Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 029
16 079
113
Az itteni " a hatalom szabályozza le az életünk minden területét" féle emberek örülhetnek most. Köszönjük meg nekik szépen.

Szerintem itt annyi fog történni - bár röhej hogy bő egy éve repkednek fel a hírek, és konkrétum még semmi - hogy az ISA, ami már amúgyis szinte minden új járműben benne van, mostantól kötelezően benne lesz. Maximum árdrágító hatása lesz a legolcsóbb modelleknél, de azokat meg már úgyis kinyírták környezetvédelmileg. Az ISA most sem zavaró, hiszen akkor működik csak bekapcsolod , vagy ha az alapbeállítás a bekapcsolt állapot lesz, max kikapcsolod / kikötöd.

Jóhazánkban amúgy is az 5+ éves behozott járművek dívnak, és csak a 2024-et követően új / faceliftes modellekbe lesz majd kötelezően, szóval jó 10 év, mire ez itt széles körben elterjed..
 

merleg

Well-Known Member
2021. március 12.
1 642
3 233
113
Szerintem itt annyi fog történni - bár röhej hogy bő egy éve repkednek fel a hírek, és konkrétum még semmi - hogy az ISA, ami már amúgyis szinte minden új járműben benne van, mostantól kötelezően benne lesz. Maximum árdrágító hatása lesz a legolcsóbb modelleknél, de azokat meg már úgyis kinyírták környezetvédelmileg. Az ISA most sem zavaró, hiszen akkor működik csak bekapcsolod , vagy ha az alapbeállítás a bekapcsolt állapot lesz, max kikapcsolod / kikötöd.

Jóhazánkban amúgy is az 5+ éves behozott járművek dívnak, és csak a 2024-et követően új / faceliftes modellekbe lesz majd kötelezően, szóval jó 10 év, mire ez itt széles körben elterjed..

Hát persze. Eleinte csak kötelezően lesz benne, aztán egy idő után már ki se lehet kapcsolni majd...
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 426
3 743
113
Megint elméletgyártás. Az átlag fordulókör a kis és a legnagyobb kocsik között is olyan 10-11,5 méter között van (széleknél mérve).

Ebben nem lennék biztos.
Nekem viszonylag nagy kocsim van, és eszméletlenül nagy a fordulóköre a családban lévő (amúgy 2.6 méteres tengelytávú) alsó-közép kombihoz képest. Biztosan több, mint 1.5 méter, szerintem legalább 3...

Biztos bennem van a hiba, de tegnap pl. minden gond nélkül parkoltam az 5. kerületben is. Lehet valami isteni beavatkozás történt, hiszen itt többen felvilágosítottak, hogy ezt bizony nem lehet. Maradt 50 centi hely is maradt előttem...

Az írásaidból látszik, hogy rutinos jó sofőr vagy. Való igaz, hogy aki a nagy kocsijával szűk helyekre beparkol, az jól tud parkolni, de ez azért is van így, mert rákényszerül, hogy az legyen. Rengeteg béna és rutintalan sofőr van, nekik egy kisebb, fordulékonyabb autóval sokkal könnyebb a boldogulásuk.

Jellemzően a nagyobb járművekben már van költségkeret és hely is a gyártónak arra, hogy elfér a nagy kitérítésű, kényelmes futómű, szénné legyen szervózva a kormány stb.

És akinek nagy kasztniban jutott kis kitérítésű kerék? Én pl. ide tartozom...

Szomszéd pl. egy ilyen brutál méretű Ford pickuppal áll be centire arra a helyre, ami még normál vagy kisméretű kocsira is szűken van méretezve.

Mert tud vezetni, mert a nagy kocsi rákényszerítette arra, hogy megtanuljon. Vagy eleve tudott persze, és azért mert ekkorát venni, mert tudta, hogy boldogulni fog vele. De azért ehhez kell önbizalom és tudás.

A nagyobb kocsi meg a kisebb kocsi között az egyetlen észlelhető gyakorlati különbséget annyiban tapasztaltam, hogy a kisebbel gyakran egyetlen körben meg tudok fordulni egy 2x1 sávos utcában is, a nagyobbal meg ipszilon forduló kell.

Az enyémmel van hogy 2-3x is kell oda-vissza toligálnom mire megfordulok... Egy 2x1 sávoson hót zicher, hogy nem elég egy sima Y.
De jártam úgy parkoló házban is a csigavonalú felhajtón, hogy alig fértem el, sőt tolatnom is kellett picit, mert nem tudtam elég szűken fordulni.

A parkolóhely min. 5-5,5 méter, a túl kicsi parkolóhelyeket meg a tahó parkolások alakítják ki.

Rengetegszer rövidebbek a parkolóhelyek, és nem csak a tahók miatt. Sok helyen fel sincsenek az utca széli parkolók "parcellázva", csak megállnak egymás mellé-mögé az autósok. És aztán egy kis autó helyére állj be az 5 méteressel...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 426
3 743
113
Eleinte csak kötelezően lesz benne, aztán egy idő után már ki se lehet kapcsolni majd...

Olyan sztem nem lesz. Politikusék amúgy sem szeretnének 30-al döcögni.
(egyébként meg nagyon hamar kiderülne, hogy mennyi helyen indokolatlanul kicsi a megengedett sebesség, de nem 5-10km/h-val, hanem sokkal többel...)
 

Fundin

Well-Known Member
2019. június 22.
712
2 692
93
Ebben nem lennék biztos.
Nekem viszonylag nagy kocsim van, és eszméletlenül nagy a fordulóköre a családban lévő (amúgy 2.6 méteres tengelytávú) alsó-közép kombihoz képest. Biztosan több, mint 1.5 méter, szerintem legalább 3...



Az írásaidból látszik, hogy rutinos jó sofőr vagy. Való igaz, hogy aki a nagy kocsijával szűk helyekre beparkol, az jól tud parkolni, de ez azért is van így, mert rákényszerül, hogy az legyen. Rengeteg béna és rutintalan sofőr van, nekik egy kisebb, fordulékonyabb autóval sokkal könnyebb a boldogulásuk.



És akinek nagy kasztniban jutott kis kitérítésű kerék? Én pl. ide tartozom...



Mert tud vezetni, mert a nagy kocsi rákényszerítette arra, hogy megtanuljon. Vagy eleve tudott persze, és azért mert ekkorát venni, mert tudta, hogy boldogulni fog vele. De azért ehhez kell önbizalom és tudás.



Az enyémmel van hogy 2-3x is kell oda-vissza toligálnom mire megfordulok... Egy 2x1 sávoson hót zicher, hogy nem elég egy sima Y.
De jártam úgy parkoló házban is a csigavonalú felhajtón, hogy alig fértem el, sőt tolatnom is kellett picit, mert nem tudtam elég szűken fordulni.



Rengetegszer rövidebbek a parkolóhelyek, és nem csak a tahók miatt. Sok helyen fel sincsenek az utca széli parkolók "parcellázva", csak megállnak egymás mellé-mögé az autósok. És aztán egy kis autó helyére állj be az 5 méteressel...
Mijen kocsid van ? Csak hogy nehogy olyat vegyek :oops:
 
  • Imádom
Reactions: Kim Philby
M

molnibalage

Guest
Az írásaidból látszik, hogy rutinos jó sofőr vagy. Való igaz, hogy aki a nagy kocsijával szűk helyekre beparkol, az jól tud parkolni, de ez azért is van így, mert rákényszerül, hogy az legyen. Rengeteg béna és rutintalan sofőr van, nekik egy kisebb, fordulékonyabb autóval sokkal könnyebb a boldogulásuk.
Kedvencem a sok fociuanyu bikanyakkal...

 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Előadók szerint a tegnapi előadás.
 
  • Tetszik
Reactions: BJani and Bálint

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 426
3 743
113
Nekem azért nem egyértelmű ki a marha. Ha mindig elcspnának mikor túlcsorgok a vonalon hogy lássak is, akkor már régen nem élnék.

Nekem teljesen egyértelmű, hogy itt 100%-ban a SUVos a hibás. Lecsapja a kanyart, rámegy a felfestésre is, nem csak a robogósra.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and enzo

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 707
4 260
113
 

nagyoncivil

Well-Known Member
2018. október 26.
326
804
93
Mi lehet annak az oka, hogy a legelső mozdony nem siklott ki?
Talán a Sziliben adta be az unalmast valami, ami a kisiklásához vezetett?
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 798
56 312
113
A szabvány parkolóméret 5,5 méterszer 2,5 méter. Ebbe bármilyen kocsi belefér (hülye egy szabvány lenne, ha nem...).

Az lehet, hogy pl. hogy régi parkolókban, régi lakótelepeken, utcákban kisebb a méret, mert ott még régi szabványok szerint alakították ki. Kivételesen lehet 2,3 x 5 méteres, ami jellemzően pl. bevásárlóközpontok parkolójában lehet, esetleg magánparkolókban, de ez már megrendelői döntés. Oda is be lehet férni, csak kicsit ügyeskedni kell, hiszen továbbra sincs 2,3 méter széles kocsi, átlag olyan 1,7-1,8 méter szélesek. Teljesen ugyan nem lehet kinyitni az ajtót ezeken a plázás vackokban, de már megszoktam, 20 centire ha nyíliik az ajtó, nekem már elég. Apró, pillanatnyi kényelmetlenség.



Biztos bennem van a hiba, de tegnap pl. minden gond nélkül parkoltam az 5. kerületben is. Lehet valami isteni beavatkozás történt, hiszen itt többen felvilágosítottak, hogy ezt bizony nem lehet. Maradt 50 centi hely is maradt előttem...



Megint elméletgyártás. Az átlag fordulókör a kis és a legnagyobb kocsik között is olyan 10-11,5 méter között van (széleknél mérve).

A tengelytáv legfeljebb egy ökölszám, a fordulókör szinte kizárólag a futómű geometriától függ (könnyű belátni, hogy egy 90 fokos kitérítésű futóművel kb. saját hosszán pörögne körbe a kocsi). A kitérítési szög pedig attól függ, mennyi hely van, illetve mennyinek kell lennie kaszniban, semmi mástól. Kis kerék egy szűkre szabott kaszniban, vagy nagy kerék egy bőségesen mért kaszniban...

Úgy csinálunk, mintha valós probléma lenne a nagyobb kocsival parkolás, miközben naponta milliószámra parkolnak be emberek a nagyobb kocsival is a szabvány méretű (5-5,5 méteres parkolóhelyekre). Akinek meg nem sikerül, azt továbbra sem értem, hogyan ment át a vizsgán, ahol ezt bizony be kellene mutatni akármilyen kocsival.. Értem én, hogy néhány emberben dolgozik az igény a vásárlása igazolására, és meg kell racionalizálnia magának, hogy miért volt jó döntés a részéről a rövidebb autó. Azt az eladáskor a szalonnal biztos azzal adják el, hogy mindenki más szenved a parkolással. Mások rossz döntést hoztak, én meg jót.. A valóság meg az, hogy frászt szenved vele, hanem egyszerűen beáll a helyre és kész. Jellemzően a nagyobb járművekben már van költségkeret és hely is a gyártónak arra, hogy elfér a nagy kitérítésű, kényelmes futómű, szénné legyen szervózva a kormány stb. Tök kényelmes ezekkel parkolni. Szomszéd pl. egy ilyen brutál méretű Ford pickuppal áll be centire arra a helyre, ami még normál vagy kisméretű kocsira is szűken van méretezve.



Attól az még egy szívómotor, szívómotor karakterisztikával, ezt a Honda sem fogja tudni megkerülni, akármilyen ügyesek. Teljesítményt magasabb fordulatszámon fogja majd leadni, ahhoz meg pörgetni kell -> magasabb súrlódási veszteség, alacsonyabb hatásfok. Egy jó és előremutató motor volt, de mára ebben Honda is szépen áttér - a sportváltozatokat leszámítva - a relatíve kisköbcentis, nagyon magas hatásfokú turbós motorokra, Európában pedig a különböző mild hibrid megoldásokra.. mert jobbak.



Nem vitás, hogy a kisebb kocsival kisebb helyre is beférsz. Na és? A nagyobb kocsi meg a kisebb kocsi között az egyetlen észlelhető gyakorlati különbséget annyiban tapasztaltam, hogy a kisebbel gyakran egyetlen körben meg tudok fordulni egy 2x1 sávos utcában is, a nagyobbal meg ipszilon forduló kell. Na bumm. Ettől függetlenül a nagy kocsival még könnyebben is beállok, valószínűleg azért, mert annak a mozgását és viselkedését szoktam meg. Gondot az elejét leszámítva sosem jelentett.



Nincsenek. Max. 1-1,5 méter maximum a legkisebb és a legnagyobb kategória között a teljes fordulókörre nézve. Parkolásnál nem oszt, nem szoroz, ott max. 30-40 fokos fordulások vannak...



Ahogy a 3,5 méteres helyre sem állsz be a 4 méteres kocsival, most ezzel akkor mondtunk valamit? Ja, nem. A parkolóhely min. 5-5,5 méter, a túl kicsi parkolóhelyeket meg a tahó parkolások alakítják ki.



Szubjektíve mindenki olyan kocsit választ, ami tetszik neki, vagy mi szerinte megfelel az igényeinek. Objektív szempontok szerint, racionálisan gondolkodó gyártók viszont már nem csinálnak ilyet. Mert már nem eléggé hatékony.

A maximális teljesítménynek - ezerszer el lett mondva - semmi köze nincs a fogyasztáshoz, ha nem ragadunk be a teljesítmény magas fordulattal / sok köbcentivel előállító szívómotor paradigmába. Ott ez még igaz volt.

Az általad vázolt kombinációt feltehetően azért választották anno a Suzuki mérnökei a Vitarához, mert a céljuk egy olcsón, meghatározott összegért gyártható, kis árréssel eladható (ezért nagy sorozatszámú), gazdaságos kocsi volt. És ezt tökéletesen el is végezték, jó kompromisszumokkal, ls kevesebb a hibalehetőség is. Ezért kellett nekik kisköbcentis szívómotor kis kaszniban, mert az viszonylag olcsó, és drága és nehéz segédberendezések híján máshogy nem lehetne elérni ezt a célt. Ettől függetlenül felesleges behaluzni, hogy az egész rendszert nézve, széles működési spektrumon az összhatékonysága jó, mert nem az, ezért tért át a Suzuki is más megoldásokra.

Az ki lett már tárgyalva, hogy az Atkinson / Miller ciklusú motor karakterisztikája olyan (gyenge fajlagos teljesítmény stb.), hogy önálló hajtásra nem igazán alkalmas. A gyakorlatban kis köbcentis Atkinson ciklusú motorok nincsenek, még segédmotorként sem, a Toyotánál pl. 1,8 és 2,7 liter között vannak. Segédmotorként. Ez azért sok mindent elárul.

Hiába néz ki papíron tök jól a "magas a hatásfok", a valóság meg az, hogy a fajlagos teljesítménye az Otto ciklushoz képest alacsony, alul erőtlen, felül erőtlen, a magas hatásfokot és erőt pedig csak egy szűkebb közepes tartományban tudja. Generátornak és segédmotornak jó. Nem alkalmazza - tudtommal - egyik gyártó sem önállóan. Jellemzően ezért van csak hibrid járművekben - ott a villamos segédmotor ellensúlyozni tudja kis sebességein az Atkinson / Miller ciklus gyengeségeit, majd közepes (ideális) fordulaton kezd el nem túl elegánsan, bőgve hajtani.



Ezen megint fölösleges vitatkozni, mert tény. A KGFB biztosítási díjakat az adott kategóriában / adott biztosítónál az alapján számolják, hogy abban az adott évben mennyi károkozás (kifizetés) történt. Ezek objektív számok, megmutatják, hogy melyik kategória okozza a legtöbb balesetet, a számok pedig azt mutatják, hogy jellemzően a kis kocsik a hunyók (mindegy, milyen okból).
Az Atkinson motor a Toyotánàl NEM segédmotor.A villanymotor a segedmotor.
Prius4-em van 5 éve, sok VW, Saab, Volvo után. Imádom, pont jó ilyen öreg szatyornak mint én. Közlekedni való, nem brumbrumra mert kicsi a pöcse a tulajnak. :)
 
  • Vicces
Reactions: Kim Philby

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 707
4 260
113
T

Törölt tag 1711

Guest
Mi lehet annak az oka, hogy a legelső mozdony nem siklott ki?
Talán a Sziliben adta be az unalmast valami, ami a kisiklásához vezetett?

Síntörés + legendásan szar Szili futómű.