Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Na, akkor fussunk neki és gondoljuk azt át még egyszer, hogy mihez van értelme egy kb. 600 LE-s, 1200+ Nm-es nyomatékú, 2 tonnás sportkocsi alkatrészeinek terhelését és elhasználódását hasonlítani.
Na, akkor fussunk neki ennek még egyszer.

Mi értelme van egy személyautóba 600 lóerőt tenni...? Értem én, hogy 2,4 tonnás a 85 kWh akksikval, de akkor is nézzük már meg a LE/t értéket...
Majd aztán ezt kifogásként felhozni az elhasználódásra...?

Ez egy marketinges balfaszok által specifikált termi, aminek a józan műszaki terheléshez semmi köze nincs. A végeredmény is ennek megfelelő. A pedigréje jó, de amikor feltesznek egy TC szerű videót, akkor az ember pislog, hogy hol kandi kamera. Mert ez vicc nem lehet, mert annak túl durva lenne...
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 661
13 041
113
Na, akkor fussunk neki és gondoljuk azt át még egyszer, hogy mihez van értelme egy kb. 600 LE-s, 1200+ Nm-es nyomatékú, 2 tonnás sportkocsi alkatrészeinek terhelését és elhasználódását hasonlítani.

Szvsz a 2000-es, meg pláne a 90-es évek típusait sem érdemes összevetni a maiakkal. Csak a mait a maival. Van egy csomó környezetvédelmi baromság, ami miatt sokkal bonyolultabb és kevésbé tartósak lettek a kocsik. Részben a nagyobb bonyolultságnak köszönhetően. Ami nem volt akkor a kocsiban, az nem is tudott elromlani.

Mondjuk egy teherautóhoz?
Túl szigorú?
Vagy akkor egy Le Mans 24 órás versenyen (ez éven sajnos nem) résztvevő GT Amatőr kategóriás - amúgy kategóriájában kifejezetten olcsó - Corvette-hez?
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Na, akkor fussunk neki ennek még egyszer.

Mi értelme van egy személyautóba 600 lóerőt tenni...?

Semmi. Azon túl hogy a pénzesek megveszik tőled, és azzal veretik, de egy 100 éves sztori. Hja, nem átlagfelhasználásra találták ki, de sem a Tesla Model S, sem egy BMW 645i, sem egy közepesnél kicsit izmosabb sportautó rohadtul nem az átlagember igényeiről szól. Mit nem lehet ezen megérteni, hogy van ilyen is?

De ha tudjuk, hogy nem egy liga, akkor mi a búbánatos ....-ért hasonlítgatjuk már az átlagember 1-1,5 literes kiskocsijának a tartósságához?

Értem én, hogy 2,4 tonnás a 85 kWh akksikval, de akkor is nézzük már meg a LE/t értéket...

Nézzük meg. Ha ki tudod hogy nekem számolni, hogy a Tesla Model S lassú, kapsz egy csokit vagy valamit. Pláne hogy ha a BEM kocsikat nézzük hasonló teljesítménnyel, azok sem lesznek ám pehely könnyűek. Azt a teljesítményt el is kell vinni valahogy az útra, így ugyanúgy lesz benne combos futómű, meg rohadt nagy kereket, meg egy kellő méretű motor hogy ezt a tömeget meg is hajtsa. A fogjuk rá, hogy nagyjából hasonló BMW 640i is ugyanúgy megvan 1,8-1,9 tonna, és ott sincs több 335 LE / 450 Nm-nél (ami egyébként szintén iszonyatosan sok).

Majd aztán ezt kifogásként felhozni az elhasználódásra...?

A teljesítmény és az elhasználódás között ne lenne összefüggés? Mert ugyanakkora erő hat misinator finoman használt Fiátjának fékeire, mint amikor egy Tesla / nagy BMW / akármi beletapos 150-él, igaz? Meg ugye áram is ugyanannyi megy át az elektromotoron lepadlózva, mint másnak az ablaktörlő motorján?

Forma 1-ben mennyit bír egy motor? Egy gumi? Egy fékszett?

A mondanivaló az, hogy a nagy teljesítményű autók gyorsabban kopnak, és ez természetes. A nehezebb, nagyobb sebességű kocsit valahogy meg is kell állítani, és ott nem csak simogatni fogja a fékpofa a tárcsát, mint egy átlagos autón, hanem beleharap, és méregdrága hozzávaló gumit is sokkal gyorsabban eszi.

Ez egy marketinges balfaszok által specifikált termi, aminek a józan műszaki terheléshez semmi köze nincs. A végeredmény is ennek megfelelő. A pedigréje jó, de amikor feltesznek egy TC szerű videót, akkor az ember pislog, hogy hol kandi kamera. Mert ez vicc nem lehet, mert annak túl durva lenne...

Ebben hiába lehet igazad, de ha a termék meg olyan, amilyen, a nagy teljesítményű cucctól nem várjuk azért már egy [tetszőleges népautót kérik behelyettesíteni] fenntartási költségeit tőle, vagy hogy mikor kell benne féket cserélni. Minél nagyobb és erősebb a kocsi, annál sűrűbben és kész.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Vagy akkor egy Le Mans 24 órás versenyen (ez éven sajnos nem) résztvevő GT Amatőr kategóriás - amúgy kategóriájában kifejezetten olcsó - Corvette-hez?

Tőlem hasonlíthatjuk. A Corvettek átlagban mennyit bírnak, 24 órát és 1 percet? Van amelyik annyit sem mert szétdurran verseny közben a motor?
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 661
13 041
113
Na, akkor fussunk neki és gondoljuk azt át még egyszer, hogy mihez van értelme egy kb. 600 LE-s, 1200+ Nm-es nyomatékú, 2 tonnás sportkocsi alkatrészeinek terhelését és elhasználódását hasonlítani.

Szvsz a 2000-es, meg pláne a 90-es évek típusait sem érdemes összevetni a maiakkal. Csak a mait a maival. Van egy csomó környezetvédelmi baromság, ami miatt sokkal bonyolultabb és kevésbé tartósak lettek a kocsik. Részben a nagyobb bonyolultságnak köszönhetően. Ami nem volt akkor a kocsiban, az nem is tudott elromlani.


Jó; fussunk neki:
Versenyzésre értelemszerűen alkalmatlan, marad a hétköznapi közlekedés.
Autózás városban (20-30 km/h átlagsebesség), országút (60-100 km/h átlagsebesség), autópálya (100-130 km/h átlagsebesség), ezek olyan sebességértékek, amik 600 lóerőnek nem terhelések. Egy nyomi 77 lovas Albeának a gödöllői part, a belső sávból visszamenekülés a külsőbe; az terhelés. Mégsem állnak sorban a 80 lóerő alatti motoregerek a leállósávban lerobbanva.
A Teslában sebességváltó nincs, kuplung nincs, visszapofázó ( pl. belengő kardán) hajtáslánc nincs. Hideg üzemi járatás nincs, terhelés alatt is indítható, a motor fordulatszáma lényegtelen.
S ezt menedzseli egy kifinomult elektronika.
A belsőégésű motornál van váltó, kuplung, adott esetben kardán, hideg üzemben borzalmas viszonyok, igen erős fordulatszám érzékenység
https://totalcar.hu/magazin/technika/2012/05/15/a_nyomatek_ol_nem_a_fordulat/

S amit nem lehet alulmúlni:
A falábú, botkezű, műszaki érzék nélküli átlag(alatti) júzert.
Van Feliciás ismerősöm, aki cefrével megrakott utánfutót úgy vontat, hogy 1000-1500 között működteti a motort. Hiába mondtam neki óvatosan, hogy van ott a zöld sáv a fordulatszámmérőn, de kifejtette, hogy a fordulatszám káros, ő már csak tudja; dízel mozdonyt vezetett...
A múlt héten kaptunk új kollégát. Eddig városi buszt vezetett, meg 7-5 tonnás teherautót, (tehát C, D kategória) saját autója nincs.
Van egy emelőhátfalas 2.3-as, 165 lovas Opel Movanónk - gyakorlatilag személyautó technika. Az első 500 méteren (kórházon belül) kb. 15-ször fullasztotta le. Üres platóval...
Kettesben akart vele elindulni. Parton. Aztán egyesből is azonnal felváltott - még mindig parton (hideg motor!). Mondom neki, hogy azért 1800-2000-ig el kéne forgatni...
- Akkor ez szar!
- :confused::eek:

Na minimum ezeket kell kibírna a belsőégésű járgányoknak.

Ezek után kérdezem:
Mi a franc miatt kell alkatrészeket cserélgetni egy műszaki elvéből következően abszolút rugalmas, szoftverrel tökéletesen védhető villanyautóban?
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 661
13 041
113
Tőlem hasonlíthatjuk. A Corvettek átlagban mennyit bírnak, 24 órát és 1 percet? Van amelyik annyit sem mert szétdurran verseny közben a motor?

Azt hiszem, hogy Colin Chapman mondta: Amelyik versenyautó a célba érkezés után nem hullik darabjaira, az feleslegesen túl van méretezve, amelyik meg a célvonal előtt romlik el, az meg alul...
Csak megjegyzem, egy Le Mans 24 nemcsak a 24 órából áll, hanem előtte még vannak szabadedzések, meg időmérő, ahol kinyomják a szemét, az átlagsebesség meg bőven 200 km/h óra felett van.
Pont a Corvette motorok nem szoktak felrobbani...
 

KoviUbi

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
1 830
6 685
113

"a másik autós bevágott elé, ezért kérdőre akarta vonni, azt azonban tagadta, hogy hirtelen fékezett volna."

Úgy látom, hogy nem érti a fő gondot, hogy egyáltalán megállt.
Elnézést, én nem hirtelen felindulásból szúrtam le, csak úgy lassan, óvatosan.

Az ilyet örökre eltiltani!
Vagy példát statuálnak vele, vagy elterjednek majd, mint a gomba, aztán lehet nézni, hogy tucatszám halnak meg emberek az utakon.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Ezek után kérdezem:
Mi a franc miatt kell alkatrészeket cserélgetni egy műszaki elvéből következően abszolút rugalmas, szoftverrel tökéletesen védhető villanyautóban?

A saját tapasztalatom alapján a mechanika, ha jól van üzemeltetve - értsd kap kenést, nem hidegen gyilkolják - sokkal tartósabb tud lenni, mint bármelyik elektromos rendszer. Az elektromotorban sem láthatatlan delej megy, hanem komoly hőterhelés is van - egy porszívóban ugyan mi tud elromlani? - maga az elektromotor is ugyanúgy le tud égni a tartós túl- és hőterheléstől. Az elektromos áram hatására folyamatosan kémiai folyamatok is zajlanak, a sózás is ugyanúgy beindítja a korróziót, és gyilkolja az - amúgy lényegesen egyszerűbb -alkatrészeket. Az elektromos motor pedig előbb utóbb ugyanúgy átadja a terhelést egy mechanikus összeköttetésnek, mint bármi másban. A futóművet pedig ugyanúgy gyilkolják a rossz utak, mint bármi másban, mindegy, mi hajtja. Amit ember csinál, az nem örökéletű.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 661
13 041
113
A saját tapasztalatom alapján a mechanika, ha jól van üzemeltetve - értsd kap kenést, nem hidegen gyilkolják - sokkal tartósabb tud lenni, mint bármelyik elektromos rendszer. Az elektromotorban sem láthatatlan delej megy, hanem komoly hőterhelés is van - egy porszívóban ugyan mi tud elromlani? - maga az elektromotor is ugyanúgy le tud égni a tartós túl- és hőterheléstől. Az elektromos áram hatására folyamatosan kémiai folyamatok is zajlanak, a sózás is ugyanúgy beindítja a korróziót, és gyilkolja az - amúgy lényegesen egyszerűbb -alkatrészeket. Az elektromos motor pedig előbb utóbb ugyanúgy átadja a terhelést egy mechanikus összeköttetésnek, mint bármi másban. A futóművet pedig ugyanúgy gyilkolják a rossz utak, mint bármi másban, mindegy, mi hajtja. Amit ember csinál, az nem örökéletű.
Akkor még finomítani kéne azokon a szoftvereken, vagy elmondani a júzereknek, hogy nem; ezt sem lehet büntetlenül gyilkolni, szóval ne sértődj meg, ha letiltja a falábadat...
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
De hát pont arról szól, hogy de, de, gyilkoljad. Ahogy a Le Mans sem a spórolós vezetésről szól. ;)
 
M

molnibalage

Guest
J
Mi a franc miatt kell alkatrészeket cserélgetni egy műszaki elvéből következően abszolút rugalmas, szoftverrel tökéletesen védhető villanyautóban?
Pontosan ezt nem értem. Áradoznak, a csapból is az folyik, hogy a jövő kocsija az a szoftver és muuuuuuuuks, hol tart vele és hülyére ver mindent.

Ha olcsó szar lenne akkor talán, meg is érteném, hogy szétesik, de bakker egy 65 + ezer dolláros kocsi fődarab cseréje a 20+ éves olasz tömegautót sem éri el a jelek szerint?
Nemá....
 
  • Tetszik
Reactions: misinator
T

Törölt tag 1711

Guest
Na, akkor fussunk neki és gondoljuk azt át még egyszer, hogy mihez van értelme egy kb. 600 LE-s, 1200+ Nm-es nyomatékú, 2 tonnás sportkocsi alkatrészeinek terhelését és elhasználódását hasonlítani.

Mondjuk egy 2000 köbcenti körüli turbós benzinhez, vagy V6 szívóhoz, mivel a villanymotor eltérő karakterisztikája és nagy tömeg miatt gyakorlati használatban azokhoz hasonló menetdinamikád lesz ~100-150km/h-s tartományban, fölötte már 1,5-es turbó is lenyomja. 200 fölött meg a villanyautók megdöglenek.

Kb. olyan mint amikor tavaly egy ismerős azon merengett, hogy a lidl-ös csavarozójának nagyobb nyomatéka van, mint a 1.6-os dízel kocsijának...
Kifejtettem neki, hogy a ráírt érték kicsiholásához bele kellene hegeszteni a csavart a furatba és akkor el tudnád érni 0.01 másodpercig mielőtt leold/leég a kütyü.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Mondjuk egy 2000 köbcenti körüli turbós benzinhez, vagy V6 szívóhoz, mivel a villanymotor eltérő karakterisztikája és nagy tömeg miatt gyakorlati használatban azokhoz hasonló menetdinamikád lesz ~100-150km/h-s tartományban, fölötte már 1,5-es turbó is lenyomja. 200 fölött meg a villanyautók megdöglenek.

Ezt azért erősen kétlem.

tesla-model-s-vs-model-x-p90d-ludicrous-power-graph.png
 
M

molnibalage

Guest
Itt tényleg harckocsival kell lassan közlekedni...


Hát, ha a másik oldalnak volt zöld, akkor a rendőr volt hülye, de az, hogy a piros kocsi sofőrje ennyire vak, az is kemény...
És sajnos ilyen "csakazértis is bemegyek a kereszteződésbe" mindennapos...
Az eredménye meg ez.

Kivéve, amikor egyszer egy balfasz nő elkezdett rámtolatni a 32-esek terén.

Tökéletes lenyomata a videó annak, ami zajlik. Gyakorlatilag mindenki balfasz és még szabálysértő. Én nem gurultam volna be még bringával sem, de mutogattam volna, hogy ezt mégis hogyan képzeli....?
 
M

molnibalage

Guest
Hát, ha a másik oldalnak volt zöld, akkor a rendőr volt hülye, de az, hogy a piros kocsi sofőrje ennyire vak, az is kemény...
És sajnos ilyen "csakazértis is bemegyek a kereszteződésbe" mindennapos...
Az eredménye meg ez.

Kivéve, amikor egyszer egy balfasz nő elkezdett rámtolatni a 32-esek terén.

Tökéletes lenyomata a videó annak, ami zajlik. Gyakorlatilag mindenki balfasz és még szabálysértő. Én nem gurultam volna be még bringával sem, de mutogattam volna, hogy ezt mégis hogyan képzeli....?
Egyébként mostanság a Bakáts tér felől a Tompa felé kihajtva dettó ez megy. A sok köcsög az Körúton csakazért is beáll oda. Néhány bringás átmegy a kocsik között, de ott is volt, hogy egy autó, hogy helyet adjon elkezdett hátratolatni. Rá a kikerülő bringásra.

Eszement mi zajlik.
ÉNÉNÉNÉNÉNÉNÉNÉN
Itt tart ma az átlag vezető. Egy méterér "előnyért" a jó édes anyját is eladná.
A közlekedés egy kooperatív és nem kompetitív csapatjáték.
De ezt a balfaszok többsége nem érti.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
12 132
33 319
113
Egyébként mostanság a Bakáts tér felől a Tompa felé kihajtva dettó ez megy. A sok köcsög az Körúton csakazért is beáll oda. Néhány bringás átmegy a kocsik között, de ott is volt, hogy egy autó, hogy helyet adjon elkezdett hátratolatni. Rá a kikerülő bringásra.

Eszement mi zajlik.
ÉNÉNÉNÉNÉNÉNÉNÉN
Itt tart ma az átlag vezető. Egy méterér "előnyért" a jó édes anyját is eladná.
A közlekedés egy kooperatív és nem kompetitív csapatjáték.
De ezt a balfaszok többsége nem érti.

Lehet, hogy a kressz-teszt mellé kellene lassan EQ (Érzelmi intelligencia) teszt is?
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Itt tényleg harckocsival kell lassan közlekedni...


A Toyotának zöldre váltott már a lámpa, ő ott nagyon nem volt hunyó, honnan kellett volna látnia, hogy a fekete SUV mögül előjön a semmiből egy rendőrautó.

Egyáltalán miért jött ki ? Sietős volt, lejárt a műszak? Sziréna nem volt..

Egyébként meg a videózgató bicajosfutárnak is jár a saller, mert ha megnézed az ütközés előtti pillanatokat, ő ott megy párhuzamosan a furakodó rendőrautó jobb oldalán, és a rendőrök semmit nem láttak tőle meg a SUV-tól semmit..
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1711
T

Törölt tag 1711

Guest
Hát, ha a másik oldalnak volt zöld, akkor a rendőr volt hülye, de az, hogy a piros kocsi sofőrje ennyire vak, az is kemény...

Közlekedésmérnökimmel képzettebb vagyok, mint a rendőrök 99,9%-a, a szakmai képzések gondolom náluk is olyanok, mint a vasúton, bemegy, telefont nyomkod, aláír, viszlát.
Ezért is gondolkozom erőteljesen a helyszínelő szakmérnökin, hogy nyugodtan bíróságra vihessem az ügyem ha nem értek egyet a balfasszal.

Szerk.:
Megnéztem a videjót, 1:1 fekete pick-up a hibás.