Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 390
36 371
113
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 587
12 614
113
A szedán témához egy - nem - kis agymenés.

...na megtaláltam, ez a mondat belém égett annak idején:

"... Vannak piacok, amelyeken mindent meghatároz a konzervativizmus. Az asszony követi az urát (az sem baj, ha csadort hord), a homoszexualitás bűn, az autó három dobozból áll..."

https://totalcar.hu/tesztek/farosok06/

Tehát koncentráljuk az utolsó mondategységre.

Az átlagembernél (urambocsá' nyárspolgár), ha autóról van szó, alapvető szempont a praktikusság, s ezek mellett az sem baj, ha tetszetős a járgány.

Az ötvenes évek elején még a "bogárhátú", viszonylag magas autók domináltak - ha a nagykocsi kategóriában gondolkodunk.
Így ki-beszállás szempontjából praktikusak voltak.
De - a világháború nyomora és sokkja után - elkezdődött az utcai motorok teljesítményének a növekedése, az autók gyorsabbak lettek.
Ki ne akart volna gyorsabban autózni!?
Ezt viszont nehezen követte az autók stabilitása, kanyarstabilitása. nagyon sokáig pl. a diagonál gumiabroncsok voltak az uralkodók, meg a futóműveken is igencsak volt még mit fejleszteni.
Még nekem is volt szerencsém vezetni Nysat, ami tudomásom szerint a Pobjeda/Warszawa műszaki bázisára épült.
Ha egy kanyar előtt valamilyen sebességkorlátozó tábla volt, akkor nem volt okos dolog egy picivel is gyorsabban megpróbálni bevenni...

Tehát az autógyáraknak sok lehetősége nem volt, sokáig maradt az, hogy alacsonyabb autókat építettek.
Pl. az 1970-75 között gyártott Ford Taunus, de még a "nagy" Granada is 137 cm magas, pontosabban alacsony volt.
Egy Jaguar XJ (1968-1973) 134 cm...

Bár nyilván nem volt könnyű ezekbe ki-beszállni, de még a nyolcvanas években is minden Autó-Motor bemutató hír/cikk arról szólt, hogy milyen alacsony egy menő sportkocsi, de még egy szedán is, s ez milyen jó hatással van a kanyarstabilitásra stb.

De az alacsonyságnak következménye volt; ha tűrhető helykínálatot/érzetet akartak, akkor az üléspozíció is alacsony volt, csomagtartónak meg akkor lett hely, ha dobva a bogárhátat egy harmadik dobozt ragasztottak az autóhoz.
S lőn.

A kombi nem volt szalonképes, azt zőccséges' és egyéb lenézett helóták használtak csak.
Lásd Magyarországon is mennyire ritka volt arányaiban a a Lada, Wartburg, stb. kombi.

Ráadásul a az autók többsége hátsó kerékhajtású volt, ami műszaki okokból - szerencsésebb esetekben - szemnek nagyon kellemes arányokat adott oldalról a szedánoknál. Első kerék egészen elől, hosszú motorháztető a hosszában beépített soros elrendezésű motorok miatt, az első kerék és az első ajtó között "dögös" gap (sugallva az ISO Grifot és társait) és hátul egy kurtább csomagtartó.
Dögösek voltak na az akkori nagykocsik, de még egy kisebb szedán; egy Fiat 124, 125 és kortársai is jól tudtak kinézni.

Ráadásul abban az érában még természetes volt, hogy az emberek kiöltöztek utazáshoz (is), s egy elegáns szedán is ezt sugallta.
No meg elegánsan az urak öltöztek, tehát a munkások legalább szabadidős tevékenységnél akartak úgy kinézni.
Hol vagyunk még ekkor a Maybach SUV-ból melegítőnadrágban kiszálló mai khm. szabadúszóktól...
(Valamelyik nap láttam konkrétan; fájt).

Nekem egészen 2009-ig volt mániám a szedán, de már éreztem valami disszonanciát, csak nem tudtam, hogy miért, hiszen alapvetően a hátsó kerékhajtású nagykocsik tetszettek a kommersz kategóriában is (Omega, stb), a fronhajtású nagykocsikra rá sem néztem.

Amikor is 2009-ben egy emiatt is emlékezetes berúgáskor (Üdv Nyugger!) az utcán rácsodálkoztam arra, hogy az első kerékhajtású szedánok mennyire gnómok azzal, hogy az első futóművűket egészen behúzva hordják ( pl. Chrysler cab forward) mindenféle gap nélkül...
Márpedig ekkor már talán csak a prémium márkák gyártottak hátsó kerékhajású szedánokat.

Mások hamarabb ébredtek - vagy rúgtak be a felismeréshez - és elpártoltak a nyomi szedánoktól.
Ki is haltak a nagykocsik.

A kocsmába járó piások is.


Eközben fejlődött a futómű, gumi technológia is és a praktikusság új megfogalmazása a családi egyterű lehetett és lett.

Viszont ezeknek rövid és - hogy mondjam... - lekonyuló volt a motorházteteje, tehát az üzenete a khm. kalandos élettől már semmit nem váró és a feleségen kívül a többi nőnek már semmit nem nyújtó, ígérő férfi üzenete lett.
(Ugye, hogy azok is kihaltak, mint a dinoszauruszok!?)

Ne röhögjetek!
2007-ig naponta fuvaroztam a munkaideje végén egy - sajnos már nyugodjon - idősebb igazságügyi neurológust/pszichiáternőt, sokat tudtam közben vele beszélgetni az emberi psziché érdekességeiről.

...még a kilencvenes évek elején megkérdezte, hogy milyen autót vennék, én meg az MB 124-es osztályú kupéját válaszoltam, racionálisan érvelve a konstrukció mellett.
Erre kaján vigyorral közölte, hogy neeem; nem a motor, nem a legendás futómű, váltó miatt, hanem hogy elférjen benne az a naaagy egóm!:D
- :eek:?

Eljutottunk a mához, a SUV-okhoz, ahol mind a futómű, mind a gumitechnológia, mind a motorerő(!) lehetővé teszi, hogy egy autó újra magas legyen, zömök, újra izmosnak asszociatív, mint a hetvenes években egy sporkocsi.
A hosszok megnövekedésével megnyugtatóan hosszú legyen végre a tengelytávja a nagy sebességekhez, nem úgy mint egy Niva (persze kalandra hív; már újra lemehetsz vele akár egy olyan földútra is, mint...mint...régen egy Wartburgal) és bűszkén meredjen előre a...a...a motorházteteje.

Na és persze kiszállhatsz belőle melegítőben*, hiszen te szabadidőmilliomos vagy - vagy te is annak akarsz látszani.

Különben is, ki akar ma már öltönyben feszengeni?
Csak a jómódú boomerek**.

A prémium márkákon kívül ki is halltak a szedánok.


*melegítős majom
**zakós majom
(idézve az S.O.S. szerelem! című filmből)

;)
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 173
59 927
113
A szedán témához egy - nem - kis agymenés.

...na megtaláltam, ez a mondat belém égett annak idején:

"... Vannak piacok, amelyeken mindent meghatároz a konzervativizmus. Az asszony követi az urát (az sem baj, ha csadort hord), a homoszexualitás bűn, az autó három dobozból áll..."

https://totalcar.hu/tesztek/farosok06/

Tehát koncentráljuk az utolsó mondategységre.

Az átlagembernél (urambocsá' nyárspolgár), ha autóról van szó, alapvető szempont a praktikusság, s ezek mellett az sem baj, ha tetszetős a járgány.

Az ötvenes évek elején még a "bogárhátú", viszonylag magas autók domináltak - ha a nagykocsi kategóriában gondolkodunk.
Így ki-beszállás szempontjából praktikusak voltak.
De - a világháború nyomora és sokkja után - elkezdődött az utcai motorok teljesítményének a növekedése, az autók gyorsabbak lettek.
Ki ne akart volna gyorsabban autózni!?
Ezt viszont nehezen követte az autók stabilitása, kanyarstabilitása. nagyon sokáig pl. a diagonál gumiabroncsok voltak az uralkodók, meg a futóműveken is igencsak volt még mit fejleszteni.
Még nekem is volt szerencsém vezetni Nysat, ami tudomásom szerint a Pobjeda/Warszawa műszaki bázisára épült.
Ha egy kanyar előtt valamilyen sebességkorlátozó tábla volt, akkor nem volt okos dolog egy picivel is gyorsabban megpróbálni bevenni...

Tehát az autógyáraknak sok lehetősége nem volt, sokáig maradt az, hogy alacsonyabb autókat építettek.
Pl. az 1970-75 között gyártott Ford Taunus, de még a "nagy" Granada is 137 cm magas, pontosabban alacsony volt.
Egy Jaguar XJ (1968-1973) 134 cm...

Bár nyilván nem volt könnyű ezekbe ki-beszállni, de még a nyolcvanas években is minden Autó-Motor bemutató hír/cikk arról szólt, hogy milyen alacsony egy menő sportkocsi, de még egy szedán is, s ez milyen jó hatással van a kanyarstabilitásra stb.

De az alacsonyságnak következménye volt; ha tűrhető helykínálatot/érzetet akartak, akkor az üléspozíció is alacsony volt, csomagtartónak meg akkor lett hely, ha dobva a bogárhátat egy harmadik dobozt ragasztottak az autóhoz.
S lőn.

A kombi nem volt szalonképes, azt zőccséges' és egyéb lenézett helóták használtak csak.
Lásd Magyarországon is mennyire ritka volt arányaiban a a Lada, Wartburg, stb. kombi.

Ráadásul a az autók többsége hátsó kerékhajtású volt, ami műszaki okokból - szerencsésebb esetekben - szemnek nagyon kellemes arányokat adott oldalról a szedánoknál. Első kerék egészen elől, hosszú motorháztető a hosszában beépített soros elrendezésű motorok miatt, az első kerék és az első ajtó között "dögös" gap (sugallva az ISO Grifot és társait) és hátul egy kurtább csomagtartó.
Dögösek voltak na az akkori nagykocsik, de még egy kisebb szedán; egy Fiat 124, 125 és kortársai is jól tudtak kinézni.

Ráadásul abban az érában még természetes volt, hogy az emberek kiöltöztek utazáshoz (is), s egy elegáns szedán is ezt sugallta.
No meg elegánsan az urak öltöztek, tehát a munkások legalább szabadidős tevékenységnél akartak úgy kinézni.
Hol vagyunk még ekkor a Maybach SUV-ból melegítőnadrágban kiszálló mai khm. szabadúszóktól...
(Valamelyik nap láttam konkrétan; fájt).

Nekem egészen 2009-ig volt mániám a szedán, de már éreztem valami disszonanciát, csak nem tudtam, hogy miért, hiszen alapvetően a hátsó kerékhajtású nagykocsik tetszettek a kommersz kategóriában is (Omega, stb), a fronhajtású nagykocsikra rá sem néztem.

Amikor is 2009-ben egy emiatt is emlékezetes berúgáskor (Üdv Nyugger!) az utcán rácsodálkoztam arra, hogy az első kerékhajtású szedánok mennyire gnómok azzal, hogy az első futóművűket egészen behúzva hordják ( pl. Chrysler cab forward) mindenféle gap nélkül...
Márpedig ekkor már talán csak a prémium márkák gyártottak hátsó kerékhajású szedánokat.

Mások hamarabb ébredtek - vagy rúgtak be a felismeréshez - és elpártoltak a nyomi szedánoktól.
Ki is haltak a nagykocsik.

A kocsmába járó piások is.


Eközben fejlődött a futómű, gumi technológia is és a praktikusság új megfogalmazása a családi egyterű lehetett és lett.

Viszont ezeknek rövid és - hogy mondjam... - lekonyuló volt a motorházteteje, tehát az üzenete a khm. kalandos élettől már semmit nem váró és a feleségen kívül a többi nőnek már semmit nem nyújtó, ígérő férfi üzenete lett.
(Ugye, hogy azok is kihaltak, mint a dinoszauruszok!?)

Ne röhögjetek!
2007-ig naponta fuvaroztam a munkaideje végén egy - sajnos már nyugodjon - idősebb igazságügyi neurológust/pszichiáternőt, sokat tudtam közben vele beszélgetni az emberi psziché érdekességeiről.

...még a kilencvenes évek elején megkérdezte, hogy milyen autót vennék, én meg az MB 124-es osztályú kupéját válaszoltam, racionálisan érvelve a konstrukció mellett.
Erre kaján vigyorral közölte, hogy neeem; nem a motor, nem a legendás futómű, váltó miatt, hanem hogy elférjen benne az a naaagy egóm!:D
- :eek:?

Eljutottunk a mához, a SUV-okhoz, ahol mind a futómű, mind a gumitechnológia, mind a motorerő(!) lehetővé teszi, hogy egy autó újra magas legyen, zömök, újra izmosnak asszociatív, mint a hetvenes években egy sporkocsi.
A hosszok megnövekedésével megnyugtatóan hosszú legyen végre a tengelytávja a nagy sebességekhez, nem úgy mint egy Niva (persze kalandra hív; már újra lemehetsz vele akár egy olyan földútra is, mint...mint...régen egy Wartburgal) és bűszkén meredjen előre a...a...a motorházteteje.

Na és persze kiszállhatsz belőle melegítőben*, hiszen te szabadidőmilliomos vagy - vagy te is annak akarsz látszani.

Különben is, ki akar ma már öltönyben feszengeni?
Csak a jómódú boomerek**.

A prémium márkákon kívül ki is halltak a szedánok.


*melegítős majom
**zakós majom
(idézve az S.O.S. szerelem! című filmből)

;)

Ehhez pár észrevételem lenne, egyfajta kiegészítésként.
1. A szedán az USA-ban is menő volt, és majdnem egyeduralkodó az 50's évektől kezdve.
2. A szedán forma aerodinamikailag nagyon kedvező.
3. A szeparált csomagtér nagyon csendes, nem hallod benne az ide oda vándorló csomagokat.
4. A szeparált csomagtér csökkenti a hátsó keréktől érkező zajt.
5. E mellet esztétikailag is szép, hiszen arányos az elosztása. Nincs hiány érzeted ha ránézel.
6. A SUV onnan ered, hogy a német acéllobbi kilobbizta az autógyártóknál, hogy több acélt rakjanak a gépeikbe. És ez nem vicc, utólag meg is büntették őket ezért a kartelezésért. Innen ered az, hogy batár nagy kocsikat építenek rengeteg anyag felhasználásával.
És ez rajtuk maradt....
A SUV az a jármű, amely olyan nehéz, mint egy kisteherautó, a terepjárós külső ellenére alacsony a hasmagassága, de a bumfordi forma ellenére sincs benne több hely, mint egy normális kombiban vagy egyterűben.
A SUV egy marketing hazugság. Szerintem.
(Írom ezeket volt Toyota Avensis Sedán tulajként)
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 489
59 929
113
A szedán témához egy - nem - kis agymenés.

...na megtaláltam, ez a mondat belém égett annak idején:

"... Vannak piacok, amelyeken mindent meghatároz a konzervativizmus. Az asszony követi az urát (az sem baj, ha csadort hord), a homoszexualitás bűn, az autó három dobozból áll..."

https://totalcar.hu/tesztek/farosok06/

Tehát koncentráljuk az utolsó mondategységre.

Az átlagembernél (urambocsá' nyárspolgár), ha autóról van szó, alapvető szempont a praktikusság, s ezek mellett az sem baj, ha tetszetős a járgány.

Az ötvenes évek elején még a "bogárhátú", viszonylag magas autók domináltak - ha a nagykocsi kategóriában gondolkodunk.
Így ki-beszállás szempontjából praktikusak voltak.
De - a világháború nyomora és sokkja után - elkezdődött az utcai motorok teljesítményének a növekedése, az autók gyorsabbak lettek.
Ki ne akart volna gyorsabban autózni!?
Ezt viszont nehezen követte az autók stabilitása, kanyarstabilitása. nagyon sokáig pl. a diagonál gumiabroncsok voltak az uralkodók, meg a futóműveken is igencsak volt még mit fejleszteni.
Még nekem is volt szerencsém vezetni Nysat, ami tudomásom szerint a Pobjeda/Warszawa műszaki bázisára épült.
Ha egy kanyar előtt valamilyen sebességkorlátozó tábla volt, akkor nem volt okos dolog egy picivel is gyorsabban megpróbálni bevenni...

Tehát az autógyáraknak sok lehetősége nem volt, sokáig maradt az, hogy alacsonyabb autókat építettek.
Pl. az 1970-75 között gyártott Ford Taunus, de még a "nagy" Granada is 137 cm magas, pontosabban alacsony volt.
Egy Jaguar XJ (1968-1973) 134 cm...

Bár nyilván nem volt könnyű ezekbe ki-beszállni, de még a nyolcvanas években is minden Autó-Motor bemutató hír/cikk arról szólt, hogy milyen alacsony egy menő sportkocsi, de még egy szedán is, s ez milyen jó hatással van a kanyarstabilitásra stb.

De az alacsonyságnak következménye volt; ha tűrhető helykínálatot/érzetet akartak, akkor az üléspozíció is alacsony volt, csomagtartónak meg akkor lett hely, ha dobva a bogárhátat egy harmadik dobozt ragasztottak az autóhoz.
S lőn.

A kombi nem volt szalonképes, azt zőccséges' és egyéb lenézett helóták használtak csak.
Lásd Magyarországon is mennyire ritka volt arányaiban a a Lada, Wartburg, stb. kombi.

Ráadásul a az autók többsége hátsó kerékhajtású volt, ami műszaki okokból - szerencsésebb esetekben - szemnek nagyon kellemes arányokat adott oldalról a szedánoknál. Első kerék egészen elől, hosszú motorháztető a hosszában beépített soros elrendezésű motorok miatt, az első kerék és az első ajtó között "dögös" gap (sugallva az ISO Grifot és társait) és hátul egy kurtább csomagtartó.
Dögösek voltak na az akkori nagykocsik, de még egy kisebb szedán; egy Fiat 124, 125 és kortársai is jól tudtak kinézni.

Ráadásul abban az érában még természetes volt, hogy az emberek kiöltöztek utazáshoz (is), s egy elegáns szedán is ezt sugallta.
No meg elegánsan az urak öltöztek, tehát a munkások legalább szabadidős tevékenységnél akartak úgy kinézni.
Hol vagyunk még ekkor a Maybach SUV-ból melegítőnadrágban kiszálló mai khm. szabadúszóktól...
(Valamelyik nap láttam konkrétan; fájt).

Nekem egészen 2009-ig volt mániám a szedán, de már éreztem valami disszonanciát, csak nem tudtam, hogy miért, hiszen alapvetően a hátsó kerékhajtású nagykocsik tetszettek a kommersz kategóriában is (Omega, stb), a fronhajtású nagykocsikra rá sem néztem.

Amikor is 2009-ben egy emiatt is emlékezetes berúgáskor (Üdv Nyugger!) az utcán rácsodálkoztam arra, hogy az első kerékhajtású szedánok mennyire gnómok azzal, hogy az első futóművűket egészen behúzva hordják ( pl. Chrysler cab forward) mindenféle gap nélkül...
Márpedig ekkor már talán csak a prémium márkák gyártottak hátsó kerékhajású szedánokat.

Mások hamarabb ébredtek - vagy rúgtak be a felismeréshez - és elpártoltak a nyomi szedánoktól.
Ki is haltak a nagykocsik.

A kocsmába járó piások is.


Eközben fejlődött a futómű, gumi technológia is és a praktikusság új megfogalmazása a családi egyterű lehetett és lett.

Viszont ezeknek rövid és - hogy mondjam... - lekonyuló volt a motorházteteje, tehát az üzenete a khm. kalandos élettől már semmit nem váró és a feleségen kívül a többi nőnek már semmit nem nyújtó, ígérő férfi üzenete lett.
(Ugye, hogy azok is kihaltak, mint a dinoszauruszok!?)

Ne röhögjetek!
2007-ig naponta fuvaroztam a munkaideje végén egy - sajnos már nyugodjon - idősebb igazságügyi neurológust/pszichiáternőt, sokat tudtam közben vele beszélgetni az emberi psziché érdekességeiről.

...még a kilencvenes évek elején megkérdezte, hogy milyen autót vennék, én meg az MB 124-es osztályú kupéját válaszoltam, racionálisan érvelve a konstrukció mellett.
Erre kaján vigyorral közölte, hogy neeem; nem a motor, nem a legendás futómű, váltó miatt, hanem hogy elférjen benne az a naaagy egóm!:D
- :eek:?

Eljutottunk a mához, a SUV-okhoz, ahol mind a futómű, mind a gumitechnológia, mind a motorerő(!) lehetővé teszi, hogy egy autó újra magas legyen, zömök, újra izmosnak asszociatív, mint a hetvenes években egy sporkocsi.
A hosszok megnövekedésével megnyugtatóan hosszú legyen végre a tengelytávja a nagy sebességekhez, nem úgy mint egy Niva (persze kalandra hív; már újra lemehetsz vele akár egy olyan földútra is, mint...mint...régen egy Wartburgal) és bűszkén meredjen előre a...a...a motorházteteje.

Na és persze kiszállhatsz belőle melegítőben*, hiszen te szabadidőmilliomos vagy - vagy te is annak akarsz látszani.

Különben is, ki akar ma már öltönyben feszengeni?
Csak a jómódú boomerek**.

A prémium márkákon kívül ki is halltak a szedánok.


*melegítős majom
**zakós majom
(idézve az S.O.S. szerelem! című filmből)

;)
Érdekes eszmefuttatás, amivel nagy mértékben egyetértek. Imádtam a Volvo S70 motorháztetejét és az 5 cilinderes motor hangját régesrégen kb 2000 (?) körűl. Amig egy teherautó nekem nem jött. Semmi bajunk nem lett, kivéve üvegdarabok még az alsógatyában is, csak a kocsi lett totálkáros pár tizezer km után.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 587
12 614
113
Ehhez pár észrevételem lenne, egyfajta kiegészítésként.
1. A szedán az USA-ban is menő volt, és majdnem egyeduralkodó az 50's évektől kezdve.
2. A szedán forma aerodinamikailag nagyon kedvező.
3. A szeparált csomagtér nagyon csendes, nem hallod benne az ide oda vándorló csomagokat.
4. A szeparált csomagtér csökkenti a hátsó keréktől érkező zajt.
5. E mellet esztétikailag is szép, hiszen arányos az elosztása. Nincs hiány érzeted ha ránézel.
6. A SUV onnan ered, hogy a német acéllobbi kilobbizta az autógyártóknál, hogy több acélt rakjanak a gépeikbe. És ez nem vicc, utólag meg is büntették őket ezért a kartelezésért. Innen ered az, hogy batár nagy kocsikat építenek rengeteg anyag felhasználásával.
És ez rajtuk maradt....
A SUV az a jármű, amely olyan nehéz, mint egy kisteherautó, a terepjárós külső ellenére alacsony a hasmagassága, de a bumfordi forma ellenére sincs benne több hely, mint egy normális kombiban vagy egyterűben.
A SUV egy marketing hazugság. Szerintem.
(Írom ezeket volt Toyota Avensis Sedán tulajként)
Tűpontos meghatározás.
S magam is leginkább ezekkel érveltem a hirtelen, befejezetlenül:rolleyes: véget érő ötajtósok ellenében; szeparált csomagtartó, ami a kinyitásakor nem engedi be a meleget/hideget az utastérbe, sem a csomagok szagát, zaját. Csendesebb, mint ugyanannak a konstrukciónak az ötajtósa.
S az áramlástan; egy rendes autónak (szedán, kupé) nincs szükség a hátsó szélvédőjét elrondítani ablaktörlővel!:hadonaszos:

A saját I30-as, meg a munkahelyi e-Golf hátsó szélvédőjét (is) bőszen szoktam kezelni Rain-X-el, hogy legalább használni ne kelljen azt a suta vackot...

A fronthajtás felnőtté válásáig az egészséges túlnyúlással rendelkező "hátsókerekes" szedánok tudtak rendesen; komfortosan, kényelmesen, kiszámíthatóan rugózni, azoknak volt tűrhető súlyelosztása - no meg hajtási befolyás mentes kormányzása.
Az 1990-ben bemutatott 100-as Audi kapcsán volt egy cikk valamelyik autós újságban még az év decemberében, ahol a főkonstruktőrrel(?) volt riport. Szóba kerültek a prémium - értsd öttől több hengeres soros motorok, mint a BMW-nél, Mercinél, s megemlítette, hogy készítettek (ugye hosszában beépített) sorhatos prototípust is, de annyira orr nehéz lett a konstrukció, hogy le kellett mondani a selymes járású elrendezésről, s maradt a V6...

Ma már egy jobban sikerült/konfigurált alsó-közép is tud olyan képességeket, komfortot (teljesítmény átvitele a talajra, rugózás, kormányzás, zajszint, stb.) sőt, mint egy kommersz nagykocsi a 80-as években.

Én kedveltem kinézetre (is) a Scorpiót, Omegát, a Volvo 740, 760, 940,960-at is. (Meg a 75-ös Alfát is, csak hogy legyen olasz is)
Nekem ezek voltak a Rendes Autók a Merciken, BMW-ken kívül. Saját szükségletre/vágyra a többi az én szememben haszontalan jószág volt.
Még 2005-ben is - lassan leváltandó a 18 éves Nagypolszkit - egy 10 éves 940-es benzines automata Volvóval szemeztem, csak hát az elv is olyan, mint a mosdóba menés - tartja az ember, ameddig bírja - így szembesülve a használt autók hitelfinanszírozásának méregdrágaságával lett belőle egy év múlva egy új, kézi váltós Albea...:eek:
Úgyhogy repült a sutba a hátsókerekes esztétika, de legalább maradt az olasz (még csak az sem, hiszen török/brazil) de legalább még négyajtós kinézet...mentségére szóljon, hogy az ajtók még telibe(!) textilkárpitozásúak.
(Te vagy már nekem egy következetes, igényes vásárló...)

Persze a szedánok ellen szólt előbb-utóbb Európában a városi parkolóhelyek szűkössége is az utak mentén, hiszen ahol egy Golf II, Delta elfért, ott a Jetta II, Prisma (hogy eltűntek a felejtésben!) kénytelen volt tovább állni.
Na most - igaz, jóval hosszabb tengelytávval - a 2022-es ötajtós I30-am nem rövidebb a II.-es Jettától, oszt' mégis kompakt városi autónak számít...

Ráadásul már az alsó-közepek is visszaszorulnak, helyette a kalandra hívóo_O, kiskocsi alapra épített és "kárpitozott" Vitarák/Konák stb. terjedtek el.
Ültem hátul utasként az i30-amban is és egy - vele nagyjából egy ársávbn levő - Vitarában is; utóbbi egy utazási éa komfort élmény volt.
Nem.

A marketing működik.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 587
12 614
113
Érdekes eszmefuttatás, amivel nagy mértékben egyetértek. Imádtam a Volvo S70 motorháztetejét és az 5 cilinderes motor hangját régesrégen kb 2000 (?) körűl. Amig egy teherautó nekem nem jött. Semmi bajunk nem lett, kivéve üvegdarabok még az alsógatyában is, csak a kocsi lett totálkáros pár tizezer km után.
Nekem egy 250 lovas Volvo 850 T-5R-t volt szerencsém kipróbálni 2003-ban (hol voltak még akkor a - ha más nem házi tuninggal -minimum kétszer olyan erős utcai autók!?).
Szokták mondani, hogy a V8 a pokolban is V8, de az én érzékszerveimnek az öt henger az igazán és mindig lúdbőröztető.
 

reich_und_roll

Well-Known Member
2016. szeptember 27.
4 380
24 617
113
Ehhez pár észrevételem lenne, egyfajta kiegészítésként.
1. A szedán az USA-ban is menő volt, és majdnem egyeduralkodó az 50's évektől kezdve.
2. A szedán forma aerodinamikailag nagyon kedvező.
3. A szeparált csomagtér nagyon csendes, nem hallod benne az ide oda vándorló csomagokat.
4. A szeparált csomagtér csökkenti a hátsó keréktől érkező zajt.
5. E mellet esztétikailag is szép, hiszen arányos az elosztása. Nincs hiány érzeted ha ránézel.
6. A SUV onnan ered, hogy a német acéllobbi kilobbizta az autógyártóknál, hogy több acélt rakjanak a gépeikbe. És ez nem vicc, utólag meg is büntették őket ezért a kartelezésért. Innen ered az, hogy batár nagy kocsikat építenek rengeteg anyag felhasználásával.
És ez rajtuk maradt....
A SUV az a jármű, amely olyan nehéz, mint egy kisteherautó, a terepjárós külső ellenére alacsony a hasmagassága, de a bumfordi forma ellenére sincs benne több hely, mint egy normális kombiban vagy egyterűben.
A SUV egy marketing hazugság. Szerintem.
(Írom ezeket volt Toyota Avensis Sedán tulajként)

A szedán témához egy - nem - kis agymenés.

...na megtaláltam, ez a mondat belém égett annak idején:

"... Vannak piacok, amelyeken mindent meghatároz a konzervativizmus. Az asszony követi az urát (az sem baj, ha csadort hord), a homoszexualitás bűn, az autó három dobozból áll..."

https://totalcar.hu/tesztek/farosok06/

Tehát koncentráljuk az utolsó mondategységre.

Az átlagembernél (urambocsá' nyárspolgár), ha autóról van szó, alapvető szempont a praktikusság, s ezek mellett az sem baj, ha tetszetős a járgány.

Az ötvenes évek elején még a "bogárhátú", viszonylag magas autók domináltak - ha a nagykocsi kategóriában gondolkodunk.
Így ki-beszállás szempontjából praktikusak voltak.
De - a világháború nyomora és sokkja után - elkezdődött az utcai motorok teljesítményének a növekedése, az autók gyorsabbak lettek.
Ki ne akart volna gyorsabban autózni!?
Ezt viszont nehezen követte az autók stabilitása, kanyarstabilitása. nagyon sokáig pl. a diagonál gumiabroncsok voltak az uralkodók, meg a futóműveken is igencsak volt még mit fejleszteni.
Még nekem is volt szerencsém vezetni Nysat, ami tudomásom szerint a Pobjeda/Warszawa műszaki bázisára épült.
Ha egy kanyar előtt valamilyen sebességkorlátozó tábla volt, akkor nem volt okos dolog egy picivel is gyorsabban megpróbálni bevenni...

Tehát az autógyáraknak sok lehetősége nem volt, sokáig maradt az, hogy alacsonyabb autókat építettek.
Pl. az 1970-75 között gyártott Ford Taunus, de még a "nagy" Granada is 137 cm magas, pontosabban alacsony volt.
Egy Jaguar XJ (1968-1973) 134 cm...

Bár nyilván nem volt könnyű ezekbe ki-beszállni, de még a nyolcvanas években is minden Autó-Motor bemutató hír/cikk arról szólt, hogy milyen alacsony egy menő sportkocsi, de még egy szedán is, s ez milyen jó hatással van a kanyarstabilitásra stb.

De az alacsonyságnak következménye volt; ha tűrhető helykínálatot/érzetet akartak, akkor az üléspozíció is alacsony volt, csomagtartónak meg akkor lett hely, ha dobva a bogárhátat egy harmadik dobozt ragasztottak az autóhoz.
S lőn.

A kombi nem volt szalonképes, azt zőccséges' és egyéb lenézett helóták használtak csak.
Lásd Magyarországon is mennyire ritka volt arányaiban a a Lada, Wartburg, stb. kombi.

Ráadásul a az autók többsége hátsó kerékhajtású volt, ami műszaki okokból - szerencsésebb esetekben - szemnek nagyon kellemes arányokat adott oldalról a szedánoknál. Első kerék egészen elől, hosszú motorháztető a hosszában beépített soros elrendezésű motorok miatt, az első kerék és az első ajtó között "dögös" gap (sugallva az ISO Grifot és társait) és hátul egy kurtább csomagtartó.
Dögösek voltak na az akkori nagykocsik, de még egy kisebb szedán; egy Fiat 124, 125 és kortársai is jól tudtak kinézni.

Ráadásul abban az érában még természetes volt, hogy az emberek kiöltöztek utazáshoz (is), s egy elegáns szedán is ezt sugallta.
No meg elegánsan az urak öltöztek, tehát a munkások legalább szabadidős tevékenységnél akartak úgy kinézni.
Hol vagyunk még ekkor a Maybach SUV-ból melegítőnadrágban kiszálló mai khm. szabadúszóktól...
(Valamelyik nap láttam konkrétan; fájt).

Nekem egészen 2009-ig volt mániám a szedán, de már éreztem valami disszonanciát, csak nem tudtam, hogy miért, hiszen alapvetően a hátsó kerékhajtású nagykocsik tetszettek a kommersz kategóriában is (Omega, stb), a fronhajtású nagykocsikra rá sem néztem.

Amikor is 2009-ben egy emiatt is emlékezetes berúgáskor (Üdv Nyugger!) az utcán rácsodálkoztam arra, hogy az első kerékhajtású szedánok mennyire gnómok azzal, hogy az első futóművűket egészen behúzva hordják ( pl. Chrysler cab forward) mindenféle gap nélkül...
Márpedig ekkor már talán csak a prémium márkák gyártottak hátsó kerékhajású szedánokat.

Mások hamarabb ébredtek - vagy rúgtak be a felismeréshez - és elpártoltak a nyomi szedánoktól.
Ki is haltak a nagykocsik.

A kocsmába járó piások is.


Eközben fejlődött a futómű, gumi technológia is és a praktikusság új megfogalmazása a családi egyterű lehetett és lett.

Viszont ezeknek rövid és - hogy mondjam... - lekonyuló volt a motorházteteje, tehát az üzenete a khm. kalandos élettől már semmit nem váró és a feleségen kívül a többi nőnek már semmit nem nyújtó, ígérő férfi üzenete lett.
(Ugye, hogy azok is kihaltak, mint a dinoszauruszok!?)

Ne röhögjetek!
2007-ig naponta fuvaroztam a munkaideje végén egy - sajnos már nyugodjon - idősebb igazságügyi neurológust/pszichiáternőt, sokat tudtam közben vele beszélgetni az emberi psziché érdekességeiről.

...még a kilencvenes évek elején megkérdezte, hogy milyen autót vennék, én meg az MB 124-es osztályú kupéját válaszoltam, racionálisan érvelve a konstrukció mellett.
Erre kaján vigyorral közölte, hogy neeem; nem a motor, nem a legendás futómű, váltó miatt, hanem hogy elférjen benne az a naaagy egóm!:D
- :eek:?

Eljutottunk a mához, a SUV-okhoz, ahol mind a futómű, mind a gumitechnológia, mind a motorerő(!) lehetővé teszi, hogy egy autó újra magas legyen, zömök, újra izmosnak asszociatív, mint a hetvenes években egy sporkocsi.
A hosszok megnövekedésével megnyugtatóan hosszú legyen végre a tengelytávja a nagy sebességekhez, nem úgy mint egy Niva (persze kalandra hív; már újra lemehetsz vele akár egy olyan földútra is, mint...mint...régen egy Wartburgal) és bűszkén meredjen előre a...a...a motorházteteje.

Na és persze kiszállhatsz belőle melegítőben*, hiszen te szabadidőmilliomos vagy - vagy te is annak akarsz látszani.

Különben is, ki akar ma már öltönyben feszengeni?
Csak a jómódú boomerek**.

A prémium márkákon kívül ki is halltak a szedánok.


*melegítős majom
**zakós majom
(idézve az S.O.S. szerelem! című filmből)

;)

Érdekes eszmefuttatás, amivel nagy mértékben egyetértek. Imádtam a Volvo S70 motorháztetejét és az 5 cilinderes motor hangját régesrégen kb 2000 (?) körűl. Amig egy teherautó nekem nem jött. Semmi bajunk nem lett, kivéve üvegdarabok még az alsógatyában is, csak a kocsi lett totálkáros pár tizezer km után.
A kikopó szedánokhoz és “átlagjóskákhoz” még egy szösszenet és egy autókkal foglalkozó ismerősöm véleménye röviden. Hasonlóan látja, mint ahogy én is írtam de ő még nálam is inkább azt állítja, hogy a nem prémium márkák közül a szedánok azért kopnak ki, mert “átlagjóska” nem akar már az lenni és SUV-ba képzeli el magát. Méghozzá olyanban amit pár éve köpködött, értelmetlennek talált, de titokban mégis pöffeszkedett volna benne. X év múlva pedig ez a dolog be is érett és ma már “átlagjóska” BMW X6-ban üldögél szedán helyett és nem azért mert anyagi helyzete ennyire javult volna, hanem… mutatom miért:

Öreg X6
ZuTesSZwE8kHg60Cc3NThIEjtXY.jpg

Renault Arkana
Angebot-Renault-Arkana-I_gesp.jpg

Arkana
kep_790.jpg

X6
e71.png

Arkana
renault-arkana-ljl-ph2-overview-006_ig_w600_h337.jpg

A formavilág, a felhasználhatóság, a méret… “átlagjóska” hosszú éveket nézte a prémiumot és nem akar “átlagjóska” lenni szedánnal, hanem… és ezt a nem prémium gyártók egyrészt felismerték másrészt tudatosan formálták is. De gondolom a fotók alapján megérkezik mindenkinek, hogy az Arkana sem más, mint egy két generációval előbbi X6 kicsit rőnosított változata.

Ps. A rencccer csak 5 fotót enged beszúrni, de szerintem látható mire is gondolt emberem egy elég konkrét példàval.
 

Flamand

Well-Known Member
2021. augusztus 26.
4 341
20 918
113
A kikopó szedánokhoz és “átlagjóskákhoz” még egy szösszenet és egy autókkal foglalkozó ismerősöm véleménye röviden. Hasonlóan látja, mint ahogy én is írtam de ő még nálam is inkább azt állítja, hogy a nem prémium márkák közül a szedánok azért kopnak ki, mert “átlagjóska” nem akar már az lenni és SUV-ba képzeli el magát. Méghozzá olyanban amit pár éve köpködött, értelmetlennek talált, de titokban mégis pöffeszkedett volna benne. X év múlva pedig ez a dolog be is érett és ma már “átlagjóska” BMW X6-ban üldögél szedán helyett és nem azért mert anyagi helyzete ennyire javult volna, hanem… mutatom miért:

Öreg X6
ZuTesSZwE8kHg60Cc3NThIEjtXY.jpg

Renault Arkana
Angebot-Renault-Arkana-I_gesp.jpg

Arkana
kep_790.jpg

X6
e71.png

Arkana
renault-arkana-ljl-ph2-overview-006_ig_w600_h337.jpg

A formavilág, a felhasználhatóság, a méret… “átlagjóska” hosszú éveket nézte a prémiumot és nem akar “átlagjóska” lenni szedánnal, hanem… és ezt a nem prémium gyártók egyrészt felismerték másrészt tudatosan formálták is. De gondolom a fotók alapján megérkezik mindenkinek, hogy az Arkana sem más, mint egy két generációval előbbi X6 kicsit rőnosított változata.

Ps. A rencccer csak 5 fotót enged beszúrni, de szerintem látható mire is gondolt emberem egy elég konkrét példàval.
Nem követek senkit,nem érdekel a SUV,nem divatozok. Brera 3.2 az igazi.
 

Sunlight56

Well-Known Member
2022. március 1.
2 429
19 721
113
Ha engem kérdezel, akkor kb egy 15 éves megbízható kis-közepes szívó benzines 5-800ezerért a legjobb erre a célra... Igen, kicsit többet eszik, de nincs amortizáció, nem kell úgy félteni, biztosítás és alkatrész terén is olcsó(bb).
Ezekkel valamivel kevesebb a gond, de itt is "dolgozott" a motor visszafejlesztő mérnökcsapat: a VW 1,4 16 szelepes és 1,6 8 szelepes szívó benzines motorjait 300 e km előtt garantáltan szelepezni kell. Kikopik a szelepvezető réz persely, oldalirányba kezdenek "lógni" a szelepek. Ez kb min. 300 - 400e Ft javítás.. Khmm tapasztalatból hallottam..
Főtengelyezés, és hengerezés felkészül..
 

reich_und_roll

Well-Known Member
2016. szeptember 27.
4 380
24 617
113
Ezekkel valamivel kevesebb a gond, de itt is "dolgozott" a motor visszafejlesztő mérnökcsapat: a VW 1,4 16 szelepes és 1,6 8 szelepes szívó benzines motorjait 300 e km előtt garantáltan szelepezni kell. Kikopik a szelepvezető réz persely, oldalirányba kezdenek "lógni" a szelepek. Ez kb min. 300 - 400e Ft javítás.. Khmm tapasztalatból hallottam..
Főtengelyezés, és hengerezés felkészül..
Motor kivesz, elad 80 ezerért, bontott motor 70-100 ezer km-el 120-150 ezer Ft. Motor berak, olajat lecserél és megy tovább. Fele akkora költség, fele akkora munka. Ezekre ez a megoldás.
 

Sunlight56

Well-Known Member
2022. március 1.
2 429
19 721
113
Motor kivesz, elad 80 ezerért, bontott motor 70-100 ezer km-el 120-150 ezer Ft. Motor berak, olajat lecserél és megy tovább. Fele akkora költség, fele akkora munka. Ezekre ez a megoldás.
Ez igaz, viszont ehhez olyan motort kell kifogni, ami valójában annyit futott, amennyit az eladó állít, valamint ez idő alatt rendesen cseréltek benne olajat is.. Tehát referencia, garancia kell az eladóra is.. Ha 150 e Ft a motor és 150 e Ft a ki és berakás kb, akkor ugyanott vagy majdnem árban.. A szelepes működésképtelen motort meg nem tudom h eladható e 80 - ért