A szabvány parkolóméret 5,5 méterszer 2,5 méter. Ebbe bármilyen kocsi belefér (hülye egy szabvány lenne, ha nem...).
Az lehet, hogy pl. hogy régi parkolókban, régi lakótelepeken, utcákban kisebb a méret, mert ott még régi szabványok szerint alakították ki. Kivételesen lehet 2,3 x 5 méteres, ami jellemzően pl. bevásárlóközpontok parkolójában lehet, esetleg magánparkolókban, de ez már megrendelői döntés. Oda is be lehet férni, csak kicsit ügyeskedni kell, hiszen továbbra sincs 2,3 méter széles kocsi, átlag olyan 1,7-1,8 méter szélesek. Teljesen ugyan nem lehet kinyitni az ajtót ezeken a plázás vackokban, de már megszoktam, 20 centire ha nyíliik az ajtó, nekem már elég. Apró, pillanatnyi kényelmetlenség.
Biztos bennem van a hiba, de tegnap pl. minden gond nélkül parkoltam az 5. kerületben is. Lehet valami isteni beavatkozás történt, hiszen itt többen felvilágosítottak, hogy ezt bizony nem lehet. Maradt 50 centi hely is maradt előttem...
Megint elméletgyártás. Az átlag fordulókör a kis és a legnagyobb kocsik között is olyan 10-11,5 méter között van (széleknél mérve).
A tengelytáv legfeljebb egy ökölszám, a fordulókör szinte kizárólag a futómű geometriától függ (könnyű belátni, hogy egy 90 fokos kitérítésű futóművel kb. saját hosszán pörögne körbe a kocsi). A kitérítési szög pedig attól függ, mennyi hely van, illetve mennyinek kell lennie kaszniban, semmi mástól. Kis kerék egy szűkre szabott kaszniban, vagy nagy kerék egy bőségesen mért kaszniban...
Úgy csinálunk, mintha valós probléma lenne a nagyobb kocsival parkolás, miközben naponta milliószámra parkolnak be emberek a nagyobb kocsival is a szabvány méretű (5-5,5 méteres parkolóhelyekre). Akinek meg nem sikerül, azt továbbra sem értem, hogyan ment át a vizsgán, ahol ezt bizony be kellene mutatni akármilyen kocsival.. Értem én, hogy néhány emberben dolgozik az igény a vásárlása igazolására, és meg kell racionalizálnia magának, hogy miért volt jó döntés a részéről a rövidebb autó. Azt az eladáskor a szalonnal biztos azzal adják el, hogy mindenki más szenved a parkolással. Mások rossz döntést hoztak, én meg jót.. A valóság meg az, hogy frászt szenved vele, hanem egyszerűen beáll a helyre és kész. Jellemzően a nagyobb járművekben már van költségkeret és hely is a gyártónak arra, hogy elfér a nagy kitérítésű, kényelmes futómű, szénné legyen szervózva a kormány stb. Tök kényelmes ezekkel parkolni. Szomszéd pl. egy ilyen brutál méretű Ford pickuppal áll be centire arra a helyre, ami még normál vagy kisméretű kocsira is szűken van méretezve.
Attól az még egy szívómotor, szívómotor karakterisztikával, ezt a Honda sem fogja tudni megkerülni, akármilyen ügyesek. Teljesítményt magasabb fordulatszámon fogja majd leadni, ahhoz meg pörgetni kell -> magasabb súrlódási veszteség, alacsonyabb hatásfok. Egy jó és előremutató motor volt, de mára ebben Honda is szépen áttér - a sportváltozatokat leszámítva - a relatíve kisköbcentis, nagyon magas hatásfokú turbós motorokra, Európában pedig a különböző mild hibrid megoldásokra.. mert jobbak.
Nem vitás, hogy a kisebb kocsival kisebb helyre is beférsz. Na és? A nagyobb kocsi meg a kisebb kocsi között az egyetlen észlelhető gyakorlati különbséget annyiban tapasztaltam, hogy a kisebbel gyakran egyetlen körben meg tudok fordulni egy 2x1 sávos utcában is, a nagyobbal meg ipszilon forduló kell. Na bumm. Ettől függetlenül a nagy kocsival még könnyebben is beállok, valószínűleg azért, mert annak a mozgását és viselkedését szoktam meg. Gondot az elejét leszámítva sosem jelentett.
Nincsenek. Max. 1-1,5 méter maximum a legkisebb és a legnagyobb kategória között a teljes fordulókörre nézve. Parkolásnál nem oszt, nem szoroz, ott max. 30-40 fokos fordulások vannak...
Ahogy a 3,5 méteres helyre sem állsz be a 4 méteres kocsival, most ezzel akkor mondtunk valamit? Ja, nem. A parkolóhely min. 5-5,5 méter, a túl kicsi parkolóhelyeket meg a tahó parkolások alakítják ki.
Szubjektíve mindenki olyan kocsit választ, ami tetszik neki, vagy mi szerinte megfelel az igényeinek. Objektív szempontok szerint, racionálisan gondolkodó gyártók viszont már nem csinálnak ilyet. Mert már nem eléggé hatékony.
A maximális teljesítménynek - ezerszer el lett mondva - semmi köze nincs a fogyasztáshoz, ha nem ragadunk be a teljesítmény magas fordulattal / sok köbcentivel előállító szívómotor paradigmába. Ott ez még igaz volt.
Az általad vázolt kombinációt feltehetően azért választották anno a Suzuki mérnökei a Vitarához, mert a céljuk egy olcsón, meghatározott összegért gyártható, kis árréssel eladható (ezért nagy sorozatszámú), gazdaságos kocsi volt. És ezt tökéletesen el is végezték, jó kompromisszumokkal, ls kevesebb a hibalehetőség is. Ezért kellett nekik kisköbcentis szívómotor kis kaszniban, mert az viszonylag olcsó, és drága és nehéz segédberendezések híján máshogy nem lehetne elérni ezt a célt. Ettől függetlenül felesleges behaluzni, hogy az egész rendszert nézve, széles működési spektrumon az összhatékonysága jó, mert nem az, ezért tért át a Suzuki is más megoldásokra.
Az ki lett már tárgyalva, hogy az Atkinson / Miller ciklusú motor karakterisztikája olyan (gyenge fajlagos teljesítmény stb.), hogy önálló hajtásra nem igazán alkalmas. A gyakorlatban kis köbcentis Atkinson ciklusú motorok nincsenek, még segédmotorként sem, a Toyotánál pl. 1,8 és 2,7 liter között vannak. Segédmotorként. Ez azért sok mindent elárul.
Hiába néz ki papíron tök jól a "magas a hatásfok", a valóság meg az, hogy a fajlagos teljesítménye az Otto ciklushoz képest alacsony, alul erőtlen, felül erőtlen, a magas hatásfokot és erőt pedig csak egy szűkebb közepes tartományban tudja. Generátornak és segédmotornak jó. Nem alkalmazza - tudtommal - egyik gyártó sem önállóan. Jellemzően ezért van csak hibrid járművekben - ott a villamos segédmotor ellensúlyozni tudja kis sebességein az Atkinson / Miller ciklus gyengeségeit, majd közepes (ideális) fordulaton kezd el nem túl elegánsan, bőgve hajtani.
Ezen megint fölösleges vitatkozni, mert tény. A KGFB biztosítási díjakat az adott kategóriában / adott biztosítónál az alapján számolják, hogy abban az adott évben mennyi károkozás (kifizetés) történt. Ezek objektív számok, megmutatják, hogy melyik kategória okozza a legtöbb balesetet, a számok pedig azt mutatják, hogy jellemzően a kis kocsik a hunyók (mindegy, milyen okból).