Újabb Vitézy projekt, újabb kudarc, újabb elúsztatott milliárdok...
2 d ·
A helyreállítási alapból (RRF) már biztosan nem fog HÉV-fejlesztés megvalósulni, ezt a tényt immár a mindenre is felkent Vitézy Dávid is kénytelen volt beismerni miniszterének, Palkovics Lászlónak. Kb. 750 milliárd forintnyi közlekedésfejlesztési forrás elvesztéséről van szó. Más kérdés, hogy a tervek amúgy bődületesen túlárazott és szakmailag katasztrofális elképzeléseken alapultak, így végül is annyira nem nagy baj, ha át kellene az egészet alakítani, persze a Főmterv a tízmilliárdos kaliberű tervezési pénzeket még bezsebelheti.
Miért is nem lesz pénz?
Navracsics Tibor, EU pénzek megszerzésére szakosított miniszter Luxemburgban járt egyeztetésen és a következőket nyilatkozta utána az MTI-nek:
"A kormány mindent megtesz azért, hogy az év második felében, legkésőbb az év vége felé alá tudja írni a koronavírus-helyreállítási alap megérkezéséhez szükséges megállapodást az Európai Bizottsággal", illetve "törekednek arra is, hogy az uniós operatív programok – köztük a területi, a gazdasági és innovatív vagy az emberi erőforrással kapcsolatos programok – finanszírozását lehetővé tevő partnerségi megállapodásokat Magyarország és az Európai Bizottság szintén az év második felében alá tudja írni. A partnerségi megállapodásokról folytatott tárgyalások jól haladnak."
Fordítsuk le magyar nyelvre a nyilatkozatot.
Magyarországnak két megállapodást kellene tető alá hoznia, az egyik a helyreállítási alapról (RRF) szóló, a másik az operatív programokat leíró ún. Partnerségi megállapodás. Mind a kettő esetében már csak Magyarországgal nem tudott megegyezni a Bizottság, amelynek az oka a Magyarországgal szembeni jogállamisági eljárás és a "Jó kormányzás" alapelvekbe való ütközés. Magyarán szólva, nincsenek meggyőződve arról, hogy a magyarok nem lopják el az uniós forrásokat, a garanciaként kért jogszabály-változtatásokra pedig a magyar kormány nem reagált. Hiába egyeztetnek szakértői szinten és egyeznek meg sok részletkérdésben - erre utal a jól haladnak a tárgyalások kitétel - ha az alapvető politikai kérdésben az álláspontok inkább távolodnak.
Navracsics mondandójában pontosan ezért szerepel a "mindent megteszünk" meg a "törekedni kell rá" szófordulat, ami pontosan azt jelenti, amit, tehát azt, hogy nincs megegyezés és nem is akaródzik azt megtenni.
De tegyük fel, hogy ez év végére tényleg sikerül megállapodni. Ekkor az RRF végrehajtására kb. 3,5 év marad, ott minden projekttel 2026. augusztus 31-ig pénzügyileg is el kell számolni. Ez olyan projektek esetében, ahol még a közbeszerzéseket sem írták ki, legyen az infrastruktúra-fejlesztés, vagy járműbeszerzés, már régóta a lehetetlennel volt egyenértékű, de a kormány hülyítése azért ment ezerrel. Mégis, ment a kampány, a vigyor, a szájtépés, az ígérgetés, hogy a H5, H6, H7 HÉV-ek fejlesztése és járműcseréje RRF forrásból megvalósulhat. Akkor is, amikor a járműtendert a miniszterelnök már tavaly tavasszal töröltette (erről sokat írtunk).
Az operatív programok tervezetét akkor lehet beadni, ha a Partnerségi megállapodást jóváhagyták. Ezután az OP-k jóváhagyása is minimum fél év. Időben, optimális esetben, ha semmi sem jön közbe (bár eddig mindig közbejött) akkor 2023 nyarán járunk, két és fél év elment már a ciklusból. Az OP-k utófinanszírozásúak, és még akkor is ha vannak benyújtható számláink, 2023 vége előtt akkor sem fog érkezni pénz.
Ezért függesztette fel a kormány az állami beruházásokat és mondja azt, hogy majd 2024-ben visszatérünk a témára.
A közlekedési operatív program (IKOP Plusz néven fut) központi régiós kohéziós forrásaiból máris átcsoportosítottak 25 milliárdot energetikai célokra. Ebbe a csökkentett keretbe (kb. 445 mrd Ft a fővároson belüli rész) kellene beleerőszakolni a 750 milliárdos HÉV fejlesztéseket. Vajon minek a helyére? Déli körvasút? Elővárosi vasútvonalak? Mind vitézista gigantomán pénztemető. Fővárosi projektek, vagy olyanok mint az M2G, Vitézy és a kormány jóvoltából már csak a vonal alatt kaphattak helyet eddig is. Sok sikert kívánunk a melyik ujjamat harapjam meg játékhoz az újdonsült államtitkárkának, akinek érdeklődési köre a hírek szerint a mellékvonali Bz menetrendek optimalizálásánál tart jelenleg az új birodalmában. Nem is lenne baj, ha csak azokkal foglalkozna...