Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ogretankHU

Well-Known Member
2019. december 21.
7 540
25 770
113
Semmi köze a németekhez. 1980-ban teljesen felvásárolták a Magirus részesedését. Ha nagyon nemzethez akarnánk kötni a dolgot, akkor az Ivecot is birtokló CNH leginkább olasz-amerikai érdekkörbe tartozó nemzetközi cég.
A Magirus előtt is létezett olasz teherautógyártás, az Iveco közvetlen elődeinek tekinthető a Fiat Veicoli Industriali, OM (Officine Meccaniche) és a Lancia Veicoli Speciali. Az olaszok (Fiat) pont amiatt hozták össze az Ivecot, mert a három kis cég egymásnak is konkurenciája volt és képtelenek voltak komolyan labdába rúgni a nemzetközi piacon. A Magirus felvásárlása nem szólt másról, mint piacszerzésről. Ugyanígy a francia Unic (igaz akkor talán még gondolatban sem létezett az Iveco), az olasz Astra, a brit Ford Uk Truck, a spanyol Pegaso, az ausztrál International Truck Australia, a francia Irisbus felvásárlása is ezt a célt szolgálta.

Pár olasz gép a hatvanas-hetvenes évekből.
Lancia Esagamma
a1422c7339deb9ff7a3a055c8c8ad6b2.jpg

Lancia Esatau B, Érdekesség lehet, hogy mind a 2 gép alvázán alakítottak ki buszt is. Az Esatau előző változata még bonnet (csőrös) elrendezésű volt, az olasz hadsereg is nagy számban rendszeresítette a negyvenes évek végén és az ötvenes években.
17874073716_ac13fa2092_b.jpg

Az előd, Esatau A
JTbZJFkY7u-E1FyylAPuDOdxbZSFx6jDQGDCnPxenaZmj5J5pbczRhYtj9sqVOCYdc8RsDPzFaVwWRWdOeaN6Xe5PWgCIKz_D4ZXmeksmVbjKvJ4UDEkPDt7p_C6kthKdhd4_0mupWuDobwOQ-UDCr8DgRG8xDD-HZ7d8wAmhl13DTE

Az Esatau B leváltása éppen elkezdődött az Esadelta típussal, mikor a Fiat felvásárolta a Lanciát, emiatt ez már nem tudott nagy mennyiségben megjelenni, mivel szép lassan átálltak a Fiat teherautók gyártására.
Esadelta, az Esagamma kistestvére lett volna, sok közös alkatrésszel.
7e31ce40367f502a1190dc6ee3965798.jpg

OM Titano, az utolsó saját nagyvas az 1968-as felvásárlás előtt.
15096678984_09cbfd75f8_b.jpg

Nem akarom a rengeteg képpel szétbarmolni a fórumot, az OM főleg a kisebb pár tonnás terhelhetőségű gépeivel volt sikeres például a Lupetto vagy Orsetto is ilyen volt, de a hetvenes évek elején kijött a nagyon friss kinézetű X sorozat is, amiben már vastagon benne volt a Fiat keze is.
OM X itt már van diszkrét Iveco Badge is, de ugyanezt a gépet meg lehetett venni, Fiat, Iveco, Steyr, Saurer, Unic, Magirus logóval is, attól függően, hogy melyik piacra illetve melyik évben lett eladva. Sőt, Zastava is létezett belőle, igaz az nem Bresciaban készült, hanem Kragujevacban.
OM_Truck_%283377310916%29.jpg


Fiat 691, ha magad elé képzelsz egy első generációs TurboStart, akkor itt már eléggé kikandikál a közeli rokonság.
48079537737_7af3cb499a_b.jpg

OM 180, de minket már nem tudnak megtéveszteni, pontosan tudjuk, hogy ez egy átlogózott Fiat 180 NT
26771578739_74e4b54035_b.jpg


A hetvenes évek végére pedig Iveco 180 NT lesz belőle egységesen.
4fb12500753f540304262bdc82efe057.jpg


Ha megnézed nincs itt semmi különleges. A Fiat felfalta az olasz piac kisebb gyártóit, azokat a megoldásokat, modelleket amikben fantáziát látott megtartotta vagy továbbfejlesztette, a többi helyére pedig a saját gépeit tette. Ugyanígy tett az Unic majd később már Iveco néven a többi külföldi márkával is.




Nem vagyok tévedhetetlen, sőt. Pont emiatt kértem forrást, hátha van egy olyan infód, amiről én eddig nem tudtam.
Szép összefoglaló ma is tanultam valamit ! Köszi !
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 468
11 582
113
Nahát! Öregszem!:eek:

Kezdem egy kis nosztalgiázással:
Ugye 1990-ben már a budapesti MH Irinyi János Gépkocsiszinben töltöttem a másod és szerencsére csonka harmadidőmet.
Az évek koptatják és torzítják az emlékezést, de én úgy emlékszem, hogy a laktanya másik IK 250-esének - amiről írni akarok - más volt a belső elrendezése, mint annak, amelyikről három hónapja olvastam - nem szégyellem; belefacsarodó szívvel:
Viszont határozottan emlékeztem a sarkakra kitett megkülönböztető kéklámpákra!:hadonaszos:

Szóval a másikat F. Zoltán katonatársunk vezette, s délutánonként lementünk vele a telephelyre, amikor nekiállt kiglancolni a következő fuvarra, s valamicskét segítettünk neki - no meg hallgattuk a HIFI-t, mert az az akkori fülünknek valami fantasztikusan szólt!
Amikor néha úgy alakult, hogy a kimenő kezdetének időpontjára esett a kiállása, akkor a kapun kívül gyorsan felszálltunk:
...s élveztük ahogy Zoli úgy cikázik végtelen könnyedséggel, eleganciával és biztonsággal az M3-as bevezetőn, a Népköztársaság útján, meg egyáltalán bárhol, mintha valami motorral suhanna a többnyire rozzant KGST autók között. S nyilván a drámai forgóvillogókat nem használva - hogy mehetett akkor azokkal!?
...aztán történt, hogy vett egy farmotoros 100-as Skodát, s egyik délután azzal vitt be a városba...
Feszült arccal, a külső kanyarodó sávból kezdve a belsőben fejezve be, s fordítva, egyenes úton is szédelegve a sávhatárokon.
Alig vártuk, hogy kiszálljunk az Oktogonnál.
Aztán másnap délután együtt mentünk le az imádott buszához, kinyitotta az ajtót, beült a kormány mögé, megfogta a kormányt, belenézett a tükrökbe, s elégedetten konstatálta:
- Na! Ez az én méretem!

... most pénteken nekem is vezetnem kellett a munkahelyen - nem kicsit durvul a járvány - így más jószág nem lévén a főnökömnek dedikált e-Golfot kaptam meg.
Vezettem már vagy egy éve egyszer-kétszer, meg néha odébb állok vele, de ennyi. Attól azért egész más dolog egész nap sürgölődni vele.
Szóval beülsz és csipog. Mindig. Mindenért. Pin-kódot kér (6 karakter). Övet kér (telephely...).
Villog, kijelez. Mindenért. Csipogva az utastól is övet kér, ablakmosót kér. Guminyomás ellenőrzést kér. Felfújod, még mindig kér.
Nagy nehezen kiütöd a z érintőképernyőn tapicskolva, röpke három vagy négy koppintással a menüben.
Kiszállsz, beszállsz,elindulsz. Csipog: Pin-kód. Öv. Kiszállsz, beszállsz,elindulsz. Csipog. Pin-kód: Öv.
Kiszállsz, beszállsz,elindulsz. Csipog: Pin-kód. Öv. Kiszállsz, beszállsz,elindulsz. Csipog. Pin-kód: Öv.
Övet magad mögött bekötöd (még mindig telephely), a PIn-kódért csipog, úgyhogy kilövöd a rádiót, mert megőrjít, már csak csipog...
Ki kell menned a városba. Kiszállsz (a havas eső szakad) , övet kikapcsolod, beszállsz, bekötöd, a kódot is elfogadja harmadszorra (nem mindegy a gyorsaság, a ritmus). Hurrá!
Bazgurálód a "váltókart", hogy éppen vitorlázzon vagy fékezés nélkül rekupáljon. Nem vagy hozzászokva.

Délben szólnak, hogy megjavítva a vész-vésztartalék 500000 kilométeres Renault Trafic. Mehetsz érte.
"Megkímélt, tip-top". Kárpitok lógnak, az ablakemelő holtjátéka két centi. Ülés szétülve, háttámla függőlegesben beszorulva, magasságállító fent beakadva. Kézifék az egekben fog. Kuplung betonkemény, fent fog és érzéketlen. A váltókar babfőzelékben, de legalább szorul is. A motor késve reagál, de utána felpörög az egekbe, de legalább olyan lassan pörög le, mint a kétütemű Wartburg motorja. Egy élmény vezetni.
Zörög,kopog - valószínűleg halott az egyik motortartóbak.
A fékmunkahengerbe valószínűleg radírgumi van beledarálva, olyan szenzitív.
Tényleg megjavítva - a kormányszervo, most már olyan finom, mint anno a Nysa kormánya...

Beindítottam a hideg motort ( hiányos fogaskoszorú miatt harmadszorra kapta el) Aztán megtettem vele pár métert, semmi hibajelzés, semmi csipogás; beugrottak a régi bevésődések:
UAZ–469B, Nysa 521M (mikrobusz), Barkas, Robur, Ford Transit Mk3 szívódé...

Na! Ez az ami otthonosan ismerős!:hadonaszos:
:eek:



Ui: Valójában természetesen már nem; eleget szenvedtem ezekkel a katonai, kórházi romokkal 30 év alatt, a térdem is megfájdul, a csípőm is megfájdul, stb. Sok volt. Elég lett.

Csodás dolog a kulturált, kifinomult működés. De nekem ne csipogjon, ne villogjon, ne a menü feneketlen aljában kelljen kutakodni.

Akkor már inkább egy fapados, manuális tekerentyűs kisautó.
Na ezért öregszem.
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
1 962
7 912
113
A gyalogos meg a klasszikus telefonálva szarik a világra, azért na közlekedésben figyeljen már valamennyire ő is. Lehet itt KRESZ, zebra meg minden de ha egy ilyen jön akkor vegyük már észre gyalogosként.
Jelen helyzetben a szar kialakítású kereszteződés találkozott a csőlátású figyelmetlen autóssal és a "telefonálva nem tudom mi történik körülöttem gyalogossal, szerencse, hogy nagyobb baj nem lett.
Haladni kellene a korral a bíróságoknak, és bevezetni a közügyektől eltiltás, vezetéstől eltiltás, stb., mellé a mobiltól való eltiltást is.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 468
11 582
113
Nahát! Öregszem!:eek:

Kezdem egy kis nosztalgiázással:
Ugye 1990-ben már a budapesti MH Irinyi János Gépkocsiszinben töltöttem a másod és szerencsére csonka harmadidőmet.
Az évek koptatják és torzítják az emlékezést, de én úgy emlékszem, hogy a laktanya másik IK 250-esének - amiről írni akarok - más volt a belső elrendezése, mint annak, amelyikről három hónapja olvastam - nem szégyellem; belefacsarodó szívvel:
Viszont határozottan emlékeztem a sarkakra kitett megkülönböztető kéklámpákra!:hadonaszos:

Szóval a másikat F. Zoltán katonatársunk vezette, s délutánonként lementünk vele a telephelyre, amikor nekiállt kiglancolni a következő fuvarra, s valamicskét segítettünk neki - no meg hallgattuk a HIFI-t, mert az az akkori fülünknek valami fantasztikusan szólt!
Amikor néha úgy alakult, hogy a kimenő kezdetének időpontjára esett a kiállása, akkor a kapun kívül gyorsan felszálltunk:
...s élveztük ahogy Zoli úgy cikázik végtelen könnyedséggel, eleganciával és biztonsággal az M3-as bevezetőn, a Népköztársaság útján, meg egyáltalán bárhol, mintha valami motorral suhanna a többnyire rozzant KGST autók között. S nyilván a drámai forgóvillogókat nem használva - hogy mehetett akkor azokkal!?
...aztán történt, hogy vett egy farmotoros 100-as Skodát, s egyik délután azzal vitt be a városba...
Feszült arccal, a külső kanyarodó sávból kezdve a belsőben fejezve be, s fordítva, egyenes úton is szédelegve a sávhatárokon.
Alig vártuk, hogy kiszálljunk az Oktogonnál.
Aztán másnap délután együtt mentünk le az imádott buszához, kinyitotta az ajtót, beült a kormány mögé, megfogta a kormányt, belenézett a tükrökbe, s elégedetten konstatálta:
- Na! Ez az én méretem!

... most pénteken nekem is vezetnem kellett a munkahelyen - nem kicsit durvul a járvány - így más jószág nem lévén a főnökömnek dedikált e-Golfot kaptam meg.
Vezettem már vagy egy éve egyszer-kétszer, meg néha odébb állok vele, de ennyi. Attól azért egész más dolog egész nap sürgölődni vele.
Szóval beülsz és csipog. Mindig. Mindenért. Pin-kódot kér (6 karakter). Övet kér (telephely...).
Villog, kijelez. Mindenért. Csipogva az utastól is övet kér, ablakmosót kér. Guminyomás ellenőrzést kér. Felfújod, még mindig kér.
Nagy nehezen kiütöd a z érintőképernyőn tapicskolva, röpke három vagy négy koppintással a menüben.
Kiszállsz, beszállsz,elindulsz. Csipog: Pin-kód. Öv. Kiszállsz, beszállsz,elindulsz. Csipog. Pin-kód: Öv.
Kiszállsz, beszállsz,elindulsz. Csipog: Pin-kód. Öv. Kiszállsz, beszállsz,elindulsz. Csipog. Pin-kód: Öv.
Övet magad mögött bekötöd (még mindig telephely), a PIn-kódért csipog, úgyhogy kilövöd a rádiót, mert megőrjít, már csak csipog...
Ki kell menned a városba. Kiszállsz (a havas eső szakad) , övet kikapcsolod, beszállsz, bekötöd, a kódot is elfogadja harmadszorra (nem mindegy a gyorsaság, a ritmus). Hurrá!
Bazgurálód a "váltókart", hogy éppen vitorlázzon vagy fékezés nélkül rekupáljon. Nem vagy hozzászokva.

Délben szólnak, hogy megjavítva a vész-vésztartalék 500000 kilométeres Renault Trafic. Mehetsz érte.
"Megkímélt, tip-top". Kárpitok lógnak, az ablakemelő holtjátéka két centi. Ülés szétülve, háttámla függőlegesben beszorulva, magasságállító fent beakadva. Kézifék az egekben fog. Kuplung betonkemény, fent fog és érzéketlen. A váltókar babfőzelékben, de legalább szorul is. A motor késve reagál, de utána felpörög az egekbe, de legalább olyan lassan pörög le, mint a kétütemű Wartburg motorja. Egy élmény vezetni.
Zörög,kopog - valószínűleg halott az egyik motortartóbak.
A fékmunkahengerbe valószínűleg radírgumi van beledarálva, olyan szenzitív.
Tényleg megjavítva - a kormányszervo, most már olyan finom, mint anno a Nysa kormánya...

Beindítottam a hideg motort ( hiányos fogaskoszorú miatt harmadszorra kapta el) Aztán megtettem vele pár métert, semmi hibajelzés, semmi csipogás; beugrottak a régi bevésődések:
UAZ–469B, Nysa 521M (mikrobusz), Barkas, Robur, Ford Transit Mk3 szívódé...

Na! Ez az ami otthonosan ismerős!:hadonaszos:
:eek:



Ui: Valójában természetesen már nem; eleget szenvedtem ezekkel a katonai, kórházi romokkal 30 év alatt, a térdem is megfájdul, a csípőm is megfájdul, stb. Sok volt. Elég lett.

Csodás dolog a kulturált, kifinomult működés. De nekem ne csipogjon, ne villogjon, ne a menü feneketlen aljában kelljen kutakodni.

Akkor már inkább egy fapados, manuális tekerentyűs kisautó.
Na ezért öregszem.
...olvasom, hogy azóta csak romlott a helyzet kütyüfronton:

Én utálom a VW konszern (autóit) kocsijait - na jó; a kocka Audi Coupe Quattro a nyolcvanas évekből őrülten vágyott, de nagyjából ennyi, ez az én inkorrekt becsípődésem.
Régebben elképesztően minőségi, elpusztíthatatlan, jó kocsikat (figyelitek a szóhasználatot?:D) gyártottak, csak nekem túl fantáziátlanok, vonalasak, lehangolóak voltak. Ez a hervasztó vonal pedig végig, akkurátosan kitartott, s kitart az én szememben ma is. S innentől nem érdekelt, hogy az Alfa 33 egy KGST minőségű vacak, pláne a Golf kettőhöz képest, ha a Golfból ásítva szálltál ki, az 1.5-ös Alfából meg betépve vigyorogva!

Mára teljesen elkurvult a VW konszern. Legyünk igazságosak; is.
Egy volt - Renault Thaliás(!) - kollégám látnoki képességekkel bírt vagy tíz éve, amikor a Passatot(!), Audi A4-et(!), A6-ot(!) vásárló kollégáktól kaján vigyorral megkérdezte:
Naaaaa...A VW konszern még mindig erőlteti ezt az autógyártás dolgot?:D:D:D:cool:
Látnotok kellett volna azokat a kidagadó nyaki ereket, vöröslő arcokat, ökölbe szoruló, ütésre induló kezeket.:mad:

Aztán jöttek a már pénznyelő TDI-k, a Clean Diesel botrány, most meg a info terror.
Mondom; látnok volt a srác!
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 468
11 582
113
Haladni kellene a korral a bíróságoknak, és bevezetni a közügyektől eltiltás, vezetéstől eltiltás, stb., mellé a mobiltól való eltiltást is.
Egy polgárőr ismerősöm homályosított fel, hogy khm. természeti népeknél, illetve azokkal szinkron, de nem természeti népeknél az évekig húzódó jogi szöszmötölés kontraproduktív. Ezek a lények csak az azonnali retorzióból, büntetésből értenek, s fogják fel, hogy amit tettek, az bűn. Ha már évek múlva bizonyítják rájuk, az már semmit nem ér.
Ilyen szempontból a csendőrség volt khm, hatékony, meg a szocialista körzeti megbízott.
Persze ez visszaélésekhez vezet, meg tévedésekhez.
Viszont az évekig húzódó jogi eljárások meg - az amúgy kultúr - embert idegelik ki, aki "csak" figyelmetlen volt, benézte, stb. Piha; ártatlan.
Ebben a pillanatban hallom Ahíradóban, hogy tavaly nyáron nem a traktoros volt a hibás abban a Tiszakanyári balesetben, ahol egy 14 éves kerékpáros lány sajnos meghalt - nem adott elsőbbséget.
Ennek megállapításra fél évet kell várni!?
Mert amíg ezt nem mondják ki, addig nem lehetsz biztos, hogy nem téged fognak e meghurcolni:
Én kaptam már olyan határozatot tizenéve rendőrségtől, amiben engem hoztak ki felelősnek, s nem a buszvezetőt, aki hátulról-oldalról belém jött...
Mivel ma már nem tudom bizonyítani, ezért nem írom le, hogy mi alapján hozta ki ezt a szabálysértési előadó.
Meghallgatást, betekintést kérve az iratokba jöttem rá, s szerencsére az előadó útvonala munkába ott vezetett, ahol az eset történt..
A kiszabott összeget nullázta, a két büntetőpontot az egyszerűség kedvéért benyeltem: Nagyon drága lett volna a bizonyítási kötelezettség, károm meg érdemben nem volt.

Azóta én zsigerileg vagyok a jogszolgáltatástól...
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 290
113
...olvasom, hogy azóta csak romlott a helyzet kütyüfronton:

Én utálom a VW konszern (autóit) kocsijait - na jó; a kocka Audi Coupe Quattro a nyolcvanas évekből őrülten vágyott, de nagyjából ennyi, ez az én inkorrekt becsípődésem.
Régebben elképesztően minőségi, elpusztíthatatlan, jó kocsikat (figyelitek a szóhasználatot?:D) gyártottak, csak nekem túl fantáziátlanok, vonalasak, lehangolóak voltak. Ez a hervasztó vonal pedig végig, akkurátosan kitartott, s kitart az én szememben ma is. S innentől nem érdekelt, hogy az Alfa 33 egy KGST minőségű vacak, pláne a Golf kettőhöz képest, ha a Golfból ásítva szálltál ki, az 1.5-ös Alfából meg betépve vigyorogva!

Mára teljesen elkurvult a VW konszern. Legyünk igazságosak; is.
Egy volt - Renault Thaliás(!) - kollégám látnoki képességekkel bírt vagy tíz éve, amikor a Passatot(!), Audi A4-et(!), A6-ot(!) vásárló kollégáktól kaján vigyorral megkérdezte:
Naaaaa...A VW konszern még mindig erőlteti ezt az autógyártás dolgot?:D:D:D:cool:
Látnotok kellett volna azokat a kidagadó nyaki ereket, vöröslő arcokat, ökölbe szoruló, ütésre induló kezeket.:mad:

Aztán jöttek a már pénznyelő TDI-k, a Clean Diesel botrány, most meg a info terror.
Mondom; látnok volt a srác!
Hah, akkor nem csak én érzem ezt a VW kocsiktól! A BMW más, az még egész jó lenne, német létére, ha nemlenne körülötte az a vásárlói demográfia, ami van. Legalábbis az az 1-es (F20) amit én vezettem, az elég sallangmentes és wroom-wroom volt. Ráadásul a kormányművén is dolgoztam, és tényleg ott van a steering feel!
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and fip7
T

Törölt tag 1711

Guest
Most néztem, hogy a BRZ/GT-86 is elhagyta az EU-t...
Subaru kínálata kemény 4 típusra apadt a néhány évvel ezelőtti 8-ról, Toyota is azzal tartja a bőség látszatát, hogy külön autóként listázza a hatchback/szedán/kombi verziókat.
 
  • Szomorú
Reactions: fip7 and fulcrum11

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 965
57 007
113
Nahát! Öregszem!:eek:

Kezdem egy kis nosztalgiázással:
Ugye 1990-ben már a budapesti MH Irinyi János Gépkocsiszinben töltöttem a másod és szerencsére csonka harmadidőmet.
Az évek koptatják és torzítják az emlékezést, de én úgy emlékszem, hogy a laktanya másik IK 250-esének - amiről írni akarok - más volt a belső elrendezése, mint annak, amelyikről három hónapja olvastam - nem szégyellem; belefacsarodó szívvel:
Viszont határozottan emlékeztem a sarkakra kitett megkülönböztető kéklámpákra!:hadonaszos:

Szóval a másikat F. Zoltán katonatársunk vezette, s délutánonként lementünk vele a telephelyre, amikor nekiállt kiglancolni a következő fuvarra, s valamicskét segítettünk neki - no meg hallgattuk a HIFI-t, mert az az akkori fülünknek valami fantasztikusan szólt!
Amikor néha úgy alakult, hogy a kimenő kezdetének időpontjára esett a kiállása, akkor a kapun kívül gyorsan felszálltunk:
...s élveztük ahogy Zoli úgy cikázik végtelen könnyedséggel, eleganciával és biztonsággal az M3-as bevezetőn, a Népköztársaság útján, meg egyáltalán bárhol, mintha valami motorral suhanna a többnyire rozzant KGST autók között. S nyilván a drámai forgóvillogókat nem használva - hogy mehetett akkor azokkal!?
...aztán történt, hogy vett egy farmotoros 100-as Skodát, s egyik délután azzal vitt be a városba...
Feszült arccal, a külső kanyarodó sávból kezdve a belsőben fejezve be, s fordítva, egyenes úton is szédelegve a sávhatárokon.
Alig vártuk, hogy kiszálljunk az Oktogonnál.
Aztán másnap délután együtt mentünk le az imádott buszához, kinyitotta az ajtót, beült a kormány mögé, megfogta a kormányt, belenézett a tükrökbe, s elégedetten konstatálta:
- Na! Ez az én méretem!

... most pénteken nekem is vezetnem kellett a munkahelyen - nem kicsit durvul a járvány - így más jószág nem lévén a főnökömnek dedikált e-Golfot kaptam meg.
Vezettem már vagy egy éve egyszer-kétszer, meg néha odébb állok vele, de ennyi. Attól azért egész más dolog egész nap sürgölődni vele.
Szóval beülsz és csipog. Mindig. Mindenért. Pin-kódot kér (6 karakter). Övet kér (telephely...).
Villog, kijelez. Mindenért. Csipogva az utastól is övet kér, ablakmosót kér. Guminyomás ellenőrzést kér. Felfújod, még mindig kér.
Nagy nehezen kiütöd a z érintőképernyőn tapicskolva, röpke három vagy négy koppintással a menüben.
Kiszállsz, beszállsz,elindulsz. Csipog: Pin-kód. Öv. Kiszállsz, beszállsz,elindulsz. Csipog. Pin-kód: Öv.
Kiszállsz, beszállsz,elindulsz. Csipog: Pin-kód. Öv. Kiszállsz, beszállsz,elindulsz. Csipog. Pin-kód: Öv.
Övet magad mögött bekötöd (még mindig telephely), a PIn-kódért csipog, úgyhogy kilövöd a rádiót, mert megőrjít, már csak csipog...
Ki kell menned a városba. Kiszállsz (a havas eső szakad) , övet kikapcsolod, beszállsz, bekötöd, a kódot is elfogadja harmadszorra (nem mindegy a gyorsaság, a ritmus). Hurrá!
Bazgurálód a "váltókart", hogy éppen vitorlázzon vagy fékezés nélkül rekupáljon. Nem vagy hozzászokva.

Délben szólnak, hogy megjavítva a vész-vésztartalék 500000 kilométeres Renault Trafic. Mehetsz érte.
"Megkímélt, tip-top". Kárpitok lógnak, az ablakemelő holtjátéka két centi. Ülés szétülve, háttámla függőlegesben beszorulva, magasságállító fent beakadva. Kézifék az egekben fog. Kuplung betonkemény, fent fog és érzéketlen. A váltókar babfőzelékben, de legalább szorul is. A motor késve reagál, de utána felpörög az egekbe, de legalább olyan lassan pörög le, mint a kétütemű Wartburg motorja. Egy élmény vezetni.
Zörög,kopog - valószínűleg halott az egyik motortartóbak.
A fékmunkahengerbe valószínűleg radírgumi van beledarálva, olyan szenzitív.
Tényleg megjavítva - a kormányszervo, most már olyan finom, mint anno a Nysa kormánya...

Beindítottam a hideg motort ( hiányos fogaskoszorú miatt harmadszorra kapta el) Aztán megtettem vele pár métert, semmi hibajelzés, semmi csipogás; beugrottak a régi bevésődések:
UAZ–469B, Nysa 521M (mikrobusz), Barkas, Robur, Ford Transit Mk3 szívódé...

Na! Ez az ami otthonosan ismerős!:hadonaszos:
:eek:



Ui: Valójában természetesen már nem; eleget szenvedtem ezekkel a katonai, kórházi romokkal 30 év alatt, a térdem is megfájdul, a csípőm is megfájdul, stb. Sok volt. Elég lett.

Csodás dolog a kulturált, kifinomult működés. De nekem ne csipogjon, ne villogjon, ne a menü feneketlen aljában kelljen kutakodni.

Akkor már inkább egy fapados, manuális tekerentyűs kisautó.
Na ezért öregszem.
A hiànyos fogaskoszorú ismerős. :)
Én betett ganggal löktem a kocsin egyet. Persze nem Tranzit volt...
 
  • Tetszik
Reactions: misinator