200 évesen nehezen, mert az első vasút alig 200 éves... Azért ennyire túlozni nem kéne.
A második részét magyar szemmel érted félre. Nyugati szemmel az ott élők többségének beleférnek az egyre több izével telezsúfolt drágább autók is. Ebből sikerült kerekíteni itt is egy félkonteót arról, hogy biztos a tömegek mozgatását akarják akadályozni. Egész egyszerűen nem egy 10 millás közepesen szegény ország alapján árazzák be az autóipart nyugaton. Ahogy semmit. Ennyi...
Namost tömegközlekedésen nem csak a vasutat értjük, hanem pl. a busz is tömegközlekedés és hát azok akár több száz éves nyomvonalakat is használnak, de minimum a modernebb nyomvonalak többsége is 60-70 éves. De ha a vasutat nézzük, akkor a híres Budapest-Vác, vagy Budapest-Szolnok vasutak sem lettek -szerintem- más nyomvonalra áthelyezve az elmúlt nagyjából 200 évben (de a többi vasúti nyomvonal is nagyrészt 100-150 éves), amihez képest egy csomó minden megváltozott. Vagy a sok mellékvonal, ahol akár kilométerre van a településtől az állomás/megálló, mert régen ez teljesen belefért az emberek életébe, ma meg olyan feladat, ami megoldást, szervezést, ösztönzést, kiépítést stb. plusz terhet jelent.
Nyugati szemmel lehet, hogy nem azt fogja jelenteni, hogy van-e autó, vagy nincs, hanem azt, hogy egy autó van-e a családban, vagy kettő. Ez a jelenlegihez képest bizonyos nézőpontból életminőségi romlást jelent. És ne gondoljuk már azt, hogy nyugaton is mindenki megengedheti magának, hogy két relatív új autót vásároljon, pláne, hogy az ára is nő -szemben pl. a német gazdasági mutatókkal.
De nézzük azt is, hogy mennyivel többe fog kerülni egy céget fenntartani, vagy járműflottát fenntartani és üzemeltetni és ez az árképzésen meg fog e jelenni és ha igen, mennyivel kerül többe egy-egy pl. szolgáltatás? Semmivel, 1-2%-al, vagy többel? Ez is lehet kérdés. Vagy az is, hogy az állam fenntartása mennyivel többe fog kerülni -és ezt kinek fizeti ki a magánszemély, a cég, az állam, hogy az európai gyártónak/márkának/beszállítói körnek, vagy mondjuk hiába európai a márka de a szerszámgépek kínai cégtől jönnek (pl. Kuka) a beszállítói kör kínai állami tulajdonok (már az európaiak jelentős része is).
Ha közepesen szegény, ez akkor úgy is értelmezhető, hogy közepesen gazdag? Merthogy Mo. nem a világ szegény országaihoz tartozik, sőt európai szemmel még népességszámban is nagyjából közepes méretű ország. Az autóiparban és kereskedelemben nem Mo. a fő kérdés, hanem az, hogy egyre több gyártó kivonul az uniós piacról, mert egyszerűen nem éri meg nekik itt megfelelni a szabályoknak és a részben ezzel összefüggő keresletcsökkenésnek, mikor sokkal nagyobb hasznot tud a többi -nagyobb lélekszámúbb és kevésbé szabályozott- kontinensen keresni. Szóval ez az európai zöldítés és túltolt biztonságpolitika egy öntökönlövés, mert csak úgy tud zöldebb lenni, ha benyeli a veszteségeket (azt, hogy vannak, akik csődbe mennek, vannak, akiket Kína felvásárol, van, aki nem hoz/nem fejleszt ide új terméket) és kiszervezi az ipari tevékenységeket, hogy önnmagának jópifozzon és képmutatóskodjon, miközben a világ többi részét egyik se érdekli.
Pl. közösségi autóba. Nem tartanék autót, ha a Mol Limo mindig lenne 15 perc sétán belül bárhol Budapesten. Ehhez 400 helyett 10000 autós flotta kéne ekkora területre, és gondoskodni arról, hogy amikor egy irányba hordják őket, ismét szétterítsék. Ehhez pedig alkalmazottak kellenének, akik széthordanák őket, valamin szükséges egy koordináló szoftver, hogy hatékony legyen mindez.
Egy barátom (aki most fog elköltözni a városból, csak ideiglenesen lakott itt) hasonló összeget költ havonta bérautókra, mint én az autóra (mielőtt valaki ezzel jönne: én a TCO hvai töredékét számolom ide, nem csak az üzemanyagot számolom bele, még az amortizációt is). Élhető alternatíva, ha egy napnál rövidebb időre mégy ki a városból, és az országot sosem hagyod el.
De autót bérelt a múltkor hagyományos autóbérlőtől, az iszonyat... Épp olyan nehézkes mint amire én is emlékszem. Miután hazajött a nyaralásból, a kocsit le kellett tegye a reptéren (mert a cég csak ott veszi át őket), és onnan haza kellett taxiznia. Akik azzal jönnek, hogy autóbérlés olcsóbb, mint sajátot tartani, azok ezt a kényelmetlenséget is számítsák bele. Szinte kényelmesebb közlekedni, mint hagyományos bérautót használni
(Én olyat még csak úgy használtam, hogy a munkahely előtt várt és ott kellett leadni, és más intézte a kényelmetlen részt)
A modern, kényelmes autóbérlés valós alternatíva lehetne. Persze ahogy "demokratizálódik" ez is egyre szarabb lesz. Kutyaszagú, kutyaszőrös, retkes belsejű Limot is kellett már használnom, amire jelentettem,h ogy takarítani kell, de nem volt más a közelben, nekem pedig haladni kellett, siettem, úgyhogy azzal mentem. (Pár héttel később jött az ÁSZF módosítás, hogy a kutyaszállítást hangúlyosan tiltják. Szerintem általános trend lett ez időre ez). Az összes ilyen köcsiben 5 perc mire mindent beállítok, mert előttem midnig valami proli használta, aki mindent KIMAXXOL AZ ÉLETBEN!!!4!, úgyhogy orkán erejű fagyos légkondi, a dübörgő basszus (már amit a picanto gyári hifije adni tud), reflektor a városban is (de ha már megy vele akkor kivilágítatlanul megy az autópályán, fő, hogy ne a körülményeknek megfelelő legyen!), stb. Mindig beállítgatni macera ugye, míg a saját autómba beülök, és minden úgy van, ahogy hagytam. Amíg megfizethető még a saját autó. Persze lehetne erre az is megoldás, hogy az app tárolja a "picanto profilom", és a kocsiba beülve beállítja a dolgokat (persze olcsó autóban az ülés, kormány, visszapillantó nem lesz automatikusan állítható), de igaziból ilyen köz-autókba lehetne ilyen kényelme szolgáltatáshoz szabványos interfészt csinálni.
Amúgy én régen sokat kerékpároztam, és szerettem, most is csinálnám, de a városban a kis lakásban nem fér nekem el a kerékpár, és a lakások egyre kisebbek, ma már a piacon ennél is kisebb nyomibb lakásokat kínálnak horror áron (plusz Budapesten nem kerekeznék, párszor elég volt. Vidéki kisvárosban jó volt, illetve főúton amikor kevesebb autó volt még szódával elment), de a kerékpár jó időben, egyes viszonylatokon lehet alternatíva pl munkába járásra. Családi bevásárlásra nem, csináltam olyat régen, soha többé.
Hála az égnek még csak Magyarország sem csak BP-ből áll. kb. 8 millió ember él azon kívül. Nekik nem biztos, hogy a közösségi autózás annyira jó. Meg akkor már ha közösségi közlekedés, akkor ennyi erővel tömegközlekedés. Inkább azt fejleszteni, mint sem az individualizmust kifacsarni.
Amiket írsz, hogy plusz alkalmazott, plusz szállítgatás, szétterítés -ez nem dobná meg nagyon-nagyon a költségeket? (Ennyi erővel már taxi?) Azt írod, hogy a haveroddal kb ugyan annyit költesz, de ha többet költ a szolgáltató, hogy kényelmesebb legyen használni, akkor a felhasználónak is többe kerül és akkor már többe kerül, mint a saját.
Ha 15 percet mennél a szabad kocsiért, meg 5 percet állítgatod, az már minimum 20 perc. (Meg még pluszban attól ugyan úgy dugóban is ülhetsz.) Oké, hogy nem ugyan az, és nem biztos, hogy jó összehasonlítás, mert van amit nem lehet, de... annyi erővel én már fele úton vagyok a megyeszékhelyre, fele úton kb 150+ ezres városba stb. vagy a környék nagyobbacska városába kb. elértem. Elég sok szabadidejének kell lennie az embernek, hogy nagyvárosi létet tudjon élni.
De nyugi, a gyártáson bőven van haszna az autógyáraknak, és nem kell havidíjas legyen, ugyanis kopik is a gép, és az alkatrészeken is lehet bővel kaszálni. Cimbi Mazdához most vett eredeti gyári kárpit patentot az ajtókárpit zörgése ellen, asszem 1200Ft/db áron. Egyszerűen még többet akarnak, mert NÖVEKEDNI KELL MINDENÁRON!
Igen ám, de az elektromos autóban kevesebb a kopó alkatrész, kevesebb hasznot tud a szervízhálózatokon és alkatrészeken keresni a márka. Az autók tervezett élettartama is valószínűleg csökken, illetve ha hozzá kell nyúlni, akkor nem biztos, hogy megéri; tehát adott darabszámhoz a fenntartási idő alatt kevesebb alkatrész fog kelleni.
Az valóban röhej, hogy egy Ignis hátsó tolatólámpa -csak gyári van, vagy bontott- 20 ezer, ismerős meg swiftet vett 50 ezerért (jön-megy teszi a dolgát, esztétikailag meg olyan amilyen, de a közlekedő edény funkciót maradéktalanul betölti).