Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1711

Guest
München - metróvezető ül elől.
IC, ICE, RegionalBahn: Mozdonyvezetős, a ház előtt hirdet a DB, hogy gyere mozdonyvezetőnek, ingyen kiképeznek és ösztöndíjat kapsz, kedvezményes lakáshitelt, családi elsőosztályú BahnCard-ot, meg évi 30 nap fizetett szabadságot

Ősrégi szovjet metrókon is fent ül a vezető, de csak az ajtózáró gombot kezeli, minden automata..
Ha át kell váltani bármi miatt kézi irányításra rögtön észreveszed mert 10+ perc lesz a várakozási idő.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 868
32 454
113
Ha működik az ETCS akkor csak elindulás és megállás a mozdonyvezető feladata, sebességet beszabályozza magának (ha a mozdony/motorvonat fel van rá készítve).
DE. Tele van baszva az összes vonal lassújellel amiről nincs jelfeladás, néha még kitűzve sincs.

Vasutasok szokták mondani, hogy mennyire megváltozott a mozdonyvezetők képzése, helyzete. Mondhatni mennyivel egyszerűbb lett, de egyben a kezdőre is nagyobb teher hárulhat, mert már nincs meg a fokozatosság. Több ismerősöm is elment mozdonyvezetőnek. Elég jók a fizetések.

Sok helyen nevetségesen lassú a vasút -legalábbis mikor rendszeresen jártam vele, gyanítom nem sok változott. Csak panoráma vonatnak szoktam hívni az ilyen 40-el csattogó BZ-ket, mert ott még a fűszálat is megszámolja az ember. Persze aztán jön, hogy nem versenyképes a vasút. Persze pozitív, hogy úgy tűnik az elővárosi vasútra igyekeznek odafigyelni, meg 1-2 kiemeltebb vonalra.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 195
60 036
113
ozymandias

Nem tudom, hogy végig hallgattad-e a beszélgetést. Ők is nagyon sötéten látják a jövőt, szerintük innen már csak lefelé van.
Sajnos én is sötéten látom a jövőt , és nagyon sajnálom , hogy így tönkreverik az autózást.
Azt látom, hogy az élet minden területén túlszabályzás van. Az emberek szabadságát egyre jobban csorbítják. Nagyon sötét jövő ez....
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 347
96 736
113
Ezt a hírt azért majd kövessétek. Ebből lesz még nagy durranás....bár a cikk végén tagadják.
Elon-Musk-bei-Herbert-Diess-VW-ID-3-bigMobileWide2x-4e2463f9-1721269.jpg

Elon-Musk-bei-Herbert-Diess-VW-ID-3-bigMobileWideGallery2x-33d9218a-1721265.jpg

https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/elon-musk-im-vd-id-3-herbert-diess/
 
M

molnibalage

Guest
ozymandias

Nem tudom, hogy végig hallgattad-e a beszélgetést. Ők is nagyon sötéten látják a jövőt, szerintük innen már csak lefelé van.
Sajnos én is sötéten látom a jövőt , és nagyon sajnálom , hogy így tönkreverik az autózást.
Azt látom, hogy az élet minden területén túlszabályzás van. Az emberek szabadságát egyre jobban csorbítják. Nagyon sötét jövő ez....
A belső égésű autózást teszik "csak" tönkre.

Ezt látom Németországban sok helyen. Ismerek olyan cégvezetőt, akivel ha kimegyek a gyártásba, akkor rábökök egy rajzra, akkor elmondja, mi hogyan és merre van, hogyan lesz legyártva, mire lesz készen, mi a buktató. Aztán ismerek olyat, aki öltönybe jön le az üzembe, ránézésre nem tudja megmondani egy anyagról, hogy az most biliacél vagy titán, nem tudja, hogy mi a különbség az esztergagép és marógép között de most per pillanat ő tölti be a műszaki vezető posztját. Előtte kalkulátor volt. 2 év múlva vezető lesz.

Na igen. A korábbi cégemnél a vezérigazgató (már nincs ott évek óta) azzal a szellemmel kezdte a tervezést vezetni, hogy a tervező cég, az úgy működik, mint egy gyártó üzem, csak annyi a difi, hogy terveket gyártunk.

No comment...

Ezt a hírt azért majd kövessétek. Ebből lesz még nagy durranás....bár a cikk végén tagadják.
Elon-Musk-bei-Herbert-Diess-VW-ID-3-bigMobileWide2x-4e2463f9-1721269.jpg

Elon-Musk-bei-Herbert-Diess-VW-ID-3-bigMobileWideGallery2x-33d9218a-1721265.jpg

https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/elon-musk-im-vd-id-3-herbert-diess/

Nem értem a cikket. Akkor is whatever, ha nincs együttműködés, akkor is ha van.
 
  • Tetszik
Reactions: ozymandias

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 563
113
Elkezdtem valamit, amit idő híján félbehagytam...

Tegyük hozzá, hogy valami miatt az európai autóipar ehhez partner.

Itt egy jó kis cikk a bevételekről (igaz 2019-es adatok) Van benne egy megbocsáthatatlan hiba: két t-vel írták a Ducatit! Barbárok!

https://www.visualcapitalist.com/visualized-how-much-revenue-automakers-generate-every-second/
Ez alapján hogy lesz a PSA-é a többségi szó az egyesült FCA-PSA konszernben?

A dízelbotrány is annyira német dolog... az FCA pl. tudtommal nem kamuzott. Az FCA autói kisebbek, könynebbek, úgyhogy legyen a CO2 kvóta durvább nekik, hogy a németeknek jobb helyzetük legyen.

Simán a német politikai-gazdasági elit az egész EU torkán lenyomja a saját rövidtávú érdekeinek megfelelő dolgokat, mennek a szakadék felé megszállottan, szemellenzősen. Mi volt a Wirecard-dal is? A német tőzsdefelügyelet segített elsikálni a szart, pedig már rég kilógott a lóláb... Kifelé ők az egyenes tüchtig arcok, de szokás szerint ha kell egész Európát feláldozzák hogy még egy kis ideig ne látszódjon, hogy a király meztelen.

Családban van pár autóipari történet, van némi múltunk a területen... Németeknél gondok lesznek, öregek a mérnökeik, fiatalok között nincs elég utánpótlás, innen szívnák el az erősítést, plusz a rossz régimódi management miatt mindenki manager akar lenni, mert a mérnöki pálya zsákutca (karrier-bér szempontból), és mennek a végtelen meetingek kint emiatt. Közben Ide, Romániába, Kínába szerveznek ki mindent, K+F-et is, ami önmagában nem baj, de a strukturális gondjaik így nem kell elismerni, mert a nagyobb költséghatékonyság az olcsó munkaerővel még elfedhető. Bár már mi sem vagyunk annyira olcsók, és a kínaiak már drágábbak nálunk! (és néhány területen jobbak is).

Ide vezet a verseny korlátozása, a megvett sajtóból kapott hamis önkép, és Musk ügyesen kihasználja, mitagadás. Engem csupán az bánt, hogy a Fiat konszern volt aki régóta hagyományosan jó és olcsó (igaz fapados) autókat gyártott, és ráfaragnak, míg mindenki már prémiumnál prémiumabb terméket gyárt, és csodálkoznak, hogy jajj a fiatalok nem vesznek autót... meg müzlit se. Persze, mert nem tudják megfizetni. Hol van már a Twingo kategóriája? (Az mondjuk épp Renault, de zseniális volt). Mondjuk engem a sportosabb vonal elvesztése jobban zavar

Eddig volt a piszkozatom, de az említett autóiparos tapasztalatok itt is jól össze vannak foglalva:

az autóipar átfogja a kollektív idiótizmus. Tele van gyorsan emelkedni vágyó karrieristákból, akik szöcske módra ugrálnak egyik helyről a másikra, így igazából semmihez sem értenek, de zseniálisan elsajátítják a nyalás és a behizelgés technikáját. Megtanulnak úgy hazudni, hogy még a végén maguk is elhiszik.

Egyik másik vezető önéletrajza elérhető a neten. Vicc, hogy valaki kutatás-fejlesztő vezető 2 évig, majd kimegy valami zsírzó-tanfolyamra Kínába projektet vezetni, majd 3 év múlva digitalizációs vezető, majd 2 év múlva meg bent csücsül a felügyelő-bizottságban és himi-humi projektek szponzora lesz, majd innen katapultál a vezetői székbe.

Ezt látom Németországban sok helyen. Ismerek olyan cégvezetőt, akivel ha kimegyek a gyártásba, akkor rábökök egy rajzra, akkor elmondja, mi hogyan és merre van, hogyan lesz legyártva, mire lesz készen, mi a buktató. Aztán ismerek olyat, aki öltönybe jön le az üzembe, ránézésre nem tudja megmondani egy anyagról, hogy az most biliacél vagy titán, nem tudja, hogy mi a különbség az esztergagép és marógép között de most per pillanat ő tölti be a műszaki vezető posztját. Előtte kalkulátor volt. 2 év múlva vezető lesz.

Ez egy óriási probléma. Az autóipart ilyenek vezetik. Mivel ilyenek vezetik - nekik ez "csak" egy beosztás a skalplistán, ahonnan lehet, hogy egy nagyobb helyre mehet - így leszarja, hogy mi lesz. Viszont mint autóipar, egy csomó más iparra van hatással és itt jön az, hogy egy klasszikus családi cég - ahol tényleg ott a tulajdonosi szemlélet, befonja a haját, mert nem tud a hetente változó ígéretekkel mit kezdeni.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 195
60 036
113
molnibalage

"A belső égésű autózást teszik "csak" tönkre."

Ez egy nagyon nagy tévedés!
Hosszú a videó de nézd végig, érteni fogod.
Olyan irányba megy az autózás, hogy egyrészt nagyon drága legyen az autó és kevesen tudják megfizetni.
Másrészt egyre több olyan rendszer kerül kötelezően beépítésre ami korlátozza a szabadságodat.
A végső cél az, hogy teljesen kivegyék a kezedből az irányítást! Majd akkor és oda mehetsz majd az autóddal ahova majd "ők" engedik.
És nem lesz majd alternatíva, mert nem marad olyan autó ami nem önvezető és nem marad olyan ember sem aki tudna vezetni. Ergo megszűnik a szabad mobilitás.
Ez egy elég gusztustalan disztópia, szerintem.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 012
113
ozymandias

Nem tudom, hogy végig hallgattad-e a beszélgetést. Ők is nagyon sötéten látják a jövőt, szerintük innen már csak lefelé van.
Sajnos én is sötéten látom a jövőt , és nagyon sajnálom , hogy így tönkreverik az autózást.
Azt látom, hogy az élet minden területén túlszabályzás van. Az emberek szabadságát egyre jobban csorbítják. Nagyon sötét jövő ez....

egy átlag német cég úgy működik, hogy behódolsz. Ez azt jelenti, hogy minimum horogkeresztes Tigrissel kell beállnod a céges parkolóba meg egy fess Hugo Boss akkori ruhát kell viselned, na akkor kirúgnak, egyébként nagyon nem szokás - feltéve, ha behódolsz.

Ez viszont kontraproduktív, mert ez mindenkit kényelmessé tesz, ami azzal jár, hogy az effektív beavatkozó részlegek túlterhelődnek. Saját példa, a minőségirányításban dolgozom, elképesztő mennyiségű kula ömlik az asztalomra, kezdve a legpitiánerebb tartálytól az ibuprofen gyártásához szükséges reaktorig. Elképesztő hibák, trehány módon elkészített specifikáció, copy-paste hibák tömkelege, de igazából nincs felelős - te meg old meg. Elbasszák a hőkezelést, a hegesztett kötésnek a korróziós tulajdonsága rosszabb, mint az alapanyagé, nem vették figyelembe a zsugorodást a gyártásnál, ezért a nagynyomású kúpos tömítés nem tömít, de az xyxyxyx reaktort már kivitték az USA, a helyszínen van, valamit találj ki.

Akik a kulát gyártották, ők ilyenkor beindítják a menekülő-folyamatot, ez abból áll, hogy minél szélesebb körben folyó e-mail, meg monstre meeting-ek sora, ahol igazából sikerül a felelősséget áttolni azokra, akiknek a kulát kell megoldani, majd miután a vihar lecsengett - megtörtént a sokadik csoda - előjönnek és elkészítik a leasons learnt póverpojintot és mindenki happy. A lényeg, hogy az ő előmenetelük példás legyen. Ha kell, akkor berendelnek 1 konténernyi varratnélküli titán könyököt, 400mm-es átmérővel - darabja úgy 5000€, csak azért, hogy "biztosra menjen", majd amikor nem kell, akkor gyorsan meg kell tőle szabadulni, mert ha észreveszik, akkor ő lesz a hunyó. Láttam azt is, hogy ezeket a "darabja 5000€-s könyököket" hogyan szórták be a fémhulladékba, csak hogy másnap, amikor kimennek az öltönyösök az építkezésre az S500L típusú autóval, akkor tényleg minden tökéletes legyen...

És itt jön a képbe az általad is említett szarrá szabályozás. Kb. van 50 munkautasítás, mi alapján kellene dolgoznom. 5 informatikai rendszer - persze mind különböző. Használj SAP-ot, projektek Access-ben, egy másik lista Excel-ben, van egy belső adatbázis - amit egy garázscég csinált, csak a tulaj már öregebb, mint a Lánchíd, szóval update nuku, közben a management nyomja rád a felhőalapú faszságait. Mivel tudsz programozni, megnyered a "projektet". Felfelé mindenre bólintani kell. A lényeg, mindennek tökéletesnek kell lennie.

Így működik az összes hárombetűs minősítőcég, az összes autóipari cég, sőt, még a világ legnagyobb vegyipari konszernje is.
 
M

molnibalage

Guest
molnibalage

"A belső égésű autózást teszik "csak" tönkre."

Ez egy nagyon nagy tévedés!
Hosszú a videó de nézd végig, érteni fogod.
Olyan irányba megy az autózás, hogy egyrészt nagyon drága legyen az autó és kevesen tudják megfizetni.
Másrészt egyre több olyan rendszer kerül kötelezően beépítésre ami korlátozza a szabadságodat.
A végső cél az, hogy teljesen kivegyék a kezedből az irányítást! Majd akkor és oda mehetsz majd az autóddal ahova majd "ők" engedik.
És nem lesz majd alternatíva, mert nem marad olyan autó ami nem önvezető és nem marad olyan ember sem aki tudna vezetni. Ergo megszűnik a szabad mobilitás.
Ez egy elég gusztustalan disztópia, szerintem.
Majd meghallgatom*, de azért egy így leírva már megbocsáss, bugyutaságnak tűnik. A vége. Nem kell mindenben is a konteót látni. Mert a tömegközlekedés visszavágásnál itthon valahogy nem írtak le ilyet. Tehát akkor az egyikre lehet koteózni a másikra nem?

Az önvezető autó a nyilvánosságra került zizik alapján kb. a Holdban van. Kb. olyan álom, mint a fúziós erőmű.

*Csak bringázás közben van időm ilyen hosszú anyagokat hallgatni és azért 2-3 óra az már tisztességes adat ehhez.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 195
60 036
113
ozymandias

A túlszabályzáshoz még egy adalék:
Van a Koeniegseg autógyár. Tettek föl videókat arról, hogy hogyan készül stb...
Egy új autóra elkészítésére költött pénzösszegnek a fele az engedélyeztetésekre megy el!
Magyarán a tényleges K+F és a gyártósor kiépítése nem kerül annyiba, mint amit a különböző engedélyeztetési folyamatokra költenek.
Persze kis szériában gyártanak de akkor is elkeserítő ez az egész.

molnibalage

Balázs ez nem konteó. Mindennek van biztonsági és kényelmi előnye. DE. Az okos telefon, az okos otthon és az okos "önvezető" autó semmi másról nem szól csak a totális kontrollról. Gyakorlatilag nem lesz magán szférád. Ez az egész játék erre megy ki. Az emberek meg nagyrészt önként sétálnak bele a csapdába.
Ez nem egy rövid folyamat, de a végeredmény borítékolható.
Az, hogy az önvezetés még messze van az egy dolog. De az autók napra kész nyomon követése már a valóság. Lásd. pl. Az Opel "On Star" rendszerét.
Vagy, hogy az újabb autók képesek már önállóan is az internetre kapcsolódni, és szinte mindnek van saját GPS-e.
A mai új autók nagy része, elviekben, már távolról is leállítható. Innentől kezdve miről beszélünk? Valóban konteók ezek? :rolleyes:
 
M

molnibalage

Guest
ozymandias

A túlszabályzáshoz még egy adalék:
Van a Koeniegseg autógyár. Tettek föl videókat arról, hogy hogyan készül stb...
Egy új autóra elkészítésére költött pénzösszegnek a fele az engedélyeztetésekre megy el!
Magyarán a tényleges K+F és a gyártósor kiépítése nem kerül annyiba, mint amit a különböző engedélyeztetési folyamatokra költenek.
Persze kis szériában gyártanak de akkor is elkeserítő ez az egész.

molnibalage

Balázs ez nem konteó. Mindennek van biztonsági és kényelmi előnye. DE. Az okos telefon, az okos otthon és az okos "önvezető" autó semmi másról nem szól csak a totális kontrollról. Gyakorlatilag nem lesz magán szférád. Ez az egész játék erre megy ki. Az emberek meg nagyrészt önként sétálnak bele a csapdába.
Ez nem egy rövid folyamat, de a végeredmény borítékolható.
Az, hogy az önvezetés még messze van az egy dolog. De az autók napra kész nyomon követése már a valóság. Lásd. pl. Az Opel "On Star" rendszerét.
Vagy, hogy az újabb autók képesek már önállóan is az internetre kapcsolódni, és szinte mindnek van saját GPS-e.
A mai új autók nagy része, elviekben, már távolról is leállítható. Innentől kezdve miről beszélünk? Valóban konteók ezek? :rolleyes:
Igen, az.
Ez kb. olyan, mintha azt mondanád, hogy a kiskereskedelmi üzletek kinyírása a nagyon által az is konteó része, hogy csak oda mehet vásárolni.
Mindenféle homályos ok mentén. Ja, még ok sincs. Mert csak érvelés van.
Nekem ez túl sok...
 
  • Tetszik
Reactions: ozymandias

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 195
60 036
113
molnibalage

"Mindenféle homályos ok mentén. Ja, még ok sincs. Mert csak érvelés van."

Én kis hal vagyok az óceánban, fogalmam sincs, hogy minek mi az oka. Én csak az okozatot látom. Abból meg sok jóra nem következtetek.
Meggyőzni meg senkit sem akarok semmiről. ;)
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 868
32 454
113
Egy új autóra elkészítésére költött pénzösszegnek a fele az engedélyeztetésekre megy el!
Ugyan úgy, mint más iparban. Nem ez van pl.: az építőiparban is? Vagy a mezőgazdaságban nem ez van?

Valóban konteók ezek?
Oké, megvalósítható, de mi a cél? Miért tennék? *

Igazából azt látom, hogy tulajdonképen nem autóipari kérdésről van szó, mert az autóipar marha jól elvan a világ többi részén. Ez inkább európai kérdés. Ennek az európai kérdésnek pedig az autóipar -minden nyűgjével és problémájával- csak a tünete. De ugyan ilyen a környezetvédelem is, meg a politikai, vagy humanitárius kérdések is, amik túlmutatnak a "közlekedőedények" kérdéskörén.

Megint másik kérdés, hogy oké, legyen egyre kevesebb autó; mert az lesz, mert átlag és az alatti magán személy már nem fog tudni autót venni, mert egyre kevesebb új autót vesznek, akik befektetnek (mert lassan az lesz) új autóba az 1; kiautózzák az autó tervezett élettartamát, azt a 200-250 ezer km-t 2; egyre kevesebb új autó egyre drágább használt autó piacot eredményez 3; egyre drágább alkatrészárak és egyre több meghibásodási faktor minden más külső hatás nélkül is megdrágítják a fenntartást.
És ez elvezet oda, hogy oké, kiszállnak az emberek az autókból, de mibe szállnak át? Merthogy a tömegközlekedés azért akkorát és olyan ütemben nem fejlődik és ahol, amilyen vonalakon fejlődik azok alsó hangon is jelenleg 50, de sok esetben akár 200 vagy még több éves nyomvonalakon történik. És itt lehet mutogatni a csilivili elővárosi vonatokra és fejlesztési koncepciókra példának okáért, csakhogy ezek a hatások azokat is érinti, akik teszem azt olyan helyen laknak, ahova jelenleg napi két busz jár, vagy ahol mellékvonal van és 40-el döcög el a 40-50 éves BZ napi kétszer, sőt, hozzá jön, hogy mondjuk anyagilag is kevésbé prosperáló vidék. [Persze 30-40 éve elbiciklizgetett a villanyszerelő, vagy a festő a vállán a kettős létrával, csak ezt ma ki fogja kifizetni, és ha a festő a ma 10 perces utat 1-2 óra alatt teszi meg, akkor az elvesztegetett munkaidőt a gazdaság hogy viseli el? - Bár gyanítom, hogy a mai európai fiatalság zöme nem fog két falu közt (esőben, melegben, hidegben) munkaeszközzel 1-2 órát biciklizni.]

*Lehet hogy a sunyi kerékpáros lobbi árnyékkeze van a dologban, hogy egyre több hely legyen kerékpározni? :)
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 195
60 036
113
phaidros

"Ugyan úgy, mint más iparban. Nem ez van pl.: az építőiparban is?"

Pár házat már felhúztam.
Jelentem, ott nem ez van. Ha én házat akarok építeni annak a terveztetési és engedélyeztetési költsége az egész projekt 3-5%-a. Nem 50%.
Ha autót akarok építeni akkor forintban 10+ milliárdos összegekről beszélünk csak az engedélyeztetésnél.


"Igazából azt látom, hogy tulajdonképen nem autóipari kérdésről van szó, mert az autóipar marha jól elvan a világ többi részén. Ez inkább európai kérdés."

Én meg úgy látom, hogy az egész fejlett világra egyre jellemzőbb ez a megfigyelés/kontroll mánia.
E mellet van az, hogy Európában az autóból luxus cikket akarnak csinálni.

Amúgy meg miből gondolod, hogy az autónak az alsóbb néprétegekben lesz alternatívája? Valószínűleg nem lesz. Sokkal kisebb társadalmi mobilitás lesz, az egyének be lesznek zárva a lokalitásukba. 50-60 éve volt már ilyen. A városiasodás erre rátesz még egy lapáttal. A faluk is pusztulnak.
Lesznek a nagy gépesített mezőgazdasági földek, meg a városok némi elővárossal. Ha így folytatódik nem lesz köztes állapot.
Ez se lenne gond, ha lenne megfelelő mobilitás mellette. De úgy néz ki nem lesz.
Viszont lesz totális megfigyelés, beszabályzás és a szabadságjogok erős megnyesése. Ennek egyik eleme az, hogy nem fogsz tudni szabadon mozogni mert nem leszel rá képes. Én ezt látom.
És ha nem tudsz meggyőződni a saját szemeddel a világ dolgairól akkor marad a média. Az meg ugye már most sincs barátságban a valósággal.
Az, hogy ennek mi az oka? Azt nem tudom. Én csak látok egy ilyen tendenciát és nem tetszik. Úgy érzem nem az én érdekemet szolgálja.

Off:
Aki ehhez hasonló disztópiát akar filmen látni, annak ajánlom ezt az alkotást:
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Jáj!
Az ugye megvan hogy az autós infrastruktúra fenntartása többe kerül mint amit az autósoktól beszednek adót? Externáliák nélkül...

Kár hogy ez nem igaz. Zöldkóros emberkék néha számolgatnak ilyeneket, valamennyi amit láttam egy vicc.

Először kiszámolják a valóban mérhető dolgokat (adók, sarcok vö. útfenntartás, balesetek kárak), de sajnos pozitívban vagy egyensúlyban van még a mérleg. Ugyanis a pénzügyesek velük ellentétben nem hülyék, annyit szednek be, amennyiből önfinanszírozó a magánközlekedési szektor.

Akkor jönnek az ‘externáliák’, csupa bizonytalan, maximum becsülhető dolog, de még a józan ész határán - esetleges másodlagos betegségek, mint pl. tüdőrák és társai, amiről egyes fogalmatlan, alulképzett szerencsétlenek időnként itt is hörögve vizionálnak tömeghalált hogy jóemberkedhessenek egy kicsit. N.b. a nagyvárosokban statisztikailag kimutathatatlan, hogy lenne ilyen reláció. De az ilyen másodlagos, már erősen becsült egészségügyi externáliákkal együtt sem sikerül negatívba tolni a mérleget.

Ekkor jönnek a kreatív megoldások, hiszen aki ezeket a számításokat csinálja, szinte minden egyes esetben görcsösen próbál egy zöld gyökerek által megálmodott prekoncepciót igazolni.

Kitalálják, hogy vannak még bizony más externáliák is, például a gépjárművekkel adócsalással okozott károk - nem röhög, tényleg az az állítás hogy a központi nyilvántartásban egyik legjobban megjelenő vagyontárggyal, amire fix műszaki adatok alapján vetik ki az adót, na ezzel csalnak adót tömegesen - és egy random generátorral hozzá rendelnek egy számot.

Ennyi a csoda. Az összes ilyen szar hamisított számításban amit láttam, a negatív egyenleg gyakorlatilag megegyezett az adócsalás és hasonló tömény bullshithez hasból beírt számokkal. Csak így, statisztika hamisítással lehet negatívba tolni a mérleget és kiszolgálni a prekoncepciót. Tényleges, mérhető negatív pénzügyi balansz a valóságban nincsen.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 186
10 660
113
Igen, de az az út, amit az autósok használnak, az termel ám "közvetett" hasznot is, például a mai gazdaságot működtető árúfuvarozást is az bonyolítja le, nem a kerékpársáv. Viszonylag alacsony a hazai riksások magyar GDP-hez való hozzájárulása, de azok sem a kerékpársávot használják. :p :D :D :D

[Az utolsó szó ugyan az, mint a korábbi: irónia]
Elnézést, nem látok csak nézek.
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 563
113
egy átlag német cég úgy működik, hogy behódolsz. Ez azt jelenti, hogy minimum horogkeresztes Tigrissel kell beállnod a céges parkolóba meg egy fess Hugo Boss akkori ruhát kell viselned, na akkor kirúgnak, egyébként nagyon nem szokás - feltéve, ha behódolsz.

Ez viszont kontraproduktív, mert ez mindenkit kényelmessé tesz, ami azzal jár, hogy az effektív beavatkozó részlegek túlterhelődnek. Saját példa, a minőségirányításban dolgozom, elképesztő mennyiségű kula ömlik az asztalomra, kezdve a legpitiánerebb tartálytól az ibuprofen gyártásához szükséges reaktorig. Elképesztő hibák, trehány módon elkészített specifikáció, copy-paste hibák tömkelege, de igazából nincs felelős - te meg old meg. Elbasszák a hőkezelést, a hegesztett kötésnek a korróziós tulajdonsága rosszabb, mint az alapanyagé, nem vették figyelembe a zsugorodást a gyártásnál, ezért a nagynyomású kúpos tömítés nem tömít, de az xyxyxyx reaktort már kivitték az USA, a helyszínen van, valamit találj ki.

Akik a kulát gyártották, ők ilyenkor beindítják a menekülő-folyamatot, ez abból áll, hogy minél szélesebb körben folyó e-mail, meg monstre meeting-ek sora, ahol igazából sikerül a felelősséget áttolni azokra, akiknek a kulát kell megoldani, majd miután a vihar lecsengett - megtörtént a sokadik csoda - előjönnek és elkészítik a leasons learnt póverpojintot és mindenki happy. A lényeg, hogy az ő előmenetelük példás legyen. Ha kell, akkor berendelnek 1 konténernyi varratnélküli titán könyököt, 400mm-es átmérővel - darabja úgy 5000€, csak azért, hogy "biztosra menjen", majd amikor nem kell, akkor gyorsan meg kell tőle szabadulni, mert ha észreveszik, akkor ő lesz a hunyó. Láttam azt is, hogy ezeket a "darabja 5000€-s könyököket" hogyan szórták be a fémhulladékba, csak hogy másnap, amikor kimennek az öltönyösök az építkezésre az S500L típusú autóval, akkor tényleg minden tökéletes legyen...

És itt jön a képbe az általad is említett szarrá szabályozás. Kb. van 50 munkautasítás, mi alapján kellene dolgoznom. 5 informatikai rendszer - persze mind különböző. Használj SAP-ot, projektek Access-ben, egy másik lista Excel-ben, van egy belső adatbázis - amit egy garázscég csinált, csak a tulaj már öregebb, mint a Lánchíd, szóval update nuku, közben a management nyomja rád a felhőalapú faszságait. Mivel tudsz programozni, megnyered a "projektet". Felfelé mindenre bólintani kell. A lényeg, mindennek tökéletesnek kell lennie.

Így működik az összes hárombetűs minősítőcég, az összes autóipari cég, sőt, még a világ legnagyobb vegyipari konszernje is.
Haha, üdv a klubban, 4 évet én is QA-ztam, épp az autóiparban. Amikor egyszer egy igazán komoly hibát találtam, mindenki bizonygatta (szóban, hogy írott nyoma ne maradjon, mert ha itt elbaszás van az halált okozhat, és börtönnel jutalmazzák), hogy tuti jó, megfogja a másik védelem úgyis, a többi teszten sem jött elő a hiba, de itt a határidő. Még németországból is kaptam a telefonhívást. Mondtam, eléggé nyomás alá helyeztek, contractor voltam, és a munkaközvetítőmnek szóltak, hogy nem jó így...

Végül annyit engedtem, hogy mehet felőlem gyártásba, de ők fogják ráírni hogy szerintük nem gáz, én csak azt vagyok hajlandó ráírni, hogy ez a komponens ilyen és ilyen hibát tartalmaz. Volt email cunami is, hogy akkor ki tegye a tökét a satuba, hirtelen már senki nem volt olyan biztos, hogy tényleg megfogja azt a hibát a(z amúgy tényleg nagyon sokrétű) biztonsági rendszer.

A nyilvántartás is iszonyú volt. Amikor felmondtam, akkor egy auditra kellett 5 évnyi elhanyagolt 4 rendszerben vezetett nyilvántartást átnéznem a változásokról, amit minden felelősnek alá kellett volna papíron is írnia, és visszaszkennelve egy 6. helyre letennie. :D Sokan már a cégnél se voltak, és a múltbéli változásokat a kód pillanatnyi felelősével visszamenőleg bogoztuk ki, és hogy abból mi ment a gyártásba, hogy jó-e, és mi alá merhetjük-e írni utólagos láttamozással (nyilván nem dátumot hamisítva, de kell mindennek felelős). Konkrétan egy hónap alatt elkezdtem őszülni és gyomorgondjaim lettek, nem tudtam aludni. Aztán otthagytam az egészet, és soha német autót nem fogok venni.

Mindeközben ismerek olyan managert, aki semmihez nem értett, de 4 év alatt 3 szintet lépett fel semmirenemjó mérnőkből részlegveztővé, majd ment más autipari céghez, majd 3.-ikhoz, és amikor legutóbb néztem már körbeért... Mind német cég itthoni leánya. A vezetői részleg elég belterjes.

Amúgy kiváló vezetőket is megismertem ott, és zseniális mérnökökkel is dolgoztam együtt, mind itthoniakkal, mind németekkel, mindkét fronton, nem kell félreérteni a fentieket. De nekem elég volt abból az excellel, emailllel és meetinggel fűtött diliházból egy jó időre. Kipróbáltam inkább a svéd kommunizmust, hogy azokat se kelljen többé sokra tartanom :D És vettem egy öreg Alfa Romeot (és tagadásban élve bele sem gondolok hogy készülhet a kolbász :D), amit ugyan néha kicsit kell kézzel bütykölnöm (érintkezések meg ROHS forrasztások korrodálódnak), de legalább az autózásban megtaláltam az örömöt, és nem a fenti PTSD-m jön vissza ha be kell mennem a pléhcsordába (bár a német autókat és vezetőiket gyűlölöm továbbra is, feltehetően a fentiek miatt)
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 186
10 660
113
Németországban full automatán közlekednek.
Metro automata.
Dehogy közlekednek full automatán.
Nincs is ilyen cél, a vezetőt segítő rendszerek vannak, még a TGV-n is, pedig az például az útja nagy részén nagyon zárt rendszer. Amennyire én követem egy-két nagy sebességű kínai vonalon (azok majdnem olyan zárt rendszerek mint egy metró) van próbaüzemben önvezető vonat. És ezek az ilyen vonalakra fognak először megérkezni, de mikor felkanyarodnak majd a hagyományos, most is meglévő pályákra (muszáj nekik, mert itt van az előnyük a repülőgéphez képest: nem kell kimenni a szomszéd megyéig mint a repülőterek esetén), ott megint átveszi az irányítást a mozdonyvezető.
Egy ilyen rendszernek az összes érintett biztosító- és forgalom irányítási rendszerrel tudnia kell kommunikálni, mert vonatnál nem elég amit a vonatra szerelt kamera "lát", az automatizáláshoz az egész rendszernek kell összhangban működnie. Na, egyrészt az ETCS rendszer, ami ennek csak egy elenyésző részét tudja is hihetetlen pénzbe kerül, saját GSM hálózat kell hozzá (GSM-R). A komplett vasúti infrastruktúrát kellene egyik pillanatról a másikra a jövőbe repíteni, mert különben az önvezető vonat nem mehet mindenfelé a pályán. Megnézem ahogy a vonóvezetékes Siemens-Halske majd kommunikál a vonattal. (https://hu.wikipedia.org/wiki/Siemens–Halske_biztosítóberendezés)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automated_train_systems#Future_systems - ezek vannak a wiki szerint
https://hu.wikipedia.org/wiki/Vasúti_biztosítóberendezés#Váltózárkulcsos_biztosítóberendezések - ezek vannak Magyarországon, bár például Ajkán egy egyedi, szovjet berendezés van, nagyon klassz, kár hogy ha egyszer a vágánykép változik akkor mehet a kukába, mert nem módosítható. Lehet máshol is van egyedi berendezés, persze. Ezeket mind integrálni kellene a rendszerbe, de minden országnak van ennyi, vagy több is. Egy (akár egészen kicsi) állomáson is sok száz millió, de inkább milliárd forintos tétel a modern biztosító berendezés, reménytelen az automatizálás.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 563
113
Az önvezető autó a nyilvánosságra került zizik alapján kb. a Holdban van. Kb. olyan álom, mint a fúziós erőmű.
Feltéve, hogy nem "önvezető" midnen autó, hogy nincs mindenki szarrákorlátozva. Az egész erőltetett urbanizáció is az irányításról szól a hatalom részéről. Amúgy ne feltétlen konteóban gondolkodj. Üzlet. Megacégek. Mint a John Deere traktor amit csak a John Deere szerelhet, nem tudod (nem szabad) megszerelnek, illetve csak azért is tesznek bele kikerülhetetlen elektronikai kütyüket, hogy azok karbantartásán sokat kaszálhassanak (mert az elektronika lehetne olcsóbb, megbízhatóbb, de megbízhatóan kiírhatja azt is, hogy kötelező üzemóra átvizsgálás), az USA-ban sok farmer elégedetlen is emiatt.

Mint az új autókon a kötelező szakszervizes olajcsere volt, ami kötelező volt ha a garanciát meg akartad csinálni, de iszonyat árért csináltak meg. Minden monopolizálódik, és minden eszközt megragadnak, a fogyasztót rövidebb pórázon, erősebb pénzprésben tartsák. Ha olyan utakra megy, ami nincs a térképen, a végén drága garanciális hibákat okozz. Legjobb lenne, ha nem is tudna odamenni. :) Oda eleve működő önvezetés kéne, nem lenne elég az a kula amit ki tudnak most izzadni. Stb. A cégek részéről igény tuti volna rá, de nyilván amit a youtube kattintásokért előadnak, az túlzás.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 563
113
ozymandias

A túlszabályzáshoz még egy adalék:
Van a Koeniegseg autógyár. Tettek föl videókat arról, hogy hogyan készül stb...
Egy új autóra elkészítésére költött pénzösszegnek a fele az engedélyeztetésekre megy el!
Magyarán a tényleges K+F és a gyártósor kiépítése nem kerül annyiba, mint amit a különböző engedélyeztetési folyamatokra költenek.
Persze kis szériában gyártanak de akkor is elkeserítő ez az egész.

molnibalage

Balázs ez nem konteó. Mindennek van biztonsági és kényelmi előnye. DE. Az okos telefon, az okos otthon és az okos "önvezető" autó semmi másról nem szól csak a totális kontrollról. Gyakorlatilag nem lesz magán szférád. Ez az egész játék erre megy ki. Az emberek meg nagyrészt önként sétálnak bele a csapdába.
Ez nem egy rövid folyamat, de a végeredmény borítékolható.
Az, hogy az önvezetés még messze van az egy dolog. De az autók napra kész nyomon követése már a valóság. Lásd. pl. Az Opel "On Star" rendszerét.
Vagy, hogy az újabb autók képesek már önállóan is az internetre kapcsolódni, és szinte mindnek van saját GPS-e.
A mai új autók nagy része, elviekben, már távolról is leállítható. Innentől kezdve miről beszélünk? Valóban konteók ezek? :rolleyes:
Na meg a véletlen nem csak a parancsokat lehallgató okoskiegészítők. Eljöhet az a kor, ha a politika úgy fordul, hogy a saját autódban ha a politikának nem tetszőt mondasz, akkor megáll az autód, és rádzáródik, amíg megjön a fekete (nem önvezető) autó... Jelenleg nem itt a keleti végeken mutat ebbe az irányba a közhangulat. (Meg a nagy cégek, akik erkölcsrendészt játszanak, és néha a kormány ezt elősegíti, pl olyan gyűlöletbeszéd gumitörvénnyel, ami a céget súlyja ha a felhasználó helytelent nyilatkozik, hogy a cég inkább erre hivatkozva saját szája íze szerint vastagabban cenzúráz).

Ezek most még vad dolognak tűnnek, de technikailag minden adott már ma is ehhez a disztópiához, és a csírái már látszanak, most kellene eltiporni, mielőtt szárba szöknek. Kezdve a felhő alapú hangfeldolgozó, akarom mondani lehallgató rendszerek kategorikus tiltásával. De ez itt már offtopik.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and fip7