Lengyel haderőfejlesztési program (2032) és hadiipar

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113

Komment szekcióból:

"Radek Bjúlius 18. (11:53)

Régi rozsomák eladók Ukrajnába, gyárts újakkal a ZSSw 30mm-ből!"
___
"Odüsszeuszjúlius 18. (11:23)

Nincs értelme állandóan beleerőltetni magunkat a Rosomakra, nem fogunk kijönni a Párttal, ez a licencszerződés a világűrből való, úgy fizetünk a finneknek mindenért, mintha gabonát fizetnénk, pedig mi magunk csináltunk benne mindent, még külföldre sem tudtuk eladni UA-val nem tudom, hogy papíron sem megy-e át a Batches-en, a licenc 28-ra és mi lesz ezután? a következő, hamarosan Rośki lesz 20 éves, és minden változásért ismét a finneknek kell pénzt fizetni a semmiért, és nincs joguk még azokhoz a változtatásokhoz sem, amelyeket mi magunk hoztunk létre, ma már tényleg mindenünk megvan ahhoz, hogy magunk és Rosomak KTO-t készítsünk. 2-t már régen létre kellett volna hozni. Kíváncsi vagyok, a finnek mennyire fognak kiabálni, hogy megengedik ezt a hosszabbítást"
___
"SAKÁLjúlius 18. (10:22)

A régi Rozsomákot nem érdemes fejleszteni, ha a költségek meghaladják az új autó árának felét. A legjobb, ha eladjuk őket Ukrajnának, és új autókat vásárolunk a hadseregünknek. A régi felszerelések korszerűsítésének csak akkor van gazdasági-technikai értelme, ha nem lehet gyorsan új fegyvereket beszerezni, vagy a nemzetközi helyzet annyira feszült, hogy rövid időn belül sok egység harcképességét kell helyreállítani. A harcjárművek esetében az MLU-nak 15-20 éves működés után van értelme, amíg a járművek még jó állapotban vannak. Az USA-ban a repülőgépek esetében úgy vélik, hogy 15 év üzemelés után olcsóbb és jobb lehetőség új felszerelést vásárolni, mint a régit modernizálni, ami miatt a Nemzetvédelmi Minisztériumnak el kell gondolkodnia a lengyel F16-oson. blokk 50/52, amit jobb lenne eladni Ukrajnának és nekünk megvenni az F16 blokk 70/72-est."
___
"k230július 17. (19:45)
Rozsomák, az én időmben emlékszem, hogy ezt a modellt itt-ott vágták, hogy beleférjen a C-130 Hercules gépbe, most meg csúnya gilisztákat készítenek, meghosszabbítva, hogy lebegjen. A Hercules repüléséből semmi sem jött ki."


Nekem úgy tűnik, hogy a kommentek többségéből az jön le, hogy már nagyon unják, hogy elkezdték gyártani, a katonaság elfogadta, de akkor 1-2száz darab után megint módosítani kell rajta. És józan paraszti ésszel rájön az olvasó, hogy egy probléma megoldásával két előnyt elvesztettek.
A klasszikus vita, úszóképes legyen a jármű vagy jól páncélozott? Van értelem az alulpáncélozásnak az úszóképességért? Nagy nehezen belefaragták a Herculesbe, de addigra annyit csökkent a térfogat, hogy nagyon határra leesett az úszóképesség, szinte csak ideális teszt környezetben igazolható.
És sokak szemét bántja, hogy minek fizetnek licence díjat a finneknek, ha mindent a lengyelek gyártanak, annyit változtattak rajta, hogy lassan már nem is hasonlít az eredetihez?
És persze ha az eddigiek rosszak, akkor adjuk el pénzért Ukrajnának, haljanak meg benne ők, mi meg gyártsunk magunknak a legújabb példányokból! Én remélem, hogy a hadseregük élén van néhány ember, aki tud számolni is, hogy most milyen naptári nap van és mennyi a gyártási ütem. Amelyiken nincs új, erősebb torony, az jó lesz klasszikus nyuszibusz szerepkörre, amelyik necces a vízben, az majd főleg akkor kel át a folyón, mikor már kész a ponton, de magán véleményem, hogy ha néhány évente mindig vágni akarják az összes eddig elkészültet és átépíteni, az a végén több munka ugyan azért, mintha folyamatosan gyártanák és több altípusban megtartanák. Egyik alakulat ilyen altípus, a másik olyan... És szerintem nagyon jól látják mára, hogy ez a mindent maguknak gyártunk nagyon nem jött be nekik. Jól láthatóan nem a finnekkel közös érdek alapján dolgoznak a mérnökök szintjén sem. Ugyan azok a megoldások jelennek meg a Patria és a Rozsomák újabb és újabb verzióiban, de a lengyelek nem exportálhatnak, a finnek köthetnek új export szerződést maguknak. Valószínűleg jobban jártak volna, ha valami olyan egyezségre tudnak jutni, hogy nem tartunk fenn mérnök gárdát külön a saját típusunk minden nyűgér-gondjára, hanem egy közös projektben együtt sírunk, együtt nevetünk. Kiosztják a feladatokat és amit a lengyel csinál, azt megkapja egyből a finn, amit a finn csinál, azt meg kapja egyből a lengyel. Ezt persze a gyakorlatban rohadt nehéz letárgyalni, mert ha összebútoroztok is, a fővállalkozó reflexből át akar majd verni és valami csavart beépíteni.

Az a rész meg szerintem tanulság lehet mindannyiunk számára, hogy ne próbáljuk meg az új altípusnál azt kommunikálni, hogy a régi az szar, de most már jó lett, hanem "nézd, itt van egy altípus, most már skálázható jobban, hogy melyik gép mit tud". Például a kenguruknál kifejlesztett tengerészgyalogos Lynx verziót én megvenném a pontonhíd mellé, mert egy partváltás korai fázisában hasznos lehet. Nem keverném a tatai dd lövészei közé, de legyen olyan altípus a Honvédségnél, főleg olyan alakulatnál, akik amúgy is főszerepet fognak vállalni a csapatok átjuttatásában.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and LMzek 2.0

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 277
81 202
113
A Számvevőszék egyik legfontosabb feladata az állami költségvetés végrehajtásának éves ellenőrzése. A NIK most ismertette a 2022-es ellenőrzés eredményeit... azaz mekkora a lengyel hadsereg és mennyit költenek rá?

 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
A Számvevőszék egyik legfontosabb feladata az állami költségvetés végrehajtásának éves ellenőrzése. A NIK most ismertette a 2022-es ellenőrzés eredményeit... azaz mekkora a lengyel hadsereg és mennyit költenek rá?


Csak indokolatlanul kimásolok részleteket minden megfontolás nélkül.

"A Honvédelmi törvény értelmében ezt az alapot felszámolták, helyébe a Honvédség Támogatási Alapja lépett. Működtetésével a Bank Gospodarstwa Krajowegot bízták meg. Sajnos ez egyelőre eltitkolta pénzügyi tervét és annak megvalósítását. A róla szóló információkat csak tájékoztatásul adják át a parlamenti képviselőknek a titkos bizottsági üléseken. Ezenkívül a NIK valószínűleg nem fogja ellenőrizni ezt az alapot."

"A dolgot ráadásul bonyolítja, hogy egyes években ezeket a forrásokat az állami költségvetésből biztosítják, amelyben védelmi kiadások közé sorolják őket. Ily módon pontos elemzés nélkül egyes mennyiségek kétszer is megszámolhatók."

"...téves következtetések legjobb példája a Legfelsőbb Számvevőszék 2022. évi jelentésének adatai. Ebben az évben a költségvetés végrehajtása, beleértve az év végén le nem járt kiadásokat is, 57,078 milliárd PLN-t tett ki . Ez 1,5%-kal maradt el a 2021-es megfelelő teljesítménytől, mert akkor 58,126 milliárd PLN-t tett ki. Pedig 2022-ben minden kiadás, beleértve a fegyveres erők támogatási alapot is, magasabb volt, mint 2021-ben."

"A védelmi igények finanszírozására vonatkozó kiadási keret tervezett értéke a GDP 2,2%-a teljesült,"

"400 millió PLN összeg nem szándékos átutalása a vállalkozó letéti számlájára anélkül, hogy a szerződés teljesítésével járna többlethatás" ???

"2022-ben ismét jelentős növekedés következett be a kiutalt és kézzelfogható hatásokkal el nem számolt előlegekben. A vállalkozóknak a fegyveres erők korszerűsítésére szolgáló alap keretében..."
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Pogány

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 607
14 825
113

Lengyelország bejelentette, hogy megkezdte az S-70i Black Hawk többcélú helikopterek vásárlását, kiegészítve a 32 AgustaWestland AW149 többcélú és 96 Apache AH-64 támadóhelikopter vásárlását.

Lengyelország 20-32 Black Hawkot vásárol
148-160 új heli Lengyelországba!

https://defence24.pl/sily-zbrojne/black-hawki-dla-wojsk-aeromobilnych-duzy-zakup-defence24-news

-----------------------------

Jelcz autókat fognak gyártani abban a gyárban, ahonnan a Kis Fiatok származtak?
A Bielsko-Biała-i FCA Powertrain üzem esetleges megvásárlásáról a PGZ által

 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
13 987
113
Azt hittem a SAAB 340 mint repülőgép már nincs gyártásban...
Hat, talan neha a magad irta wiki oldalak helyett el kellene nezni a gyarto oldalara is...


Saab 2000, a hosszitott verzio: https://www.saab.com/products/saab-2000-erieye-aewc
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Azt hittem a SAAB 340 mint repülőgép már nincs gyártásban...
Ez a tweet nem feltétlenül azt jelenti, hogy (sorozat)gyártásban van. Nézd meg a szerződéses összeget! Az jelenleg 57,7M USD. Az 2db AWACS gépre lópikula.
Itt szerintem biztosan használt gépek átalakításáról van szó. És még a gépeket sem biztos, hogy a SAAB adja az üzlethez.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and Aladeen

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
13 987
113
Ez a tweet nem feltétlenül azt jelenti, hogy (sorozat)gyártásban van. Nézd meg a szerződéses összeget! Az jelenleg 57,7M USD. Az 2db AWACS gépre lópikula.
Itt szerintem biztosan használt gépek átalakításáról van szó. És még a gépeket sem biztos, hogy a SAAB adja az üzlethez.
Nem, ujak lesznek, es de, gyartjak, ha rendelik, de nincs is igazan olyan, hogy "sorozargyartas", mert csak rendelesre keszul.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 679
42 107
113
Hat, talan neha a magad irta wiki oldalak helyett el kellene nezni a gyarto oldalara is...
Minden wikicikkem be van hivatkozva rendesen, hogy melyik infó honnan van. A 340-esről meg nem is írtam semmit.

Saab 2000, a hosszitott verzio: https://www.saab.com/products/saab-2000-erieye-aewc
"Although production ceased in 1999, the average Saab 340 is still only at half of its design life."

Szóval jól emlékeztem. Régebbi gépből építhetik akkor a lengyel gépet.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
13 987
113
"Although production ceased in 1999, the average Saab 340 is still only at half of its design life."

Szóval jól emlékeztem. Régebbi gépből építhetik akkor a lengyel gépet.
Szerintem meg siman epitenek ujat, ha kifizetik. Amiben el tudom kepzelni, hogy kompromisszumot kellene kotni, az olyasmi, amit mar nem is lehet beszerezni. Bar azokbol is, lefogadom, hogy van nekik minimum 10-20 gepnyi spare cucc letarolva,. Szepen lassan kiarulnak, es mindig egyesevel szereznek ujat, ha tudnak.

Ettol fuggetlenul, ha te berendelnel 10-20 ilyet, szo nelkul ujrainditanak a gyartast.

Abban igazatok lehet esetleg, hogy 2-3 darabert nem feltetlenul tortenik ilyesmi, de szerintem siman van annyi spare cuccuk most is.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 679
42 107
113
Szerintem meg siman epitenek ujat, ha kifizetik. Amiben el tudom kepzelni, hogy kompromisszumot kellene kotni, az olyasmi, amit mar nem is lehet beszerezni. Bar azokbol is, lefogadom, hogy van nekik minimum 10-20 gepnyi spare cucc letarolva,. Szepen lassan kiarulnak, es mindig egyesevel szereznek ujat, ha tudnak.

Ettol fuggetlenul, ha te berendelnel 10-20 ilyet, szo nelkul ujrainditanak a gyartast.

Abban igazatok lehet esetleg, hogy 2-3 darabert nem feltetlenul tortenik ilyesmi, de szerintem siman van annyi spare cuccuk most is.
Ez a 90-es években tervezett gép ma már nem lenne különösebben korszerű. Ha kis mértű AEW&C gépet akar venni egy haderő akkor a Bombardier vagy EMBRAER platformmal jobban jár.
Vélhetően a lengyeleknek egy keveset repül és/vagy jó állapotú gépet ajánlottak kedvező áron és ezért döntöttek emellett. Gyorsabban és olcsóbban juthatnak géphez, mint ha nulláról kell építeni az egészet.

Nagyon valószínűtlen hogy a SAAB-340-es gyártósort feltámasszák - nem érné meg. A maga idejében sem fogyott jól a típus, mostanra meg tényleg eljárt felette az idő.
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
13 987
113
Ez a 90-es években tervezett gép ma már nem lenne különösebben korszerű. Ha kis mértű AEW&C gépet akar venni egy haderő akkor a Bombardier vagy EMBRAER platformmal jobban jár.
3x annyiert, persze. :D

Vélhetően a lengyeleknek egy keveset repül és/vagy jó állapotú gépet ajánlottak kedvező áron és ezért döntöttek emellett. Gyorsabban és olcsóbban juthatnak géphez, mint ha nulláról kell építeni az egészet.

Nagyon valószínűtlen hogy a SAAB-340-es gyártósort feltámasszák - nem érné meg. A maga idejében sem fogyott jól a típus, mostanra meg tényleg eljárt felette az idő.
De nem kell kulon sor, ertsd meg. Ez nem Airbus, ezeket sosem gyartottak olyan mennyisegben. A 2000-es (a hosszabb 340-es) meg mindig opcio; ezeket mind ugyanott raknak ossze... abban biztos van racio, hogy ha csak 1-2 geprol van szo, es mar nincs meg a speci munkaero, akkor inkabb felujitanak avagy mashonnan vesznek, de az is rendelestol fugg akkor, ugye.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 277
81 202
113
Keel laying ceremony for the first Polish SIGINT ship built at Remontowa shipyard...

20230727-sv-4595569-1.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány