Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

comandante

Well-Known Member
2010. május 11.
2 664
5 812
113
Az az igazság hogy elég sok lehetőség van a hibrid, elektromos üzemmóddal kapcsolatban. Ugyan is a jelen állás szerint több koncepció versenyez egymással. Ennek egyik verziója hogy van egy alapvetően elektromos üzemmódú akkumulátoros viszonylag nagy hatótávú jármű, helyet egy kicsi teljesen a hajtáslánctó független hatótáv növelő generátor üzemű egységgel látnak el. Ez lehet dugattyus motor stirlig motor, tüzelőanyag cella. Ezek a rendszerek teljesen optimalizált módon üzemelhetnének érts környezetkímélően. Ebben a felállásban a turbinának is vannak előnyei. Amit most az autógyárak tesznek az szemfényvesztés a zöld rendszámért. 20-30 km hatótáv elektromosan + nagy motor hagyományos hajtáslánc az biztos nem a jövő. Az igazi jövő az lenne ha az utak alatt bizonyos helyeken egy mágneses rendszer lenne beépítve hogy menet közben érintkezés nélkül lehessen tölteni a járművet.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 010
113
Szerintem Te félreérted a hatótáv növelő fogalmát. Villanyautóknál létezik (ahol létezik) és arra szolgál, hogy ha kész az akku, akkor ne maradj állva. Ilyenkor indul egy hatótáv növelő belsőégésű és hajtva egy generátort villanyt gerjeszt a hajtómotornak. Itt gondolják egyes urak, hogy gázturbinát alkalmaznának generátor hajtásra. Illetve újra előkerült a Wankel is.
Ha van egy ilyen rendszered, akkor miért várod meg, hogy teljesen üres legyen az akku!?

Követhetetlenül csapongtok a hibrid, villany, generátor, turbina felületen.
 

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
594
506
93
Szerintem Te félreérted a hatótáv növelő fogalmát. Villanyautóknál létezik (ahol létezik) és arra szolgál, hogy ha kész az akku, akkor ne maradj állva. Ilyenkor indul egy hatótáv növelő belsőégésű és hajtva egy generátort villanyt gerjeszt a hajtómotornak. Itt gondolják egyes urak, hogy gázturbinát alkalmaznának generátor hajtásra. Illetve újra előkerült a Wankel is.


Maguk a gyártók is megtévesztően emlegetik a lehetőséget, nem tisztázva, hogy vészüzemi, vagy állandó/hibrid üzemként lehet/optimálisan használni a hatótávnövelőként "eladott" kiegészítőt.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
M

molnibalage

Guest
Mert a folyékony levegō a fán terem...

Mi az isten van ma!?
Ez is a lokális szennyezés megoldása lenne, de a teljes hatásfoka a rendszernek és persze a hőveszetség miatti töltésvesztés elég érdekes lenne anyagi oldalról. Nem véletlenül van az, hogy soha semmi ilyen újító technikához egy kurva számot sem tesznek oda, mert egyből kiderülne, hogy gazdasági rémálom az egész...

Azt is igen vicces lenne beadni, hogy ha két hétig parkol az autó, akkor X százalék a veszteség úgy, hogy nem mész vele...
 

comandante

Well-Known Member
2010. május 11.
2 664
5 812
113
Ha rákeres valaki 1 szabad dugattyús stirling motor sokféle üzemanyaggal elműködtethető nem igényel kenést tejesen zárt is helyigényű nem kell kenni, nincs forgó alkatrésze, igénytelen 3 - 10 kw finomhangolható, nem igényel különleges gyártási módot. az autó álló helyzetében is működhet.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 010
113
Ez is a lokális szennyezés megoldása lenne, de a teljes hatásfoka a rendszernek és persze a hőveszetség miatti töltésvesztés elég érdekes lenne anyagi oldalról. Nem véletlenül van az, hogy soha semmi ilyen újító technikához egy kurva számot sem tesznek oda, mert egyből kiderülne, hogy gazdasági rémálom az egész...

Azt is igen vicces lenne beadni, hogy ha két hétig parkol az autó, akkor X százalék a veszteség úgy, hogy nem mész vele...
Ez az, valahogy mindig minden lényeges tag lemarad az egyenletbōl..
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
A turbina lelke a turbinatengely meg a csapágyazás. Ez a cucc 150-200ezer fordulat per percen megy. Hosszú, vékony tengely - minimális tömeggel, hogy az inerciaerōk kis értékűek legyenek, emiatt kevesebb anyagra legyen szükség, így még kisebb az inerciaerō, stb. A turbinatengely rezeg, miatt rezonancia jelentkezik a tengelyen. A turbinát úgy tervezik hogy ez a rezonanciafrekvencia jóval az üzem fordulatszám alatt legyen, amit nagyon gyorsan át kell lépni. Ti ezt akarjátok ki be kapcsolgatni.
Ezeket a problemakat mar megoldottak.
Eloszor probalkoznek egy stirling motorral, de ha a gazturbina megis nagyobb hatasfoku lenne a gyakorlatban, akkor az is megerne egy probat.
Ha rákeres valaki 1 szabad dugattyús stirling motor sokféle üzemanyaggal elműködtethető nem igényel kenést tejesen zárt is helyigényű nem kell kenni, nincs forgó alkatrésze, igénytelen 3 - 10 kw finomhangolható, nem igényel különleges gyártási módot. az autó álló helyzetében is működhet.
Ez volt a legelso javaslatom. :)
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 010
113
Ezeket a problemakat mar megoldottak.
Eloszor probalkoznek egy stirling motorral, de ha a gazturbina megis nagyobb hatasfoku lenne a gyakorlatban, akkor az is megerne egy probat.

Ez volt a legelso javaslatom. :)
Ez így nem fog menni... Mibōl állítod elō a Stirling-motorhoz a hōmérséklet-különbséget? Hová pakolod az autóba a hōcserélōket? Az akksi mellé, vagy az agyon ajnárazott csomagtartókba? Mi lesz a munkaközeg? Lesz majd egy hidrogénes tank az autóban is?

Ejj. Lassan az az érzésem, hogy ez az autósdi a hidegfúzió ver. 2. Mindenki bemond valami hülyeséget, pénz van dögivel, aztán évekig elkonferenciázgatnak meg publikálgatnak a nagy semmirōl. A hidegfúzió híveit nem zavarta a részecske fizika, a zõldistákat meg a termodinamika.

Mihelyt drága lesz a pénz, hirtelen újra csend lesz
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Ez így nem fog menni... Mibōl állítod elō a Stirling-motorhoz a hōmérséklet-különbséget? Hová pakolod az autóba a hōcserélōket? Az akksi mellé, vagy az agyon ajnárazott csomagtartókba? Mi lesz a munkaközeg? Lesz majd egy hidrogénes tank az autóban is?

Ejj. Lassan az az érzésem, hogy ez az autósdi a hidegfúzió ver. 2. Mindenki bemond valami hülyeséget, pénz van dögivel, aztán évekig elkonferenciázgatnak meg publikálgatnak a nagy semmirōl. A hidegfúzió híveit nem zavarta a részecske fizika, a zõldistákat meg a termodinamika.
Azert ez meg nem a hidegfuzio szintje. Ne keverd ide! :hadonaszos:

Ebben a videoban nem hatotavovelonek hasznaljak. Csak annyit bizonyit, hogy hasznalhato a stirling motor. Gondolom az akku toltesere sokkal jobban megfelelne.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Wááááá, ezt tényleg megépítették :eek::D:D:D:D
És most képzeljük el, hogy Béla ezt beindítja hajnali 5-kor a lakótelepen. Egy percen belül hány banyatank állna bele a motorháztetőbe?
Vagy mondjuk Béla araszol vele a dugóban és közben VÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍ. Cryslernél mertek nagyot álmodni :D :D
Eddig csak a Union Pacific 8500 gázturbinás mozdonyáról tudtam:
Ez dupla annyit fogyasztott mint egy hasonló teljesítményű dízel motor, miközben melegített Bunker C-nehéz tüzelő olajjal majd No. 6 nehéz tüzelő olajjal etették. 1952 és 1969 között dolgoztak, de addigra a nehéz tüzelő olajakra lecsapott a műanyagipar, így eltűnt a dízellel szembeni árelőnyük. Viszont leadott 6,300 kW-t, ami azért elég izmos (kb megfelel a mai európai villanymozodonyok 6500 kW-ának). És ezek is borzasztó hangosak voltak.
 
T

torsen

Guest
Ha van egy ilyen rendszered, akkor miért várod meg, hogy teljesen üres legyen az akku!?
Emberi gyarlóság/szükséghelyzet/ha már úgyis lehet.... Te még sose csináltál olyat, hogy valami a végét járta és megpróbáltad, hogy hátha még egyszer működne a dolog?

Követhetetlenül csapongtok a hibrid, villany, generátor, turbina felületen.
Ez ugyanaz a téma. Alternatív járműhajtás....
 
T

torsen

Guest
Maguk a gyártók is megtévesztően emlegetik a lehetőséget, nem tisztázva, hogy vészüzemi, vagy állandó/hibrid üzemként lehet/optimálisan használni a hatótávnövelőként "eladott" kiegészítőt.

Van aki azt se nagyon mondja, hogy van az autóban ilyen. Lsd. i8. Pedig van. Van ahol megveheted a RE modult. És van ahol erre erősen támaszkodik a rendszer, lsd. Ampera (nem az Ampera-e mert az tiszta villany)
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Szerintem Te félreérted a hatótáv növelő fogalmát. Villanyautóknál létezik (ahol létezik) és arra szolgál, hogy ha kész az akku, akkor ne maradj állva. Ilyenkor indul egy hatótáv növelő belsőégésű és hajtva egy generátort villanyt gerjeszt a hajtómotornak. Itt gondolják egyes urak, hogy gázturbinát alkalmaznának generátor hajtásra. Illetve újra előkerült a Wankel is.
Végül is be lehet tenni egy sima dízel generátort is, mint a migthy Hammerhead Eagle i-Thrust esetében történt.
(és volt olyan beteg ember, aki ebből GTA IV modot is készített :D )
 
T

torsen

Guest
Azert ez meg nem a hidegfuzio szintje. Ne keverd ide! :hadonaszos:

Ebben a videoban nem hatotavovelonek hasznaljak. Csak annyit bizonyit, hogy hasznalhato a stirling motor. Gondolom az akku toltesere sokkal jobban megfelelne.

Csatlakoznék. Bár nem vagyok Stirling hívő, de megvan a maga helye. A svédek Gotland osztályú tengeralattjáróin az AIP rendszer lelke egy Stirling motor. 75kW-tal hajtja a generátort lemerült hajónál, ez adja a meghajtást..
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Van aki azt se nagyon mondja, hogy van az autóban ilyen. Lsd. i8. Pedig van. Van ahol megveheted a RE modult. És van ahol erre erősen támaszkodik a rendszer, lsd. Ampera (nem az Ampera-e mert az tiszta villany)
Amúgy nagyvasúti rendszerekben is megjelenik a hibrid hajtás félig-meddig:
- Last Mile rendszerrel lehet kérni Siemens Vectron fővonali mozdonyt, itt a beépített kis dízel motor ad le annyit, hogy a nem villamosított iparvágányra be tudjon menni (meg onnan kijönni) az alapvetően villamos mozdony.
- Bombardier Traxx dízeles változatába 3 db dízel motort tettek, amik terheléstől függően kapcsolnak ki-be és dolgoznak rá a generátorra.
- Astromnak van egy hidrogén cellás motorvonata, amit el is adtak valami német regionális szolgáltatónak (épülnek).
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 010
113
Csatlakoznék. Bár nem vagyok Stirling hívő, de megvan a maga helye. A svédek Gotland osztályú tengeralattjáróin az AIP rendszer lelke egy Stirling motor. 75kW-tal hajtja a generátort lemerült hajónál, ez adja a meghajtást..
Jaj. Ez egy tengeralattjáró, víz veszi körül, milliószor jobb hűtōközeg, mint a levegō. A súly szintén nem számít, a hossz se nagyon (autóra vonatkoztatva), van hely a hōcserélōnek. A tengervíz max 25 fok, de inkább hidegebb, vagy lemerül 10 métert. Egy autó esetében levegō van meg adott méretek - nem minden amerikai behemót... Szóval.

Nézz meg egy Stirling-motor P-V diagrammot. Az izotermák helyzete nem mindegy.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 010
113
Wááááá, ezt tényleg megépítették :eek::D:D:D:D
És most képzeljük el, hogy Béla ezt beindítja hajnali 5-kor a lakótelepen. Egy percen belül hány banyatank állna bele a motorháztetőbe?
Vagy mondjuk Béla araszol vele a dugóban és közben VÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍ. Cryslernél mertek nagyot álmodni :D :D
Eddig csak a Union Pacific 8500 gázturbinás mozdonyáról tudtam:
Ez dupla annyit fogyasztott mint egy hasonló teljesítményű dízel motor, miközben melegített Bunker C-nehéz tüzelő olajjal majd No. 6 nehéz tüzelő olajjal etették. 1952 és 1969 között dolgoztak, de addigra a nehéz tüzelő olajakra lecsapott a műanyagipar, így eltűnt a dízellel szembeni árelőnyük. Viszont leadott 6,300 kW-t, ami azért elég izmos (kb megfelel a mai európai villanymozodonyok 6500 kW-ának). És ezek is borzasztó hangosak voltak.
Meg volt blow-out az alagútban, ami miatt már jóval elōtte le kellett venni alapjáratra, meg bekapcsolni a dízelmozdonyt.

Kellemes meleget csinálhatott az alagútban. A lejtōn megint örültek a gázturbina kedvezō fogyasztásának, az üzemeltetō meg az olajból maradó koromnak a lapátokon...

(ennek ellenére megnéztem volna élōben.. :p)