Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

torsen

Guest
Elkezdtem valamit, amit idő híján félbehagytam...


Ez alapján hogy lesz a PSA-é a többségi szó az egyesült FCA-PSA konszernben?

Sehogy! Épp azért tettem be, mert a Tesla alacsony bevételeit akartam megmutatni... Egyébként személyes véleményem szerint az FCA - akkoriban FIAT- 20 éve elvesztette a fonalat. Még kihozták a retro 500-as familiát, de nem tudom, hogy lesz-e még ötletük. Ezzel szemben a franciákban kicsit több a fantázia, de nem biztos hogy az is elég lesz a megmaradáshoz.

A dízelbotrány is annyira német dolog... az FCA pl. tudtommal nem kamuzott. Az FCA autói kisebbek, könynebbek, úgyhogy legyen a CO2 kvóta durvább nekik, hogy a németeknek jobb helyzetük legyen.

A FIAT hány autót adott el az USA-ban. Az volt a VW botrányban a lényeg, hogy a botrány mögé beállt az amerikai állam. Itt Európában szépen sorban derültek ki a simlik: Renault, Peugeot, Fiat-Chrysler, Suzuki, Daimler stb. De nagyjából mind Európában bukott meg, és itt nem volt akkora érdek a büntetés mögött (a PSA-nak belengettek egy 5Milliárd eurós büntit, de elcsendesedett az ügy. Hogy, hogy nem?)

Simán a német politikai-gazdasági elit az egész EU torkán lenyomja a saját rövidtávú érdekeinek megfelelő dolgokat, mennek a szakadék felé megszállottan, szemellenzősen. Mi volt a Wirecard-dal is? A német tőzsdefelügyelet segített elsikálni a szart, pedig már rég kilógott a lóláb... Kifelé ők az egyenes tüchtig arcok, de szokás szerint ha kell egész Európát feláldozzák hogy még egy kis ideig ne látszódjon, hogy a király meztelen.

Nem ismerem a wirecard sztorit.

Családban van pár autóipari történet, van némi múltunk a területen... Németeknél gondok lesznek, öregek a mérnökeik, fiatalok között nincs elég utánpótlás, innen szívnák el az erősítést, plusz a rossz régimódi management miatt mindenki manager akar lenni, mert a mérnöki pálya zsákutca (karrier-bér szempontból), és mennek a végtelen meetingek kint emiatt. Közben Ide, Romániába, Kínába szerveznek ki mindent, K+F-et is, ami önmagában nem baj, de a strukturális gondjaik így nem kell elismerni, mert a nagyobb költséghatékonyság az olcsó munkaerővel még elfedhető. Bár már mi sem vagyunk annyira olcsók, és a kínaiak már drágábbak nálunk! (és néhány területen jobbak is).

Ide vezet az, hogy más szektorok sokkal jobban fizetnek, mint a mérnöki. Légy tőzsdecápa, bankmanager, plasztikai sebész, menő ügyvéd. Nem nézem le ezeket a szakmákat (de!), de tény, hogy sokkal jobban lehet keresni velük.

Ide vezet a verseny korlátozása, a megvett sajtóból kapott hamis önkép, és Musk ügyesen kihasználja, mitagadás. Engem csupán az bánt, hogy a Fiat konszern volt aki régóta hagyományosan jó és olcsó (igaz fapados) autókat gyártott, és ráfaragnak, míg mindenki már prémiumnál prémiumabb terméket gyárt, és csodálkoznak, hogy jajj a fiatalok nem vesznek autót... meg müzlit se. Persze, mert nem tudják megfizetni. Hol van már a Twingo kategóriája? (Az mondjuk épp Renault, de zseniális volt). Mondjuk engem a sportosabb vonal elvesztése jobban zavar

Eddig volt a piszkozatom, de az említett autóiparos tapasztalatok itt is jól össze vannak foglalva:
A Muskos részt nem igazán értem, én nem őt hibáztatom, hanem aki beveszi a Tesla maszlagot (lásd hozzászólás legeleje!) Amúgy volt nekem is Twingom, imádtam, pedig 7 éves korára minden műanyag elkorhadt benne, leesett az ablak, tönkrement az ajtózár, szar volt a befecskendező szelep, a generátort, önindítót cseréltem, a jobb első kerékcsapágyakat motorolajjal együtt cserélgettem, de olyan cuki volt! És én is imádom az olasz kocsikat (inkább imádtam) az egyik nagy kedvenc az Alfa SZ (Zagato) és tudom hogy 147-esed van, vagyis elfogultnak nyilvánítalak! :D (VW-m van! Igaz benzines!)
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Amúgy lásd fent. Egy német 25 éves kezdő munkavállaló a kardjába dől szerinted, ha megveszi azt a használt kocsit, amit ide szórtak eddig...?

Hansi azért dől a kardjába, mert egy új autót nem engedhet meg magának, a rohadt bonyolulttá, felesleges szarokkal telepakolt, javíthatatlan használt autóra meg rá kell költenie közel ugyanannyit, csak ezt részletekben teszi meg. Nincs olcsó autó és ami fontosabb nincs olcsón fenntartható használtan vett autó. Gyakorlatilag a használt autópiac felszámolása/az emberek új autóra történő átkényszerítése folyik.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and fip7
T

torsen

Guest
Pedig az EU legnagyobb példányszámban eladott autója a Dacia Duster volt, örömködnek is a románok, hogy lenyomták a Suzuki Sx-4-et.

Volt Suzukim, nem volt prémium érzés... De ha beülsz egy mai SX4-be és egy Dacia Dusterbe akkor azt mondod, hogy inkább egy 5 éve SX4, mint egy új Duster. Szerintem!

Hansi azért dől a kardjába, mert egy új autót nem engedhet meg magának, a rohadt bonyolulttá, felesleges szarokkal telepakolt, javíthatatlan használt autóra meg rá kell költenie közel ugyanannyit, csak ezt részletekben teszi meg. Nincs olcsó autó és ami fontosabb nincs olcsón fenntartható használtan vett autó. Gyakorlatilag a használt autópiac felszámolása/az emberek új autóra történő átkényszerítése folyik.

Ilyesmi. És 2023-tól jön az új szabályozás, hogy a garanciához kötött javításokon kívül minden szervíz elvégezhet bármilyen javítást és felhasználhat ehhez nem gyári eredetű alkatrészeket is, és a szavatosság megmarad. Ez oda vezet majd, hogy az alkatrész lista 2 tételből fog állni: egy járműhasználati jogosultságot igazoló valami (kulcs, kártya, PIN kód, telefonos applikáció vagy bármi) és maga az autó! Na jó, lezs téli/nyári kerékgarnitúra!
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Hansi azért dől a kardjába, mert egy új autót nem engedhet meg magának, a rohadt bonyolulttá, felesleges szarokkal telepakolt, javíthatatlan használt autóra meg rá kell költenie közel ugyanannyit, csak ezt részletekben teszi meg. Nincs olcsó autó és ami fontosabb nincs olcsón fenntartható használtan vett autó. Gyakorlatilag a használt autópiac felszámolása/az emberek új autóra történő átkényszerítése folyik.

Tavaly Audis főmérnök(?) nyilatkozta, hogy betáraztak az emberek, azokat az autókat amiket az elmúlt pár évben kivittek a szalonból 10+ évig fognak futni az eredeti tulaj segge alatt, nem véletlenül vannak 7-10 éves garanciák.
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 237
10 781
113
De nem a németeknél.
Hát, én úgy tudom hogy Európában Golfból ment el a legtöbb, Daciából meg a Sanderóból.
https://www.best-selling-cars.com/europe/2020-july-europe-car-sales-and-market-analysis/
https://www.best-selling-cars.com/europe/2019-full-year-europe-best-selling-car-models/
A Tipo meg marad, kap kis turbó motort és mild hybrid rendszert.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2021-fiat-tipo-facelift-previewed-leaked-images
Nyilván egy végtelen nagy baromság amit az EU művel, Fiat Tipo (nekem is az van) 1.4es motorjára kell jövőre bűntetetést fizetnie a gyárnak, a Porsche Cayenre meg nem ha van benne hibrid.
 
M

molnibalage

Guest
Érdekes témák, bár nehezen indul:
Hát olyan nagy dolgokat nem mondtak.
Azt kétlem, hogy a szalonok komoly terhet jelentenének az iparra és ma is lehet szalon nélkül kocsit venni...

A versenyfejlesztésből mi jött valaha is át a civil kocsikhoz? Hallom ezt a frázist, de nem látom az outputot. A katonai fejlesztéseknél sem igaz ez alsó hangon 30-40 éve. Az akkor volt, amikor a védelmi költségvetés még kétszámjegyű GDP kiadás is volt és az állam kezében volt sok tőke ehhez.

Ma ott tartunk, hogy a Virginia osztályú tengók off the shelf alkatrészekkel tervezték, nem katonai célhardverekkel...

A pattogós ökobarom leoltása tetszett még, ami a szokásos marhaságokkal jött.

Kb.ennyi volt benne...
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 749
61 114
113
A versenyfejlesztésből mi jött át a szeriagyártâsba?
Nekem igy gyorsan a négykerékmeghajtàs ugrik be az Audinàl 1980körül., ami aversenysikerek utàn terjedt el a szériában.De biztos van még több dolog.
 
M

molnibalage

Guest
A versenyfejlesztésből mi jött át a szeriagyártâsba?
Nekem igy gyorsan a négykerékmeghajtàs ugrik be az Audinàl 1980körül., ami aversenysikerek utàn terjedt el a szériában.De biztos van még több dolog.
Ezt a példát nem értem. A 4 kerékhajtás azelőtt is létezett. Az, hogy megfizethetővé vált a tömegek számára az más tészta.
 

Huba

Active Member
2018. november 13.
64
181
33
Vasutasoktól, érdeklődőktől kérdem, hogy van-e és ha igen, mennyire fejlett, illetve van e létjogosultsága a kötöttpályás, pontosabban a vasút terén akár személy, akár teherfuvarozásban az önvezető rendszereknek?

Tehervasútnak nagyon is tetszene. Nem jelentene problémát a mozdonyvezetők jelentkezése még a legelcseszettebb helyeken sem. A vonat bármelyik állomásról bármikor* indulhatna, nem lenne szükséges nézni az odautazás lehetőségét vagy az esetlegesen lejelentkező mv.-nek szállást. Nem kellene figyelni a munkaidejükre és a keresztbeváltásokra. Ha a szerelvényt maga meg tudná fékpróbázni, akkor sokkal rugalmasabban lehetne a forgalomszervezés. Vonalismeret és típusismereti hiányokkal többé nem kellene foglalkozni.

*vonatelőkészítés még bezavarhatna ebbe

Ehhez kell:
- A teherszállító vállalatra kisebb költség háruljon, mint a most meglévő mozdonyvezetők költsége.
- Bármelyik (teherszállítási szempontból fontos) vasútvonalon legyen képes haladni
- Kézi vezérelhetőség lehetőségének valamilyen formában való meghagyása, illetve a szállítmánykísérés megvalósítása
- Biztonság szempontjából támadhatatlannak kell lennie.
- Rendkívüli helyzetek megfelelő kezelése

Bővebben:
A teherszállító vállalatra kisebb költség háruljon, mint a most meglévő mozdonyvezetők költsége.
Pontosabban: A |fejlesztésből fakadó többletbevétel - fejlesztés költsége| > mv. költsége*m képletnek kell igaznak lennie, ahol az m = elérhető mv./mozdonyflotta jelöli. Ugyanis cseszheted a legerősebb mozdonyodat, ha nem lesz kit odaültetned. A vasútnak mindig is előre kellett menekülnie. Már a századforduló előtt a kocsikon szolgálatot végző fékezők felszámolásához az emberhiány és azok bérköltsége is hozzájárult. Pedig akkor közel sem voltak ilyen finnyásak az emberek. Most az önmagukat fékpróbázó és az önműködő kapcsolókészülékes kocsik vannak porondon, mert kevés a kocsirendező és a kocsivizsgáló.

Bármelyik (teherszállítási szempontból fontos) vasútvonalon legyen képes haladni.
Érthető módon eléggé rosszul jönnének ki a számok, ha veszel egy automata mozdonyt, amely nem képes haladni a fontos vasútvonalakon, csakis emberi irányítás alatt. Ilyenkor basznál ki rengeteg pénzt az ablakon. Hasonló okok miatt nem nagyon terjedtek el s Magyarországon a kétéltű járművek a csomóponti kiszolgálás területén.

Ezt a szempontot kétféleképpen lehetne (szerintem) megoldani:
A vezetést konkrétan a mozdony végzi, mint a közút esetében. A pálya és a pálya menti jelzők nem adnak más jelzést, mint egy hagyományos járműnek. Ebben az esetben egyértelműen a vasútvállalaté a többletköltség. Viszont a vonatbefolyásolás nélküli pályákon is közlekedhetne.

Ami irányba inkább megyünk: a pálya által adott jelek nagyobb szerepet játszanának. A korábban említett ETCS lvl. 2 viszont tapasztalataim szerint jelen állapota szerint nem elégséges. Igaz, hogy magától elkezdi a fékezést, de nem lett volna képes a vonatbefolyásoló a jól fékező üres kocsis szerelvényt vörös jelző előtt megállítani száraz időben többszöri alkalom esetén is. Az biztos, hogy kell azt a rendszert még finomhangolni.
Ha ebben az irányban megyünk, akkor akár nemzetközi szinten se lenne rossz az átjárhatóság, viszont ekkor az infra oldalán nőnének a költségek, amelyet leginkább az adófizetőket terhelné így vagy úgy.

Kézi vezérelhetőség lehetőségének valamilyen formában való meghagyása, illetve a szállítmánykísérés megvalósítása.
Sok szót nem érdemel, de ugyanakkor mégis fontos. Állomási "finommozgások" megvalósítása (értsd. szerelvényre rájárás, mozdony letárolása stb.) még lehet olcsóbb és célravezetőbb lehet, ha arra kiképzett ember végzi. Pl.: több szolgálati helyen jelzővel nem jelzett helyi sajátságok miatt.
A szállítmánykísérés pedig fontos és sajnos még most is szükséges. Csökkenti a dézsmálások miatti anyagi károkat. Kíséréskor általában kettő őr a mozdonyon utazik és a vonat félrerakása esetén annak két oldalán járőröznek. Indulás előtt egyértelmű és jól észlelhető jelzést kell adnia a mozdonynak feléjük, amivel lehetőleg időt adni számukra a visszaszállásra. Ha csak a vágányút beállítása és a jelző szabadra állítása után adna ki hangot, akkor azzal jelentősen késleltetheti az indulást. Pl.: eltelik egy kis idő, mire a nem éppen egy sportoló fizikumú őr egy 700+ méteres vonat végéről a segg sötétben a nem túl egyenletes bagiköveken előresétál.
Az se lenne gond, ha csak akkor indulna el, ha azok felértek a gépre. Ezzel a szokásos most is meglévő sztorikat lehetne elkerülni. Pl.: A kopasz a katonavonat végén volt, mikor az megindult az állomásról. Pánikba esett és felugrott a saroklépcsőre. Szerencsétlen ott utazott az esős, párás, fagy közeli időben legalább egy állomásközt.

Biztonság szempontjából támadhatatlannak kell lennie.

Nem is kell nagyon ecsetelnem, hogy milyen anyagok mennek a vasúton. Az egyik kedvencem: ethilén-oxid https://kockazatos.hu/anyag/etil%C3%A9n-oxid.Továbbá a 7-es osztályba tartozó RID áruk.
Ha az ezeket szállító mozdony még kézi vezérlésű, még az sem jelentené a mostani biztonságot. "Otthon a fotelból" is átveheti az irányítást esetleg egy rosszakaró másik gép felett, ami veszélyeztethetné a RID-es vonatot. Vagy egy fegyveres konfliktus esetében is emberéletet nem veszélyeztető módon meg lehetne zavarni az ellátmány eljuttatását, akár már a hátország területén is.
A többi lehetőséget már csak a fantáziátokra bízom, lehetne még a sort folytatni.

Rendkívüli helyzetek megfelelő kezelése.
Itt is mindent lehetne sorolni. "Megállj!" kézi jelzés felismerése, még akkor is, ha újholdkor egy feketébe öltözött néger adja a kezével a pálya melletti gazosban. Váltók helyes állásának ellenőrzése, esetleges síntörések időben való felismerése stb. Kezelni kell a kurva gáz szitukat, mikor olyan helyen áll meg a gép, hogy az Istenért se akar elindulni. Egyszer itt akadt el a vonat, amin ültem hajnali 3 óra felé. Legalább 5 percig kapartuk a síneket esőben, mire kijutottunk onnan. A lakók nagyon örülhettek nekünk. :D

Remélem kielégítettem a kíváncsiságodat a témában, még ha el is tértem valamelyest a tárgytól.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 779
18 029
113
A versenyfejlesztésből mi jött át a szeriagyártâsba?
Nekem igy gyorsan a négykerékmeghajtàs ugrik be az Audinàl 1980körül., ami aversenysikerek utàn terjedt el a szériában.De biztos van még több dolog.
gyakorlatilag minden, kezdve a könnyűfémektől, a porkohászati féktárcsákon át a változó geometriájú turbón keresztül, a DOHC-elrendezés, vagy a láncos vezérlés (motorsport). A kényszer szüli, mert sok a lóerőfanatikus.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 341
60 905
113
molnibalage

Ez csak a legutóbbi példa:

Az Euro 7-hez már ez vagy ehhez hasonló befecskendezés kell. Ez a technológia a jelenlegi Forma 1-ből származik.

Ez szintén a Forma 1-ből való:

Elég sok minden jön a verseny sportból ma is.


A szalonok kérdését meg nem igazán érted.
Ugyanis a kereskedők eddig azért tudtak akár fél milliót is elengedni a listaárból mert ők határozták meg a saját hasznukat viszont eladóként, így volt játékterük.
Az új kocsik olyan kurva drágák lettek , hogy a szalon és annak a viszont eladói árrése egyszerűen már nem fér bele a költségekbe.
Úgy próbálják az autógyárak kordában tartani az áremelkedést, hogy kiszedik az értékesítési láncból a köztes szereplőket. Nem olyan bonyolult ez.
 
  • Tetszik
Reactions: phaidros

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 237
10 781
113
Tehervasútnak nagyon is tetszene. Nem jelentene problémát a mozdonyvezetők jelentkezése még a legelcseszettebb helyeken sem. A vonat bármelyik állomásról bármikor* indulhatna, nem lenne szükséges nézni az odautazás lehetőségét vagy az esetlegesen lejelentkező mv.-nek szállást. Nem kellene figyelni a munkaidejükre és a keresztbeváltásokra. Ha a szerelvényt maga meg tudná fékpróbázni, akkor sokkal rugalmasabban lehetne a forgalomszervezés. Vonalismeret és típusismereti hiányokkal többé nem kellene foglalkozni.

*vonatelőkészítés még bezavarhatna ebbe

Ehhez kell:
- A teherszállító vállalatra kisebb költség háruljon, mint a most meglévő mozdonyvezetők költsége.
- Bármelyik (teherszállítási szempontból fontos) vasútvonalon legyen képes haladni
- Kézi vezérelhetőség lehetőségének valamilyen formában való meghagyása, illetve a szállítmánykísérés megvalósítása
- Biztonság szempontjából támadhatatlannak kell lennie.
- Rendkívüli helyzetek megfelelő kezelése

Bővebben:
A teherszállító vállalatra kisebb költség háruljon, mint a most meglévő mozdonyvezetők költsége.
Pontosabban: A |fejlesztésből fakadó többletbevétel - fejlesztés költsége| > mv. költsége*m képletnek kell igaznak lennie, ahol az m = elérhető mv./mozdonyflotta jelöli. Ugyanis cseszheted a legerősebb mozdonyodat, ha nem lesz kit odaültetned. A vasútnak mindig is előre kellett menekülnie. Már a századforduló előtt a kocsikon szolgálatot végző fékezők felszámolásához az emberhiány és azok bérköltsége is hozzájárult. Pedig akkor közel sem voltak ilyen finnyásak az emberek. Most az önmagukat fékpróbázó és az önműködő kapcsolókészülékes kocsik vannak porondon, mert kevés a kocsirendező és a kocsivizsgáló.

Bármelyik (teherszállítási szempontból fontos) vasútvonalon legyen képes haladni.
Érthető módon eléggé rosszul jönnének ki a számok, ha veszel egy automata mozdonyt, amely nem képes haladni a fontos vasútvonalakon, csakis emberi irányítás alatt. Ilyenkor basznál ki rengeteg pénzt az ablakon. Hasonló okok miatt nem nagyon terjedtek el s Magyarországon a kétéltű járművek a csomóponti kiszolgálás területén.

Ezt a szempontot kétféleképpen lehetne (szerintem) megoldani:
A vezetést konkrétan a mozdony végzi, mint a közút esetében. A pálya és a pálya menti jelzők nem adnak más jelzést, mint egy hagyományos járműnek. Ebben az esetben egyértelműen a vasútvállalaté a többletköltség. Viszont a vonatbefolyásolás nélküli pályákon is közlekedhetne.

Ami irányba inkább megyünk: a pálya által adott jelek nagyobb szerepet játszanának. A korábban említett ETCS lvl. 2 viszont tapasztalataim szerint jelen állapota szerint nem elégséges. Igaz, hogy magától elkezdi a fékezést, de nem lett volna képes a vonatbefolyásoló a jól fékező üres kocsis szerelvényt vörös jelző előtt megállítani száraz időben többszöri alkalom esetén is. Az biztos, hogy kell azt a rendszert még finomhangolni.
Ha ebben az irányban megyünk, akkor akár nemzetközi szinten se lenne rossz az átjárhatóság, viszont ekkor az infra oldalán nőnének a költségek, amelyet leginkább az adófizetőket terhelné így vagy úgy.

Kézi vezérelhetőség lehetőségének valamilyen formában való meghagyása, illetve a szállítmánykísérés megvalósítása.
Sok szót nem érdemel, de ugyanakkor mégis fontos. Állomási "finommozgások" megvalósítása (értsd. szerelvényre rájárás, mozdony letárolása stb.) még lehet olcsóbb és célravezetőbb lehet, ha arra kiképzett ember végzi. Pl.: több szolgálati helyen jelzővel nem jelzett helyi sajátságok miatt.
A szállítmánykísérés pedig fontos és sajnos még most is szükséges. Csökkenti a dézsmálások miatti anyagi károkat. Kíséréskor általában kettő őr a mozdonyon utazik és a vonat félrerakása esetén annak két oldalán járőröznek. Indulás előtt egyértelmű és jól észlelhető jelzést kell adnia a mozdonynak feléjük, amivel lehetőleg időt adni számukra a visszaszállásra. Ha csak a vágányút beállítása és a jelző szabadra állítása után adna ki hangot, akkor azzal jelentősen késleltetheti az indulást. Pl.: eltelik egy kis idő, mire a nem éppen egy sportoló fizikumú őr egy 700+ méteres vonat végéről a segg sötétben a nem túl egyenletes bagiköveken előresétál.
Az se lenne gond, ha csak akkor indulna el, ha azok felértek a gépre. Ezzel a szokásos most is meglévő sztorikat lehetne elkerülni. Pl.: A kopasz a katonavonat végén volt, mikor az megindult az állomásról. Pánikba esett és felugrott a saroklépcsőre. Szerencsétlen ott utazott az esős, párás, fagy közeli időben legalább egy állomásközt.

Biztonság szempontjából támadhatatlannak kell lennie.

Nem is kell nagyon ecsetelnem, hogy milyen anyagok mennek a vasúton. Az egyik kedvencem: ethilén-oxid https://kockazatos.hu/anyag/etil%C3%A9n-oxid.Továbbá a 7-es osztályba tartozó RID áruk.
Ha az ezeket szállító mozdony még kézi vezérlésű, még az sem jelentené a mostani biztonságot. "Otthon a fotelból" is átveheti az irányítást esetleg egy rosszakaró másik gép felett, ami veszélyeztethetné a RID-es vonatot. Vagy egy fegyveres konfliktus esetében is emberéletet nem veszélyeztető módon meg lehetne zavarni az ellátmány eljuttatását, akár már a hátország területén is.
A többi lehetőséget már csak a fantáziátokra bízom, lehetne még a sort folytatni.

Rendkívüli helyzetek megfelelő kezelése.
Itt is mindent lehetne sorolni. "Megállj!" kézi jelzés felismerése, még akkor is, ha újholdkor egy feketébe öltözött néger adja a kezével a pálya melletti gazosban. Váltók helyes állásának ellenőrzése, esetleges síntörések időben való felismerése stb. Kezelni kell a kurva gáz szitukat, mikor olyan helyen áll meg a gép, hogy az Istenért se akar elindulni. Egyszer itt akadt el a vonat, amin ültem hajnali 3 óra felé. Legalább 5 percig kapartuk a síneket esőben, mire kijutottunk onnan. A lakók nagyon örülhettek nekünk. :D

Remélem kielégítettem a kíváncsiságodat a témában, még ha el is tértem valamelyest a tárgytól.
Az megvan hogy ehhez minden kocsit be kellene kamerázni, ugye?
 

Huba

Active Member
2018. november 13.
64
181
33
Az megvan hogy ehhez minden kocsit be kellene kamerázni, ugye?

Mire gondolsz pontosan?

A mozdonyokat egyértelműen be kell kamerázni, ez nem kérdés, de a kocsikat szerintem nem kéne.

Kocsivizsgálat: Továbbra is élő erővel kell kiszűrni, mert túl bonyolult lenne egy gépnek felismerni a hibákat.
Fékpróba: Szerintem megoldható nélküle is. Igaz, nem a 40-50 éves exCFR Marfas kocsikról beszélek, hanem az újabbakról. Elég megnézni egy féktárcsás vonat vizsgálatát, amiről ez az oktatófilm is csak 1+1 mondatot szán.
Vonatmegfigyelés: A mozdonyvezető nagyon ritkán nézi a saját vonatát, viszont a szembejövőt annál inkább. Illetve az állomási (végrehajtó) személyzet (már ahol még van) és a csillagkapuk futtatják a vonatot.

Viszont ha mégis be kell kamerázni a kocsikat? Akkor jön elő megint a képletem. Ha nincs ember, akkor valahogy a technikával kell megoldani, különben hogyan mozgatjuk meg majd az éves szinten ~60 millió tonnát csak Magyarországon? Igaz, az a világ sokára jön, mert nagyon jól keresnek a mozdonyvezetők. Érettségivel (és rengeteg vasúti vizsgával) alsó hangon 400 ezer felett keresnek nettóban a teherszállításban. A privát cégek esetében meg sokkal többet is.
 
M

molnibalage

Guest
jó duma hogy 20 évig építették a 4-es metrót. Majd Tarlós Pistit megválasztva pikk-pakk befejezte. 2013 Június vagy júliusától már ment a próba üzem.
Ott én is csuklottam egy kurva nagyot. A mittomén milyen tanulmánya készült 1996-ban, ha jól emlékszem. Aminek egyébként utasszámainak közelében nincs az M4...

De attól még tényleg a magyar korrupciós fellegvár ikonja marad az a szar. Az első szakasz többe került, mint anno amennyire a teljes kommunikálták.

Mai napig nem értem, hogy egy ekkora projektek mi az, hogy nincs fővállalkozója...? Ha 100 millás valaminek nincs az is ultragáz... Ez meg 100 mrd nagyságrend volt.
 

fishbed

Well-Known Member
2013. július 5.
819
816
93
400000-es utas számot Brüsszel miatt találták ki. Mostanára már beállt a stabil 130-160 ezres utas számra.