és a svédek a páncélteszt ellenére is a Leopard 2 -t választották, pedig vehettek volna Abramset, Leclercet, T-80 -at.
Arról is elmondtam, hogy szerintem a svédek saját szempontjukból jól döntöttek.
Az M1A2-est és a Leopárd 2-ből a KWS II csomagot nagyjából egyenértékűnek találták műszakilag.
A T-80U-t nem akarták soha megvenni (legalábbis a politikusok), azt referencia tanknak használták.
A Leopárd 2 azért nyert a svédeknél, mert:
1. Lízingbe kaptak A4-eket lényegében azonnal, addig amíg nincs kész a sajátjuk. (ezeket vissza is adták a gyártónak az STRV-122-után)
2. Megengedték a németek, hogy belenyúljanak a tankba. Ők is a páncélzatott erősítették föl elég durván!
3. Megengedték a németek a licenc gyártást, az STRV-122-esek nagy része svédországban készült, ott is fejlesztgetik őket folyamatosan.
4. E mellet a Leopárd 2 békeidős üzemeltetése (saját gyártással) egyáltalán nem kerül nekik sokba.
A svédek jó üzletett csináltak!
Leopard 2 ment a görögökhöz is,
Azon a teszten nagyon közel volt egymáshoz a Leopárd 2, az M1 és a Leclerc se ment szarul. (A páncélzatott tudtommal nem tesztelték úgy, mint a svédek)
A görögöknél azért lett Leopárd mert német hitelből ment az egész buli, és tudtommal kaptak egy részleges gyártást is mellé.
Ismét gazdsági döntés született. Nem a német tank volt jobb, hanem a német "csomag".
(Ettől függetlenül nem szerepelt roszul a Leopárd műszakilag sem)
Leopard 2 ment Szingapúrba is,
Szingapúrban azért jobban húzták utólag a szájukat. De ők meg megoldják maguknak okosban a fejlesztést.
Finnekhez is Leopard 2 ment,
Ha jól emlékszem itt először talán használt technika ment, és talán utána vettek még pénzért. Ebben most bizonytalan vagyok.
Ez amúgy egy bevált német módszer, olcsón adsz használtat, aztán tőled vesznek majd újat is. (lásd. Lengyelek 1 eurós tankjai)
Én itt megint azt látom, hogy a németek jó üzleteket csinálnak.
Ezek alapján a Leopard 2 valószínűleg néhány vonalzóval nehezebben mérhető területen (ergonómia, üzemeltethetőség, megbízhatóság, elektronika, stb.) fölényben kell legyen a konkurenciához képest, különben nem lenne ilyen sikeres termék.
Igazából sokkal jobb gazdasági csomagot ajánlanak, mint a többiek.
Ha bele gondolsz nálunk is ezzel nyertek!
Vagy a spanyoloknál is. Ott is lettek német autóipari fejlesztések cserébe stb....
A politikusok gazdasági szempontokat is mérlegelnek. A Leopárd egy gyerek betegségektől mentes, stabilan üzemelő típus, amely a nyugati tankmezőnyben közepes tudással bír. Viszont a németek mindig adnak mellé valami bizniszt, együttmőködést stb....
Ezzel szemben az USA azt mondja, hogyha M1-et akarsz akkor az X millió dollár lesz/db, csillagászati alkatrész ár, és semmiféle gazdasági ellentételezésről szó sincs, örülj , hogy vehettél!
Pont ezért két vásárlója van:
1. Aki USA politikai jóindulatot vesz vagy pénzt forgat vissza (Egyiptom)
2. Vagy komolyan gondolja, hogy háborúba fog menni a tankkal és neki kompromisszum nélkül a legjobb kell (Taiwan, Marokkó)
A Leclerc meg csak új gyártásban létezett, megkérdezted mennyi? Franciák mondták 12 millió Euró.
Aztán inkább vettek helyette pár száz euróért vagy éppen 1 euróért használt Leopárdot az egyéb nemzetek....
Én ezt ilyen gazdasági dolognak látom. A németek meg ügyes üzletemberkék. A végén mindig ők járnak jól