Amúgy a tesla egyik fő bűne, hogy nem mérnökök, hanem designerek tervezték, és divatot csináltak a rendszereiből. A normál gombos, kormányon kezelhető karos vezérlés több évtized folyamatos tapasztalata alapján alakult ki, úgy, hogy minimalizálja a figyelemelvonás mértékét. Ez olyan szintig ment, hogy egy 83-as passatból átülve egy 2001-es zafira Aba vagy 2007es B-be is kb 2 perc után már mindent vakon vezérelsz. Most viszont egy ilyen képernyős csili-vili fosban kb az indexkapcsolás is elvonja az útról a figyelmed. Pedig nem véletlen, hogy az indexkapcsoló, meg még sok sok egyéb funkcióvezérlő ákerült onnan:
a kormányra.
Teljesen egyetértek.
Mint azt már túl sokszor leírtam, több mint kétszáz féle/fajta (márka, típus, motor/váltó/karosszériavariáns, facelift, stb.) autót vezettem eddig.
Még száz év evolúció után is vannak eltérések autók között; eltérő irányban működő ablaktörlő kapcsolók, máshol levő rükvercek.
A legújabb "élményem" az emelőhátfalas MB Sprinter, ahol a rükverc a kettes mellett van; eszembe nem volt ott keresni, a váltógombon meg már lekopott a séma. Na meg szintén az MB minden egy karon mániája...
Máshol levő világításkapcsolók, gyújtáskulcs (Porsche, meg Lada ugye).
Máshol levő kürt - agyrém...
Opel Movano-n (Renault Master) vészvillogó a tükör felett...
Kézifék a bal oldalon (Ioniq 5!), meg esernyőnyél már nem is tudom min még a közelmúltban is...
Stb., stb.
De ahogy te is írtad, azért a középre helyezett képernyők kora előtt, ha beültél egy random autóba, akkor 5 másodpercen belül eligazodtál rajta még segítség nélkül is, oszt' ahogy a kínai mondja gó!
Kínlódást még a középkonzol kialakítása okozott a gyáraknak, mert ha esztétikusan akartad megoldani a szellőzőrostélyokat, akkor egy vonalban voltak a szélsőkkel.
De akkor alá kellett tenni a fűtés, meg egyéb funkciók kezelőszerveit. De akkor alá került a rádió, a váltókar meg útban volt a kezeléshez. Ezt a három dolgot bénábban-ügyesebben variálta minden gyár az összes variációban.
Ezt tovább bonyolította az egyre több szolgáltatás, aminek a nagy részét a megmarkentingelt vevő az életben egyszer ha használta...
Talán valamelyik Pontiacon számoltak meg a 90-es években autós újságban valami iszonyatos számú gombot, tekerőt, ami beborította a műszerfalat, meg az utasteret.
Ezek után persze a gyáraknak áldás volt a lapos képernyő megjelenése, hiszen a szolgáltatásokat menübe lehetett rendezni, így letisztítva a műszerfalat.
Még érintés nélkül persze, erre jöttek a szörnyszülött megoldások, mint pl. az iDrive, stb.
A tulaj jobb híján megtanulta oszt' jónapot.
Az érintőképernyő tán egy fokkal jobb megoldás, de ha egy idegen ül be egy számára ismeretlen márkába/típusba, akkor jön a totális tanácstalanság. Viszont a gyáraknak ez a legolcsóbb megoldás. Úgyhogy így jártál...
Tipikus módon szoktam járni nyáron, amikor kipróbálok egy napon álló autót délután:
Beülök, vagy beülünk a tulajjal, akinek előtte elmondtam, hogy többek között arra vagyok kíváncsi, hogy milyen csendes a motor, maga az autó stb.
Gyújtás ráad, erre elkezd az automata klíma ventilátora süvíteni, mint egy kompresszor kilyukadt légvezetéke, plusz a rádió is üvölt, mint a fába szorult féreg (ennyi süket embert...).
Azt a kapkodást, amit ilyenkor levágnak a tulajok a saját autójuk érintőképernyőjén!
Ha meg csak a kulcsot dobja ide a tulaj, s egyedül viszem el az autót, akkor meg három évtizednyi rutin után is küzdök, mint disznó a jégen az öntudatra ébredt elektronikával...
S akkor még nem csipogott a guminyomás érzékelő, a hamis riasztást rendező utasülés érzékelő stb...
Arra döbbentem rá, hogy a legkisebb stresszel, s a legtöbb élménnyel az öntörvényűsége ellenére a Citroën DS és a szintén az ötvenes években született Volvo P544 ajándékozott meg...
A jövőből érkezett a múltba, fenségesen, könnyedén és elkápráztatta a világot. Akkor is és ma is. A DS.
totalcar.hu
Komoly szakemberek megannyi folyamatábrát rajzoltak.
totalcar.hu
A saját beszámoló annak idején:
Apropó generátor! Mivel ma már nappal is világítani kell országúton, ezért van generátor szerelve a kis BMW-be, ugyanis a starter nem győzte delejjel... Akkor a beszámoló! Az égi jelre vártam, hogy megírjam, ami meg is érkezett nemrég...
forum.index.hu
Veterán: Volvo PV 544 F (1963) - Kinézetre egy 1963-as Warszawa, csak szép a színe és sok rajta a dísz. Pedig egy forró ferdehátú 91-ből.
totalcar.hu
Nem mondom, volt bennem egy kis félsz, amikor Budapestről Perkupa felé vettem az irányt a hűséges Kredenccel.
totalcar.hu