Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 563
113
A városban közlekedésre nem használnám. Ha én elmegyek valahova, akkor általában szórakozok, tehát ha csak egy pohár bort iszok, akkor kocsi nincs.
A városban nincs szükség kocsira. Ott a BKV és a taxi. A 60k havi fenntartású autóból 10-szer eltaxizok a városba 10+ km-re. Évente nem taxizok ennyit, nemhogy havonta.

Csak azért, mert lenne kocsi, akkor sem használnám, csak azért, mert van. Nem praktikus, semmi szükségem rá. Csak a baj van vele a városban. Parkoljál be p*csányi helyekre utcán vagy parkolóházban. Azt, ha nincs szerencséd majd más zúzza le a kocsidat, ha nem te. Bakker el nem tudom mondani hány olyat láttam, ahol a tulaj saját maga ment neki valaminek vagy más kocsijának parkolás közben.

Egyszer kipróbáltam, hogy Alléból este, kis forgalom esetén a 5 km-re levő célig hamarabb értem el, mint a kocsival közlekedő ember, akivel együtt voltam. Mert mire elsétált a kocsihoz, mire kiállt, mire kijött és már régen úton voltam. Ok, aki 15 km-e megy, kell kocsi.
De én okkal költöztem oda, ahol vagyok. Hogy ne kelljen. Mert kockázatos, drága és csak veszti az értékét.

Egyedül csak a nagyobb távolságú nyaralásnál lenne jó. Tényleg tök jól hangzik, hogy oda megyek és akkor, ahova akarok. Papíron.
Mert akinek nincs gyakorlata vezetésben - 3,5 éve nem vezettem, és vizsga után is csak kétszer - , annak nem élvezet vezetni több száz km-t. Stressz.
Sőt, átlag napon is az. A Tátrába meg gyak. 0 km-es jogsival nem fogok menni, mert hülye nem vagyok. Élni akarok. Mert oda mennék majd egyszer pl.
Bérautó előtt is meg gyúrni kéne vezetésre, tehát igazából az sem lenne olcsó, mert előtte vagy 10-15 órát kéne gyakorolni. Na, de ha évente kb. a kiránduláson vezetnék perpill, akkor hol van ebben anyagi ráció?

Helyette eddig vettem 2015 óta két bringát és annak fenntartási költsége volt. Meg évente pár 10k HUF taxi és BKV. Ezért van spórolt pénzem.
Szerintem kinyílna számodra a világ, és nem csak Budapestben gondolkodnál esetleg. Havonta 1-2x ha bemegyek a városba este a csúcs után, moziba, üzletbe. Még további 1-4 alkalommal napközben egy találkozóra. Többet járok vidéki célpontokhoz.

MOL Limo-val tudsz gyúrni amúgy. Meg automatás kocsit kell bérelni, és akkor könnyebb belejönni a forgalomra figyelésbe. Az elején a váltó kezelés és a forgalom figyelés együtt sok.

Jó döntés a munka közelébe költözni, de az élet nem csak a munka-otthon közti ingázással kéne telnie
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 563
113
Az a gond a szintetikussal, hogy úgy tűnik a szénből vagy gázból előállítás is kétszeres szorzót fog adni az üzemanyagáraknak. Kombinálva ezt a hibrid rendszer drágaságával nem biztos, hogy ez hosszú távon járható lesz.
Most kb 110 Ft a benzin ára. A többi adó. Ha a környezet védelme fontos lenne, ebből az adóból lehetne atomerőművek meg szintetikus üzemanyag gyárak építését támogatni (valamilyen adókedvezmény formájában), illetve szintetikus üzemanyag vásárlás ösztönzésével.

A szintetikus üzemanyag fő előnye az lenne, hogy jobban tárolható, mint az elektromos energia. Kérdés, hogy az ipari folyamatokat mennyire lehetne egyenetlen energiaellátás-tűrővé tenni.
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem kinyílna számodra a világ, és nem csak Budapestben gondolkodnál esetleg.
Ezt mire érted? Utazás? Mert kiemgyek én a városból, ha utazok. De innen elköltözni nem tervezek. Ideköt a család, barátok és a meló is.

Havonta 1-2x ha bemegyek a városba este a csúcs után, moziba, üzletbe.
Nekem ez 15 perc séta vagy 15 perc séta + 1 villamos.

Többet járok vidéki célpontokhoz.
Kb. itt lenne jó a kocsi. De mondom, ez kb. évi két nagyobb nyaralás és esetleg hétvégén ide-oda. Csak erre havei 60k HUF egy kétes minőségű használt kocsival? Lehet, hogy több időbe kerül, de akkor marad a MÁV vagy busz. Csak összességben akkor is olcsóbb, ha 1 nappal több a szállás az utazás miatt.

MOL Limo-val tudsz gyúrni amúgy.
Sanszosan ez lesz majd egyszer. De előtte is inkább oktatóval. Csak most meg COVID van...

Meg automatás kocsit kell bérelni, és akkor könnyebb belejönni a forgalomra figyelésbe.
Az elején a váltó kezelés és a forgalom figyelés együtt sok.
Belvárosi-Üllői tengelyen tanultam vezetni, ez nem volt annyira baj. Csak 2016 óta idiótákkal van teli az út.

Jó döntés a munka közelébe költözni, de az élet nem csak a munka-otthon közti ingázással kéne telnie.
Nem csak azzal telik. Bár ez azért mókás kijelentés, mert a legtöbb agglo ingázó ezt teszi. Átlagosan napi 37 percet csesznek el erre.
Ez heti 2,5 óra. Ez havi 10 óra...
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 563
113
Szerintem kinyílna számodra a világ, és nem csak Budapestben gondolkodnál esetleg. Havonta 1-2x ha bemegyek a városba este a csúcs után, moziba, üzletbe. Még további 1-4 alkalommal napközben egy találkozóra. Többet járok vidéki célpontokhoz.

MOL Limo-val tudsz gyúrni amúgy. Meg automatás kocsit kell bérelni, és akkor könnyebb belejönni a forgalomra figyelésbe. Az elején a váltó kezelés és a forgalom figyelés együtt sok.
Ezt mire érted? Utazás? Mert kiemgyek én a városból, ha utazok. De innen elköltözni nem tervezek. Ideköt a család, barátok és a meló is.
Igen, például arra. Kirándulni. Kikapcsolódni.
Kb. itt lenne jó a kocsi. De mondom, ez kb. évi két nagyobb nyaralás és esetleg hétvégén ide-oda. Csak erre havei 60k HUF egy kétes minőségű használt kocsival? Lehet, hogy több időbe kerül, de akkor marad a MÁV vagy busz. Csak összességben akkor is olcsóbb, ha 1 nappal több a szállás az utazás miatt.
Persze, kérdés mennyit utazol. Nekem pár MÁV kaland verte ki a biztosítékot, meg az, hogy amikor ősökhoz légvonalban ~30 km-re kellett mennem, az sorozatosan lekésett átszállásokkal (menetrendet leszaró busszal indult) 3 órába telt végül, amit végén szakadó esőben fél órát sétálás koronázott meg. :D Most 30 perc alatt ott vagyok. Többet költök, de többet is látogatom a családom. Az asszony családját meg végképp, akik jóval messzebb laknak, mégis nem logisztikai hadművelet egy látogatás (amúgy de, mert ha már van autó akkor egy nő kitalálja mivel lehet telerakni kb. feleslegesen egy látogatás apropóján :D)

Nem csak azzal telik. Bár ez azért mókás kijelentés, mert a legtöbb agglo ingázó ezt teszi. Átlagosan napi 37 percet csesznek el erre.
Ez heti 2,5 óra. Ez havi 10 óra...
Én többet is ingáztam, de nem vezetve, diákként. Rengetget olvastam, olvasottabb voltam kb minden osztálytársamnál, és mivel még volt fél óra sétem a botrányos helyi közlekedés miatt, ezért jobb kondiban is voltam :D

Autóval nem szívesen csinálnám a pléhcsordában csörtetést minden nap, de a HÉV-en herringezés se adta ki. Viszont a 70-100M ft-ért veszek egy lakást a munkahely közelében sem annyira adta ki, főleg, hogy az ember van, hogy munkahelyet vált. Távolabbi, de városon belüli olcsóbb lakással meg kb annyit ingáztam a városban, de herringezve, hogy nem lehetett olvasni, az átszállások miatt sem, hogy nem volt különb, mintha vidékről vonatoztam volna akár egy fél órával többet is...
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Most kb 110 Ft a benzin ára. A többi adó. Ha a környezet védelme fontos lenne, ebből az adóból lehetne atomerőművek meg szintetikus üzemanyag gyárak építését támogatni (valamilyen adókedvezmény formájában), illetve szintetikus üzemanyag vásárlás ösztönzésével.


Na ezt a 110 forintot szorozd meg néggyel és a nagyon optimista előrejelzések szerint, nagyüzemi rendszerben ennyi lesz 1 liter előállítási költsége.
Olvasgattam olyat, hogy az az elképzelés, hogy az állam eleinte literenként 1,5 euró, majd fokozatosan visszavéve 0,75 euró/liter összeggel dotálhatná az árat. Nem, hogy nem vet ki rá adót, hanem így hozza versenyképessé. Krauték kisipari szinten, meg hálózati áramból 4,5 eurós előállítási költséget hoztak ki. Elég régóta figyelemmel kísérem a szintetikus üzemanyagok fejlesztését, én nagyon nem látom benne azt, hogy ez lesz a népüzemanyag.
Ugye ezzel küzd a hidrogén rendszer is. A Nikkolának pont az volt az ígérete, hogy a hidrogén előállítási költséget le tudja nyomni a negyedére, így bőven a hagyományos üzemanyag ára alá került volna hidrogén ára és ezzel könnyen lehetett volna ellensúlyozni a kezdeti alacsony intenzitású gyártásból adódó magasabb gyártási költségét az autóknak, teherautóknak, buszoknak.
toyota-fuel-cell-buses-tokyo-japan-shutterstock-editorial-8551479k.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Autóval nem szívesen csinálnám a pléhcsordában csörtetést minden nap, de a HÉV-en herringezés se adta ki. Viszont a 70-100M ft-ért veszek egy lakást a munkahely közelében sem annyira adta ki, főleg, hogy az ember van, hogy munkahelyet vált. Távolabbi, de városon belüli olcsóbb lakással meg kb annyit ingáztam a városban, de herringezve, hogy nem lehetett olvasni, az átszállások miatt sem, hogy nem volt különb, mintha vidékről vonatoztam volna akár egy fél órával többet is...
????
Azért nem az 5. kerületben kell vagy a város legdrágább részein.
Ha majd végre lesz elővárosi vasút és normális HÉV, akkor van értelme kiköltözni, csak attól tartok, hogy akkor meg ott is kilőnek az árak az égbe.
De Bp-n is lehet normális 2,5 szobást lakást kapni messze nem 70-100M táján. Az egyéni ízlés kérdése, hogy hol húzza meg a határt távolságban, helyen és időben.
Nekem pl. álom lakhely lenne a Kelenvölgy. Csak rohadt drága... :(
Van kötöttpályás kapcsolat, bringával sincs messze, zöld is van, csendes is, nem aszfaltdzsungel.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 563
113
De Bp-n is lehet normális 2,5 szobást lakást kapni messze nem 70-100M táján.
1 közösségi tér
1 hálószoba
2 gyerekszoba
1 dolgozó szoba

terasz, ha már kert nincs

Amit 70m-ért adnak a város szélén:
https://idomhazak.hu/romai-residence/
72 nm 68M , abból 20 nm a "terasz", és a szobák kretén kialakítása miatt egy 160x200-as franciaágyat nem lehet megkerülni bennük.

Ez kapni ma a fővárosban. Láttam anno kollégák mikre vettek fel eszement hiteleket... Akkor már inkább kiköltözöm Bivalybasznád alsóra, nekem nem kell irodába járnom, ha véget ér ez a faszság, én már előtte kemény munkával megoldotta, hogy ne kelljen többé irodaházba ingáznom, és otthonról dolgozzak (hogy majd elköltözhessek a városból), majd ez mindenki másnak az ölébe hullott. Így jártam, sajna ez se úgy hatott az árakra a preferált környéken, ahogy reméltem. Majd meglátjuk mit hoz a jövő.

Szóval itt a város szélén kapsz 70-ért egy max 1 gyerekhez, de inkább nulláho, és tavmunkához se alkalmas lakást... Ez van ma
 
T

torsen

Guest
Miért gondolja minden közgazdász, h a mérnökök hülyék? Nem tudom, hogy hogy hívják a mérnöki hill egyenletet,de nekik is megvan. Szóval meg fogja minden részleg tervezni az optimális rendszert. És abból lesz egy jó autó.
Vs annyira csökkentjük a költségeket, hogy konkrétan nincs hűtővízszint ellenőrzés...

Jaja. A kedvencem az, mikor valami mérhető lenne (nyilván be kellene építeni egy szenzort, gyártói áron néhány euro), ehelyett egy algoritmus kitalálja az adott értéket. Például Haldex kuplungban nincs olajhőmérséklet érzékelő, helyette egy algoritmus "kiszámítja" az átvitt nyomatékból és a működési időből az olajhőmérsékletet. Ugyanezt csinálják kipufogógáz utókezelő elemek (DPF, SCR stb.) regenerációjánál is bizonyos típusoknál. Persze néha az algoritmus rosszul számol, ilyenkor meg ott van a hőhalál...
 

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 766
5 118
113
https://www.portfolio.hu/uzlet/20201110/biden-lett-az-elnok-mit-jelenthet-ez-a-teslanak-456742
"Megvan az amerikai elnökválasztás eredménye, a demokrata Joe Biden lesz az Egyesült Államok vezetője a következő négy évben - érdekes kérdés, hogy mindez mit jelenthet a feltörekvő elektromosautó-gyártók, többek között a Tesla számára? Egyrészt elmondható, hogy a demokrata elnök tervei a tiszta energiafelhasználással és gyártással kapcsolatban minden bizonnyal új kormányzati intézkedéseket fognak eredményezni, ez leginkább az amerikai elektromos-autógyártók előnyére fog válni. Ezzel szemben a különböző munkaügyi, pénzügyi és egyéb szabályozások erőltetése megnehezítheti a Tesla és cégvezére Elon Musk számára, hogy feszegessék határaikat. Cikkünkben megnéztük, mire számíthatnak a befektetők a demokrata Biden elnöksége alatt, illetve mit gondolnak jelenleg az elemzők a Tesla jövőjével kapcsolatban."
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 563
113
Jaja. A kedvencem az, mikor valami mérhető lenne (nyilván be kellene építeni egy szenzort, gyártói áron néhány euro), ehelyett egy algoritmus kitalálja az adott értéket. Például Haldex kuplungban nincs olajhőmérséklet érzékelő, helyette egy algoritmus "kiszámítja" az átvitt nyomatékból és a működési időből az olajhőmérsékletet. Ugyanezt csinálják kipufogógáz utókezelő elemek (DPF, SCR stb.) regenerációjánál is bizonyos típusoknál. Persze néha az algoritmus rosszul számol, ilyenkor meg ott van a hőhalál...
Nem mindig ilyen könnyű azért. A szervónál amin dolgoztunk pl. nem tudtunk mindenhova elég hőmérőt tenni, költsék, hely, processzor I/O miatt, ezért kellett néhány mérési pontból extrapolálni a nyák más helyeire. Nyilván a modell paraméterek nem hasból lettek kitalálva. Egész jól működött.

Kedvencem az volt, amikor egy szar csapágy befagyott északon, és a megoldás az lett, hogy szoftverrel törjük össze a jeget, és melegítsük fel a csapágyat :D (Ki lehet találni, vagy vajon amikor ezt hallottunk, és hangosan röhögtünk, utána meg lett-e csinálva végül SW-el csinálva, vagy visszahívás lett belőle?)
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 563
113
Mitől nyílna ki a világ? Hova akarnék menni egy átlag hétköznap, ahova nem megyek...?
Mondom, engem maga a vezetés nem szórakoztat. Feladat. Minek vegyek egy feladatot a nyakamba...?
Ezt hittem sokáig. Mondjuk olyan autót is vettem, amivel lehet élvezni az autókázást, pedig a csótány suzukit is fontolgattam, mint racionális döntést (bár azzal is lehetne élvezni). Amúgy a hétvége kiváló alkalom kirándulni, piknikezni, megnézni szép helyeket, szennyezni a környezetet! :D
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 563
113
Pont hogy nem. A mélyrepülés alatt nem volt mérnök a ceo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Micro_Devices#List_of_CEOs

Ha Rory Reed-re gondolsz, még ő is félig-meddig mérnök. Közgazdász nem is vezette a céget.


Jerry Sanders 1969—2002 Founder, electrical engineer
Hector Ruiz 2002—2008 Electrical engineer
Dirk Meyer 2008—2011 Computer engineer
Rory Read 2011—2014 Information Systems
Lisa Su 2014—present Electrical engineer


Jerry Sanders: "Real men have fabs!": A saját gyárak megszállottsága miatti hatalmas beruházási költségek (akkor lehet, hogy igaz volt, ma a TSMC példáján látni, hogy nem minden a vertikális integráció)
Hector Ruiz: ATI felvásárlás miatti pénzügyi padlássöprés.

Kettejük után eléggé nehéz volt a cég anyagi helyzete. Az, hogy a CPU-GPU konvergencia nem teljesen jött be akkor (mára alap, de az úttörőség sok költségét ők fizették meg), az is rátett egy lapáttal. Az Intel zsarolta az OEM-eket, hogy drágán/nem kapnak Intel CPU-t, ha AMD-s gépeket is piacra dobnak...

Lisa Su eredménye, hogy ügyesen fordított a nehéz helyzetből, de nem egy közgazdász volt aki elrontotta a céget. Simán ilyen az üzlet: néha ráérzel egy trendre, néha nem. De ez itt erősen off.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 598
12 682
113
Mitől nyílna ki a világ? Hova akarnék menni egy átlag hétköznap, ahova nem megyek...?
Mondom, engem maga a vezetés nem szórakoztat. Feladat. Minek vegyek egy feladatot a nyakamba...?
Ezt hittem sokáig. Mondjuk olyan autót is vettem, amivel lehet élvezni az autókázást, pedig a csótány suzukit is fontolgattam, mint racionális döntést (bár azzal is lehetne élvezni). Amúgy a hétvége kiváló alkalom kirándulni, piknikezni, megnézni szép helyeket, szennyezni a környezetet! :D


Nem tudom, de sanszosan pár éve én is azt írtam volna Molninak, mint István.
Ma már nem.

Kezdjük a kályhától: Gyerekkoromban nem volt autónk, (hogy miért, az sem gyenge sztori...), de engem kifejezetten érdekeltek az autók, az autózás.
Mondjuk ez a háromhengeres kisturbo, minden csak érintőképernyővel, meg hitvány álkróm már még nekem is kezdi leépíteni az érdeklődésem...

Na szóval alig vártam, hogy legyen jogsim és vezessek!!! (1987)
Ugye saját autóval ez roppant kevés volt a fizetéshez képest drága tankolás miatt, így azt sem bántam, hogy aszinkron váltós, karos lengéscsillapítós UAZ (Néphadsereg), vagy Nysa mikrobusz (kórház), csak vezessek!
Aztán ugye vezettem is eleget (írtam erről már túl sokat is).
Tizenéve már a céges autók is, meg a saját is végre szervokormányos, meg befecskendezős, meg nem rövid áttétellel üvöltő négy gangos, a cégesek meg klímásak is.
Minden fontosabb vágy kipipálva.
Aztán valami mégsem stimmelt...
Rengeteg időt töltöttem a volán mögött, s hazaérve este a híradóban csak az én szakmámat láttam a híradóban (elütötte, elnézte, a rendőrség két éve vizsgálja, stb., stb.)
...ennyi pénzért...bármikor a börtönbe kerülni...csak idő kérdése ennyi vezetéssel töltött idővel nagyot hibázni...

Megúsztam.

...jött ugye az egészségem megromlása (Na, azt nem úsztam meg), most már csak kivételes esetben ülök kocsira a munkahelyen, max. egy rövid út erejéig.

A kirándulások jöhetnek akár egész napos vezetéssel is, de...

...de motoszkált bennem, hogy valami, valami nem stimmel...az autó csendes...láb és kézujjheggyel vezethető, mi nem stimmel?
Miért nem élvezem annyira, mint az első Nagypolszkimat, ami a 14 évével (mint minden ilyen korú KGST kocsi) egy kalandot ígért minden hosszabb úton (ékszíj, feszszabályzó, gázrudazat, gyújtás, karburátor; végtelenig sorolható időzített bombák), komplett szerszámkészlet és tartalékalkatrészek nélkül el sem indultunk akkoriban egy távoli lagziba...
A mai autómba a 14 évével most kezdek "halmozni" (awab bilincs, kötöző).

Miért nem élvezem, miért nem...megvan!
Mert a kilencvenes évek fordulóján egy kirándulás más megyébe - bár akkor úgy láttuk, hogy tele volt az út a 60-70-el vánszorgó Trabantokkal, Zsukokkal, Roburokkal - valójában egy kikapcsolódás volt: Mentél nyolcvannal, kilencvennel, százzal (piha!), az ablak letekerve, élvezted a Polák motor szívászaját, a kipufogó baritonját, nézelődtél jobbra-balra, néha meg utolértél valakit, oszt' megelőzted a fölényes erejű bitumenhez ragadóval:D.
A városokban persze verseny volt, mert a "győzelem" motorbeállításon (az autók többsége szarul volt beállítva) és zsonglőrképességeken múlt pl. a viharosan gyorsuló, de lassan váltó Wartburgok felett.
Budapest más volt, ott mindenki tépett, mint állat a vizes macskaköveken a Dózsa György úton.

Mi van ma?
Van már turbó, van már "póver", meg 6-10 gangos automata, már nincsenek csigalassú Zsukok...
...de nincs egy perc, amit úgy tudnál megtenni, hogy vagy közvetlenül előtted, vagy közvetlenül mögötted ne lenne másik autó, hogy egy pár másodpercre is kinézhetnél a tájra.
Ha elmész egy kirándulóhelyre (Lillafüred, Szilvásvárad, stb.), akkor ott fogsz araszolni másik száz autós között, mintha pápalátogatás lenne Máriapócson...
Van már start-stop, meg adaptív tempomat, meg sávon tartó, de a városi autózásod nagy része dugóban zajlik, s lassan nincs kereszteződés közlekedési lámpa nélkül.
Van már változó rásegítésű szervo (Lada Kispolszki kormánnyal birkózással megvan?), meg parkolóradar, tolatókamera, de megállni, balra kanyarodni, megfordulni mindenhol tilos, minden záróvonal, meg forgalom elöl elzárt terület, zóna. Parkoló meg nincs, de legalább térfigyelő kamera van.
De ha van parkoló, akkor fizetőparkolás!
Félreértés ne essék; ennyi autóhoz, ennyi közlekedő autóhoz ezek kellenek.

Van már GPS, de senki nem tud eligazítani.
Régen megálltál az alföldi város templománál (ott volt a főtér, tehát a kocsma is), s rögtön tudta mindenki, hogy hol van a TSZ melléküzemága, meg hol lakik a nagybátyád.
Mindenki rohan, mert dolgozni megy, onnan jön, tehát acsarkodik, beszúr, nem enged (Miskolc)
Van 9-től délután 13-ig egy kegyelmibb időszak, amikor valamivel jobb, de ennyi.

Engem ezek se vezetéstechnikailag, sem tájékozódásilag nem fognak meg, de ez már nem vezetés, ez már nem vezetésélmény
(A tévés autós reklámokban az autó mindig kihalt, üres városokban,utakon közlekedik, figyeljétek meg, de ilyen a valóságban max hajnalban van)

Mert ez már barbár favágás.

A vezetés (kinek hamis, kinek nem) múlt századi romantikája elmúlt.


Molni, ne bánd, hogy nem vezetsz.

Ui: Kritikát csak attól fogadok el, aki legalább annyi időt vezetett, mint én!:hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos:
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Mitől nyílna ki a világ? Hova akarnék menni egy átlag hétköznap, ahova nem megyek...?

Bökj rá egy random helyre a térképen, 1-2 óra múlva ott vagy. A Mátra és a Tátra pl. igen szép télen. De tök jó megnézni a Szolnoki repmúzeumot aztán pizzázni egyet, vagy esetleg csobbani a balcsiban egy szabadnapon vonatozós szopás nélkül. De te tudod.

Mondom, engem maga a vezetés nem szórakoztat. Feladat. Minek vegyek egy feladatot a nyakamba...?

Nem kötelező, van akinek tök elég a lakóhelyétől 2 km-en belül mozogni, esetleg 1-2 kiruccanás évente. Nekik tényleg tök fölösleges egy kocsi. Egy darabig.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 563
113
Nem tudom, de sanszosan pár éve én is azt írtam volna Molninak, mint István.
Ma már nem.

Kezdjük a kályhától: Gyerekkoromban nem volt autónk, (hogy miért, az sem gyenge sztori...), de engem kifejezetten érdekeltek az autók, az autózás.
Mondjuk ez a háromhengeres kisturbo, minden csak érintőképernyővel, meg hitvány álkróm már még nekem is kezdi leépíteni az érdeklődésem...

Na szóval alig vártam, hogy legyen jogsim és vezessek!!! (1987)
Ugye saját autóval ez roppant kevés volt a fizetéshez képest drága tankolás miatt, így azt sem bántam, hogy aszinkron váltós, karos lengéscsillapítós UAZ (Néphadsereg), vagy Nysa mikrobusz (kórház), csak vezessek!
Aztán ugye vezettem is eleget (írtam erről már túl sokat is).
Tizenéve már a céges autók is, meg a saját is végre szervokormányos, meg befecskendezős, meg nem rövid áttétellel üvöltő négy gangos, a cégesek meg klímásak is.
Minden fontosabb vágy kipipálva.
Aztán valami mégsem stimmelt...
Rengeteg időt töltöttem a volán mögött, s hazaérve este a híradóban csak az én szakmámat láttam a híradóban (elütötte, elnézte, a rendőrség két éve vizsgálja, stb., stb.)
...ennyi pénzért...bármikor a börtönbe kerülni...csak idő kérdése ennyi vezetéssel töltött idővel nagyot hibázni...

Megúsztam.

...jött ugye az egészségem megromlása (Na, azt nem úsztam meg), most már csak kivételes esetben ülök kocsira a munkahelyen, max. egy rövid út erejéig.

A kirándulások jöhetnek akár egész napos vezetéssel is, de...

...de motoszkált bennem, hogy valami, valami nem stimmel...az autó csendes...láb és kézujjheggyel vezethető, mi nem stimmel?
Miért nem élvezem annyira, mint az első Nagypolszkimat, ami a 14 évével (mint minden ilyen korú KGST kocsi) egy kalandot ígért minden hosszabb úton (ékszíj, feszszabályzó, gázrudazat, gyújtás, karburátor; végtelenig sorolható időzített bombák), komplett szerszámkészlet és tartalékalkatrészek nélkül el sem indultunk akkoriban egy távoli lagziba...
A mai autómba a 14 évével most kezdek "halmozni" (awab bilincs, kötöző).

Miért nem élvezem, miért nem...megvan!
Mert a kilencvenes évek fordulóján egy kirándulás más megyébe - bár akkor úgy láttuk, hogy tele volt az út a 60-70-el vánszorgó Trabantokkal, Zsukokkal, Roburokkal - valójában egy kikapcsolódás volt: Mentél nyolcvannal, kilencvennel, százzal (piha!), az ablak letekerve, élvezted a Polák motor szívászaját, a kipufogó baritonját, nézelődtél jobbra-balra, néha meg utolértél valakit, oszt' megelőzted a fölényes erejű bitumenhez ragadóval:D.
A városokban persze verseny volt, mert a "győzelem" motorbeállításon (az autók többsége szarul volt beállítva) és zsonglőrképességeken múlt pl. a viharosan gyorsuló, de lassan váltó Wartburgok felett.
Budapest más volt, ott mindenki tépett, mint állat a vizes macskaköveken a Dózsa György úton.

Mi van ma?
Van már turbó, van már "póver", meg 6-10 gangos automata, már nincsenek csigalassú Zsukok...
...de nincs egy perc, amit úgy tudnál megtenni, hogy vagy közvetlenül előtted, vagy közvetlenül mögötted ne lenne másik autó, hogy egy pár másodpercre is kinézhetnél a tájra.
Ha elmész egy kirándulóhelyre (Lillafüred, Szilvásvárad, stb.), akkor ott fogsz araszolni másik száz autós között, mintha pápalátogatás lenne Máriapócson...
Van már start-stop, meg adaptív tempomat, meg sávon tartó, de a városi autózásod nagy része dugóban zajlik, s lassan nincs kereszteződés közlekedési lámpa nélkül.
Van már változó rásegítésű szervo (Lada Kispolszki kormánnyal birkózással megvan?), meg parkolóradar, tolatókamera, de megállni, balra kanyarodni, megfordulni mindenhol tilos, minden záróvonal, meg forgalom elöl elzárt terület, zóna. Parkoló meg nincs, de legalább térfigyelő kamera van.
De ha van parkoló, akkor fizetőparkolás!
Félreértés ne essék; ennyi autóhoz, ennyi közlekedő autóhoz ezek kellenek.

Van már GPS, de senki nem tud eligazítani.
Régen megálltál az alföldi város templománál (ott volt a főtér, tehát a kocsma is), s rögtön tudta mindenki, hogy hol van a TSZ melléküzemága, meg hol lakik a nagybátyád.
Mindenki rohan, mert dolgozni megy, onnan jön, tehát acsarkodik, beszúr, nem enged (Miskolc)
Van 9-től délután 13-ig egy kegyelmibb időszak, amikor valamivel jobb, de ennyi.

Engem ezek se vezetéstechnikailag, sem tájékozódásilag nem fognak meg, de ez már nem vezetés, ez már nem vezetésélmény
(A tévés autós reklámokban az autó mindig kihalt, üres városokban,utakon közlekedik, figyeljétek meg, de ilyen a valóságban max hajnalban van)

Mert ez már barbár favágás.

A vezetés (kinek hamis, kinek nem) múlt századi romantikája elmúlt.


Molni, ne bánd, hogy nem vezetsz.

Ui: Kritikát csak attól fogadok el, aki legalább annyi időt vezetett, mint én!:hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos:
Csomó nyugis alsóbbrendű út van. Ha még ilyen chillre vágysz, a félig kihalt közép-Horvátországban lehetett csodásan suhanni, fél óránként egy autóval találkoztunk (bár ez teljesen idegbeteg hülye volt)
 
M

molnibalage

Guest
Bökj rá egy random helyre a térképen, 1-2 óra múlva ott vagy. A Mátra és a Tátra pl. igen szép télen.
Hiába próbálom, nem megy át az üzenet. :(
  1. Ha nem vagy rendszeres vezető, akkor nincs gyakorlatod. Tehát tök jó, hogy télen szép, de szerinted egy kezdő vezetőnek télen kéne a hegyekbe menni kocsival...?
  2. Ha lenne autóm akkor sem használnám rendszeresen, mert hétköznap nincs értelme. Nem ugrasz el sehova csak úgy főleg, ha városi forgalom van és a városból kifelé kéne menni a tömeggel... Az a "kiugrasz egy óra alatt" azt jelenti, hogy Biatorbágyig nem jutsz el sokszor Pestről...

  3. Tehát valójában annak a költsége időben és pénzben, hogy gyakorlott vezető legyen az, aki alapból nem vezet az nagy. Aki céges kocsival megtanul kvázi ingyen vezetni, az örüljön neki. Vagy, ha saját kocsi, saját költségen, de muszáj, akkr hát muszáj. Csak nekem nem kell. (A céges kocsit meg nem engedték vezetni a gyakorlott társak, mikor megtudták, hogy kezdő vezető vagyok...)

    Viszont hogy csak azért vezessek a (a tetves városon át...) heti legalább 2 órát és tartsam fent a kocsit, mert évente párszor nyaralni megyek eléggé drága hobbinak tűnik. Még akkor is, ha én sem török meg senkit és engem sem.
De tök jó megnézni a Szolnoki repmúzeumot aztán pizzázni egyet, vagy esetleg csobbani a balcsiban egy szabadnapon vonatozós szopás nélkül. De te tudod.
Ezzel teljesen egyetértek, szép dolog a szabadság.
De, ha én elutazok valahova, akkor úgyis több napra megyek. Vagy bevállalom azt, hogy tovább tart. Az saját szabadidőmmel fizetek, de igen sok pénz spórolok. Ez van. Mert a jövő felélése lenne ez a "szabadság".

Számomra kicsit felfoghatatlan, hogy a sok Rockefellernek honnan telik dolgokra.
Röpködnek itt a 8-9 milliós új kocsik, az, hogy akkor 70 nm vagy 90 nm-es ház legyen. Hitel hitel hátán?

Annak teljes fajlagos időköltsége, hogy egy nap le, majd este fel p. Balatonra - a tömeggel = órákig tartó szopás a dugóban - szintén vállalhatatlanul nagy. És nem mondd, hogy nem így van. Látom a város forgalmát és nyáron futottak még kategóriájú hír, hogy mekkor dugó van az M7-et. Én mondjuk eleve úgy tervezem meg az utazások többségét, hogy ellentétesen mozgok a tömeggel. Tehát pl. Vasárnap le és szombaton haza.

Ezen felül külföldre menésnél a saját autó megléte gyak. indifferens.
Ha havi 60k+ költségből hányszor is lehet külföldre utazni, ha az az ingerenciája valakinek? :)

Mondjuk én sosem voltam nagy utazó. Voltam pl. barátnővel Szegeden. Jó volt, mert ő is ott volt, de igazából szinte semmiben sem tért el attól, hogy ha Bp belvárosában sétálsz. Így nézve nagyon kevés olyan hely van, ahova elutaznék, mert nem érzem szükségét annak, hogy minden helyre elmenjen az ember, ami máshogy is láthat és megismerted. Nagyon sok mindenre igaz, hogy ha "egyet láttad, mindet láttad". Ezért nem értem az állandóan utazgató embereket. Persze az emberek különbözőek.

A természet szépségei inkább megérik ezt az utat, de ott is igaz, hogy azért egy idő után az n+1-dik hasonló hely között nagy difi nincs. Semmivel nem volt másabb élmény a Bakonyban túrázni, mint a Mátrában. A Tátra vs Mátra más más. De Tátrához képest, akkor már kb. az Alpok jön. Szerintem.

Nem kötelező, van akinek tök elég a lakóhelyétől 2 km-en belül mozogni, esetleg 1-2 kiruccanás évente.
Nekik tényleg tök fölösleges egy kocsi. Egy darabig.
A legnagyobb problémám az, ha EU-n kívülre kell menni, mert oda nem tudom, hogy pl. bérautót hogyan lehet vinni.