Orosz elemzés a norvég Leopard-k helyzetéről.
A múlt héten a norvég védelmi minisztérium
FMA (Forsvarsmateriell) ügynöksége a
Doffin közbeszerzési
adatbázisában közleményt tett közzé az MBT piaci felülvizsgálatáról, hogy információkat szerezzen a beszállítókról, termékeik műszaki jellemzőiről, a technológiák érettségi szintjéről és elérhetőségéről a 9360-as projekt indoklásának előkészítéséhez
Leopard 2А4NO az északi dandár Telemark zászlóaljának 1. harckocsi csapatából © Forsvaret
A beszerzést piaci alapon tervezik. A program keretköltségét 12-15 milliárd NOK-r becsülik (a jelenlegi árfolyamon 1,2-1,5 milliárd USD).
Korábban, október 16-n a kormány új javaslatot terjesztett elő a fegyveres erők fejlesztésének hosszú távú tervére . A dokumentum szerint az MBT beszerzési tervét 2021-n be kell nyújtani jóváhagyásra a Stortinghoz,az új harckocsik fokozatos bevezetésével 2025-2030-között. Az elmúlt években a norvég hadsereg harckocsiflottájának megújításának állapota és kilátásai az összes fegyveres erő egyik legakutabb és legvitatottabb problémájává váltak. A norvég fegyveres erők harckocsi állományát a 52 db
Leopard 2А4NO alkotja,, amelyet 1983-1985-n állítottak elő,és korábban a hollandiai fegyveres erőknél szolgáltak.
,és 2001-n kerültek Norvégiába A Norvég fegyveres erők jelenleg 46 egységgel rendelkeznek, ebből 39 az "Észak" gépesített dandár egységeiben található, hét a katonai bázisokon találhatók letárolva hatot pedig a többi harckocsi pótalkatrészeinek forrásaként használják.
A harckocsik norvégiai működésük során számos fejlesztésen mentek keresztül a 2015-n elindított 5050-s a
Leopard 2 harckocsik korszerűsítése projekt keretében."Az első szakasz 2018 júniusi megvalósítását követően azonban a projektet annak gazdaságtalansága miatt hivatalosan lezárták.Amelyet az üzemeltetési költségek folyamatos növekedése, amely számos alrendszer pótalkatrész-hiánya miatt zártak le, amelyek közül a legkritikusabb OMS, lézeres távolságmérő volt.Ezenkívül komoly problémákat jelent az elektromos torony
forgatóhajtásának javítása is, . A
Krauss-Maffei Wegmann (KMW) vállalat beszüntette ezeknek a rendszereknek a gyártását, és az eredeti alkatrészek ismételt gyártása jelentősen megnöveli a költségeket és késlelteti a legegyszerűbb alkatrészek szállítását is..
Ebben a tekintetben a fegyveres erők hosszú távú fejlesztési tervével (2017-2034) összhangban Norvégia szárazföldi erőinek technikai újratervezésének részeként tervezték a
Leopard 2A4NO MBT leszerelését , mivel kimerítették operatív erőforrásaikat és általában elavultak, nem
feleltek meg a modern harc követelményeinek. Ezeket ugyanolyan osztályú új gépekkel kellett felváltani, ilyen hiányosságok nélkül.
De amikor a Honvédelmi Minisztérium bejelentette ennek a cserének a terveit, kiderült, hogy csak a 2025 utáni időszakra tervezik, elkezdeni kiválasztani az új MBT típusát és darabszámát .amikor a következő generációs MBT megjelenése a nyugati országokban várható. A meglévők MBT-k megvásárlását vagy bérlését pedig gazdaságilag hatástalannak tekintik. Ez azonnal keserű pártközi vitákat váltott ki a Stortingban. Szakértői becslések az új generációs harckocsik létrehozásának valós idejét 2035-2040-re teszik,miközben az 1980-as években gyártott
Leopard 2A4NO harci készültségének és harci hatékonyságának fenntartására tett kísérletek már eddig is meghaladták az ésszerűség kereteit A vita feszültségének mértéke olyan szintre jutott, hogy még a kormánykoalíció egyik pártja is csatlakozott a döntés bírálatához
Végül a kormány meghátrált. 2020 májusában a Honvédelmi Minisztérium hivatalosan bejelentette, hogy tanulmányozza annak lehetőségét, hogy az új MBT-k beszerzésének kezdetét 2025-l 2021-e módosítsák. Az összeesküvés-elméletek hívei gyanakvóan várták, hogy nyílt pályázatot hirdetnek-e meg, vagy megpróbálják-e a modernizáció leple alatt a
Leopard 2 modernebb verzióinak megvásárlásáról szóló döntést megvalósítani, hogy időt és pénzt spóroljanak meg. De a Honvédelmi Minisztérium nem kockáztatta meg ezt. Ha 2021 tavaszán a norvég kormány és a parlament jóváhagyja az
FMA javaslatát a vásárlásról, akkor a megvalósítás részeként 2022 elején a résztvevők összehasonlító tesztjeinek teljes ciklusát el kell végezni, ideértve a téli teszteket is, amelyek eredményei alapján végleges döntés születik a megvásárolni kívánt harckocsik konkrét változatáról.
Nyilvánvaló, hogy a szóba jöhető típusok üzleti titkot képeznek, de még májusban a "témára" nagy rátekintéssel bíró emberek már elmondták
, hogy a
KMW- l származó német MBT
Leopard 2A7V és a
K2 Black Panther(Dél-koreai Hyundai Rotem) tekinthető a legesélyesebb jelölteknek.. A
TV2 újságíróinak újabb friss szakértői felmérése megerősítette, hogy a jelöltek ugyanazok maradtak. Sem az amerikai
Abrams , sem a francia
Leclerc , sem az angol
Challenger nem került be a jelöltek listájába .A
Leopard 2A7V prototípusát először 2010-n mutatták be a a párizsi nemzetközi fegyverkiállításon,és mára már tömegesen gyártják, több országban szolgálatba állítják, és a világ katonai szakértői már felülről lefelé, minden lehetséges szögben kielemezték. Itt kell meg jegyezni, hogy a Norvégia számára létrehozott 5050 program(amelynek az első szakaszát végrehajtották) tartalmazott egy modernizációs csomagot
Bal oldalon - Leopard 2A7V, jobb oldalon - K2 Black Panther
amely program szinte megegyezik a
Leopard 2A7V konfigurációjával kivéve az
L55 ágyút , amelyet "túl erősnek" tekintettek egy túlnyomórészt erdős és hegyvidékkel rendelkező ország számára. Vagyis az
A7V nyilvánvalóan alkalmas Norvégia számára. De ugyanakkor a védelem növelése érdekében tett lépések, további moduláris páncélok beépítését jelentette a harckocsiba, beleértve a jármű alját és tornyát is, e módosítás különböző változatai a harckocsi tömegének növekedéséhez vezetett, 62,5 tonnáról 67 tonnára. Ugyanakkor tankon jelenleg nincs APS. Igaz, a múlt év elején bejelentették,hogy
2022-g Németországban
tervezik az izraeli
Trophy telepítését a
Leopard 2A7V tankokra. Az első 17, már integrált rendszerű harckocsit 2021-g kell leszállítani, és 2023-n az APS-l felszerelt Bundeswehr egység
a NATO Szövetséges Erők
VJTF (Very High Readiness Joint Task Force) részévé válik .
Korábban a
KMW már tesztelte az izraeli APS-t
Trophy és a
Iron Fist -t a
Leopard 2-n , párhuzamosan a
Rheinmetall ADS (Active Defense System) nemzeti analógjával .A korábbi ügyfelek nem igényelték ezeket az aktív védelmi rendszereket
balra a T
ophy indexképe az MBT Leopard 2-n, jobbra - Rheinmetall ADS aktív védelmi rendszer © Fotó: Rafael / Rheinmetall
Ezen körülmények kapcsán van némi esélye a
K2 Black Panther MBT-k,amely sokkal könnyebb, mint a
Leopard 2A7V - csak 55 tonna, ami összhangban van a norvégiai útfenntartási előírásokkal. Az automata töltő következtében a személyzet három főre csökkent.
Bilde © Hyundai Rotem