Csak hogy kontextusba helyezzem a hozzászólásom:
Végül az utolsó, itt idézett hozzászólás olvasása (figyelem; fontos információ!) ugrasztott ki az ágyból, hogy megkeressem a Polski Fiat 125p-re vonatkozó adatot; lett is belőle csodálkozás!
Merthogy emlékeim szerint a Nagypolszki bitang jól tudott fékezni!
S nemcsak a szocialista relációban, de még kilencvenes években gyártott nyugati autókkal is pariban volt.
(Konkrétan pl. 91-tól gyártott - elöl hűtött - négy tárcsafékes Honda Civictől állt meg vagy két méterrel hamarabb, de erről részletesebben csak kérésre
).
A "titka" persze nem csak annyi volt, hogy négy egyforma(!) féktárcsával és fékbetéttel volt szerelve.
Hozzájárult még a már anakronisztikus, sárnehéz laprugós hátsó futómű, az emiatt sárnehéz környező lemezstruktúrával, ami emiatt jobb súlyelosztást eredményezett a vele összehasonlítható, de hátul is tekercsrugós 1500-ös Ladákkal. Azokkal a Ladákkal, amik ráadásul sokkal orr nehezebbek voltak a az MTZ-kre emlékeztető OHC blokkal, szemben a sokkal filigránabb, csupán három helyen csapágyazott forgattyústengelyű, keresztöblítéses hengerfejű OHV blokkal
Egy Lada motor:
S egy Polski Fiat 125p motor:
A Ladák első futóműve is sokkal drabálisabb volt, ráadásul a hátulja meg a lágy rugók miatt libeget-lobogott, mintha a szél fújná, s riszált, mint a csábító fruska...
A Ladának hátul ugye ráadásul blokkolásra hajlamos dobféke volt.
A Polszki télen-nyáron, száraz, vizes, havas úton, lejtőn, vagy emelkedőn, egy személlyel, vagy tele utas és csomatérrel, tehát "mindig, minden körülmények között"
(khm, elnézést
) nagyon pontosan érezhetően és adagolhatóan, egyszerre kezdett elöl-hátul meg-megblokkolni. De addig is harapott, mint a dobermann.
Na, a Lada ennek pontosan a homlokegyenest ellenkezője volt!
Tudom; 18 évig Nagypolszkijaim voltak, a seregben fél évig 2105-öst, a munkahelyen meg 2107-es Ladát vezettem vagy 8 évig.
A titka ugyanis a Nagypolszkinak az eddig felsoroltakon kívül az volt, hogy nagyon eltalálták a fekerőelosztóját!
S szerintem emiatt tudott felülkerekedni az - akkor már jellemzően fronthajtású, emiatt orrnehéz - hátul ilyen-olyan futóműves, vele tömegben és méretben összehasonlítható nyugati autókon is fékezési képességben - természetesen ugyanabba a korszakba tartozó gumikon!
Aztán persze jöttek az egyre jobb; gázadásra, fékezésre alig bólogató futóműves, szélesebb, nagyobb kerekes autók, ott már nem volt mese.
...vagy mégis, mert a munkahelyen jártam 1.4 16V-s, illetve 1.6 16V-s négyes Golfokkal, amiken már 205/55 R16-os kerekek voltak (szörnyülködtem is eleget) s meglepődve tapasztaltam; oké, hogy száraz, jó minőségű felületen kiválóan fékeztek, de vizes felületen, rossz minőségű; dilatációs hibás, darabos,göröngyös, agyonfoltozott aknafedlapos, nyomvályús felületeken alig akartak megállni, csak pattogtak, ugráltak a kerekek, prüszkölt bőszen az ABS
.
Még jó, hogy Miskolcon olyanból khm. alig van...
A ballonos165-ös, később 175-ös gumikkal a Nagypolszki - kíváncsiságképpen hazafele elmenve ugyanoda - egy-egy nyikkanással - méterekkel korábban beleállt a bitumenbe.
Végtelenül haragszok a peres gumis szekérkerék mániára.
Oké, hogy száraz, vagy enyhén nedves,
minőségi útfelületen összehasonlíthatlanul jobb fékhatást lehet velük elérni, de Magyarországon hol van olyan?
Miközben a fehér furgonok még a mai napig is viszonylag filigrán gumikon rongyolnak meglehetősen stabilan, tapadósan az utakon, addig már a leggizdább szgk-k is olyan széles úthengereken zajosan sisteregnek, döbörögnek, amilyenek a korabeli Ferrarikon, Laborghiniken voltak.
Ezek a gumik, az -
érted bróder; könnyűfém - még nehezebb, szekérkerék átmérőjű öntött felnikkel nehezek mint Kinizsi malomköve.
https://totalcar.hu/tesztek/2016/09/06/renault_scenic_2016/
Nesze neked rugózatlan tömeg!
https://totalcar.hu/magazin/technika/peresgumi/
Persze ez mindenkinek jó biznic; jó a gyáraknak mert dögös az autó, jó a gumisoknak, mert méregdrága a gumi, de legalább sérülékeny, jó a benzinkutasoknak, mert tankolsz a semmiért plusz akár 20%-ot, csak a vevő nem jár jól, mert még ráz is, mint a csigánysekér, de legalább cserébe
Ő hiszi igazán, hogy
Ő járt jól!
(... egy barátom egyszer azt kérdezte, hogy a nyavalyás, igaz újonnan vett 2001-es évjáratú kétajtós Cordobája ugye jobban nézne ki 17 collos kerekeken? Persze; Rózsi néni a buszmegállóban, hogy le lesz nyűgözve..., aztán amikor 80000 kilométernél már nemcsak futóművet, de kormányművet is cserélni kellett, már nem volt őszinte a mosolya)
Na a rövid beharangozó után jöjjön el az igazság pillanata:
A forrás:
Az első öt sor legendás!!!
Persze akkoriban az utakon Nysak voltak, meg 100-as Skodák, még leginkább dobfékes Wartburgok, meg Warszawák...
S akkor az igazság pillanata!
Vegyük figyelembe, hogy a könyv írásakor talán még a alig voltak radiál gumik, az adatok talán diagonál abroncsra vonatkoztak.
Na meg az akkori gumik...emlékszünk még a legendás KGST (Pneumant, Stomil, Barum) gumikra, meg azok mintáira?