Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

torsen

Guest
Nekem hirtelen ez ugrik be, hogy a Porsche egyik fejese nyilatkozta, hogy csak így tudnák tartani az Euro 7 emissziós normáit
https://totalcar.hu/magazin/hirek/2020/05/21/porsche_nagyobb_motorokat_hoz_az_euro7/


Ennek a mondatnak nem sok értelme van, és erre épül a cikk:
"a tervezett hidegindítási emisszió teljesítéséhez sokkal nagyobb katalizátorok kellenek majd, Walliser szerint vagy három-négyszeres méretűek a jelenlegiekhez képest, ezeket pedig csak több üzemanyag elégetésével lehet üzemi hőfokon tartani."

Hidegindításkor a katalizátor is hideg, széttárt kézzel néz, hogy most mit csináljon. Ha sokkal nagyobb a katalizátor, akkor sem indulnak be a redukciós folyamatok (a jelenlegi technológia mellett) kb. 300 fokig. És ha nincs redukció ( amúgy is minimális ilyenkor a redukálható NOx keletkezés, mert a dús keveréknek "hideg" az égése), így nincs a katban oxigén, és nincs CO, HC oxidáció. A katalizátor melegítéséhez hő kell, és a hidegindítási dús keverék eleve egy "hideg" kipufogógázt termel a fölös benzin párolgáshője miatt. Ezt próbálta korábban orvosolni a szekunder levegő rendszer, ami a katalizátor elé fújt be levegőt, ezáltal a hideg katalizátorban lehetővé tette az oxidációt (a fölös benzin "égését" elég szar hatásfokkal, egyúttal gyorsította a katalizátor felmelegedését. Ennek az szekunder levegő rendszernek az aranykora a 2000-es évek eleje volt, amikor az EURO III-nál a kipufogógáz vizsgálatot a hideg (20 fokos) motor indításánál kezdték el. A korábbi normák 40 másodperc bemelegítés után kezdték a vizsgálatot, ezalatt a legtöbb motornál a nagyon durva hidegindítási dúsítás már lefutott. (nézd meg a normákat, a kettes utáni várható csökkenés helyett a CO-ban magasabb érték van, és bevezetik a THC értéket).
Szerintem inkább valamilyen katalizátor előmelegítési (pl. elektromos, ahogyan már létezik is) folyamattal lehet a hidegindítás után gyorsan működésre bírni a katalizátort, a nyers CO+HC kibocsátást meg valamilyen nagyon precízen működő (pl, a benzint sok-sok kis adagban bejuttató, így a hideg hengerfalat, dugattyút el nem érő üzemanyag sugarat előállító) közvetlen befecskendezésre lehet szükség. (így nincs lecsapódás, nem kell dús keverék) A kat. előmelegítését meg el lehet indítani a kulcskártya közeledésekor, valamilyen algoritmus szerint. (Pl. Léteznek olyan szekvenciális aut. váltók, amik ajtónyitáskor már beindítják a váltó szivattyúját, hogy a pasas sietős indítása ellenére is, már azonnal lehessen fokozatot kapcsolni.) Csak villamos fűtőteljesítmény kell hozzá.
Persze lehet-sőt biztos vagyok benne- hogy a Porschés hamukázott, hogy mondjon valamit ami nagyon szakmásan hangzik, de ne áruljon el semmit.
 

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 683
4 438
113
Elkészült az első hazánknak szánt akkumulátoros hibrid villanymozdony

Elkészült a Rail Cargo Hungaria (RCH) számára kifejlesztett első villany-hibrid üzemű vontatómozdony, amelyet a világ legnagyobb járműgyártó vállalatának mérnökei terveztek, a gyártás a Hunan tartományban lévő üzemben zajlik. Ez a vontató lesz az első akkumulátoros villanymozdony a magyar vasúti pályákon, de nem az utolsó: ha beváltja a hozzá fűzött reményeket. A két-két vontató- és tolatómozdonyt további húsz-húsz követheti.

https://cdn.nwmgroups.hu/s/img/i/2009/20200912elkeszult-a-rail-cargo-hungaria.jpg?w=800&h=420&t=5

A teljes cikk itt:
https://www.origo.hu/gazdasag/20200...zant-akkumulatoros-hibrid-villanymozdony.html

Vagy erről szóló cikk az iho.hu-n:
https://iho.hu/hirek/elkeszult-az-rch-elso-kinai-akkus-mozdonya
 
  • Tetszik
Reactions: alali77
M

molnibalage

Guest
Elkészült az első hazánknak szánt akkumulátoros hibrid villanymozdony

Elkészült a Rail Cargo Hungaria (RCH) számára kifejlesztett első villany-hibrid üzemű vontatómozdony, amelyet a világ legnagyobb járműgyártó vállalatának mérnökei terveztek, a gyártás a Hunan tartományban lévő üzemben zajlik. Ez a vontató lesz az első akkumulátoros villanymozdony a magyar vasúti pályákon, de nem az utolsó: ha beváltja a hozzá fűzött reményeket. A két-két vontató- és tolatómozdonyt további húsz-húsz követheti.

https://cdn.nwmgroups.hu/s/img/i/2009/20200912elkeszult-a-rail-cargo-hungaria.jpg?w=800&h=420&t=5

A teljes cikk itt:
https://www.origo.hu/gazdasag/20200...zant-akkumulatoros-hibrid-villanymozdony.html

Vagy erről szóló cikk az iho.hu-n:
https://iho.hu/hirek/elkeszult-az-rch-elso-kinai-akkus-mozdonya
Hány tonna akksi van ebben?

[QUOTE = "Hpasp, post: 676183, member: 1945"] It looks nice to build the charger and the cost of any network expansion in the prices ...
home electricity ~ 40 HUF / kWh
22kWh charger ~ 80 HUF / kWh
43kWh charger ~ 110 HUF / kWh
350kWh charger ~ 280 HUF / kWh
... there are no miracles.
(only sometimes market-distorting state intervention) [/ QUOTE]

you need to think about day, evening, night rates, which can vary by 30-40%
Ez meg valami reklámbot vagy mi?
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán
M

molnibalage

Guest
Last Mile csomag annyit tesz menetből ki tud menni iparvágányra, meg visszafele meg tud indítani egy szerelvényt, anno Leo-k is megtudták csinálni, mivel a dinamó pörgése adott annyi energiát.
Vectron-nál egy 180kW-os aggregátorral oldották meg.
Tehát lényegében feltalálták kanálban a mélyedést méregdrágán. Az akksi legyártása sanszosan többet szennyez, mint amit valaha a 180 kW aggregátor termelne...

És bazdmeg, ez vezet. Vezet...
 
T

Törölt tag 1711

Guest
200kWh lítium-titán, max teljesítmény akkus módban 350kW, 300kN indítónyomaték.
Szinte minden mozdonyukban ezt használják, szal be van járatva a gyártósor.

Valszeg Audit, Mercedest fogják vele kiszolgálni, nem kell a Schenker-nek fizetni a betolásért, kihúzásért, ráadásul menetből meg tudják oldani.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 069
31 623
113
És bazdmeg, ez vezet. Vezet...
Mondom én, hogy az igazán durva állatok mind a nyolcason mennek :D

A leírással szemben annyira nem a veszprémi elkerülő a helyszín, hanem annál távolabb a felüljáró alapján a litéri elágazónál (72-es főút és nyolcas találkozása, a felüljáró előtt nagyon durva egy hely volt rendszeres halálos balesetekkel) hajtotta végre mérhetetlenül színvonalas mutatványát a kolléga. Nem sokkal a felüljáró után szűkül le az útépítés miatt 2 (Fehérvár fele) illetve 1 (Veszprémnek) sávra a nyolcas, talán 2023-ra sikerül befejezniük azt a pár kilométert. Viszont mivel előtte Várpalotáig minden szintbeli kereszteződést kiváltottak, így a kollégának minimum Hajmáskérnél vagy korábban kellett felhajtania a táblaerdő mellett szemben a menetiránnyal. Vagy kamikaze Chuck Norris volt az illető "mitvároménkiasort" mentalitással vagy egy szobahőmérsékletű IQ-val megáldott idióta vagy olyan nyugger akinek réges-rég be kellett volna vonni az orvosi alkalmasságiját
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 779
18 033
113
Mondom én, hogy az igazán durva állatok mind a nyolcason mennek :D

A leírással szemben annyira nem a veszprémi elkerülő a helyszín, hanem annál távolabb a felüljáró alapján a litéri elágazónál (72-es főút és nyolcas találkozása, a felüljáró előtt nagyon durva egy hely volt rendszeres halálos balesetekkel) hajtotta végre mérhetetlenül színvonalas mutatványát a kolléga. Nem sokkal a felüljáró után szűkül le az útépítés miatt 2 (Fehérvár fele) illetve 1 (Veszprémnek) sávra a nyolcas, talán 2023-ra sikerül befejezniük azt a pár kilométert. Viszont mivel előtte Várpalotáig minden szintbeli kereszteződést kiváltottak, így a kollégának minimum Hajmáskérnél vagy korábban kellett felhajtania a táblaerdő mellett szemben a menetiránnyal. Vagy kamikaze Chuck Norris volt az illető "mitvároménkiasort" mentalitással vagy egy szobahőmérsékletű IQ-val megáldott idióta vagy olyan nyugger akinek réges-rég be kellett volna vonni az orvosi alkalmasságiját
Túl sok hülye...

Múlt hét péntek: Megyek haza, mennék át a túloldalra, ahol a bicikli út van, erre hallom, hogy valami hangrobbanással közeledik. Ali és Musztafa nyomják az Audi S7-essel, állok az út szélén, mennék ki, de dudál és villogtat, inkább visszalépek. Elment. Elindulok a bicikli úton. Megyek kb. 35-el, előzöm az autókat a bicikliúton, mert nagy a forgalom. Piros. Megállok. Ali nagyon mutogat meg le akart köpni, de nem sikerült. Elindulunk. Közeledik a benzinkút előttem benzinkút, nekem balra egysávos, megyek a bicikliúton úgy laza 35km/h-val. Piros. Elindulunk. Ismerem az utat, itt már nem egyek gyorsan, mert benzinkút jön - ahol mindenki levágja a kanyart. Van előttem egy batár G-Merci, egy Opel, meg egy BMW 3-as kombi. Látom, hogy a batár G-Merci indexel jobbra, kb. 15-km/h-gurulok a bringaúton, erre a BMW-s rám húzza a kormányt, mert le akar fordulni. Próbálok fékezni, de esélytelen. Csatt. Kapásból feldobom magam a BMW oldalára, mert a sarkon áll egy furgon, nem lenne jó nekiesni. A BMW-s megáll, elkezd velem üvölteni. Közben jön Ali és Musztafa, üvöltik, hogy ők mindent láttak, én vagyok a hibás, mert túl gyorsan mentem. Meg különben is, esélyem sincs, mert ők majd jönnek tanúskodni, jobban járok, ha most fizetek. Mondom nekik, tök jó, hogy most már négyesben pettingelünk, akkor ideje hívni a rendőröket. Nem kell, mert neki sok ismerőse van a yardon, meg különben is, én fogok rosszabbul járni. Nem baj, próbáljuk meg. Közben a sarki boltból kijön a tulaj, hogy jól vagyok-e, mert ő már hívta a zsarukat. Ekkor Ali és Musztafa sovány disznó ügetésben bepattan az Audiba, csikorgó kerekkel elindulnak - mindjárt nem volt nekik fontos tanúskodni. 3 perc múlva kijöttek a zsaruk. Külön hallgattak ki minket, egymástól távol. Közben jön a boltos, elmondja ő is, hogy mi van. Mondja a zsaru a BMW-snek, hogy bizony maga a hülye. Erre a BMW-s: "már messziről láttam, hogy gyorsan jön, meg már a lámpánál is megelőzött". Mindezt a rendőr előtt. Kapásból visszakérdezek, hogy akkor miért meglepetésként a biciklis a bicikliúton, ha már "messziről láttál"!? Néz rá a rendőr is, hogy akkor most továbbra is kitart amellett, hogy gyorsan jöttem, illetve ha látott gyorsan jönni, akkor azt is tudta, hogy ott vagyok. "Hát őőőő". Ekkor előszedi a rendőr a telefonját és mutat pár képet, milyen az is, ha bringás gyorsan durrant bele egy autóba. A BMW-n behorpadt a jobb első ajtó - ebbe beletérdeltem, letéptem a jobboldalról a tetősínt (ebbe kapaszkodtam, amikor rám húzta a kormányt), a pedál meg meghúzta a jobb hátsó ajtót. Ezután elmondta a rendőr, hogy a bringás a bringaúton védett, nincs olyan, hogy gyorsan jön. Mivel a kereszteződés előtt nincs tábla, 50km/h-val is mehetek, a kereszteződés után meg 30km/h-s tábla van, ami rám is vonatkozik. A bringaúton a bringásnak elsőbbsége van, a jobbra kanyarodás előtt az autósnak ellenőriznie kell, hogy nem keresztezi a biciklist. Ha kell, az autó addig állva marad, míg a biciklis nem megy el. Óriási szerencséje az autósnak, hogy nincs sérülésem, a rendőr kérdezi, hogy kívánok-e feljelentést tenni. Nem akarok, ha a BMW-s elismeri, hogy ő hibázott és velem szemben semmi követelése sincs. Ezután a rendőr újra elmondta neki, hogy ha onnan leesek, akkor nagy eséllyel kulccsont törés vagy medencetörés, ami esetén alapból lefolytatják az eljárást, majd a betegbiztosító peres úton magára hárítja az összes kezelési költséget, kezdve a kieső munkabéremmel, a gyógytornával, minden egyébbel. A rendőr még annyit mondott, hogy mivel nem tettem feljelentést, ő sem indít eljárást, de a tisztelt autóvezető "kartonjára" az eset felkerül és a következő ilyen helyzetben a mai eset nem feltétlenül, mint "enyhítő körülményként" fog beszámítani, az autóban esett kár meg legyen neki tanulópénz.

Egyre több a városban az e-roller, e-bike, amikkel már minden hülye 30 felett tud menni. A legtöbb autóban üvölt a nemzetiségi zene, meg a telefont nyomogatják. Hiába van a 30-as tábla szinte mindenhol, rengeteg a baleset. Naponta 3-4 bringás eset van, hiába van bicikliút. Rendszeres, hogy az autós kinyitja az ajtót a bringásra. Rendszeres, hogy egy bringás jön szembeforgalomban az olyan egyirányú utcában, ahol ez nem megengedett. Rendszeres, hogy hiába van bringaút, a bringás nem a bringaúton megy és balról bevág a balra kanyarodó autó elé. Rendszeres, hogy bringások mennek csoportban és ha valaki fékez, akkor a mögötte menő beledurrant. Rendszeres, hogy van olyan hülye bringás, amelyik egyirányú biciklissávon szemből jön, te meg korrigálj, amerre akarsz. Rendszeres, hogy a hülye gyalogos fülhallgatóval a fülén, telefonnal a kezében kijön elém az útra, miközben neki piros van. Rendszeres, hogy a 6 gyerekes kicsalád legkisebb tagjai kifutnak az útra az autók között. Rendszeres, hogy autók a belső udvaros kijáratok közvetlen közelébe parkolnak, ha az autó jön ki, semmit sem lát, csak azt hallja, hogy csattant valami a motorháztetőn. Rendszeres, hogy a bringautakat a kereszteződéseknél pirosra festik, ami egy idő után csúszik. Nagy poén, ha jobbra kirakod a kezed és az első kerék megcsúszik. Ugyanez a csatornatetőkkel. Vagy be van süllyedve, vagy tök sima. Esőben sok a meglepetés. Kerülni nem egyszerű..

Szerda: Papa (77 éves) vett egy új BMW M6-ost, még aznap a parkolóházba beparkoláskor lezúzott 4 autót, amikor kijöttek a rendőrök és megkérték, hogy álljon el az útból a helyszínelés miatt, akkor azzal lendülettel a rendőrautóba is belement. 77 évesen BMW M6-ost..

Péntek: A ház mögötti egyirányú utcában jön az autós belső udvarból és elüti a bringás csajszit a bicikliúton. A rendőrök mennek helyszínelni. A bringáról lepattanva a másik oldalon elsétálok. Az autó vezetője szódásüveg-szemüveget visel, nagyban hajtogatja, hogy a biciklis gyorsan jött és nem látta. A kijárat most kivételesen "tiszta volt". Megkerülöm a háztömböt, a ház előtt is egyirányú utca van, erre a forgalommal szemben bejön egy Merci Pick-up és a kereszteződésben majdnem csattant a csajszihoz kihívott mentővel. Azért nem a mentővel csattant, mert elkapta a sarkon álló parkolóórát.

Reggel: Mammer a Merci G-vel elindul az egyirányú utcában, kimegy a villamos elé - villamos vészfékez és a mama balrafordulás közben belemegy a T-Mobile-os elosztódobozba.

szóval nem egyszerű...
 
M

molnibalage

Guest
Túl sok hülye...

Múlt hét péntek: Megyek haza, mennék át a túloldalra, ahol a bicikli út van, erre hallom, hogy valami hangrobbanással közeledik. Ali és Musztafa nyomják az Audi S7-essel, állok az út szélén, mennék ki, de dudál és villogtat, inkább visszalépek. Elment. Elindulok a bicikli úton. Megyek kb. 35-el, előzöm az autókat a bicikliúton, mert nagy a forgalom. Piros. Megállok. Ali nagyon mutogat meg le akart köpni, de nem sikerült. Elindulunk. Közeledik a benzinkút előttem benzinkút, nekem balra egysávos, megyek a bicikliúton úgy laza 35km/h-val. Piros. Elindulunk. Ismerem az utat, itt már nem egyek gyorsan, mert benzinkút jön - ahol mindenki levágja a kanyart. Van előttem egy batár G-Merci, egy Opel, meg egy BMW 3-as kombi. Látom, hogy a batár G-Merci indexel jobbra, kb. 15-km/h-gurulok a bringaúton, erre a BMW-s rám húzza a kormányt, mert le akar fordulni. Próbálok fékezni, de esélytelen. Csatt. Kapásból feldobom magam a BMW oldalára, mert a sarkon áll egy furgon, nem lenne jó nekiesni. A BMW-s megáll, elkezd velem üvölteni. Közben jön Ali és Musztafa, üvöltik, hogy ők mindent láttak, én vagyok a hibás, mert túl gyorsan mentem. Meg különben is, esélyem sincs, mert ők majd jönnek tanúskodni, jobban járok, ha most fizetek. Mondom nekik, tök jó, hogy most már négyesben pettingelünk, akkor ideje hívni a rendőröket. Nem kell, mert neki sok ismerőse van a yardon, meg különben is, én fogok rosszabbul járni. Nem baj, próbáljuk meg. Közben a sarki boltból kijön a tulaj, hogy jól vagyok-e, mert ő már hívta a zsarukat. Ekkor Ali és Musztafa sovány disznó ügetésben bepattan az Audiba, csikorgó kerekkel elindulnak - mindjárt nem volt nekik fontos tanúskodni. 3 perc múlva kijöttek a zsaruk. Külön hallgattak ki minket, egymástól távol. Közben jön a boltos, elmondja ő is, hogy mi van. Mondja a zsaru a BMW-snek, hogy bizony maga a hülye. Erre a BMW-s: "már messziről láttam, hogy gyorsan jön, meg már a lámpánál is megelőzött". Mindezt a rendőr előtt. Kapásból visszakérdezek, hogy akkor miért meglepetésként a biciklis a bicikliúton, ha már "messziről láttál"!? Néz rá a rendőr is, hogy akkor most továbbra is kitart amellett, hogy gyorsan jöttem, illetve ha látott gyorsan jönni, akkor azt is tudta, hogy ott vagyok. "Hát őőőő". Ekkor előszedi a rendőr a telefonját és mutat pár képet, milyen az is, ha bringás gyorsan durrant bele egy autóba. A BMW-n behorpadt a jobb első ajtó - ebbe beletérdeltem, letéptem a jobboldalról a tetősínt (ebbe kapaszkodtam, amikor rám húzta a kormányt), a pedál meg meghúzta a jobb hátsó ajtót. Ezután elmondta a rendőr, hogy a bringás a bringaúton védett, nincs olyan, hogy gyorsan jön. Mivel a kereszteződés előtt nincs tábla, 50km/h-val is mehetek, a kereszteződés után meg 30km/h-s tábla van, ami rám is vonatkozik. A bringaúton a bringásnak elsőbbsége van, a jobbra kanyarodás előtt az autósnak ellenőriznie kell, hogy nem keresztezi a biciklist. Ha kell, az autó addig állva marad, míg a biciklis nem megy el. Óriási szerencséje az autósnak, hogy nincs sérülésem, a rendőr kérdezi, hogy kívánok-e feljelentést tenni. Nem akarok, ha a BMW-s elismeri, hogy ő hibázott és velem szemben semmi követelése sincs. Ezután a rendőr újra elmondta neki, hogy ha onnan leesek, akkor nagy eséllyel kulccsont törés vagy medencetörés, ami esetén alapból lefolytatják az eljárást, majd a betegbiztosító peres úton magára hárítja az összes kezelési költséget, kezdve a kieső munkabéremmel, a gyógytornával, minden egyébbel. A rendőr még annyit mondott, hogy mivel nem tettem feljelentést, ő sem indít eljárást, de a tisztelt autóvezető "kartonjára" az eset felkerül és a következő ilyen helyzetben a mai eset nem feltétlenül, mint "enyhítő körülményként" fog beszámítani, az autóban esett kár meg legyen neki tanulópénz.

Egyre több a városban az e-roller, e-bike, amikkel már minden hülye 30 felett tud menni. A legtöbb autóban üvölt a nemzetiségi zene, meg a telefont nyomogatják. Hiába van a 30-as tábla szinte mindenhol, rengeteg a baleset. Naponta 3-4 bringás eset van, hiába van bicikliút. Rendszeres, hogy az autós kinyitja az ajtót a bringásra. Rendszeres, hogy egy bringás jön szembeforgalomban az olyan egyirányú utcában, ahol ez nem megengedett. Rendszeres, hogy hiába van bringaút, a bringás nem a bringaúton megy és balról bevág a balra kanyarodó autó elé. Rendszeres, hogy bringások mennek csoportban és ha valaki fékez, akkor a mögötte menő beledurrant. Rendszeres, hogy van olyan hülye bringás, amelyik egyirányú biciklissávon szemből jön, te meg korrigálj, amerre akarsz. Rendszeres, hogy a hülye gyalogos fülhallgatóval a fülén, telefonnal a kezében kijön elém az útra, miközben neki piros van. Rendszeres, hogy a 6 gyerekes kicsalád legkisebb tagjai kifutnak az útra az autók között. Rendszeres, hogy autók a belső udvaros kijáratok közvetlen közelébe parkolnak, ha az autó jön ki, semmit sem lát, csak azt hallja, hogy csattant valami a motorháztetőn. Rendszeres, hogy a bringautakat a kereszteződéseknél pirosra festik, ami egy idő után csúszik. Nagy poén, ha jobbra kirakod a kezed és az első kerék megcsúszik. Ugyanez a csatornatetőkkel. Vagy be van süllyedve, vagy tök sima. Esőben sok a meglepetés. Kerülni nem egyszerű..

Szerda: Papa (77 éves) vett egy új BMW M6-ost, még aznap a parkolóházba beparkoláskor lezúzott 4 autót, amikor kijöttek a rendőrök és megkérték, hogy álljon el az útból a helyszínelés miatt, akkor azzal lendülettel a rendőrautóba is belement. 77 évesen BMW M6-ost..

Péntek: A ház mögötti egyirányú utcában jön az autós belső udvarból és elüti a bringás csajszit a bicikliúton. A rendőrök mennek helyszínelni. A bringáról lepattanva a másik oldalon elsétálok. Az autó vezetője szódásüveg-szemüveget visel, nagyban hajtogatja, hogy a biciklis gyorsan jött és nem látta. A kijárat most kivételesen "tiszta volt". Megkerülöm a háztömböt, a ház előtt is egyirányú utca van, erre a forgalommal szemben bejön egy Merci Pick-up és a kereszteződésben majdnem csattant a csajszihoz kihívott mentővel. Azért nem a mentővel csattant, mert elkapta a sarkon álló parkolóórát.

Reggel: Mammer a Merci G-vel elindul az egyirányú utcában, kimegy a villamos elé - villamos vészfékez és a mama balrafordulás közben belemegy a T-Mobile-os elosztódobozba.

szóval nem egyszerű...
Tajgetosz pozitívak, csak sajnos nem lehet berúgni őket oda, ahová valók...
 
M

molnibalage

Guest
https://totalcar.hu/magazin/hirek/2...e=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link
Hány hír volt már a vitorlázás újra éledésről, gondolom ez is megy a levesbe.
Mert fogalmazzunk úgy, hogy okkal nem írtak paramétereket a vicces CGI mellé.
De akkor kifejtem.

Kezdjük azzal, ami ismert. A Cutty Shark teljes terheléssel volt 3000 tonna.
900 tonnát vitt egy eszméletlen karcsú törzsben. A hajó tömegének negyede volt a hasznos teher.
A csúcsebessége erős szélben a Üvöltő Negyvenesek táján volt 17,5 csomó.
De 11 napos átlaga "csak" 13 csomó táján volt. Mármint a rekord. Az átlag ennél kisebb volt.

Nézzük meg, hogy egy 2 MW-os szélkeréknek mekkora lapát átmérője van és milyen magasan szedi ki a teljesítményt a szélből. A szélkerék átlagos magassága a vitorla átlag magasságának kétszerese kb...



Na, akkor egy 50 ezer tonnás hajó
https://en.wikipedia.org/wiki/COSCO_Guangzhou

Ennek van 50 ezer lóerős meghajtása, ami kb. 39000 kW. Ez 39MW. Ok, 24 csomóra tervezték.
A hajó méretét nézve szélből ideális esetben is talán 3-4 MW ha kijön
Nagyon talán, de többnyire ennek negyede sem. És nagyon érdekelne ehhez képest a vitorla hatásfoka.
És ma az 50 ezer tonnás hajó az a "whatever" kategória.
Még 12 csomós sebességgel poroszkálva is a vitorla talán, ha a teljesítmény 1/4-ét, ha fedezi, de azt is max. a dél-atlanti vizeken.

12+ éves cikk. A fizika azóta nem változott, azért sincs azóta sem ilyen...
http://nol.hu/tud-tech/lap-20080929-20080929-20-1543
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 237
10 782
113
Mert fogalmazzunk úgy, hogy okkal nem írtak paramétereket a vicces CGI mellé.
De akkor kifejtem.

Kezdjük azzal, ami ismert. A Cutty Shark teljes terheléssel volt 3000 tonna.
900 tonnát vitt egy eszméletlen karcsú törzsben. A hajó tömegének negyede volt a hasznos teher.
A csúcsebessége erős szélben a Üvöltő Negyvenesek táján volt 17,5 csomó.
De 11 napos átlaga "csak" 13 csomó táján volt. Mármint a rekord. Az átlag ennél kisebb volt.

Nézzük meg, hogy egy 2 MW-os szélkeréknek mekkora lapát átmérője van és milyen magasan szedi ki a teljesítményt a szélből. A szélkerék átlagos magassága a vitorla átlag magasságának kétszerese kb...



Na, akkor egy 50 ezer tonnás hajó
https://en.wikipedia.org/wiki/COSCO_Guangzhou

Ennek van 50 ezer lóerős meghajtása, ami kb. 39000 kW. Ez 39MW. Ok, 24 csomóra tervezték.
A hajó méretét nézve szélből ideális esetben is talán 3-4 MW ha kijön
Nagyon talán, de többnyire ennek negyede sem. És nagyon érdekelne ehhez képest a vitorla hatásfoka.
És ma az 50 ezer tonnás hajó az a "whatever" kategória.
Még 12 csomós sebességgel poroszkálva is a vitorla talán, ha a teljesítmény 1/4-ét, ha fedezi, de azt is max. a dél-atlanti vizeken.

12+ éves cikk. A fizika azóta nem változott, azért sincs azóta sem ilyen...
http://nol.hu/tud-tech/lap-20080929-20080929-20-1543
Én nem hiszem hogy lesz reneszánsza vitorlás hajóknak..
Viszont ha tudna 3-4MW-t konstans, akkor az már jobb mint amit a Liberty class tudott, végül is azzal is elvolt a világ egy darabig. (az kisebb volt, 1900kW)
 
M

molnibalage

Guest
Én nem hiszem hogy lesz reneszánsza vitorlás hajóknak..
Viszont ha tudna 3-4MW-t konstans, akkor az már jobb mint amit a Liberty class tudott, végül is azzal is elvolt a világ egy darabig. (az kisebb volt, 1900kW)
Azok tükörsima vízen mentek kb. 11 csomót és nézd meg mekkorák voltak.

Viszont egy akkora méretű hajóra nem tudsz annyi vitorlát tenni, ami kihozná a 2 MW-ot még erős szélben sem.
Ez a probléma.

Ha nagy hajót csinálsz, nő a felülete és felette a hasznos térfogat, de a tömeg is brutálisan, ergo a teljesítmény / tömeg arány nem fog javulni.
A régi vitorlások mai szemmel nézve elképesztően pöttömök voltak és a teherbírásuk is kicsi volt. Lásd Cutty Shark. 2000 tonnás hajó és 900 tonnás teher.
Én azt látom erős saccra, hogy egy mai hajó az üres vízkiszorításának megfelelő tömeget lazán elviszi, de ez egye hajóknál, mintha közelítené az 1:1 arányt.

Akárhonnan nézem, ez vitorlás nem működik. Ezért nem csinálták meg eddig.
A nagy tömegű ömlesztett áruhoz a teljesítménye nevetséges. Ezzel se szenet, se vasércet se mást nem visz az ember. Ott is van elvárt kapacitás. Ha lassú a hajó, akkor több kell azonos mennyiségű "flow" biztosításához ---> Ez hol olcsóbb, ha 2 hajó helyett kéne pl 3?

Ami meg időérzékeny, azt ezzel végképp nem viszi az ember...

A trend meg világos.
http://www.worldshipping.org/about-the-industry/liner-ships/container-ship-design

Allianz_50_years_of_container_ship_growth_infographic.jpg


Régi szemmel felfoghatatlan mértékű ma a nemzetközi kereskedelem. Még a saját fiatalkoromban is emlékszem, hogy aki nemzetközi dolgokkal foglalkozott, az "hűha" volt.

Az a II. vh., mint ipari háború mai szemmel nézve is viccesen pöttöm volt. Az akkori kapacitások mellett került sokba.