Lenne itt egy kérdésem.
Miért dobja meg ennyire az olcsó beszerzési árat a fogyasztókig való eljuttatás?
Ok, Paks mellett vannak drágábban termelő erőművek is.
Na de a vezetékhálózatot kiépítették már vagy 50 éve, azokhoz jóformán azóta nem nyultak.
Milyen elemei vannak a rendszernek, amiket gyakran karban kell tartani vagy cserélni?
A rezsicsökkentés előtt (nem tudom mit a pontos terminológia) egyes körzetek és területeken adott teljesítményű trafó vagy annak főelemei voltak raktáron, hogy gáz esetén cserélni lehessen azonnal. Na ez már nincs. Ha ma bármi ok miatt két komoly hiba lenne a griden, akkor lehet, hogy egyes helyeken napokig nem lenne áram. A hálózat egyes elemeit folyamatosan cserélik, hogy legyen redundancia. Ezen kezdtek spórolni a 2x -10% után.
Az, hogy neked az idő 99,9999%-ban van áramod és csak igen rövid zavarok vannak, az amiatt van, hogy folyamatosan cserélnek elemeket X idő után is és nem addig üzemelnek, ameddig tönkre nem mennek. Ez rohadtul nem ingyen van. A hálózat fő elemei szemrevételezik, tesztelik, stb. Ez nem ingyen van.
A MOL-ban pl. a finomítóban minden forgógépre asszem 4 vagy 8 óránként ránézek és végigsétálnak az üzemeken az ott dolgozók. A távvezetékeket minden második (?) héten levegőből végignézik, hogy látszik-e felszínen szivárgás nyoma. X évenként tisztító és Y évenként intelligens görényezés van, ami alapján vezetékkiváltásokat csinálnak, hogy megelőzzék a vezetéktörést. (Ennek ellenére néha így is előfordul.) Ez más közműnél is így van, ahol lehetséges az ellenőrzés. Igen cudar lenne a szolgáltatás minősége, ha csak hiba esetén cserélnének bármit.
Egyébként rezsicsökkentés. Nem akarok politizálni, de valahogy azt érzem, hogy tényleg igaz volt az, hogy azért voltak nagyok a számlák, mert több pénzt akartak kilapátolni az országból a külföldi cégek. Persze ők meg azt állították, hogy nem lesz pénz karbantartásra.
Rossz az érzésed.
6 éve volt már a rezsicsökkentés. Mennyi ideig kell még várjak, hogy áram vagy gáz nélkül maradjak?
Az első komolyan hibánál fogja majd az ország adott része megérezni, ahol gebasz van.
Ezt mondom Molninak, a VW már eldöntötte, hogy villanyos lesz a jövő. Onnantól meg az lesz, amit ők mondanak.
A minden második autó elektromos lesz 2028-ban abban túl optimista voltál. Én inkább olyan 30%-os arányra számítanék 2028-ban.
Mármint az adott évben gyártottak közül? Mert, hogy flottaszinten nem lesz ennyi, az egészen biztos, mert az autók 20+ éves korukig futnak és aztán tűnnek el a bontóban...
Ugyebár 22 millió autót lesz eladva 2028-ig, vagyis 9 év alatt (az idei is számít, mert vannak elektromos modeljeik ma is). Jóval hamarabb fel fog pörögni a gyártás, vagyis nem úgy lesz meg a 22 millió, hogy pár évig még alig adnak el, majd hirtelen 3 év alatt letudják.
Apró hiba, hogy a 3. világ igénye miatt a nem villanyautók gyártása is nő.
Lol, a dízelbotrány után elég vicces kijelenteni, hogy az lesz a jövő, amit egy cég elképzel. Ezen az alapon nem bukott volna meg soha egyetlen piacvezető cég sem. Márpedig ez történt pl. az okostelefonok átrendeződés miatt. A Nokia anno fogalom volt, uralta a világ egyes részein a telefon piacot. Én nem emlékszem, hogy mikor láttam Nokia okostelót bárki kezében. Van az almás, Samsung, Huawie, LG és még pár ilyenolyan márka. Képesek voltak fentről ekkorát bukni.
Nálam család van, olyan isten nincs, hogy 3hnként ne kelljen megállni 15percre. De ha egyedül megyek akkor is megállok 3hnként 15-20percre az 100%.
Molninak fölös ez az egész. Mindig kitalál vmit mért nem. Sötét doboz.
- A piac nem csak belőled áll. 15-20 perces töltésekkel te nem nyomsz komoly töltést a kocsiba a jelenlegi töltőkkel. A 250 kW-tal majd igen, ha az autó is ahhoz lesz méretezve és valami el is vezeti majd az 25-50 kW hulladékhőt. Alig várom azt, hogy ezt 30 fokban nyáron mi fogja csinálni és hogyan. Nézzeg meg, hogy folyadék levegő hőcserélől mekkora dT esetén mekkora felülettel mekkora teljesítményűek.
Szóval milyen hőmérsékletű, mekkora tömegáramú levegőt fog kipumpálni magából 250 kW-os töltés közben egy kocsi? Ezt valahogy nem látom sehol.
- A személyeskedéseddel meg elhúzhatnál a fenébe. Persze stílusom megint csak nekem lehet...
- Tudod és műszaki paraméterekkel és fizikával érvelek. De meg csak fogalmakkal és hittel dobálózol. Lehet így is, csak ne csodálkozz azon, ha egy mérnök a képedbe röhög.