1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Lockheed Martin F-35 Lightning II

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Tyrbak

    Tyrbak New Member

    2018-ban 46 milliárd dollár, 2016-ban volt 69 milliárd (2017-ben 55 körül volt, ha jól emlékszem).
    http://tass.com/defense/982575

    Lehet találgatni, hogy majd jövőre ez nőni fog vagy csökkenni (én nem ismerem az orosz gazdasági kilátásokat, szóval nem tippelek).
     
  2. deze75

    deze75 Well-Known Member

    ..Nézd Roni...ameddig Kína és a többi nyugati katonai cég hozzáfér szinte bármelyik másik ország Know how-hoz addig Oroszországot szisztematikusan izolálják...Oroszországnak korábban sok üzleti összefonódása volt Ukrajnával....ott is tudod mi történt...Mindent egyedül kell kifejlesszen...ez óriási teher...+ nemzeti büszkeség is közrejátszik.Sok sok olyan ország van akik még protot sem tudnak gyártani + azért nem sok olyan ország van aki lövöldözi fel a világűrbe a cuccokat.
     
  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Hát igen. Azért pont ezt mutatja az, hogy az oroszoknál is a hadrendbe áll kifejezés mennyire elkoptatott lett. Akkor cirka 7 éve repkedtek vele és 100-as nagyságrendben volt legyártva. Ehhez képest most techdemó gépekre firkálnak le olyat, hogy hadrendbe állt, mikor szériagyártásban nincs a nem eredeti specifikáció szerinti a gép. Ej...

    Számomra a megdöbbentő az, hogy csillaghangároznak még mindig...

    Azért azt vegyük hozzá, hogy a jenki haderő számszerűleg nagyobb és a jenki fizetés dollárban "picit" magasabb. Tehát a kérdés az, hogy a "vasra" mennyi jut.

    Tiszta sor, csak az egész vita nem ebből indult, hanem a hadrafoghatóságból...
     
  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Jó kérdés. Csak annyit lehet tudni, hogy a bértömeg ott is elég magas. Nade nem csak a hivatásosaké, hanem a tartalékosoké meg a nemzeti gádáké, és azok tartalékosaié is. Plusz a különféle életjáradékok.
    A teljes USA fegyveres erők létszáma olyan 3 millió fő, ha a bérezés és nem az adott pillanatban szolgálók számát nézzük. Ez utóbbi kevesebb, mint a fele, de ugyanebben az időben a másik hányadot is pénzelik.
    Ehhez jön az erősen vastagon fogó beszállítói ceruzák adta árképzés.
    Az F-35-ösnél, mint költségvetési tehernél ez utóbbit érdemes beszámítani. Ez ugyan árnyalja a 600 milliárdos szédítő számot, de nem árnyalja magának a programnak a költségeit.
     
    Python, fip7 and molnibalage like this.
  5. Fade

    Fade Well-Known Member

    Szisztematikus izolálás talán COCOM idején volt. Akkor is neccessen müködött, dölt be nyról az IC videoton ipari parkba. De ott az egyik leg a Toshiba scandal.
    Nézz rá most egy Orosz repgép gyárra ahol Su35öt vagy majd Su57et gyártanak. Tömve van német, us technikával. Mind megvehették. A polgári ICket most nem csempészni kell hanem megvehetőek. Még a 10éves nyi szemmel elavult Orosz szinten űrtechnika IC gyártást is vehettek nyról. Azon készül az Orosz AESA.

    Amúgy meg mindig a tömegtermelést tolták. Öntött torony, nevetséges élettartam, de hát háborúra van. "Nem kell a 98%+os rendszerbe állás, gyártunk belölle hármat és átülünk másikba."
     
  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ez a mostani szankcionálgatás valahoyg megakasztotta a 2000-es években fellendült korszerű, nyugati gépexportot az oroszok irányába. De mert sanszos, hogy jó biznisz volt, így lehet, legalább a szervízelés még megy. Viszont a technika további fejlődésére kihatással van, lásd a napjaink nagy slágerét, 3D nyomtatást, ami kezd beszivárogni öles léptekkel (képzavar :) ) a korszerű repülőiparba, de az oroszok ebben nem nagyon tudnak még profitálni.
    Hasonlóan elgondolkodtató az F-35-ös kovácsolt titán törzskerete, ami nagyon jó építési módot tesz lehetővé, de az ehhez szükséges technológia nincs az oroszoknál.
     
  7. Roni

    Roni Well-Known Member

  8. deze75

    deze75 Well-Known Member

    Az 2. résszel egyetértek az elsővel kevésbe..igaz,hogy van német amerikai stb,de nem a legkorszerűbb és ez kényszeríti őket erre a fajta kannibalizmusra.
     
  9. Fade

    Fade Well-Known Member

    Hát 253db gépet váltanak le 90db F-35el. Szó nem róla EF+F-35 izmos kombó.

    @deze75 Minden viszonylagos. Ahoz képest, hogy COCOm idején mi volt kb mindent megkaphattak. Nem kell csempészni az ICt, meg kapnak hozzá supportot, oktatást és garanciát. És mivel nem kell csempészni nem is kerül 3*annyiba.
     
  10. therob

    therob Member

    Érdekes cikk. Az a 253 jó ha fele. AV-8B-ből van 14, AMX-ből kb. 40 és Tornadókat is összevonták már a 6. ezrednél kb 60 gép.
     
    endre and Fade like this.
  11. jani22

    jani22 Well-Known Member

  12. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  13. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  14. DINAMO

    DINAMO Well-Known Member


    De nagyon orulnenek az oroszok ha mar ilyen problemaik lennenek a SZU-57 el. Addig is marad a "savanyu a szollo" hadmuvelet.
     
    endre and Nagy Csaba like this.
  15. Nagy Csaba

    Nagy Csaba Well-Known Member

    A kovácsolt titán törzskeret még jelenleg az európai gyártóknak is sci-fi.... Az orosz titán technológia elmaradásán kicsit csodálkozom, mert a 60-as években az SR 71-es gyártás idején még a titán alap fémet is a ruszkiktól szerezte be az USA CIA-s fedő cégeken keresztül. Illetve mintha Airbus kacsán lett volna említés arról is, hogy főfutók nyers kovácsolt titán idomait oroszéktól szerezték be.....
     
  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ahogy írtad, az alapfémet. Még csak nem is az előgyártmányt, csak a fémet.
    A kilencvenes években jutottak el az oroszok arra a szintre, hogy a nyugatiak által is elfogadható minőségű előgyártmányt tudtak szállítani az Airbus gépek futóműveihez.
    Nagyon nem mindegy a különbség.
     
  17. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Anno az YF-23-assal szemben megfogalmazott egyik kritikai elem a szárnyvégeken kiváló és túl messzir ellátszó indukált örvények kondenzcsíkjai.
    Ez az YF-22-esnél valóban nem volt jellemző és később az F-22 Raptornál se jelentős, de néha előfordul:

    [​IMG]

    De az F-35-nál már más a helyzet.
    [​IMG]

    Vajon mi lett volna, ha a lehajtható belépőélek végeit ékben levágják és/vagy a szárnyvégre tesznek egy-egy kisméretű lefelé hajló wingletet?
    Ehhez hasonlót, csak jóval kisebb kivitelben és csak a lehajtható belépőél mögött:

    [​IMG]

    Csak spekulálok.
     
    endre, fip7 and Python like this.
  18. emel

    emel Well-Known Member

    Az nem biztos hogy túl pozitívan befolyásolta volna a gép stealth-tulajdonságait, és ezt szerintem fontosabbnak tarthatták mint az F-35 vizuális felderítésének veszélyét. A NATO-légierők lassan 30 éve túlnyomóan az éjszakai harctevékenységet részesítik előnyben, ahol a gépeik vizuális felderítésének jóval kisebb a lehetősége (először ezt valós nagyságrendben a 91-es iraki háborúban tapasztalhattuk meg).
     
    endre and aquarell like this.
  19. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Ez így van. Engem csak az érdekel, hogy mi lesz majd akkor ha viszont nappal is tart még egy komolyabb ország légvédelme, s nem omlik össze egy éjszaka alatt úgy mint Irak/Szerbia?
    Mert akkor nappal is reptetni KELL majd a repülőiket, ami jó látási viszonyok mellett kellemetlen lehet ha több 10km-ről kiszúrják majd az egyébként meglepetés erejéhez szokott stealth gépeket a km-hosszú kondenzcsíkok miatt. Vagy majd lejjebb jönnek pl. az F-22-esek CSAK ezért a nekik nem túl optimális magasságba csak hogy ne húzzanak maguk után szabad szemmel is jól látható nyomot?
     
  20. kelepisti

    kelepisti Well-Known Member

    Miért is omlott össze Szerbia?? .. és a Szerb légvédelem?? Nem ezt mutatják a tények..
     
    fip7 likes this.

Ezen oldal megosztása