1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Lockheed Martin F-35 Lightning II

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Norwegian F-35s’ drag chutes are failing faster than expected

    Peculiar to RNoAF F-35A, the drag chute is mounted on a pod on top of the aircraft to help slow down the jet on icy runways. It was suppose to fail one per 10,000 uses.
    However, the service is encountering a lower figure for the failure rate.
    F-35 JPO and Lockheed Martin say the first compliant parachute will be delivered to Norway next year.

     
  2. boki

    boki Well-Known Member

    Islandic Air Policing
     
  3. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Én már a Szuhoj - F-35 közös képeket várom... :D
     
    Rotten878 and Pocok75 like this.
  4. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    [​IMG]

    Brit F-35 a HMS Queen Elizabeth fedélzetén.
     
    wolfram, arcas, ghostface and 9 others like this.
  5. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  6. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  7. wankel

    wankel Well-Known Member


    A brit F-35-ösök landolásáról készült videóból kihagyott rész.
     
    wolfram, Kurfürst, arcas and 4 others like this.
  8. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  9. Roni

    Roni Well-Known Member

    Hátizsákban meg a 400 ezer dodós HMD sisak :p
     
    arcas likes this.
  10. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Military hardware - simán ki kell ezt bírnia, részben azért ennyi az ára. Ha a pilóta rohanva kell a géphez érnie scramble miatt és párszor odaveri, akkor is mennie kell. Ez a gép fő kijelzője, emiatt elég kemény elvárások vannak vele szemben.
    Amúgy én ennél a telómat keményebben a földhöz verem néha, és gond nélkül bírja...
     
  11. anonim999

    anonim999 Well-Known Member

    Royal Navy Lightningok a fedélzeten, még egy év harcképességig

    Először szálltak le a britek vadonatúj gépei a britek vadonatúj hordozóján. A HMS Qeeen Elizabeth az amerikai partok közelében fogadta új madarait.
    [​IMG]

    [​IMG](fotók: royalnavy.mod.uk)
    Mint ismeretes, a királyi haditengerészet és a légierő egyaránt szolgálatba állítja az F-35-ösöket, mégpedig az ötödik generációs harci gép rövid felszállási úthosszal és függőleges leszállás képességével konstruált B-változatát.

    A gépek hajóra érkezése egy hadgyakorlat részeként történt, amit a hordozóval az élen az egész harccsoport hajtott végre az amerikai kontinens keleti partvidékénél, többek közt egy romboló, egy tengeralattjáró-vadász és egy tanker kísérte a brit haditengerészet új zászlóshajóját.

    A hordozó fedélzetére mindkét haderőnem pilótáiból leszállt néhány, érdekes, hogy a beszámolók, köztük a Royal Navy hivatalos anyaga, nem említi, hogy hány Lightning II. vett részt az akcióban. Egyébként nem először érkezett a Queen Elizabeth-re F-35-ös, de azok az amerikai tengerészgyalogság gépei voltak, amelyek egy tizenegy hetes tesztidőszak során ötszáz fel- és leszállást hajtottak végre a hajón.

    [​IMG]

    A 2014-ben keresztelt, 65 ezer tonnás hordozó, illetve a teljes harccsoport a kezdeti harcképesség állapotát a mostani bejelentések szerint 2020-ra éri el, ebbe a Lightningokon túl beleértendők a hordozófedélzeti Merlin helikopterek is. Az első éles bevetését a kötelék 2021-ben teljesítheti.

    Mindeközben beindultak a tengeri próbái a britek második új hordozójának, és néhány nappal ezelőtt a HMS Prince of Wales az Északi-tengeren elérte a 25 csomós maximális sebességét, majd két mérföld kellett ahhoz, hogy a 280 méter hosszú jármű lefékezze magát. Természetesen üres volt még a fedélzet, a meghajtást mindkét hajón négy dízel generátor és két gázturbina biztosította, két hajócsavarral, vagyis a megbízható, hagyományos meghajtást választották (a franciák Charles de Gaulle hordozóján sokat betegeskedő nukleáris helyett).

    [​IMG]

    Méreteit tekintve körülbelül háromnegyede, az üzemeltetett gépek lehetséges száma szerint mintegy fele a kapacitása a britek legnagyobb hadihajójának az amerikai hordozókhoz képest, Összehasonlításképp, a kínaiak első, de csak kiképzésre használt, orosz „örökségből” kialakított hordozója, a Liaoming, több mint 300 méteres és 67 ezer 500 tonnás, de az igazi harcképességet jelentő továbbiak ötvenezer tonna körüliek lesznek és feltehetően kevesebb géppel futhatnak ki.

    A két hordozó egyenként negyven gép üzemeltetésére alkalmas, a felszállást „sísánc” segíti, tehát nincs szögfedélzete. Az Egyesült Királyság utolsó „hagyományos” hordozóját, a HMS Ark Royalt több mint negyven éve, 1978-ban vonták ki a hadrendből, és tíz éve, hogy már sem a haditengerészet, sem a szárazföldi légierő nem repüli a Ligthtningok elődjének tekinthető, ugyancsak rövid nekifutással felszálló és függőlegesen leszálló Harriereket. Érdekes, hogy ezek amerikai változata, az AV-8-as továbbra is fontos típusa az amerikai tengerészgyalogságnak.

    [​IMG]


    http://iho.hu/hir/royal-navy-lightningok-a-fedelzeten-meg-egy-ev-harckepessegig-191016
     
    alfa74, wolfram, rudi and 6 others like this.
  12. Schurrer

    Schurrer Well-Known Member

  13. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  14. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  15. Python

    Python Well-Known Member

    Az amerikai F-35-ös napjaink egyik legkorszerűbb vadászgépének számít, az Egyesült Államokon kívül már nyolc másik ország is szolgálatba állította, és továbbiak is megrendelték, köztük a térségünkben Lengyelország. Eddig már legalább 435-öt leszállítottak belőle, ám érdekes módon a nagyszériás gyártáshoz szükséges engedélyt még mindig nem kapta meg a Lockheed Martin – és nagyjából egy évig még nem is fogja.
    Az amerikai harcirepülőgép-programoknál megszokott, hogy egy típust egy ideig azt követően is csak kisebb szériákban állítanak elő, hogy megfelelt a főbb teszteken, és már aktív szolgálatba is lépett. A gyártás felpörgetéséhez külön engedélyre van szükség, amelyhez azt kell bebizonyítani, hogy a típus minden tekintetben megfelel a vele szemben támasztott követelményeknek. A radarok számára nehezen észrevehető, azaz lopakodó képességekkel rendelkező F-35-ös esetében ez azt jelenti, hogy képes áthatolni a potenciális ellenségek – leginkább Oroszország és Kína – legfejlettebb légelhárító rendszerein.
    Ugyanis ha nem képes erre, akkor valószínűleg nem érdemes belőle annyit szolgálatba állítani, mint amennyit a tervek korábban előirányoztak. (A külföldi igényekkel is számolva jelenleg több mint 3000 F-35-ös legyártását tervezik.) Békeidőben ezt természetesen élesben nem lehet kipróbálni, csak olyan szimulátorokkal, amelyekbe betáplálják az ellenséges légvédelmi rendszerek ismert paramétereit. Nos, ez az, ami a korábban felvázolt menetrenddel szemben még el sem kezdődött, így a teljes sebességű gyártás decemberre várt jóváhagyása akár 13 hónappal is késhet – írja a Bloomberg.
    Orosz és kínai légvédelem ellen kell bizonyítania a legújabb amerikai lopakodónak
     
    fishbed and tonyo like this.
  16. rudi

    rudi Well-Known Member

    Már volt szó arról hogy az USA hogyan tudja kézben tartani a nem USA F-35 használókat.
    Az F-35 egyik kulcs eleme a Reprogramming Laboratory hálózat amiről - jellegéből adódóan - igen kevés szó esik.
    Az F-35 alkalmazó országok ezekben a központokban tárolják, fejlesztik a gép Mission Data file-jait.
    A Laborok hírszerzési és technakai központokként funkcionálnak.
    A Mission Data fileok tartalmazzák az repülőgépre az adott alkalmazási környezetben leselkedő veszélyek adatait, ezek segítségével képes a gép EW rendszere felismerni, kategorizálni és végső soron elkerülni vagy leküzdeni a veszélyeket.
    A fileok naprakészek, egyes információk szerint minden felszállás előtt (közben) frissülnek.
    A file-ok nélkül a gép elveszíti azt a képességét hogy felismerje, kategorizálja a szenzorok által bemért jelek forrásait, értékelje hogy azok veszélyt jelentenek e a gépre és ha igen milyen mértékben. Magyarán a gép elveszíti harcértékének döntő részét.

    Az alkalmazó országoknak (ország szövetségeknek) saját laborjai vannak. Ezek különböző helyeken vannak, de mind az USA-ban:
    USA, Norvég-Olasz - Eglin AFB;
    FMS országok - Los Angelesben a Naval Air Warfare Center (NAWC) Pt Mugu AFB-n,
    Five Eyes országok - Fort Worth AFB, Texas

    Izrael kivétel: az Ő laborja - legalább részben - Izraelben van.

    Érdekes és fontos hogy a Lengyel ajánlatban is szerepel "reprogramming center".
    Kérdés hogy ők külön labort kapnának e, vagy hozzácsapnák őket az FMS országok laborhoz?

    Fontos még, hogy ez azt is jelenti hogy az F-35-öst alkalmazó országoknak saját független elektronikai felderítő, hírszerző, elemző kapacitással is kell rendelkezniük, mert ezeket az adatokat még a legszorosabb szövetségesek sem osztják meg egymással.

    néhány olvasni való link:
    https://sldinfo.com/2019/05/softwar...e-f-35-global-enterprise-the-australian-case/
    https://bullocktice.com/projects/dod-public-design/f-35-norway-italy-reprogramming-facility-nirl-2/
    http://adbr.com.au/building-data-inside-the-raafs-f-35-mission-data-programming-capability/
     
    alfa74, Python, fishbed and 1 other person like this.
  17. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Kézben tartod te azt az alkatrészellátással (ide értve consumables, paszták, o-ringek, vagyis ami rohadtul fogy), különös tekintettel a hajtóművekre meg úgy a cakkumpakk a nagyjavítással. SB/AD ellátás szintén gáz ha nincs meg. Persze lehet Irán módján tovább hajtani azokat (vagyis évek múlva repültek azok megint rendesen, eszetlen pénzeket beleölve...), csak a harcértékük lesz kuka.

    Amúgy nem értem a sok kárálónál, ebben mi is a baj? Ők átadják a legmodernebb technikájuk egyikét, az USA R&D méregdrága végeredményét, az alkalmazó meg ennyire sem bízik bennük? Na ez ám a kétkulcsos attitude....
     
  18. rudi

    rudi Well-Known Member

    Alkatrész ellátással legfeljebb hónapok, évek alatt erodálódik a technika harcértéke.
    Az USA v.színűleg pont ezért is találta ki ezt a megoldást a Reprogramming Laboratory hálózattal.
    Ezzel a megoldással azonnal nullázhatják a technika harcértékét. Nem kell várni amíg elkopnak az alkatrészek.
    Pont emiatt mondom hogy F35 vásárlás egy nagyon komolya politikai nyilatkozat a vásárló részéről hogy bízik az USA-ban és elfogadja hogy csak akkor, és az ellen harcol, amikor és aki ellen az USA azt jóváhagyja.
    Természetesen vannak olyan potenciális ügyfelek akiknél ez elköteleződés talán nem annyira erős. Ilyenek Törökország (ők már v.színűleg nem is kapnak), D.Korea, India, Emirátusok.
    Ők majd eldöntik hogy elfogadják e ezt a kötöttséget, vagy más típust választanak.

    Ja, és szerintem Mo.sem áll készen ilyen szintű elköteleződésre az USA mellett
     
  19. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Szerintem ez nem kétkulacsos attitűd, hanem egy nagyon is új helyzet.
    Az F-35-ös előtt nem nagyon volt ilyen, a nemzeti önrendelkezést ennyire gátolni képes védelmi-technikai produktum a világon.
    A legutolsó F-16C block 50/52+, vagy az F-15E export verziói se nullázhatók le távirányítással olyan gyorsan, mint az F-35-ösnél ez Washingtonból megoldható.
    Lehet azt kihangsúlyozni, hogy mekkora előnyt jelent az F-35-ös alkalmazása a modern harcászatban, de az ellehetetlenítése már hadászati szintű kiszolgáltatottság és ezt nem nagyon engedheti meg magának senki.
    Napjainkban például egy eléggé komoly amerikai alkatrészmennyiséggel operáló JAS-39-es flottát üzemeletető ország néminemű megtáltosodás után be tudna úgy spájzolni a szükséges eszközökből, hogy - elviekben - akár sikeres önálló harcot is tudjon vele viselni.
    Elviekben, mert a gyakorlatban nyilván ez a sikersség a harci körülményektől, a darabszámtól, a felkészültségtől és még számos dologtól függ.

    Az F-35-ös esetében ha ez az önálló harci tevékenység Washingtonban nem kapzöld utat, jóformán el se kezdhető. Kis bulváros szófordulattal éve a méregdrága csodarepülőből béna kacsát lehet csinálni.
    Ez minden, csak nem nemzetbiztonság.
     
    nyugger, Kurfürst, arcas and 8 others like this.
  20. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Tetszett volna normális európai vadászrepülőgép programot csinálni...
    ... és nem kis túlzással hárman négyféle gépet fejleszteni...
     
    alfa74, Kurfürst, arcas and 2 others like this.

Ezen oldal megosztása