egy átlag német cég úgy működik, hogy behódolsz. Ez azt jelenti, hogy minimum horogkeresztes Tigrissel kell beállnod a céges parkolóba meg egy fess Hugo Boss akkori ruhát kell viselned, na akkor kirúgnak, egyébként nagyon nem szokás - feltéve, ha behódolsz.
Ez viszont kontraproduktív, mert ez mindenkit kényelmessé tesz, ami azzal jár, hogy az effektív beavatkozó részlegek túlterhelődnek. Saját példa, a minőségirányításban dolgozom, elképesztő mennyiségű kula ömlik az asztalomra, kezdve a legpitiánerebb tartálytól az ibuprofen gyártásához szükséges reaktorig. Elképesztő hibák, trehány módon elkészített specifikáció, copy-paste hibák tömkelege, de igazából nincs felelős - te meg old meg. Elbasszák a hőkezelést, a hegesztett kötésnek a korróziós tulajdonsága rosszabb, mint az alapanyagé, nem vették figyelembe a zsugorodást a gyártásnál, ezért a nagynyomású kúpos tömítés nem tömít, de az xyxyxyx reaktort már kivitték az USA, a helyszínen van, valamit találj ki.
Akik a kulát gyártották, ők ilyenkor beindítják a menekülő-folyamatot, ez abból áll, hogy minél szélesebb körben folyó e-mail, meg monstre meeting-ek sora, ahol igazából sikerül a felelősséget áttolni azokra, akiknek a kulát kell megoldani, majd miután a vihar lecsengett - megtörtént a sokadik csoda - előjönnek és elkészítik a leasons learnt póverpojintot és mindenki happy. A lényeg, hogy az ő előmenetelük példás legyen. Ha kell, akkor berendelnek 1 konténernyi varratnélküli titán könyököt, 400mm-es átmérővel - darabja úgy 5000€, csak azért, hogy "biztosra menjen", majd amikor nem kell, akkor gyorsan meg kell tőle szabadulni, mert ha észreveszik, akkor ő lesz a hunyó. Láttam azt is, hogy ezeket a "darabja 5000€-s könyököket" hogyan szórták be a fémhulladékba, csak hogy másnap, amikor kimennek az öltönyösök az építkezésre az S500L típusú autóval, akkor tényleg minden tökéletes legyen...
És itt jön a képbe az általad is említett szarrá szabályozás. Kb. van 50 munkautasítás, mi alapján kellene dolgoznom. 5 informatikai rendszer - persze mind különböző. Használj SAP-ot, projektek Access-ben, egy másik lista Excel-ben, van egy belső adatbázis - amit egy garázscég csinált, csak a tulaj már öregebb, mint a Lánchíd, szóval update nuku, közben a management nyomja rád a felhőalapú faszságait. Mivel tudsz programozni, megnyered a "projektet". Felfelé mindenre bólintani kell. A lényeg, mindennek tökéletesnek kell lennie.
Így működik az összes hárombetűs minősítőcég, az összes autóipari cég, sőt, még a világ legnagyobb vegyipari konszernje is.
Haha, üdv a klubban, 4 évet én is QA-ztam, épp az autóiparban. Amikor egyszer egy igazán komoly hibát találtam, mindenki bizonygatta (szóban, hogy írott nyoma ne maradjon, mert ha itt elbaszás van az halált okozhat, és börtönnel jutalmazzák), hogy tuti jó, megfogja a másik védelem úgyis, a többi teszten sem jött elő a hiba, de itt a határidő. Még németországból is kaptam a telefonhívást. Mondtam, eléggé nyomás alá helyeztek, contractor voltam, és a munkaközvetítőmnek szóltak, hogy nem jó így...
Végül annyit engedtem, hogy mehet felőlem gyártásba, de ők fogják ráírni hogy szerintük nem gáz, én csak azt vagyok hajlandó ráírni, hogy ez a komponens ilyen és ilyen hibát tartalmaz. Volt email cunami is, hogy akkor ki tegye a tökét a satuba, hirtelen már senki nem volt olyan biztos, hogy tényleg megfogja azt a hibát a(z amúgy tényleg nagyon sokrétű) biztonsági rendszer.
A nyilvántartás is iszonyú volt. Amikor felmondtam, akkor egy auditra kellett 5 évnyi elhanyagolt 4 rendszerben vezetett nyilvántartást átnéznem a változásokról, amit minden felelősnek alá kellett volna papíron is írnia, és visszaszkennelve egy 6. helyre letennie.
Sokan már a cégnél se voltak, és a múltbéli változásokat a kód pillanatnyi felelősével visszamenőleg bogoztuk ki, és hogy abból mi ment a gyártásba, hogy jó-e, és mi alá merhetjük-e írni utólagos láttamozással (nyilván nem dátumot hamisítva, de kell mindennek felelős). Konkrétan egy hónap alatt elkezdtem őszülni és gyomorgondjaim lettek, nem tudtam aludni. Aztán otthagytam az egészet, és soha német autót nem fogok venni.
Mindeközben ismerek olyan managert, aki semmihez nem értett, de 4 év alatt 3 szintet lépett fel semmirenemjó mérnőkből részlegveztővé, majd ment más autipari céghez, majd 3.-ikhoz, és amikor legutóbb néztem már körbeért... Mind német cég itthoni leánya. A vezetői részleg elég belterjes.
Amúgy kiváló vezetőket is megismertem ott, és zseniális mérnökökkel is dolgoztam együtt, mind itthoniakkal, mind németekkel, mindkét fronton, nem kell félreérteni a fentieket. De nekem elég volt abból az excellel, emailllel és meetinggel fűtött diliházból egy jó időre. Kipróbáltam inkább a svéd kommunizmust, hogy azokat se kelljen többé sokra tartanom
És vettem egy öreg Alfa Romeot (és tagadásban élve bele sem gondolok hogy készülhet a kolbász
), amit ugyan néha kicsit kell kézzel bütykölnöm (érintkezések meg ROHS forrasztások korrodálódnak), de legalább az autózásban megtaláltam az örömöt, és nem a fenti PTSD-m jön vissza ha be kell mennem a pléhcsordába (bár a német autókat és vezetőiket gyűlölöm továbbra is, feltehetően a fentiek miatt)