Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Amúgy nagyon vagány hangja volt a kocsinak törött kipufogó leömlővel, meg végig lukas kipufogóval, mondta is mindenki, hogy ne csináltassam meg :) Azért ráköltöttem a kocsi piaci árának kb harmadát, és megcsináltattam. Legalább nem fulladok meg az utastérben :)

Egyszer egy beálláskor (nagyon alacsony hasmagasságú a kocsi, és ültünk benne 4-en) sikerült letépnem a komplett kipufogó rendszert a tűzfaltól hátrafelé. Középen már amúgyis elrohadt és kézzel törhető volt a cső, úgyhogy annyira nem anyáztam, de nagyon kemény hangja lett így, mintha egy 40 literes harckocsimotor lenne benne. :)
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Egyszer egy beálláskor (nagyon alacsony hasmagasságú a kocsi, és ültünk benne 4-en) sikerült letépnem a komplett kipufogó rendszert a tűzfaltól hátrafelé. Középen már amúgyis elrohadt és kézzel törhető volt a cső, úgyhogy annyira nem anyáztam, de nagyon kemény hangja lett így, mintha egy 40 literes harckocsimotor lenne benne. :)
Repedt aszfaltnak látszó álcázott kátyú, aszfalt felcsapódik, reccs és sportos hang. Nem voltam boldog.
Ugyanez van nekem, viccelnek is ismerősök a bontószökevény kocsikkal (egy kivételével, aki rajtam is túltesz pedantériában), hogy nem múzeumba kell újítgatni azt a kocsit.
Csak tudod, ezen mindig elszomorodom. Mert nem múzeumnak újítgatom (habár, ha valaki tud 6 voltos opel dinamót :) de az egy másik történet) hanem közlekedni. És főleg régebbi autónál végkép nem engedhetem meg, hogy rohadjon pl.: mert az a karosszéria amúgy is gyengébb védelmet ad, mint egy új, hát ha még szét is van rozsdálva.
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 661
13 044
113
Ugyanez van nekem, viccelnek is ismerősök a bontószökevény kocsikkal (egy kivételével, aki rajtam is túltesz pedantériában), hogy nem múzeumba kell újítgatni azt a kocsit.

Mondjuk nekem kéne a motorra egy felújítás amit halogatok (gyűrűzés, meg pár apró dolog ami ezen a motorcsaládon sajna előjön 100k felett), de minden más pöpec. Tudom, hogy semmit nem ér a piacon, úgyhogy a kocsit szétesésig fogom hajtani. Nem megyek annyit, hogy a fogyasztás számítson (sokat eszik), és tudom, hogy ha újabba ülnék át, akkor nagyon hiányozna sok vonása, amit csak nagyon drágán kapok meg újban. Azt a pénzt máshova szánom, egyelőre egy sportos szép új kocsinak nincs helye nálam.

Amúgy nagyon vagány hangja volt a kocsinak törött kipufogó leömlővel, meg végig lukas kipufogóval, mondta is mindenki, hogy ne csináltassam meg :) Azért ráköltöttem a kocsi piaci árának kb harmadát, és megcsináltattam. Legalább nem fulladok meg az utastérben :)
Kipufogó téma:

Jól emlékszem? Alfád van? Tán 147-es? (fejvakarás)

Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a KGST-ben Nagypolszkiknak volt a legalfásabb kipufogó hangja!
Imádtam azt az érces, diszkréten túltolt előgyújtással szolidan visszalövöldöző, zengő baritont, amit azok tudtak produkálni, ami amúgy a hatvanas - hetvenes évek Alfáira volt leginkább jellemző.
Mivel többféle rendszer is volt a gyártás alatt (szerintem legalább háromféle), no meg a gyári szórás... ezért amennyi Nagypolák volt, annyiféle hangja volt.
Sajnos egyik Nagypolszkim kipufogójáról sem készítettem hangfelvételt, dühít is piszkosul.
Bele is könnyeztem (nem röhög!), amikor ezt a két felvételt találtam:

Na szóval, a Gépnél a kipufogórendszer minimum kétévente aláfekvős elfoglaltságot jelentett:
Vagy kifújt, vagy koppant, vagy kilyukadt, vagy elrohadt, volt vele gond na.
Mindaddig, amíg rá nem jöttem, hogy az ötvenes évek végén tervezett keresztöblítéses, de OHV motor olyan karburátor, szívócsatorna, kipufogó átmérőkkel lett méretezve, ami a 80-as években Nyugaton már a 2000 köbcentisekre volt jellemző.
Hajlamos is volt sokat fogyasztani (meg ezt terjesztették is a TSZ sofőrök...), de precízen beállítva, elektronikus gyújtással amúgy tudott takarékos is lenni; nyilván az adott korba helyezve az értékeket...


S itt jön a kipufogó: Ha nem volt rajta hátsó dob, akkor határozottan csendesebb(!) lett, alapjárat felett eltűnt a fárasztó mély hang, na meg kis fordulaton a nyomaték is...
A 90-es évek elején böngészve az internetet, akarom mondani alákukkantva más típusok alá jött a felismerés, hogy az 1410-es Dacia motorja csak 84 köbcentivel kisebb, de a kipufogórendszere talán csak 32 mm-es átmérőjű volt, míg a Poláké tán 40-es!
Azért ott volt különbség!
Úgyhogy elmentem egy kipufogóshoz, akivel lehajtogatattam az összeömlők utáni csövet minőségi anyagból a Dacia átmérőjében.
Örült neki a mester, főleg amikor be kellett forgatni az első futómű környékén a helyére...
Illusztráció:
B-09515.jpg

A hátsó dob helyett meg kapott - végét ferdén megvágva - egy sima csövet, "oszt' csókolom".
Nyomatékosabb lett, mégis könnyedén kitudott forogni a motor.
Az eleve 4-2-1-es rendszer 750-es alapjáraton úgy öblögetett, mint egy V8 (mindenki ezt mondta), fordulaton meg büszkén, de kulturált hangerőn zengte ércesen a Polák motor dalát!

Már ha netalán kedvet kapnál egy kis hangoláshoz;)
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 449
20 689
113
Jól emlékszem? Alfád van? Tán 147-es? (fejvakarás)
jól!

Már ha netalán kedvet kapnál egy kis hangoláshoz;)

Most nincs kedvem hangolni, le-hangolt a számla :) Azóta kézifék bowden is megadta magát, meg a váltó bowdenek is nyámnyámok már, szóval van elég kopó-nyúló-romló szar cseréje zajlik épp, hogy ne akarjam azt piszkálni, ami működik végre, hátha kicsit jobb lesz. Legalább a kasztni nem rohad, a kis hibákat épp kezeli a lakatos.

(Hazudtam, kínai androidos fejegységre upgradelés projekt tart már hónapok óta, ahogy ráérünk cimbivel/barátnőmmel/rokonokkal, olyan ideiglenes kókányolásokkal, hogy meg le se merem írni :) Azóta már a kábelezés majdnem végleges, csak a menetrögzítő kamera tápját kell még végegesen megcsinálni. Amúgy már nagyjából működik, android auto is megy, közepesen elégedett vagyok. A gyári blaupunktnál jobb, és még a hangszórókhoz nem is nyúltunk, mert az nagy meló, van butilgumi tábla az ajtóba rezgéselnyelőnek, meg hangszórók is, csak a kárpit emgbontása és a zajnyelő felkasírozása iszonyat szívás, és most év végén sok a munka)
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 661
13 044
113
jól!



Most nincs kedvem hangolni, le-hangolt a számla :) Azóta kézifék bowden is megadta magát, meg a váltó bowdenek is nyámnyámok már, szóval van elég kopó-nyúló-romló szar cseréje zajlik épp, hogy ne akarjam azt piszkálni, ami működik végre, hátha kicsit jobb lesz. Legalább a kasztni nem rohad, a kis hibákat épp kezeli a lakatos.

(Hazudtam, kínai androidos fejegységre upgradelés projekt tart már hónapok óta, ahogy ráérünk cimbivel/barátnőmmel/rokonokkal, olyan ideiglenes kókányolásokkal, hogy meg le se merem írni :) Azóta már a kábelezés majdnem végleges, csak a menetrögzítő kamera tápját kell még végegesen megcsinálni. Amúgy már nagyjából működik, android auto is megy, közepesen elégedett vagyok. A gyári blaupunktnál jobb, és még a hangszórókhoz nem is nyúltunk, mert az nagy meló, van butilgumi tábla az ajtóba rezgéselnyelőnek, meg hangszórók is, csak a kárpit emgbontása és a zajnyelő felkasírozása iszonyat szívás, és most év végén sok a munka)
Úúúú! Most nosztalgiáztam!
Dupla padlószőnyeg a gyári felé...
Pioneer rádió és hangszórók (kettő az ajtókba), a TS-1750-esek a kalaptartóra. Nászajándékba kaptuk a rencert', konkrétan dupla annyit ért 1994-ben, mint az autó. Csak úgy mertük ott hagyni bárhol a Gépet, ha a kalaptartón letakartuk ócska törölközővel...

De ha már kipufogótuning, meg zajcsillapítás, akkor utólagos engedelmetekkel bemásolom az egyik emlékezetes sztorimat még az előbb említett új csőrendszer előttről.
Hely azok a kilencvenes évek a makkos cipővel, fehér zoknival!

"...február-márciusban jártunk Miskolcról Nyíregyházára kaszinózni; rulettezni. Azért oda, mert ott volt igazi kaszinó krupiékkal stb.
Este 9 óra előtt nem volt érdemes odaérni, de azért általában inkább egy-két órával korábban indultunk, legtöbbször a Nagypolszkimmal.
A sötét éjszakában még a KGST többi járgányához képest viszonylag csendes Jószág is egyre zajosabbnak tűnt az utazások alkalmával.
Ezért megkértem egy jó barátomat, hogy a hátsó kipufogó dobba szereljen be üveggyapot csőhéjat.
Megtette, ragyogóan bevált; sokkal csendesebb lett az autó, ezért legközelebb megkértem, hogy a hátsó híd előtti - ún. középső - dobot is alakítsa át. Mivel az másabb belső kialakítású volt, ezért javasoltam, hogy cső alakzatban hegesszen bele fémpálcákat, s aköré tolja be a csőhéjat, hogy az ne essen össze.
Megtette, még csendesebb lett, este irány a feleségemmel a szabolcsi Monte-Carlo, jippijáé!
Az odaúton egyszer csak nem tudtam befejezni egy Ikarus busz előzését, ami vagy hatvannal cammogott a főúton...
Megállva tapasztaltam, hogy fekete üveggyapot darabokat köpköd ki a melegedő, de legalább nagyon csendes motor a kipufogó csővégen. Szerencsére volt nálam tartalék kuplung bowden, azzal megkéményseprőztem a kipufogót, így ha lassan is de odaértünk a célunkhoz.
Nyerés és éjjel kettő óra után indultunk haza. A városból kiérve megálltunk tankolni, mert annyi benzint megevett az autó Nyíregyházáig, mint máskor oda-vissza. Mi több, már újraindulni sem akart a motor. Le akartam szerelni a középső dobot, hogy a hátsót ennek helyére eszkábáljam, de kivételesen otthon maradt a szerelőruha, a téli dzsuvában meg nem akartam az egyetlen valamirevaló öltönyöm tönkretenni.
Szerencsére a Jószág megszánt; nagy nehezen beindult és kínjában a középső dobot a csövön hátratolta vagy 2 millimétert, így két darab gyufás fejnyi lyukon tudtak is távozni a gázok! Ennek köszönhetően ki is tudott pörögni a motor 3500-ig, de legalább nem működött 2500-as fordulatszám alatt.
Nagyon csendes volt, csak diszkréten sziszegett és kiválóan fűtöttünk vele; így épp' nem főtt meg a hideg éjszakában.
Amikor kikanyarodtunk a benzinkútról, akkor két IFA ment el előttünk a főúton egymáshoz gyanúsan közel.
Három dologra jöttünk rá pár száz méter után:
1, Az egyik vontatja a másikat vagy negyvennel.
2, Kettestől nem lehet feljebb kapcsolni a váltót, mert nincs annyi ereje a motornak.
3, Az IFA-któl addig nem szabadulunk, amíg le nem húzódnak, vagy el nem kanyarodnak másfelé.
Elkanyarodtak... 68 kilométer után...Gesztelynél...már világosodott.
Kialudva magam, délután kérdőre vontam a mestert, hogy mennyi pálcát hegesztett be a középső dobba?
  • Kettőt.
  • Kettőt!?
  • Csak merevíteni kellett velük a dobot nem?
-:hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos:
 

bolneroll

Well-Known Member
2014. február 7.
386
870
93
Az elektromos autók ugyanis ezt is újraírták – két okból is. Az egyik, hogy több és másfajta információra van szükség bennük, a másik a belső égésű motoros autókban is hasznos, ám az elektromosokban szinte nélkülözhetetlen internetkapcsolat, ami megsokszorozta az elérhető szolgáltatások és szórakozási lehetőségek számát.

Gondolom ha már elektromos autó akkor fontos a szórakozás ... legalább egy witcher menet közben az a minimum.

40847905_b7c667526aefac0dae10278654d87468_wm.jpg
 
  • Szomorú
Reactions: fip7 and hendrick
T

Törölt tag 4082

Guest

Gondolom ha már elektromos autó akkor fontos a szórakozás ... legalább egy witcher menet közben az a minimum.

40847905_b7c667526aefac0dae10278654d87468_wm.jpg
Amúgy a tesla egyik fő bűne, hogy nem mérnökök, hanem designerek tervezték, és divatot csináltak a rendszereiből. A normál gombos, kormányon kezelhető karos vezérlés több évtized folyamatos tapasztalata alapján alakult ki, úgy, hogy minimalizálja a figyelemelvonás mértékét. Ez olyan szintig ment, hogy egy 83-as passatból átülve egy 2001-es zafira Aba vagy 2007es B-be is kb 2 perc után már mindent vakon vezérelsz. Most viszont egy ilyen képernyős csili-vili fosban kb az indexkapcsolás is elvonja az útról a figyelmed. Pedig nem véletlen, hogy az indexkapcsoló, meg még sok sok egyéb funkcióvezérlő ákerült onnan:
20210922opel-rekord-p1-1960-veteranteszt26.jpg

a kormányra.
 
M

molnibalage

Guest
Amúgy a tesla egyik fő bűne, hogy nem mérnökök, hanem designerek tervezték, és divatot csináltak a rendszereiből. A normál gombos, kormányon kezelhető karos vezérlés több évtized folyamatos tapasztalata alapján alakult ki, úgy, hogy minimalizálja a figyelemelvonás mértékét. Ez olyan szintig ment, hogy egy 83-as passatból átülve egy 2001-es zafira Aba vagy 2007es B-be is kb 2 perc után már mindent vakon vezérelsz. Most viszont egy ilyen képernyős csili-vili fosban kb az indexkapcsolás is elvonja az útról a figyelmed. Pedig nem véletlen, hogy az indexkapcsoló, meg még sok sok egyéb funkcióvezérlő ákerült onnan:
20210922opel-rekord-p1-1960-veteranteszt26.jpg

a kormányra.
Az a szutyok infotainment kb. a kocsi HOTAS kinyírása és ennek haladásként beállítása.
Röhej.
A kedves tesla, meg ha tönkrement, akkor vagyonokoért cserélte ki azt.

"haladás"
 

mijki

Well-Known Member
2012. augusztus 12.
341
890
93
Nekem volt szerencsém vezetéstechnikai tréningen kipróbálni az új Ford Mustang Mach E-t. A kijelző használata elég nyögvenyelős volt, akadtak az animációk, lassú volt, de cserébe majdnem minden onnan volt vezérelhető (pl.: klíma).

Az a szutyok infotainment kb. a kocsi HOTAS kinyírása és ennek haladásként beállítása.
Röhej.
A kedves tesla, meg ha tönkrement, akkor vagyonokoért cserélte ki azt.

"haladás"

És akkor ott van az új Mercedes EQS, az MBUX Hyperscreen-nel, az vajon mennyibe kerülhet ha tönkremegy? :D
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 449
20 689
113

Gondolom ha már elektromos autó akkor fontos a szórakozás ... legalább egy witcher menet közben az a minimum.

40847905_b7c667526aefac0dae10278654d87468_wm.jpg
az elektromosokban szinte nélkülözhetetlen internetkapcsolat, ami megsokszorozta az elérhető szolgáltatások és szórakozási lehetőségek számát. ???

Mi ez a baromság? Ez egy nem funkcionális követelményből fakadó tervezői döntés. Nem az internetet tölti le az áramot a motorba, nem kell neki jobban az internet mint egy belsőégésűnek.
 

bolneroll

Well-Known Member
2014. február 7.
386
870
93
Gondolom arra gondoltak, hogy az internetről tudja meg az aktuális infót, hogy hol van elérhető ... szabad ... működő töltő kút. Nem úgy mint a benzinkutaknál, ahol ha tudod hol van akkor odamész, maximum zárva van de az ritka. Itt ha ott lógnak még 3 órát előtted akkor ohne töltés.
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 661
13 044
113
Az a szutyok infotainment kb. a kocsi HOTAS kinyírása és ennek haladásként beállítása.
Röhej.
A kedves tesla, meg ha tönkrement, akkor vagyonokoért cserélte ki azt.

"haladás"
- A még mindig legyártásra váró fapados i30-osomban nem lesz TFT a műszercsoport sem. Eleve jobban tetszik a hagyományos mutatós kivitel ebben az esetben; engem a "cápa" hetes BMW kialakítására emlékeztet.
Ami info érdekel, azt ott megjeleníti a a két körműszer között.
  • Nem lesz érintőképernyő. Amikor azok mondjuk 10 éves koruk után netán bedöglenek, akkor érdekes lesz megtudni, hogy mennyibe kerül egy gyári, ha ellenáll a házibarkácsnak, ha meg Mészáros tender árban lesz a gyári, akkor lehet érdekes lesz megpróbálni nélküle üzemeltetni az autót...
  • Ehelyett egy nyamvadt 3,5"-os LCD lesz a rádiónak, ami két oldalt olyan "gyönyörű" kapcsolókkal lesz kezelhető, mintha a négyütemű Wartburg lett volna a minta...
  • Nem automata lesz a klíma sem

Így odanézést nem igénylő; tekerőgombos lesz a hangerő, a ventilátor és a hőfokszabályzás, s nem az utálatos léptetős gombok, pláne nem érintőképernyős bámulást igénylő tapicskolás.
HD-ban szépen rá lehet nagyítani, gyakorlatilag ilyen lesz belül, plusz ugye DCT váltó:

Ha kütyüzni, meg netezni akarok, akkor meg ott a mobil, otthon meg a laptop, meg a PC.

Azt gondolom, hogy az alap dolgok sokkal nehezebben avulnak el, válnak használhatatlanná (szerszámnyelek, fogók, stb., tekerő és billenőkapcsolók), mint az egyidőben korszerűnek számító speciális megoldások.
Üzemeltess már egy kilencvenes évekbeli luxusautóba (youngtimer) gyárilag beépített 450-es telefont, CD-játszót...
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 008

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
  • Nem lesz érintőképernyő. Amikor azok mondjuk 10 éves koruk után netán bedöglenek, akkor érdekes lesz megtudni, hogy mennyibe kerül egy gyári, ha ellenáll a házibarkácsnak, ha meg Mészáros tender árban lesz a gyári, akkor lehet érdekes lesz megpróbálni nélküle üzemeltetni az autót..

Ezzel egyébként annyira nincs gond, nagyon jó aftermarket megoldások vannak már kis kínai barátainktól. Na nem mintha létszükséglet lenne, de pótolható, javítató, ha bedöglik.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Ezzel együtt e témában amíg lehet, maradi maradok.

Teljesen megèrtem mièrt. A legtöbb gyári infotainment rendszer amúgyis egy kalap kaki, szinte muszájból van benn,mert másnak is van, de látszik hogy kb. a lehető legminimálisabb mérnökórát öltek bele átgondolásába.

Még a legértelmesebb, valóban a vezetőt támogatni próbáló rendszerek a Teslában meg Kiákban láttam (pl. üzemanyag állomások itinerbe felajánlja a gyári GPS ha fogy a delej/nafta).

Én az enyémben az egyedüli hasznát kb abban látom hogy van egy nagyobb méretű, viszonylag jó minőségű kijelző a kocsiban amire kirakhatom direktbe az okostelefont, és normális méretben látom a GPS-t , meg a tolatókamera képét, plusz nem kell leeső tappancsokkal szórakozni. Plusz így el lehet intezni ezt azt hosszabb utak közben is.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 661
13 044
113
Amúgy a tesla egyik fő bűne, hogy nem mérnökök, hanem designerek tervezték, és divatot csináltak a rendszereiből. A normál gombos, kormányon kezelhető karos vezérlés több évtized folyamatos tapasztalata alapján alakult ki, úgy, hogy minimalizálja a figyelemelvonás mértékét. Ez olyan szintig ment, hogy egy 83-as passatból átülve egy 2001-es zafira Aba vagy 2007es B-be is kb 2 perc után már mindent vakon vezérelsz. Most viszont egy ilyen képernyős csili-vili fosban kb az indexkapcsolás is elvonja az útról a figyelmed. Pedig nem véletlen, hogy az indexkapcsoló, meg még sok sok egyéb funkcióvezérlő ákerült onnan:
20210922opel-rekord-p1-1960-veteranteszt26.jpg

a kormányra.
Teljesen egyetértek.
Mint azt már túl sokszor leírtam, több mint kétszáz féle/fajta (márka, típus, motor/váltó/karosszériavariáns, facelift, stb.) autót vezettem eddig.
Még száz év evolúció után is vannak eltérések autók között; eltérő irányban működő ablaktörlő kapcsolók, máshol levő rükvercek.
A legújabb "élményem" az emelőhátfalas MB Sprinter, ahol a rükverc a kettes mellett van; eszembe nem volt ott keresni, a váltógombon meg már lekopott a séma. Na meg szintén az MB minden egy karon mániája...
Máshol levő világításkapcsolók, gyújtáskulcs (Porsche, meg Lada ugye).
Máshol levő kürt - agyrém...
Opel Movano-n (Renault Master) vészvillogó a tükör felett...
Kézifék a bal oldalon (Ioniq 5!), meg esernyőnyél már nem is tudom min még a közelmúltban is...
Stb., stb.

De ahogy te is írtad, azért a középre helyezett képernyők kora előtt, ha beültél egy random autóba, akkor 5 másodpercen belül eligazodtál rajta még segítség nélkül is, oszt' ahogy a kínai mondja gó!;)

Kínlódást még a középkonzol kialakítása okozott a gyáraknak, mert ha esztétikusan akartad megoldani a szellőzőrostélyokat, akkor egy vonalban voltak a szélsőkkel.
De akkor alá kellett tenni a fűtés, meg egyéb funkciók kezelőszerveit. De akkor alá került a rádió, a váltókar meg útban volt a kezeléshez. Ezt a három dolgot bénábban-ügyesebben variálta minden gyár az összes variációban.

Ezt tovább bonyolította az egyre több szolgáltatás, aminek a nagy részét a megmarkentingelt vevő az életben egyszer ha használta...
Talán valamelyik Pontiacon számoltak meg a 90-es években autós újságban valami iszonyatos számú gombot, tekerőt, ami beborította a műszerfalat, meg az utasteret.

Ezek után persze a gyáraknak áldás volt a lapos képernyő megjelenése, hiszen a szolgáltatásokat menübe lehetett rendezni, így letisztítva a műszerfalat.
Még érintés nélkül persze, erre jöttek a szörnyszülött megoldások, mint pl. az iDrive, stb.
A tulaj jobb híján megtanulta oszt' jónapot.

Az érintőképernyő tán egy fokkal jobb megoldás, de ha egy idegen ül be egy számára ismeretlen márkába/típusba, akkor jön a totális tanácstalanság. Viszont a gyáraknak ez a legolcsóbb megoldás. Úgyhogy így jártál...

Tipikus módon szoktam járni nyáron, amikor kipróbálok egy napon álló autót délután:
Beülök, vagy beülünk a tulajjal, akinek előtte elmondtam, hogy többek között arra vagyok kíváncsi, hogy milyen csendes a motor, maga az autó stb.

Gyújtás ráad, erre elkezd az automata klíma ventilátora süvíteni, mint egy kompresszor kilyukadt légvezetéke, plusz a rádió is üvölt, mint a fába szorult féreg (ennyi süket embert...).
Azt a kapkodást, amit ilyenkor levágnak a tulajok a saját autójuk érintőképernyőjén!:eek:

Ha meg csak a kulcsot dobja ide a tulaj, s egyedül viszem el az autót, akkor meg három évtizednyi rutin után is küzdök, mint disznó a jégen az öntudatra ébredt elektronikával...
S akkor még nem csipogott a guminyomás érzékelő, a hamis riasztást rendező utasülés érzékelő stb...

Arra döbbentem rá, hogy a legkisebb stresszel, s a legtöbb élménnyel az öntörvényűsége ellenére a Citroën DS és a szintén az ötvenes években született Volvo P544 ajándékozott meg...
A saját beszámoló annak idején: