Én az autózás kérdéséhez mindig is szenvtelenül és racionálisan közelítettem:
- Utálom a japán autókat! (Nagy ritkán van egy-két kivétel)
- Utálom a SUV-okat! (De tényleg)
- Utálom ha nem analóg/mutatós a sebességmérő, hanem numerikus egy kocsiban. (Mert az már eleve nem autó)
- Utálom az elektromos meghajtást; csak semmi buzulás!
Különben is - haladó, az újra mindig nyitott emberként - szerintem az autó motorja elöl van, az sem baj,ha OHV, de a hengerfeje legyen keresztöblítéses, hallatszódjon a karburátortól a szívás zaj, s diszkréten gurgulázzon a kipufogó s egye fene, ezek után nem bánom, ha az előgyújtást kézzel tudom állítani.
Rendes autó ugye hátul kapar, ha merev a hátsó tengely az már elég autentikus, s nem leszek morcos, ha tekercsrugók helyett laprugók dolgoznak felette.
Ezeket az erényeket már nem ronthatja el, ha mind négy keréken tárcsafék van, s emiatt elég hitvány a kézifékje.
(Na melyik autótípusról írtam?
)
Na ezután a rövid bevezető után:
Szerintem a hibridek zsákutca lesz hosszú távon. Nem tartom versenyképesnek azt az ötletet, hogy kétféle hajtás is belekerüljön az autóba.
Igen; a hibrid zsákutca lesz hosszú távon,
ha sikerül megoldani az akkumulátorok saját tömegre vetített gyalázatos energiatároló képességét. Addig két opció van:
1, Egész úton cipeli magával a sok mázsa akkumulátort (Mert ingyen nem őrizték Krisztus koporsóját sem...)
A Tesla Model S akkucsomagja 750(!) kg. Pakold meg az S Mercidet az üres tömegén felül - legyünk nagyvonalúak - 10 db 50 kg-os, vagy 20 db 25 kilogrammos cementzsákkal. (Látod a lelki szemeid előtt?) S az a lemerülése utolsó centiméterén is teher a hajtásnak...
Nézzünk egy emberléptékűbb autót: Egy Leaf is
mindig fog vinni magával kb. három zsák ötven kilogrammos cementes zsákot, ami állandó terhelés, hogy mást ne mondjak pl. a gumiknak...
Az elektromos motorok tömegét nem számoltam.
Igen, a kanyarokban s igen, a meredek szerpentineken is.
2, Minden "benzin"kúton, töltőállomáson van cserelehetőség, ahol kicserélik egy kávézás ideje alatt a pár száz kilométer hatótávot biztosító akkupakkot, ha nem akarunk egy akkumulátorokkal megrogyasztott Barkast kapni (Model X)
Ez utóbbira jelenleg nem sok együttműködési hajlandóságot látok az autógyártók részéről.
Eközben egy összkerékhajtásos benzines autó, amiben az erőforrás/hajtáslánc kb. 250 kg, visz magával 40-60 kg üzemanyagot, ami folyamatosan fogy, s az út végén már alig van belőle pár kilogramm felesleges üzemanyagteher.
Így megy el egy boxer benzines, 2500 köbcentis, állandó összkerékhajtásos, CVT váltós 1,6 tonna üres tömegű (3 db differenciálmű, legalább két folyóméter kardántengely, 4 db. féltengely) Subaru Outback autópályán kb. 650 kilométert a megengedett sebességgel.
https://dunaauto.hu/pdf/subaru/outback_muszaki.pdf?v=20181004015502
https://www.spritmonitor.de/de/uebe...?fueltype=2&power_s=128&power_e=130&gearing=2
Szándékosan nem takarékosabb járgányt hoztam példának...
A különböző erőforrás/hajtáslánc kombinációk (benzines, dízel, netán gázhajtású, kéziváltós, hidrodinamikus, bolygóműves, duplakuplungos, CVT, illetve ezek különböző kombinálásával vadított hibrid) mind más felhasználói profilban, üzemi tartományban adnak elfogadható menetteljesítményeket,
viszonylagos gazdaságosságot, s kérnek a tulajdonostól alkalmazkodóképességet.
Még ad abszurdum Kispolszkival is lehet közlekedni autópályán (Még három éve is rendszeresen láttam reggelente Hatvanból Budapestre járni egyet, besorolva a kamionok, buszok mögé)
Legfeljebb Budapesttől Stuttgartig zajvédő fülvédőt kell használni hozzá, meg kelet-európai biztonsági berendezést (Rózsafüzér a belső visszapillantón)
Már egy autótípus is máshol "érzi jól magát" csak attól, ha 200 köbcenti az eltérés a motor lökettérfogatban, miközben a végáttétel még ugyanaz (Golf IV 1,4 vs. 1,6).
Ez igaz természetesen a hibridekre is: Ami sok akkumulátort cipel magával viszonylag kis teljesítményű motorral, az olyan az autópályán, mint híres cigányprímás szerint Yehudi Menuhin hegedűjátéka: Szíp, szíp, de ásztálnál meghál!
De attól még használható ott is.
Amelyiknek meg kicsi az akkumulátorkapacitása, az meg bár nem való a Gyöngyös-Kékestető viszonylatra, de attól még használható.
A Plug-in hibrid meg...nem olcsó.
Na ezt a kompromisszumkészséget ugyan követelő, de lehetséges képességet nem tudja az elektromos autó!
Azzal nem tud se haza, se elutazni két gazdasági migráncs Kelet-Magyarország - Eldorádó viszonylatban három hetente csak tankolás, kávézás, pössentés, sofőrcsere pihenőidővel, de amúgy nonstop vezetéssel.
De még a külföldre tévelyedett, bajba került hozzátartozódért sem tudsz kimenni, pedig arra lehet, hogy csak egyszer lenne szükség...
S akkor nézzünk vissza az első soraimra.
Isten lássa setét lelkem, nem vagyok lefizetett (soros) Honda-bérenc de amikor először olvastam a Honda CR-V Hybrid hajtásrendszerének kialakításáról, akkor lenyűgözött:
https://www.vezess.hu/ujauto-teszt/2018/12/03/elektromos-honda-amit-benzin-hajt/
Amúgy a cikkel ellentétben 80-131 km/h a WLTP ciklus miatt az ahol fixen a hajt a motor:
https://totalcar.hu/tesztek/2018/12/04/honda_cr-v_hybrid_2018/
https://totalcar.hu/tesztek/2019/03/13/honda_crv_hybrid_teszt_2019/
Lenyűgözött, mert a benzinmotor nem a szívószelepek nyitásával "imitál" Atkinson ciklust, hanem igényes, mondhatni steampunk megoldással:
S lenyűgözött, ahogy "kidekázták" a különböző hajtásmódok előnyei szerinti hajtásvariációt, s ebben különösen tetszik a - nyomatékváltót elhagyva - a motor fixre kapcsolásnak opciója:
S tetszik, hogy viszonylag kicsi az akkumulátora (max 2 km hatótáv EV módban) - emlékeztek a cementes zsákra ugye?
Nézegettem a különböző videókat, hogy mit művel a teszteken (a műszerfal üzemmód mozijaira állítottam a linkeket):
Mivel két hete "nyílt" hét volt a Hondánál, ezért - a vásárlásra teljesen esélytelenek nyugalmával - elmentünk a miskolci kereskedésbe kipróbálni.
Ahogy nem találtam sok prémiumban a +30% milliókat, s azokkal ellentétben megtaláltam ugyanilyen "nyílt" hetes menetpróbával a fentebb említett Subaruban a vágy
tárgyát, ugyanígy jártam ezzel a döggel is.
Azóta, hogy Csikós Zsoltot idézzem egy villany DS próbájáról: "... annyira szánalmas, erőltetett, feleslegesen komplikált relikviáknak érezni..." bármilyen erős benzines, turbódízelmotorral elinduló járgányt - még ha start-stopos is.
Ez a jószág nem az "ingyé' parkolásért ződrendszámosat veszünk!" sz*rrágóké lesz, s nem is azoké, akik megspórolni akarnak /Ahhoz az 1.5 turbó benzinestől olcsóbb(?) üzemeltetésig negyedmillió kilométert kell velük tenni/
Ez azoké lesz, akik "...ha már SUV mánia van, de utáljuk a gázolajszagot, meg dízel zaját és a kipufogója szagát, de még szeretjük a benzinmotort, de ehhez képest ne egyen sokat és még fifikás mérnöki alkotás is" dolgokért lelkendeznek.
Én még hosszú távon sem temetném a hibridet, legyen az Toyota, Kia, vagy bármi.
Szerintem.