanyag kismotoron randalírozó kisgyerek. Ahol én lakom , kertvárosban, ott ez rendszeres. A helyi lakók nem is mennek 20-30-nál többel, itt ez a normális, sok a kisgyerekes család. Papíron meg sima 50-s körzet :)
 

2ndt

Well-Known Member
2015. július 9.
2 655
1 539
113
2ndt

"Az onvezeto autoban az a jo, hogy akar real-time megkaphatja, hogy hol gyakoriak az ongyilkos hajlamu hulyek. Onnantol pedig minden auto tudni fogja, nem kell az embereknel megszokott helyismeret, ami nem atadhato ilyen modon."

Ez is lehetséges. Viszont akkor meg fölmerül a kérdés, hogy az adott szakaszon, miért nincs 30-as tábla, vagy valamilyen korlát az út mellet? Messze vezet ez a dolog és nem akarom elterelni a témát az önvezető kocsikról. De biztos vagyok benne, hogy az önvezető autókkal sem fognak megszűnni a balesetek.
Néha autó méretű dolgokat nem vesznek észre ezek a rendszerek, most elképzelem mekkora kihívás lehet nekik egy köz úton, műanyag kismotoron randalírozó kisgyerek. Ahol én lakom , kertvárosban, ott ez rendszeres. A helyi lakók nem is mennek 20-30-nál többel, itt ez a normális, sok a kisgyerekes család. Papíron meg sima 50-s körzet :)

Teljesen megszunni nem fognak. Viszont siman megoldhato, hogy legyen erzekelovel ellatva egy nem onvezeto auto is, az igy kepzodo informaciok pedig mar alkalmasak az AI okitasara es GPS lokacio alapjan siman tudni fogja az AI az oda eloszor behajto emberi vezetovel ellentetben. Olyan ez mint a kiemelkedoen balesetveszelyes terulet vagy a NO GO zona jelzese turistaknak.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
2ndt

"Az onvezeto autoban az a jo, hogy akar real-time megkaphatja, hogy hol gyakoriak az ongyilkos hajlamu hulyek. Onnantol pedig minden auto tudni fogja, nem kell az embereknel megszokott helyismeret, ami nem atadhato ilyen modon."

Ez is lehetséges. Viszont akkor meg fölmerül a kérdés, hogy az adott szakaszon, miért nincs 30-as tábla, vagy valamilyen korlát az út mellet? Messze vezet ez a dolog és nem akarom elterelni a témát az önvezető kocsikról. De biztos vagyok benne, hogy az önvezető autókkal sem fognak megszűnni a balesetek.
Néha autó méretű dolgokat nem vesznek észre ezek a rendszerek, most elképzelem mekkora kihívás lehet nekik egy köz úton, műanyag kismotoron randalírozó kisgyerek. Ahol én lakom , kertvárosban, ott ez rendszeres. A helyi lakók nem is mennek 20-30-nál többel, itt ez a normális, sok a kisgyerekes család. Papíron meg sima 50-s körzet :)
Az önvezető autók simán saját adatbázisból is összerakják egy idő után, hogy hol a sok hülye. Ahol sok vészfékezés van. Nincs korlátja annak, hogy ezt előre is lehessen definiálni.
 
  • Tetszik
Reactions: 2ndt and blitzkrieg

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 032
23 019
113
Viszont siman megoldhato, hogy legyen erzekelovel ellatva egy nem onvezeto auto is, az igy kepzodo informaciok pedig mar alkalmasak az AI okitasara es GPS lokacio alapjan siman tudni fogja az AI az oda eloszor behajto emberi vezetovel ellentetben.
A Tesla pontosan ezt csinalja.
 
  • Tetszik
Reactions: 2ndt