L-159 Alca (Aero, Csehország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 008

Guest
egy a380 max. 900-zal repeszt. ezek szerint sokkal gyorsabbnak kell lenni az airpolicájnak?
Csak gondolj bele, Belép az országhatáron mondjuk 800-al, 7000 méteren.
Mire ez Kecsóról a betonról felér 7000-re, ráfordul, hogy majd utóléri a légibusz már elhagyta az országot.
Itt nem olyan elfogásról beszélünk, hogy felszáll, ráfordul és megküldi 2 AMRAAM-mal az meg majd utóléri. :p
 

ibanez de bobadilla

Well-Known Member
2019. szeptember 5.
898
2 879
93
Csak gondolj bele, Belép az országhatáron mondjuk 800-al, 7000 méteren.
Mire ez Kecsóról a betonról felér 7000-re, ráfordul, hogy majd utóléri a légibusz már elhagyta az országot.
Itt nem olyan elfogásról beszélünk, hogy felszáll, ráfordul és megküldi 2 AMRAAM-mal az meg majd utóléri. :p
igen, vágom. 30 méter, integetés, bemutatás - miközben a stewardess pipálja a pilótát...
0,82 ehhez karcsú...
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 414
113
hát jól lehúztátok róla a keresztvizet...!
tévedés lenne ez a történet, avagy jól bejelenti az aero hogy pölö az ng2 nevű gépébe belerak egy bikább motort...?


Amerikai "motorral" a lehetséges vásárlók 85%-a nem tudná. vagy nem akarná megvenni, mindkét esetben a sokmindent takaró "nemzetbiztonsági kockázat" miatt, ami az USA-ban várható folyamatok miatt egyre valószínűbb.

Teljesen indokolt szerintem a hajtómű leváltása, és akkor már a --szakmailag is többek által javasolt-- combosabb engine --halkan mondom-- lehetővé tenne egy hangsebesség feletti képességet.
Ha ez akár "csak" az 1,2-1,3M-t jelenti, akkor is nagyságrendekkel nagyobb lehetőségek nyílnak meg:
- "lazán" tud drónként fegyverhordozó lenni pilótás vadászrepülőgépekkel együttműködve (mint a Boeing Loyal Wingman-je), azoknak képességet sokszorozni(Griff, Griff, Griff ;) ),
- vagy akár azok nélkül nagy önállóságú csapásmérést, most még nem is látható, milyen új, jövőbeni feladatokat végrehajtani.
- olcsó csali/hamis-cél szerepet eljátszani pár milliós verzióval, védve a 100 milliós/személyzetes valódi célpontot,
- több ország által áhított olcsó, olcsón üzemben tartható, újabb tervezésű/építésű légtérrendész(egy "modern F-5 "),
- Nektek is vannak --szerintem-- ilyen a gépkategóriára jó ötleteitek...


U.i: "összehívom" a home-pub csapatom, és :hadonaszos:




.
 
  • Tetszik
Reactions: ibanez de bobadilla

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 580
36 932
113
Amerikai "motorral" a lehetséges vásárlók 85%-a nem tudná. vagy nem akarná megvenni, mindkét esetben a sokmindent takaró "nemzetbiztonsági kockázat" miatt, ami az USA-ban várható folyamatok miatt egyre valószínűbb.

Teljesen indokolt szerintem a hajtómű leváltása, és akkor már a --szakmailag is többek által javasolt-- combosabb engine --halkan mondom-- lehetővé tenne egy hangsebesség feletti képességet.
Ha ez akár "csak" az 1,2-1,3M-t jelenti, akkor is nagyságrendekkel nagyobb lehetőségek nyílnak meg:
- "lazán" tud drónként fegyverhordozó lenni pilótás vadászrepülőgépekkel együttműködve (mint a Boeing Loyal Wingman-je), azoknak képességet sokszorozni(Griff, Griff, Griff ;) ),
- vagy akár azok nélkül nagy önállóságú csapásmérést, most még nem is látható, milyen új, jövőbeni feladatokat végrehajtani.
- olcsó csali/hamis-cél szerepet eljátszani pár milliós verzióval, védve a 100 milliós/személyzetes valódi célpontot,
- több ország által áhított olcsó, olcsón üzemben tartható, újabb tervezésű/építésű légtérrendész(egy "modern F-5 "),
- Nektek is vannak --szerintem-- ilyen a gépkategóriára jó ötleteitek...


U.i: "összehívom" a home-pub csapatom, és :hadonaszos:




.

Hangsebesség feletti képesség az L-39 sárkányból nem hozható ki, ahhoz teljesen át kéne tervezni. Persze ott van a cseheknél múzeumban a vietektől kapott F-5, anno nyilván nézegették is, szóval minta lenne. Mondjuk tennék rá egy dupla svancot, mint az irániak, hogy modernebbnek nézzen ki. :)
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 786
82 253
113
NVG
news_768_pilot_nvg_alca6070.jpg


news_769_alca_cockpit_early_version.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 786
82 253
113
Problémák vannak az L-159 pilótafülke tetejével: egyszer leesett, egyszer megrepedt...

 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 202
43 334
113
Mi lesz az L-159 Alca jövője?

"Ha a Cseh Légierő 24 vagy több szuperszonikus repülőgép üzemeltetését választja, az szinte biztosan a legtöbb jelenleg üzemeltetett L-159A végét jelenti."

article_alca_upgrade_10_formation_boletice.jpg

website
"A(z ALCA) korszerűsítésre és az előírt munkákra fordított összeg így akár a 10-12 milliárd koronát is elérheti, ami több mint fele a szuperszonikus Gripen tízéves bérleti díjának. A modernizált L-159A üzemeltetése is elméletileg 2038-40-ig lehetséges."
 
  • Hűha
Reactions: formosa1

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
"A(z ALCA) korszerűsítésre és az előírt munkákra fordított összeg így akár a 10-12 milliárd koronát is elérheti, ami több mint fele a szuperszonikus Gripen tízéves bérleti díjának. A modernizált L-159A üzemeltetése is elméletileg 2038-40-ig lehetséges."
Ha meg nem korszerüsítík a gépeket tiplizik a gyár.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 786
82 253
113
bsp_13310-jdw-16233.jpg


Iraq's L-159s return to operational service


"The Iraqi Air Force's L-159 jets are operational again, but can only conduct airstrikes with unguided bombs, according to a report by the US Department of Defense's Office of the Inspector General (OIG).

Released on 8 February, the quarterly report on Operation ‘Inherent Resolve' in Iraq and Syria said the return of the Aero L-159s was particularly notable as they have not been used for operations for five years.

Iraq received 10 second-hand L-159A light combat aircraft and two twin-seat L-159B trainers from the Czech Republic from 2015.

The report included a table of 30 airstrikes that were conducted in the last quarter of 2021 showing that L-159s were used in six of them, compared with 10 conducted by Iraq's F-16 multirole fighters. All the L-159 strikes used 500 lb Mk-82 unguided bombs because laser designator pods have not been delivered to the squadron, the report cited the US-led coalition as saying.

In comparison, Iraq's F-16 multirole fighters conducted 10 airstrikes, according to the table, most with GBU-10 or GBU-12 guided bombs, although two with Mk-82 and one with heavier Mk-84 bombs.

The report cited the coalition giving figures that conflicted with those in the table, saying the F-16s conducted eight strikes in the quarter and the AC-208s another five. The table credited the latter with only two, both in October.

Most of the other strikes were conducted by helicopters from the Iraqi Army Aviation Command (IAAC), but the table said three involved Su-25s, which were also recently returned to operational service."
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 514
97 498
113
Egyébként most olvasom, tervbrn van egy L-159 upgrade progi.

Mid Life Upgrade L-159A, feltámad az Alka, mint egy főnix a hamvakból


L-159MLU - Generációs közepes élettartamú frissítés az Alka számára
Az Aero Vodochody természetesen tisztában van az L-159-es alapvető modernizálásának szükségességével, ezért részletes vázlatot készített a hadsereg teljes modernizációs programjáról, amely lehetővé teszi, hogy az Alka a maga kategóriájában hatékony támadógép legyen a hadseregben. következő évtizedben. Az egész frissítés több elemből áll, amelyeket most egy kicsit részletesebben mutatunk be.


Az L-159 konstrukciójának messze a legjelentősebb beavatkozása az lesz, hogy a meglévő szárnyat szerkezetileg teljesen új, beépített üzemanyagtartállyal rendelkező szárnyra cserélik, amely akár 700 liter üzemanyagot is képes tárolni. Felépítése az L-39NG projekt tapasztalataira épül, és hasonló kialakítású lesz, azaz a tipikus végorsók nélkül, 230 literes tartályokkal. Az új kialakításnak a kisebb ellenállás miatt némileg javítania kell a repülési jellemzőket, és egyúttal lehetővé kell tennie a hossztengely körüli gyorsabb fordulásokat.
article_alca_upgrade_17_map-768x672.jpg

Az ACR taktikai repülési repülőgépek hatótávolságát bemutató térkép. Míg az Alka értéke körülbelül 300 km, addig a Gripen egy légutántöltésnek köszönhetően 1300 km-re növelheti az üzemi hatótávot.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 514
97 498
113
Egyébként most olvasom, tervbrn van egy L-159 upgrade progi.

Mid Life Upgrade L-159A, feltámad az Alka, mint egy főnix a hamvakból


L-159MLU - Generációs közepes élettartamú frissítés az Alka számára
Az Aero Vodochody természetesen tisztában van az L-159-es alapvető modernizálásának szükségességével, ezért részletes vázlatot készített a hadsereg teljes modernizációs programjáról, amely lehetővé teszi, hogy az Alka a maga kategóriájában hatékony támadógép legyen a hadseregben. következő évtizedben. Az egész frissítés több elemből áll, amelyeket most egy kicsit részletesebben mutatunk be.


Az L-159 konstrukciójának messze a legjelentősebb beavatkozása az lesz, hogy a meglévő szárnyat szerkezetileg teljesen új, beépített üzemanyagtartállyal rendelkező szárnyra cserélik, amely akár 700 liter üzemanyagot is képes tárolni. Felépítése az L-39NG projekt tapasztalataira épül, és hasonló kialakítású lesz, azaz a tipikus végorsók nélkül, 230 literes tartályokkal. Az új kialakításnak a kisebb ellenállás miatt némileg javítania kell a repülési jellemzőket, és egyúttal lehetővé kell tennie a hossztengely körüli gyorsabb fordulásokat.
article_alca_upgrade_17_map-768x672.jpg

Az ACR taktikai repülési repülőgépek hatótávolságát bemutató térkép. Míg az Alka értéke körülbelül 300 km, addig a Gripen egy légutántöltésnek köszönhetően 1300 km-re növelheti az üzemi hatótávot.
[/QUOTE]
A teljes digitális üzemanyag-kezelő rendszert újonnan a Mesit LUN 8112 egysége fogja vezérelni, és lehetővé teszi az üzemanyag nyomással történő feltöltését egy pontról az összes tartályba, beleértve a továbbiakat is. Ezután az összes állapotüzenet megjelenik az AMOS rendszeren keresztül. A cseh Speel Praha cég terméke, amely információkat gyűjt a repülőgépek különböző rendszereiről, tárolja az FDAU adatgyűjtő egységben, és közvetlenül a multifunkciós kijelzőn jeleníti meg a pilótának. A nedves szárny repülési tesztjei valószínűleg 2022 folyamán zajlanak majd a gyári L-159T2X ev gépen. számú 6073 , amely a tervezett előírt munkavégzés miatt sokáig nem repült.

A belső üzemanyag mennyiségének mintegy 250 literes megnövekedésének és a szárny tisztább aerodinamikai koncepciójának köszönhetően a működési hatótáv kis mértékben nő, de így is valamivel 300 km felett lesz. Ez elegendő érték a hazai környezetben történő működéshez, de a nemzetközi tevékenységek esetében ez a tartomány már nem elegendő. Az L-159 esetében a tényleges harci műveletek során kisebb, 350 literes "taktikai" emelőket használnak, míg a nagyobb, 500 literes bandákat főleg a kiképzésben alkalmazzák. A gyakorlatok során természetesen gyakran hajtanak végre négy póttartállyal történő repülést, de ez a konfiguráció már befolyásolja a repülési jellemzőket, ugyanakkor nem teszi lehetővé egyetlen A2G lőszer felfüggesztését sem. Az egyetlen megoldás az üzemi hatótávolság növelésére egy tankoló berendezés felszerelése, amely lehetővé tenné Alce számára, hogy a levegőben tankolhasson repülőgép-tartályhajókról. Végül, A cseh védelmi minisztérium anyagai szerint viszonylag beszédes az Alka és a Gripen közötti hatótávolság különbség egy tankolás mellett. Az L-159B prototípuson a légi tartályhajókból történő tankolás lehetőségének integrálására vonatkozó előkészítő munkákat végeztük, és honlapunkon már részletesen foglalkoztunk vele. Az ACR érdektelensége miatt azonban az egész folyamat nem zárult le, és kérdés, hogy a hadsereg egyáltalán fontolóra veszi-e, holott a PP16-on belüli együléses L-159A továbbra is megerősített. gyártásból). Az L-159B prototípuson a légi tartályhajókból történő tankolás lehetőségének integrálására vonatkozó előkészítő munkákat végeztük, és honlapunkon már részletesen foglalkoztunk vele. Az ACR érdektelensége miatt azonban az egész folyamat nem zárult le, és kérdés, hogy a hadsereg egyáltalán fontolóra veszi-e, holott a PP16-on belüli együléses L-159A továbbra is megerősített. gyártásból). Az L-159B prototípuson a légi tartályhajókból történő tankolás lehetőségének integrálására vonatkozó előkészítő munkákat végeztük, és honlapunkon már részletesen foglalkoztunk vele. Az ACR érdektelensége miatt azonban az egész folyamat nem zárult le, és kérdés, hogy a hadsereg egyáltalán fontolóra veszi-e, holott a PP16-on belüli együléses L-159A továbbra is megerősített. gyártásból).

LDP konténerintegráció - Csehország véget nem érő történet

Az LDP (Laser Designator Pod) célzókonténer megvalósítása az L-159-en kicsit olyan, mint egy végtelen történet, és ez az egyik legfontosabb dolog a CAS közvetlen légi támogatási feladatok ellátásában. Az eredetileg tervezett TIALD nagyon hamar elavulttá vált, és az integrációja végül nem történt meg. A gyártó most már csak két változatot fontolgat az Alka célzótartályából. Ez egy bevált és nagyon elterjedt izraeli Litening, vagy török Aselpod lesz. A két gyártó konténerének integrálása nagyjából megegyezik az L-159A-val, és ez elsősorban attól függ, hogy az ACR milyen típusú konténert választ pénzügyi okokból.

article_alca_upgrade_18_alca_litening-768x512.jpg



A török Aselpodot az L-159-en csak földi teszteken tesztelték, melyben a 4-es számú hajótest pilonra függesztették fel, a pilótafülkébe pedig állítólag külön vezérlő- és kijelzőrendszert telepítettek, ami ismét összefügg a 2001. évi CX. a rezsim végrehajtásáról szóló rész BULLSEYE az L-159-hez. Az L-159-es Aselpod-tesztek teljes programja összefüggésbe hozható az iraki légierő akkori követelményével, amely az IQAF gen. Az Anwar HAMAD Amina a török Aselpodot igyekezett integrálni L-159-es gépeibe. Az IS elleni légi offenzíva befejeztével azonban az iraki légierő érdeklődése lassan elenyészett, és ma már gyakorlatilag nem beszélnek erről a tevékenységről.

Az izraeli Litening integrációja, amely továbbadta az L-159B ev. No. 6073 és repülési tesztek. 2011-ben az Aero Vodochody és a Rafael gyártó megállapodott, hogy közös demonstrációs programot hajtanak végre a Litening III konténer részleges integrálására és a konténer alapvető funkcióinak tesztelésére. Az L-159B gyárban kisebb átalakításokat kellett végrehajtani az elektromos rendszeren, a „Béčka” repüléselektronikát pedig ideiglenesen a törzsbe szerelt elektronikai egységgel bővítették, amely összekötő interfészt adott a konténer és a repülőgép között. Az elülső kabinba került a konténer számos kezelőszervvel ellátott vezérlőkarja, illetve részben módosult a hátsó pilótafülke, amelybe a konténerből a Barco jelismétlőbe érkezett videojel került.

2011 novemberében és decemberében több próbarepülésre is sor került a teljes rendszer működőképességének ellenőrzésére, a különböző szenzormódokkal rendelkező célpontok felkutatására és azok megfigyelésének stabilitására. A lézerrendszerek aktív használata azonban jogszabályi okokból nem történt meg. A Cseh Fegyveres Erők légierejének tagjai hat bemutató repülést is teljesítettek Béčko-n a Jince katonai gyakorlóterület felett, ahol végre tesztelték a Laser Spot Trackert. A tesztek kimutatták, hogy a Litening III "célzódoboz" integrálása elvileg lehetséges az L-159-es repülőgépeken, de a katonai gépeken lévő sorozatos verzióhoz további szükséges és sajnos költséges módosításokra lesz szükség.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 514
97 498
113
A teljes digitális üzemanyag-kezelő rendszert újonnan a Mesit LUN 8112 egysége fogja vezérelni, és lehetővé teszi az üzemanyag nyomással történő feltöltését egy pontról az összes tartályba, beleértve a továbbiakat is. Ezután az összes állapotüzenet megjelenik az AMOS rendszeren keresztül. A cseh Speel Praha cég terméke, amely információkat gyűjt a repülőgépek különböző rendszereiről, tárolja az FDAU adatgyűjtő egységben, és közvetlenül a multifunkciós kijelzőn jeleníti meg a pilótának. A nedves szárny repülési tesztjei valószínűleg 2022 folyamán zajlanak majd a gyári L-159T2X ev gépen. számú 6073 , amely a tervezett előírt munkavégzés miatt sokáig nem repült.

A belső üzemanyag mennyiségének mintegy 250 literes megnövekedésének és a szárny tisztább aerodinamikai koncepciójának köszönhetően a működési hatótáv kis mértékben nő, de így is valamivel 300 km felett lesz. Ez elegendő érték a hazai környezetben történő működéshez, de a nemzetközi tevékenységek esetében ez a tartomány már nem elegendő. Az L-159 esetében a tényleges harci műveletek során kisebb, 350 literes "taktikai" emelőket használnak, míg a nagyobb, 500 literes bandákat főleg a kiképzésben alkalmazzák. A gyakorlatok során természetesen gyakran hajtanak végre négy póttartállyal történő repülést, de ez a konfiguráció már befolyásolja a repülési jellemzőket, ugyanakkor nem teszi lehetővé egyetlen A2G lőszer felfüggesztését sem. Az egyetlen megoldás az üzemi hatótávolság növelésére egy tankoló berendezés felszerelése, amely lehetővé tenné Alce számára, hogy a levegőben tankolhasson repülőgép-tartályhajókról. Végül, A cseh védelmi minisztérium anyagai szerint viszonylag beszédes az Alka és a Gripen közötti hatótávolság különbség egy tankolás mellett. Az L-159B prototípuson a légi tartályhajókból történő tankolás lehetőségének integrálására vonatkozó előkészítő munkákat végeztük, és honlapunkon már részletesen foglalkoztunk vele. Az ACR érdektelensége miatt azonban az egész folyamat nem zárult le, és kérdés, hogy a hadsereg egyáltalán fontolóra veszi-e, holott a PP16-on belüli együléses L-159A továbbra is megerősített. gyártásból). Az L-159B prototípuson a légi tartályhajókból történő tankolás lehetőségének integrálására vonatkozó előkészítő munkákat végeztük, és honlapunkon már részletesen foglalkoztunk vele. Az ACR érdektelensége miatt azonban az egész folyamat nem zárult le, és kérdés, hogy a hadsereg egyáltalán fontolóra veszi-e, holott a PP16-on belüli együléses L-159A továbbra is megerősített. gyártásból). Az L-159B prototípuson a légi tartályhajókból történő tankolás lehetőségének integrálására vonatkozó előkészítő munkákat végeztük, és honlapunkon már részletesen foglalkoztunk vele. Az ACR érdektelensége miatt azonban az egész folyamat nem zárult le, és kérdés, hogy a hadsereg egyáltalán fontolóra veszi-e, holott a PP16-on belüli együléses L-159A továbbra is megerősített. gyártásból).

LDP konténerintegráció - Csehország véget nem érő történet

Az LDP (Laser Designator Pod) célzókonténer megvalósítása az L-159-en kicsit olyan, mint egy végtelen történet, és ez az egyik legfontosabb dolog a CAS közvetlen légi támogatási feladatok ellátásában. Az eredetileg tervezett TIALD nagyon hamar elavulttá vált, és az integrációja végül nem történt meg. A gyártó most már csak két változatot fontolgat az Alka célzótartályából. Ez egy bevált és nagyon elterjedt izraeli Litening, vagy török Aselpod lesz. A két gyártó konténerének integrálása nagyjából megegyezik az L-159A-val, és ez elsősorban attól függ, hogy az ACR milyen típusú konténert választ pénzügyi okokból.

article_alca_upgrade_18_alca_litening-768x512.jpg



A török Aselpodot az L-159-en csak földi teszteken tesztelték, melyben a 4-es számú hajótest pilonra függesztették fel, a pilótafülkébe pedig állítólag külön vezérlő- és kijelzőrendszert telepítettek, ami ismét összefügg a 2001. évi CX. a rezsim végrehajtásáról szóló rész BULLSEYE az L-159-hez. Az L-159-es Aselpod-tesztek teljes programja összefüggésbe hozható az iraki légierő akkori követelményével, amely az IQAF gen. Az Anwar HAMAD Amina a török Aselpodot igyekezett integrálni L-159-es gépeibe. Az IS elleni légi offenzíva befejeztével azonban az iraki légierő érdeklődése lassan elenyészett, és ma már gyakorlatilag nem beszélnek erről a tevékenységről.

Az izraeli Litening integrációja, amely továbbadta az L-159B ev. No. 6073 és repülési tesztek. 2011-ben az Aero Vodochody és a Rafael gyártó megállapodott, hogy közös demonstrációs programot hajtanak végre a Litening III konténer részleges integrálására és a konténer alapvető funkcióinak tesztelésére. Az L-159B gyárban kisebb átalakításokat kellett végrehajtani az elektromos rendszeren, a „Béčka” repüléselektronikát pedig ideiglenesen a törzsbe szerelt elektronikai egységgel bővítették, amely összekötő interfészt adott a konténer és a repülőgép között. Az elülső kabinba került a konténer számos kezelőszervvel ellátott vezérlőkarja, illetve részben módosult a hátsó pilótafülke, amelybe a konténerből a Barco jelismétlőbe érkezett videojel került.

2011 novemberében és decemberében több próbarepülésre is sor került a teljes rendszer működőképességének ellenőrzésére, a különböző szenzormódokkal rendelkező célpontok felkutatására és azok megfigyelésének stabilitására. A lézerrendszerek aktív használata azonban jogszabályi okokból nem történt meg. A Cseh Fegyveres Erők légierejének tagjai hat bemutató repülést is teljesítettek Béčko-n a Jince katonai gyakorlóterület felett, ahol végre tesztelték a Laser Spot Trackert. A tesztek kimutatták, hogy a Litening III "célzódoboz" integrálása elvileg lehetséges az L-159-es repülőgépeken, de a katonai gépeken lévő sorozatos verzióhoz további szükséges és sajnos költséges módosításokra lesz szükség.
Modern RWR - az önvédelmi rendszer alapja

Az RWR figyelmeztető radarvevők ma már nagyon elterjedt részei a teljes önvédelmi rendszernek, amelyek időben figyelmeztethetik a pilótát az ellenséges radarra irányuló fenyegetés veszélyére, illetve további adatokat generálhatnak a fenyegetés pontos típusáról, irányáról, stb. Bár az RWR típusú Sky Guardian 200 rendszer az Alka bevezetésekor viszonylag modernnek számít, mára már nem elégséges, és nem garantálja az összes jelenleg használt radar rögzítését, legyen az légi vagy földi platform. Az RWR esetében ez általánosabb kérdés, mivel az L-159-nél korszerűbb repülőgépeknél gondok vannak a figyelmeztető radarvevők megfelelő működésével. Hiszen pontosan ezt említi az egykori szlovák Fulcrum-pilóta, Kamil „MAVEB” Glovňa „Repültünk a MiG-29-est” című emlékkönyvében. ahol az Eagle Talon és a Lengyel Légierő kétoldalú gyakorlatának szentelt részben egyenesen kijelenti, hogy még az F-16C / D Block 52 lengyel pilótái sem bíztak túlságosan az RWR-ben. Az eredeti Sky Guardian RWR erkölcsi elavultsága miatt az Aero Vodochody azt javasolja, hogy cseréljék le a Finmeccanica - Selex ES (jelenleg Leonardo) újabb SEER rendszerére.

article_alca_upgrade_19_leonardo_seer_rwr-768x672.jpg


Az olasz Leonardo cég SEER figyelmeztető radarvevőjének antennaelemeinek elrendezési diagramja.
A SEER egy fejlett digitális radarfigyelmeztető vevő (RWR), amely elődjéhez képest nagyobb érzékenységet és pontosabb célzást biztosít a rögzített jelek szögében és távolságában. Az új RWR repülési tesztjei az L-159-en 2014-ben zajlottak egy kiterjedt TLP (Tactical Leadership Program) szövetségi gyakorlat során a spanyolországi Albacetében. A Finmeccanica - Selex ES szakemberei a teljes rendszer próbatelepítését végezték el két L-159A repülőgépen kevesebb mint három óra alatt a meglévő kábelezés és a régebbi Sky Guardian 200 által használt eredeti antennák felhasználásával. Az új SEER rendszer pontosan a vártnak megfelelően működött, és légi, szárazföldi és tengeri fenyegetéseket jelentős távolságból, nagy pontossággal. Az olasz gyártó EWOS (Electronic Warfare Operational Support) támogatási szakemberei minden repülés előtt frissített küldetési adatfájlokkal látták el a cseh pilótákat az előző küldetés során gyűjtött hírszerzési információk alapján. Ezek lehetővé tették az L-159 pilótái számára, hogy jobb helyzetfelismerést szerezzenek, és azonnal reagáljanak a potenciális fenyegetésekre, ami hatékonyabb teljesítményt eredményezett a TLP gyakorlatok során.

Egy külön fejezet tehát mai szemmel nézve az L-159-es fenyegetés nem kielégítő jelzése. Ezt a műszerfal bal felső sarkában található ikonikus zöld kerek képernyő biztosítja, amely jól ismert az összes F-16-os verzió pilótafülkéjéből. Sajnos ez a jelző csak azt az irányt és hozzávetőleges távolságot mutatja, ahonnan a repülőgép besugárzásra kerül. A probléma azonban az, hogy nem képes megjeleníteni egy adott típusú radar vagy az ellenséges repülőgép típusát, és a radar működési módját stb. A legmodernebb RWR „teljes” fenyegetéskönyvtárral ilyen fontos részleteket képes megjeleníteni nagy MFD-k, mint a pontos fenyegetettség terület a földi légvédelmi rakétakomplexumok esetében stb.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 514
97 498
113
Modern RWR - az önvédelmi rendszer alapja

Az RWR figyelmeztető radarvevők ma már nagyon elterjedt részei a teljes önvédelmi rendszernek, amelyek időben figyelmeztethetik a pilótát az ellenséges radarra irányuló fenyegetés veszélyére, illetve további adatokat generálhatnak a fenyegetés pontos típusáról, irányáról, stb. Bár az RWR típusú Sky Guardian 200 rendszer az Alka bevezetésekor viszonylag modernnek számít, mára már nem elégséges, és nem garantálja az összes jelenleg használt radar rögzítését, legyen az légi vagy földi platform. Az RWR esetében ez általánosabb kérdés, mivel az L-159-nél korszerűbb repülőgépeknél gondok vannak a figyelmeztető radarvevők megfelelő működésével. Hiszen pontosan ezt említi az egykori szlovák Fulcrum-pilóta, Kamil „MAVEB” Glovňa „Repültünk a MiG-29-est” című emlékkönyvében. ahol az Eagle Talon és a Lengyel Légierő kétoldalú gyakorlatának szentelt részben egyenesen kijelenti, hogy még az F-16C / D Block 52 lengyel pilótái sem bíztak túlságosan az RWR-ben. Az eredeti Sky Guardian RWR erkölcsi elavultsága miatt az Aero Vodochody azt javasolja, hogy cseréljék le a Finmeccanica - Selex ES (jelenleg Leonardo) újabb SEER rendszerére.

article_alca_upgrade_19_leonardo_seer_rwr-768x672.jpg


Az olasz Leonardo cég SEER figyelmeztető radarvevőjének antennaelemeinek elrendezési diagramja.
A SEER egy fejlett digitális radarfigyelmeztető vevő (RWR), amely elődjéhez képest nagyobb érzékenységet és pontosabb célzást biztosít a rögzített jelek szögében és távolságában. Az új RWR repülési tesztjei az L-159-en 2014-ben zajlottak egy kiterjedt TLP (Tactical Leadership Program) szövetségi gyakorlat során a spanyolországi Albacetében. A Finmeccanica - Selex ES szakemberei a teljes rendszer próbatelepítését végezték el két L-159A repülőgépen kevesebb mint három óra alatt a meglévő kábelezés és a régebbi Sky Guardian 200 által használt eredeti antennák felhasználásával. Az új SEER rendszer pontosan a vártnak megfelelően működött, és légi, szárazföldi és tengeri fenyegetéseket jelentős távolságból, nagy pontossággal. Az olasz gyártó EWOS (Electronic Warfare Operational Support) támogatási szakemberei minden repülés előtt frissített küldetési adatfájlokkal látták el a cseh pilótákat az előző küldetés során gyűjtött hírszerzési információk alapján. Ezek lehetővé tették az L-159 pilótái számára, hogy jobb helyzetfelismerést szerezzenek, és azonnal reagáljanak a potenciális fenyegetésekre, ami hatékonyabb teljesítményt eredményezett a TLP gyakorlatok során.

Egy külön fejezet tehát mai szemmel nézve az L-159-es fenyegetés nem kielégítő jelzése. Ezt a műszerfal bal felső sarkában található ikonikus zöld kerek képernyő biztosítja, amely jól ismert az összes F-16-os verzió pilótafülkéjéből. Sajnos ez a jelző csak azt az irányt és hozzávetőleges távolságot mutatja, ahonnan a repülőgép besugárzásra kerül. A probléma azonban az, hogy nem képes megjeleníteni egy adott típusú radar vagy az ellenséges repülőgép típusát, és a radar működési módját stb. A legmodernebb RWR „teljes” fenyegetéskönyvtárral ilyen fontos részleteket képes megjeleníteni nagy MFD-k, mint a pontos fenyegetettség terület a földi légvédelmi rakétakomplexumok esetében stb.
Új robotpilóta

Az Alka a kezdetektől fogva robotpilótával van felszerelve, amely a modern vadászgépekkel ellentétben csak a magasságot és az irányt tudja tartani, ami természetesen csökkenti a pilóta terhelését, ha taktikai helyzetre kell összpontosítania, de egy adott repülést már nem tud követni. pálya. Emiatt a gyártó azt javasolja, hogy cseréljék ki egy új, oldalsó rezgéscsillapítóval ellátott robotpilóta rendszerre, amelyet közvetlenül az Aero Vodochodyban fejlesztettek ki. Az ajánlatban lehetőség van a jelenlegi autopilot üzemmódok további lehetőségekkel történő bővítésére is, a megrendelő pontos igényei szerint.

IFF mód 5

Egy feltétlenül szükséges lépés ahhoz, hogy az L-159 részt vehessen a Szövetség jövőbeni műveleteiben, egy új transzponder, vagy IFF (Identification Friend or Foe) transzponder integrálása, amely támogatja a legújabb Mode 5 Level 1 és ADSB-Out funkciókat is. Az új Mode 5 hamarosan feltétlenül szükséges lesz, és ez a frissítés természetesen az ACR légierő más platformjaira is vár. Az Aero Vodochody már végzett megvalósíthatósági tanulmányt egy új IFF transzponder L-159-be történő integrálására, amely az 5. módban két szintű úgynevezett választ biztosít. Míg az 1. szint barátságosként azonosítja a transzponderrepülőgépet, és megfelelő titkosított választ ad, a 2. szint továbbra is pontos GPS-pozíció-információkat ad hozzá. Nagyon valószínű, hogy az ACR-nek mindenképpen végre kell hajtania ezt a frissítést.

Új rádióállomás

A frissítés következő lépése a meglévő Rockwell-Collins AN / ARC 210 lecserélése egy vadonatúj VHF / UHF MR600A rádióra a német Rohde & Schwarz cégtől. Az új rádióállomás már rendelkezik beépített belső kódolóval, így támogatja a titkosított adatok továbbítását. Ugyanakkor már lehetővé teszi egy teljesen új kommunikációs mód, a SATURN (Second Generation Anti-Jam Tactical UHF Radio for NATO) használatát, amely 2024-től váltja fel az eddig széles körben használt Have Quick II szövetségi módot.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 514
97 498
113
Új robotpilóta

Az Alka a kezdetektől fogva robotpilótával van felszerelve, amely a modern vadászgépekkel ellentétben csak a magasságot és az irányt tudja tartani, ami természetesen csökkenti a pilóta terhelését, ha taktikai helyzetre kell összpontosítania, de egy adott repülést már nem tud követni. pálya. Emiatt a gyártó azt javasolja, hogy cseréljék ki egy új, oldalsó rezgéscsillapítóval ellátott robotpilóta rendszerre, amelyet közvetlenül az Aero Vodochodyban fejlesztettek ki. Az ajánlatban lehetőség van a jelenlegi autopilot üzemmódok további lehetőségekkel történő bővítésére is, a megrendelő pontos igényei szerint.

IFF mód 5

Egy feltétlenül szükséges lépés ahhoz, hogy az L-159 részt vehessen a Szövetség jövőbeni műveleteiben, egy új transzponder, vagy IFF (Identification Friend or Foe) transzponder integrálása, amely támogatja a legújabb Mode 5 Level 1 és ADSB-Out funkciókat is. Az új Mode 5 hamarosan feltétlenül szükséges lesz, és ez a frissítés természetesen az ACR légierő más platformjaira is vár. Az Aero Vodochody már végzett megvalósíthatósági tanulmányt egy új IFF transzponder L-159-be történő integrálására, amely az 5. módban két szintű úgynevezett választ biztosít. Míg az 1. szint barátságosként azonosítja a transzponderrepülőgépet, és megfelelő titkosított választ ad, a 2. szint továbbra is pontos GPS-pozíció-információkat ad hozzá. Nagyon valószínű, hogy az ACR-nek mindenképpen végre kell hajtania ezt a frissítést.

Új rádióállomás

A frissítés következő lépése a meglévő Rockwell-Collins AN / ARC 210 lecserélése egy vadonatúj VHF / UHF MR600A rádióra a német Rohde & Schwarz cégtől. Az új rádióállomás már rendelkezik beépített belső kódolóval, így támogatja a titkosított adatok továbbítását. Ugyanakkor már lehetővé teszi egy teljesen új kommunikációs mód, a SATURN (Second Generation Anti-Jam Tactical UHF Radio for NATO) használatát, amely 2024-től váltja fel az eddig széles körben használt Have Quick II szövetségi módot.
Repüléselektronika – modernizáció négy módon

article_alca_upgrade_21_genesys_displays-768x480.jpg


A GenesyS Aerosystems repüléselektronikája integrálása esetén az Alka pilótafülke egy pár IDU-680 méretű, 6 x 8 hüvelykes színes kijelzővel rendelkezik, amelyeket az új L-39NG képzésen használnak. (fotó: Aero Vodochody)

Egyetlen jelentősebb Alka frissítés sem nélkülözheti az avionikai korszerűsítést, az L-159 esetében pedig összesen négy megoldásváltozattal áll készen a gyártó. Csak az ACR-től függ, hogy melyik verzióval ért egyet. A legköltséghatékonyabb lehetőség természetesen a jelentősebb korszerűsítés nélküli változat. Jelentős hátránya, hogy az új rendszerek telepítése a jövőben nagyon korlátozott lehet, és valójában csak azokat a rendszereket cseréli vagy módosítja, amelyek nem teljesen kötődnek a repüléselektronikai rendszer magjához, vagy olyan rendszereket, amelyek integrációját olyan cseh cégek biztosítják, mint pl. mint a MESIT Uherské Hradiště vagy a SPEEL Prague. Ugyanakkor egyes alkatrészek módosítása, javítása már nem lehetséges, mert például már nincs gyártó. A repüléselektronikai rendszerek alkatrészeinek egy részének szükséges cseréje tovább vezethet ahhoz, hogy ezeket nem tudják teljes mértékben integrálni a repüléselektronikai rendszer meglévő magjába, vagy a kijelző vagy a vezérlés megváltozásához vezethetnek. Ez a probléma nagy valószínűséggel a korábbi integrátor, a Boeingtől átvett eredeti repüléselektronikai rendszert kifejlesztő amerikai V-Dot Systems cég megszűnésével magyarázható.

A második lehetőség a meglévő repüléselektronikai rendszer magjának fejlesztése és integrálása közvetlenül az Aerrel. A lépés magában foglalja a fő repüléselektronikai számítógépek és a HUD kijelző cseréjét, valamint a többfunkciós kijelzők módosítását. A repüléselektronikai rendszernek az Aero-val való közvetlen integrálásával nincs szükség harmadik fél know-how-jára, és a repüléselektronikai rendszer egyéb elemei fokozatosan lecserélhetők, amint elavulnak, vagy a meghibásodási arány és a pótalkatrészek elérhetősége miatt. Ez a lehetőség azonban teljes fegyvertesztet is igényel.

A harmadik és nagyon vonzó lehetőség az avionika integrálása, amely ugyanaz, mint az L-39NG képzésen. Ez tehát a SPEEL Prague gyártó cseh gyártási komponenseinek kombinációja a GenesyS Aerosystems cég "civil" termékével, azaz egy pénzügyileg előnyös és már tesztelt megoldás. Gondot jelent azonban, hogy a GenesyS Aerosystems repüléselektronikája még nem tartalmazza az autopilóta, radar és egyéb berendezések integrációját, és továbbra is teljes körű fegyvertesztekre lesz szükség. A negyedik és legdrágább variáns egy teljesen új repüléselektronika beépítése, amely az egyik neves gyártó, például IAI, Aselsan, Esterline stb. repüléselektronikai készletére épül. Mindenesetre egy ilyen megoldás fegyverteszt. A gyártónak új MMS-tervező rendszeren is dolgoznia kell,
article_alca_upgrade_22_genesys_display_views-768x329.jpg


Mindkét IDU-680 négy külön képernyőn jeleníti meg az összes repülési, navigációs, műszer-, kommunikációs, útvonal- vagy térképadatot, beleértve a szintetikus kijelzőt is. A felső képernyő mindig rögzített, míg az alsó rész a felhasználó által állítható. (fotó: Aero Vodochody)
 
  • Tetszik
Reactions: anonim999