@molnibalage
Molni kommentelnéd ezt a cikket?
Nem tudom megítélni, hogy szokásos Index színvonal, vagy igazat ír?
OLCSÓ BENZIN, DRÁGA, ÉS MÉG DRÁGÁBB DÍZEL?!
Elöljáróban néhány peremfeltétel az értelmezéshez:
- Nem vagyok annyira szakértő a gyártás oldalon, 10+ éve downstream területen dolgozom, de igyekszem reflektálni erre-arra és azért láttam/hallottam ezt-azt.
- Nem látok rá teljes világpiacra, se időm, se forrásom erre, de a finomítás a világon azonos fizika és kémia szerin zajlik.
- Nem vagyok vegyész, azért szakágvezéremet idézve, egyes folyamatokat és berendezéseket nagyon gépész szemmel látok, de a célnak megfelel.
- Azért a szakágvezért is megkérdeztem, aki 25+ éve tolja az ipart.
Nos. A probléma a következő.
A tengerjáró hajók - de csak szigorúan azok, folyami uszályok és folyami hajók nem - 3,5% kéntartalmú szutyokkal üzemelhetnek. A 3,5%-os kéntartalom átfordítva a 35000 (!) ppm.(ppm = parts per million) Ez az "termék" kb. mindenféle hulladékokból összeálló gázolaj szerű lötty, amit így el tud sózni a finomító ipar, ilyen-olyan áron. Viszonyításképpen a közúti közlekedésben használt motor hajóanyag megengedett kéntartalma ma 10 ppm vagy kisebb. Ízlelgessük. 35000 vs 10 ppm.
Ezt csak úgy a nyugat által értelmezett sajátos környezetvédelmi előírások kapcsán, hogy mit szabad a Jupiternek és mit szabad másnak. Gondolom a vasút és közútlobbi a plafonon volt eddig ettől. Ok, hogy a tengerjáró hajók nincsenek annyira emberek közelében, de ez a tengeri élővilágot és a légkört mondjuk úgy nem érdekli...
Az, hogy a feldolgozott termék ára mitől esik be néha a kőolaj ára alá az részben ütemezési kérdés is. Ha a finomítónak éppen elfogyott a tartálykapacitása bármi okból, akkor igyekszik kitolni a terméket. Ha éppen karbantartani kéne egy tartályt és nem ürül le és a kötbér nagyobb, mint veszteséges eladás, akkor is el fogják adni a benzint. (Ez csak egy példa volt, de tudnék mesélni a kreatív árazás egyéb vonzatairól...) A cikk olyan egyelemes mintát ad, amivel nem tudok mit kezdeni és ez olyan üzleti szint, amibe nem látok bele.
A következő bibi az, hogy hiába írják elő, hogy akkor ok, most már "csak" 5000 ppm-et engednek kéntartalomban én+szakágvezér úgy tudja, hogy ilyen köztes "termék" nincs vagy legalábbis generálisan nincs. Tehát hiába ez az új kibocsátási limit által diktált paramétere, a rögvalóság úgy tűnik az lesz egyes esetekben, hogy az eddig
olcsón kapott szutyok helyett
minőségi gázolajjal fognak menni, de minimum keverni kell alacsony kéntartalmú termékkel, hogy elérjék az 5000 ppm-et. Ok, kénteleníteni nem kell 5000 ppm-re, de peches esetben az előfordulhat, hogy ilyennel fognak menni, ha adott területen senki nem fog csak azért szar gázolajat árulni, mert az is jó lenne. Neki az nem üzlet. Eladja a hajónak a csúcsminőségű motor hajtóanyagot, akinek meg nem tetszik mehet a sóhivatalba panaszkodni.
(Ukrajnálból termékvezetéken anno értekezett magas kéntartalmú gázolaj, amit kénteleníteni kellett.)
Az lesz a szép, ha ez következik be, mert akkor a szállítmányozási árak ugranak egy szépet a hajóknál és a végén adott távolságon a vasút lesz a végén a nyerő, ahol hozzádrágulhat a hajó emiatt. A 3,5%-os kéntartalmú "termék" árzuhanása azért érdekes kijelentés a cikkbe, mert ez milyen termék? Eddig benyelték a hajók, de kb. senkinek sem kell, erre nincs igény tudtommal. Ergo ezzel a finomítóknak maguk kell majd kezdeni valamit. Tehát a 0,5%-os hajó hajtóanyag az valójában szutyok valami + sok alacsony kéntartalmú gázolaj lesz.
Egyébként pont ezért kezdett el terjedni a hajóknál az LNG hajtóanyag és ez kaszált el egyfajta lehetséges technológiát, ami használt gumiabroncsokból magas kéntartalmú gázolaj szerű anyagot állított volna elő.
A kerozin drágulását nem világos, hogy miből vezeti le, mert az most is extrém alacsony kéntartalmú termék, mert a korróziónál hosszútávon számít a kéntartalom még akkor is, a csak néhány ppm az.
https://htka.hu/2012/12/04/mcdonnell-douglas-f-15-eagle/ 59. oldal.
"
Az amerikai palaolaj típusa azonban eltér az OPEC országok olajától. Könnyebb és édesebb, amivel nem lenne gond, ha az olajfinomítók nem a nehezebb és savanyúbb olaj feldolgozására lennének konfigurálva."
Nem vagyok vegyész, de itt pislogtam egy kicsit. Én eddig úgy tudtam, hogy palaolaj az nagyon hosszú szénláncú és a kéntartalma is magas*. A könnyű kőolajok meg rövid szénláncú, alacsony viszkozitásúak, bár a kéntartalmuk lehet magasabb tartományban is (Csak 30-40 féle konkrét kőolaj tartalmat láttam eddig és ezek nem egészen publikusak minden eseteben). Egy ideig lehet keverni többféle kőolajat a finomítás során, de adott ponton túl már át kell építeni a tornyokat, ami nem két filléres történet magát a kiadást nézve, nemhogy az üzemleállás költségét nézve, amikor nem termel az üzem.
*A kanadai olajhomok meg a legalja szint. Rohadt magas kéntartalom és asszem sokat kell hidrogénezni, hogy szénláncokat tördeljenek. Szó szerint kén hegyeket építenek, olyan magas a kéntartalom. Az elemi kénre is van kereslet egy pontig, de látható, hogy a kínálat néhol extrém szélsőséges.
http://cosmobiologist.blogspot.com/2016/03/the-yellow-sulfur-pyramids-of-canada.html