F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

T

Törölt tag 2361

Guest
EvVOlMuWQAMq4N9.jpg
 
K

kamm

Guest
az f35 nem legi foleny biztositasara van/volt tervezve.
es nem is az a dolga.
arra ott volt regen a f15, most a f22, aztan meg jonn az NGAD (meg a neve is azt mutassa).
Persze, de pont ezt mondja o is meg a legiero is, hogy mint univerzalis tipus erre alkalmatlan.
az amcsi generalisok mar ugy elvannak szalva a totalis foleny/semmi veszteseg nem szabad hogy legyen kretensegbol (ami lehetetlen) hogy mar nem is tudjak mit is akarnak. ez a f35 is azert lett ilyen mert vki ott pentagonban akkor is ugy okoskodot mint most...igy kell, ugy kell, ez kell meg pluszba, meg azt is rakjatok bele...aztan meg lett egy tulonyolitott kvazimodo
Leirtak mar 100x. Nem valaki, hanem igazi committee design, ahogy angolul hivjak, amikor mindenkinek - minden branchnek - meg akart felelni.

lassan az a-10 is azert lesz kopkodve mert nem birja biztositani a legifolenyt :D de lehet a t-x is kap majd kritikat hogy mint kikepzogep nem eleg air dimminance :hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos:

Az A-10-et a nehai jo oreg McCain mentette meg par eve, meg mint chairman of Armed Services Cmtte: nagyon latvanyosan osszeveszett az akkori USAF Chief of Staff generallal eloben, aki pont egy volt A-10 pilota volt, de McCain elozo eleteben meg naval aviator volt, szoval volt sulya a szavanak... az A-10 maradt, a tabornok pedig ket-harom honap mulva nyugdijba ment. :D :D Mese nincs, itt a politika dont - nem veletlenul megy ez a tema most a sajtoban, probaljak a politikat lepeskenyszerbe hozni.
 
M

molnibalage

Guest
Ennek az F-35-nek is csak annyi baja van, mint a legtöbb modern eszköznek.
Egyszerűen túl van bonyolítva. E miatt nehéz fenntartani és sok apró hibája van.
A gyártó pedig nem megoldani akarja a problémát hanem erre hivatkozva még jobban lehúzni pénzzel a vevőt.
A vevő meg úgy tűnik új termék után akar nézni, amivel pont ugyan úgy be fog fürödni, mint az F-35-el.
Más már leírta itt, én csak ismételni tudom. Egyszerűen ez egy gazdasági rendszer szintű probléma.
Az F-22A sokkal régebbi gép és folyamatosan rosszabb hadrafoghatósága, de mégis az F-35A-t köpködi mindenki.
Pedig az F-35A sokkal komplexebb.
Mulatságos.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre
K

kamm

Guest
Az F-22A sokkal régebbi gép és folyamatosan rosszabb hadrafoghatósága, de mégis az F-35A-t köpködi mindenki.
Pedig az F-35A sokkal komplexebb.
Mulatságos.
Ha valami mulatsagos, akkor az az, hogy meg mindig nem erted, hogy az F-22 reges-regen le van zarva, nem elo program, ezert fel sem merulhet a kerdesben.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Amugy ezeket a hibakat amik vannak rajta..

Mikor gondolja a LM mar kijavitani? Hany eve menn ez a duma?
Lassan boing 2 lesz beloluk, mernoki cegbol lett egy lobista/penzehes/korupt gyar ami mindent megcsinal/vagy eppen nem, csak hogy tobb penzt zsebelhessen be.

Mi van a logisztikai szoftverrel? arra is ordibaltak a kulfoldi vevok hogy szar, meg volt is valami hir hogy tan kicserelik, azzal hogy haladnak?

Hogy akarnak az amcsik haboruzni? elmennek az isten hata moge, elromlik vmi es akor majd varnak fel evet hogy vagy lesz alkatresz vagy nem??? Vagy nem szabad szetszerelni vmit mert vmi kis biszbasz elromlot benne es kicserelni, hanem az egesz nagydarabot ki kell szerelni es elkuldeni az USA-ba hogy majd ott kijavitjak? Nagy az amcsi logosztika, de haboruban egy nagyobb ellenfellel birna ezt a macerat?
Vagy ha kiderul vmi uj hiba a gepen, akor majd megvarjak meg nem jelenek meg a LM mernokei es megbuzeraljak a gepet a fronton? vagy hogy a LM par evig szarakodjon meg kijavitja?

En a LM es a Boingot is beszantanam ugy ahogy van, a vezetesuket kitiltanam az orszagbol a gyarakbol es a munkasokbol meg csinalnak egy uj ceget.
Az uj vezetes meg gondolkodjon meg e eri enni a penzehseg amikor a ellodeiket vhol africaba lassak a homokot lapatolni.
 
M

molnibalage

Guest
Ha valami mulatsagos, akkor az az, hogy meg mindig nem erted, hogy az F-22 reges-regen le van zarva, nem elo program, ezert fel sem merulhet a kerdesben.
Annyira "le van zárva", hogy éppen a flotta nem bevethető gépeinek átalakítását tervezik, hogy azok is harcra alkalmasak legyenek...

Amugy ezeket a hibakat amik vannak rajta..

Mikor gondolja a LM mar kijavitani? Hany eve menn ez a duma?
Lassan boing 2 lesz beloluk, mernoki cegbol lett egy lobista/penzehes/korupt gyar ami mindent megcsinal/vagy eppen nem, csak hogy tobb penzt zsebelhessen be.

Mi van a logisztikai szoftverrel? arra is ordibaltak a kulfoldi vevok hogy szar, meg volt is valami hir hogy tan kicserelik, azzal hogy haladnak?

Hogy akarnak az amcsik haboruzni? elmennek az isten hata moge, elromlik vmi es akor majd varnak fel evet hogy vagy lesz alkatresz vagy nem??? Vagy nem szabad szetszerelni vmit mert vmi kis biszbasz elromlot benne es kicserelni, hanem az egesz nagydarabot ki kell szerelni es elkuldeni az USA-ba hogy majd ott kijavitjak? Nagy az amcsi logosztika, de haboruban egy nagyobb ellenfellel birna ezt a macerat?
Vagy ha kiderul vmi uj hiba a gepen, akor majd megvarjak meg nem jelenek meg a LM mernokei es megbuzeraljak a gepet a fronton? vagy hogy a LM par evig szarakodjon meg kijavitja?

En a LM es a Boingot is beszantanam ugy ahogy van, a vezetesuket kitiltanam az orszagbol a gyarakbol es a munkasokbol meg csinalnak egy uj ceget.
Az uj vezetes meg gondolkodjon meg e eri enni a penzehseg amikor a ellodeiket vhol africaba lassak a homokot lapatolni.
Talán nem kell komolyan venni mindenféle balfasz cikket. A gép éles harci bevetéseket repül....
Magáncégeket hogyan kívánsz "beszántani"?

Amúgy olyan vicces, hogy egyesek memóriája mennyire rövid. Az F100 hajtóműnek is voltak hibái, amit részlegesen megoldott egy "hotfix", de a végleges megoldás az F-15-ön az -220-as hajtómű volt az A/B/C/D gépeken. 1995 táján is százas nagyságrendű gép várt még erre. Ott miért is nem ment az asztalverés? Egyeseknek igen rossz és szelektív emlékezete van...
 
  • Tetszik
Reactions: endre and gepard145
T

Törölt tag 2361

Guest
Annyira "le van zárva", hogy éppen a flotta nem bevethető gépeinek átalakítását tervezik, hogy azok is harcra alkalmasak legyenek...


Talán nem kell komolyan venni mindenféle balfasz cikket. A gép éles harci bevetéseket repül....
Magáncégeket hogyan kívánsz "beszántani"?

Amúgy olyan vicces, hogy egyesek memóriája mennyire rövid. Az F100 hajtóműnek is voltak hibái, amit részlegesen megoldott egy "hotfix", de a végleges megoldás az F-15-ön az -220-as hajtómű volt az A/B/C/D gépeken. 1995 táján is százas nagyságrendű gép várt még erre. Ott miért is nem ment az asztalverés? Egyeseknek igen rossz és szelektív emlékezete van...
a boing es a LM anyira maganceg mint ahogy en vagyok barbie baba. papiron lehet mindent leirni, de ha az allam nem segitene rajtuk, mar ki tudja mi lenne veluk. kulonosen a boingal.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and ghostface
K

kamm

Guest
Annyira "le van zárva", hogy éppen a flotta nem bevethető gépeinek átalakítását tervezik, hogy azok is harcra alkalmasak legyenek...

Meg1x: le van zarva = nem elo program, nincs mit rajta kopkodni, van az a 100-200 darab es kesz, azt hasznaljak, amig megeri.

Talán nem kell komolyan venni mindenféle balfasz cikket. A gép éles harci bevetéseket repül....
Nem is errol szolt a cikk, no meg ha neked a Bloomberg "balfasz", akkor szerintem maradj meg japan mangafilmeknel...
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Annyira "le van zárva", hogy éppen a flotta nem bevethető gépeinek átalakítását tervezik, hogy azok is harcra alkalmasak legyenek...
Mert kellenek. Amúgy abból a szempontból igaza van, hogy az nincs már a látómezőben. Senki nem vesz újat, a légierő se, így senki nem is alkudozik rá.

Talán nem kell komolyan venni mindenféle balfasz cikket. A gép éles harci bevetéseket repül....
Amúgy ezeken a cikkeken mindig jókat mosolygok.
A lehúzós cikkek három fő csoportra oszlanak:
1. Maga az USAF: pénzkoldulás, mert külföldi fenyegetés a kanyarban sincs, a szenátorokra meg hatni kell. Lehet persze riogatni a ruszkikkal meg a kicsi kínaiakkal, csak arra már nem biztos, hogy adnak pínzt, hisz ott az F-35. De ha jól megmondjuk, hogy persze persze most itt van, de drága, összetett, és stb, akkor lehet mégis csurran cseppen valami.
2. Külföldi vevő: Alkudozik. Ha bemondja, hogy a fluxuskondenzátor ólomfeltöltő autómatikája az igért sárga helyett kék, és a dilitium kristályok is hajlamosak oxidálódni lehet olcsóbban kapja.
3. Külföldi üzemeltető: ha bebizonyítja, hogy hibás, lehet garanciában javítják, de mindenképp el tudja sütni a választóinak, hogy látjátok feleim szümtükkel, mi mindent megteszünk.

Csak ha valóban gond lenne a termékkel akkor senki sem venné. (És negyed ennyi lehúzós cikk se lenne)
 
M

molnibalage

Guest
Meg1x: le van zarva = nem elo program, nincs mit rajta kopkodni, van az a 100-200 darab es kesz, azt hasznaljak, amig megeri.
Nem is errol szolt a cikk, no meg ha neked a Bloomberg "balfasz", akkor szerintem maradj meg japan mangafilmeknel...
Az a baj, hogy személyeskedésen túl semmit nem tudsz.
Ráadásul még annyit sem tudsz rólam, hogy utálom a mangát. Kb. semmi nagyon érdekel, ami japán kultúra amúgy.

De hát ennyit tudsz. Még személyeskedéshez is gyenge vagy.
 
K

kamm

Guest
Az a baj, hogy személyeskedésen túl semmit nem tudsz.

Mi volt ebben a szemelyeskedes? :( Arra utaltam, hogy ezek szerint a hiroldalakhoz sem ertesz, nemhogy ahhoz, hogy melyik szavahiheto.

Ráadásul még annyit sem tudsz rólam, hogy utálom a mangát. Kb. semmi nagyon érdekel, ami japán kultúra amúgy.

De hát ennyit tudsz. Még személyeskedéshez is gyenge vagy.
Hat ez nagyon jo. :D Egyreszt a manga arra vontakozott, hogy ha a vezeto gazdasagi hiroldal tul sok, akkor az talan kovethetobb lesz, masreszt ezek meg azt sem erted, mi a szemelyeskedes szo jelentese. :cool: (Sugok: az, amit te csinalsz itt megint oldalakon at.)
 
K

kamm

Guest
FYI ez egy nonoprofit kormanyzati watchdog: https://www.pogo.org/analysis/2021/02/is-the-f-35-program-at-a-crossroads/

A FY2020 jelentesbol dolgozik, igy indit:

"Pentagon leaders had expected 2020 to be a big year for the $1.727 trillion F-35 program. The long-anticipated full-rate production decision that would have allowed the F-35 to move beyond testing and development and into mass production was scheduled to be made by 2020.
Coronavirus-related travel restrictions hindered some development fixes in 2020, but any such impacts were minor compared to the many long-standing issues with the program that predate the pandemic. As the F-35 enters its twentieth year, program officials have delayed the important full-rate production milestone indefinitely because the program still can’t complete the initial operational testing phase."


Aztan modszeresen vegigmegy az egesz gazos torteneten:

"The F-35 program is approaching a crossroads. The U.S. taxpayers are paying a premium for an aircraft that is supposed to be able to do it all. It is being tested to see if it can live up to the lavish promises made to sell the program. But that testing is revealing significant deficiencies. It’s bad enough that at least 563 F-35s have already been produced under the so-called “Low-Rate Production” loophole that authorizes production before operational testing has been completed. What’s worse is that we will continue to pay for more of the aircraft even as the program office is reducing resources for the tests that would reveal the remaining design flaws so they could be corrected. And the program is nine years behind the original 2001 schedule. All of this has forced the services to resume buying legacy aircraft like the F-15EX and the F/A-18E/F while extending the life of legacy A-10s and F-16s. With the prospect of level Defense Department budgets in the coming years, it is not surprising to hear more and more service officials talk of cutting the F-35 buy well below the planned 2,400."

"The real-world impacts of the F-35’s delays and ever mounting burden on the budget are significant. The delays force the Pentagon to keep older planes in service longer, and paying the ever-increasing costs of the F-35 fleet while still trying to start other new weapon programs the services want leads them to raid the funds set aside to pay for adequate flying hours to keep up the skills of the pilots, and spare parts and maintenance for the legacy aircraft. That has led to an increase in aviation accidents over the past decade, due both to deteriorating maintenance and atrophying pilot skills.


The National Commission on Military Aviation Safety released a report in December 2020 that detailed over 6,000 noncombat accidents between 2013 and 2018 that claimed the lives of 198 servicemembers and destroyed 157 aircraft at a cost of $9.4 billion. The commission’s report specifically cites the F-35 as one of the biggest reasons. The services made major decisions about shutting down legacy aircraft programs based on the early, rosy schedule predictions of the F-35. Spare parts contracts were not renewed, depot maintenance was cancelled, supply and maintenance facilities were shut down, personnel transferred, and parts became scarce for the legacy fleets. Readiness rates plummeted and lives were destroyed because of unending F-35 schedule slippages and burgeoning sustainment costs."


Jo hosszu, erdemes elolvasni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 161
60 895
113
A történetnek kb annyi a lényege, hogy az elmúlt két évtizedben a hadiipari komplexum okos könyveléssel és minden addigit meghaladó politikai beágyazódással fejte a nagy fejőstehenet, de soha nem volt rákényszerítve a költséghatékonyságra.
A különféle természeti törvényekkel összhangban ez mostanában bosszulja meg magát, ha máshogy nem, hát a húsosfazéktól idáig kiszorítottak hangja által. A kritikus hangú vélemények száma átlép egy kritikus mennyiséget és a problémáról már beszélni kell.

Mert van probléma? Van. Az F-35-ös program is idejekorán rálépett a “Too Big To Fail”, vagy másképp a Concorde-effektus útjára.
Az ilyen projektek jellegzetessége, bár távolról sem költséghatékonyak, méretükből és komplexitásukból adódóan természetesen rendelkeznek egy halom kiváló tulajdonsággal, képességgel, de aránytalanul költséges a finanszírozásuk.

Anno a Concorde képes volt száz utassal, 6000km-en át folyamatosan 18000 méteren Mach 2-vel repülni. Légiutántöltés nélkül.
Egyetlen egy-két személyes, az utasokkal azonos tömegű fegyverzetet hordozni képes harci repülőgép se volt erre képes! Igazából más se.
Iszonyatos pénzeket öltek bele, pedig önmagában a koncepcióra nem volt valós szükséglet. Viszont az elköltött pénztömeg miatt nem lőtték le idejében a programot. Már túl sok veszett volna oda. Az eredmény egy lenyűgöző technika lett, de kétséges szükségességgel.

Napjainkban az F-35-ös is hasonló jellegű dolog.
Kiválóan manőverezik, komoly fegyverzete van, alacsony az észlelhetősége, hatékony szenzorai vannak, a negyedik generációs gépekhez képest még a gyakorlati értelemben vett sebessége is előkelő.
Egyszerre van belőle hagyományos, hajófedélzeti és rövid fel/leszálló képes verzió. Nincs még egy hasonló a világon.

Csakhogy a program túl nagy költséggel fut, idáig a komplexitásával biztosította be kikezdhetetlen fontosságát, ígérve azt, hogy mindez egyszer majd pont az univerzalitás okán lesz kifizetődő.
Ugyanakkor eltelt két évtized és pont a megkerülhetetlenség (lényegében minden államban vannak beszállítók, minden szenátor érdekelt volt a projektben) és a beígért univerzális balhé miatt foghatott bátran jó vastagon a gyártók ceruzája.
Idáig.
Mert mostanra már nem sok új arcot tudnak bevonni a bizniszbe, miközben új ígéretekkel, koncepciókkal lehet kezdeni az egészet előlről.

Régen, az F-15 és F-16 kezdetekor ilyen egyszerűen nem volt. Akkoriban a gép a kifejlesztésétől a gyermekbetegségeken át a technológia stabil elterjedéséig kb tíz év telt el.
Az F-35-össel húsz év alatt se értek a gyermekbetegségek végére.
Az F-15-ös Nixontól Reaganig jutott el a prototípustól az F-15C-ig, sőt az E-ig.
Úgy, hogy Nixont idejekorán lemondatták, Ford csak két évet volt, Carter csak egy ciklusnyit és Reagan első négy éve alatt már a C-t gyártották.

A JSF Clinton első ciklusa alatt kezdődött, két ciklus után csak Bush alatt készült el a prototípus, ő szintén két ciklusnyit volt, Obama szintén, de ekkor már gyártani kezdték a gépet. Trump egy ciklusa után most Biden már az elnök, mikor még mindig ott tart a dolog, hogy komoly hibák ütik fel a fejüket.
De ezalatt akit lehetett, azt meg tudtak kenni. Ezalatt a világ is nagyot változott, így amire kitalálták, arra az új emberek már új megoldásokat eszelnek ki.
A Navy most már ott tart, hogy nem is kell neki a stealth. Ez korábban elképzelhetetlen volt.
Még egy kis idő és valahol, valaki majd elkezd arról írni, hogy ugyan már, de minek van F-35B, minek van CH-53K, minek van Marines?
 
T

Törölt tag 2361

Guest
ne felejtjuk azt sem el hogy eladtak egy csomo gepet a kulfoldi uzemeltotoknek.

ha lesz valami rossz a f35 programmal, vagy bevaljak hogy ez igy nem jo, gyakorlatilag kibasztak egy csomo szovetseges orszagal, akik ebbe hatalmas penzeket adtak bele.

ez hatalmas arcvesztes lenne a mindig tokeletesen kimarketingolt amerikaiaknak. a civil repulogep termelesuk mar igy is nagyokat recseg a boing marhulasai miatt.
 
M

molnibalage

Guest
Régen, az F-15 és F-16 kezdetekor ilyen egyszerűen nem volt. Akkoriban a gép a kifejlesztésétől a gyermekbetegségeken át a technológia stabil elterjedéséig kb tíz év telt el.
Az F-35-össel húsz év alatt se értek a gyermekbetegségek végére.
Az F-15-ös Nixontól Reaganig jutott el a prototípustól az F-15C-ig, sőt az E-ig.
Úgy, hogy Nixont idejekorán lemondatták, Ford csak két évet volt, Carter csak egy ciklusnyit és Reagan első négy éve alatt már a C-t gyártották.

A JSF Clinton első ciklusa alatt kezdődött, két ciklus után csak Bush alatt készült el a prototípus, ő szintén két ciklusnyit volt, Obama szintén, de ekkor már gyártani kezdték a gépet. Trump egy ciklusa után most Biden már az elnök, mikor még mindig ott tart a dolog, hogy komoly hibák ütik fel a fejüket.
De ezalatt akit lehetett, azt meg tudtak kenni. Ezalatt a világ is nagyot változott, így amire kitalálták, arra az új emberek már új megoldásokat eszelnek ki.
A Navy most már ott tart, hogy nem is kell neki a stealth. Ez korábban elképzelhetetlen volt.
Még egy kis idő és valahol, valaki majd elkezd arról írni, hogy ugyan már, de minek van F-35B, minek van CH-53K, minek van Marines?
Azért több féligazság van abban, amit írsz.

Mert az F-35A a nulláról egy multirole gépnek indult és egy mindent is tud gép lett belőle. Az F-35B holtsúlyával.

Az F-15 mikor vált PGM csapásmérővé az F-15A-hoz képest?
Ha így nézem, akkor ez is 20+ év az első felszállástól kezdve
Mert az első F-15 proto felszállt 1972-ben és az F-15E a korlátozott hadrafoghatóságot 1990 táján érte el. De még az F-15E is nem egy akkora előrelépés, mint az F-16C Block 50 -->F-35A. Lényegében az F-15D kapott egy módosított sárkányt, több kijelzőt a csapásmérés miatt illetve két konténert...

Ráadásul te a 20 évet lényegében az X-35-től számítod, ami nem F-35A.
Nagyon nem. Azokból soha nem vált szériapéldány, mert az fizikailag lehetetlen.
Ehhez képest az első kb. 20 F-15 sárkányból is lett szériagép némi átépítés után, annyira közel voltak a sorozatgyártott változathoz. Meg n+1 tesztprogram használta ezeket a sárkányokat, lásd az F-15B volt az E techemója.

Azért nagyon nem azonos volt itten a mérce a kommentedben.

Ettől függetlenül az F-35, mint projekt, ahogy menedzselték és elkezdték gyártani, az agyzsibbasztó.
A hh fel sem merült volna, hogy annyi soha harca nem fogható gépet gyártanak, mint az F-35 programban történt.
De ettől még az F-35A, amikor működő képességként a harctéren van az olyam, hogy ott az F-16-nak és más 4 gen gépnek nem nagyon osztanak lapot.

Amúgy hasonló optikán keresztól úgy megnézném ki mit mond az EF Ty-ról, aminek a seggét egyre harsányabban nyalja a Net népe olyan marhaságokat írva, hogy ehaj.

De ez igaz F-16C-re is. A svájci bicska csak akkor hátrány, ha az F-35. a 4. gen gépek podokkal agyonbaszva, az nem baj.
 
K

kamm

Guest
minek van Marines?

Mondjuk nekik kizarolag birodalomepito funkciojuk van, semmi mas, military marketinget is beleertve.
Semmi olyat nem tudnak, amit az Army ne tudna avagy ne tudna akar jobban is, a Navyt mar nem is emlitve. Ez a maszlag, hogy ok "uniquely combine ground, naval and aviation assets" ez egy meteres kamu.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 341
46 134
113
A történetnek kb annyi a lényege, hogy az elmúlt két évtizedben a hadiipari komplexum okos könyveléssel és minden addigit meghaladó politikai beágyazódással fejte a nagy fejőstehenet, de soha nem volt rákényszerítve a költséghatékonyságra.
A különféle természeti törvényekkel összhangban ez mostanában bosszulja meg magát, ha máshogy nem, hát a húsosfazéktól idáig kiszorítottak hangja által. A kritikus hangú vélemények száma átlép egy kritikus mennyiséget és a problémáról már beszélni kell.

Mert van probléma? Van. Az F-35-ös program is idejekorán rálépett a “Too Big To Fail”, vagy másképp a Concorde-effektus útjára.
Az ilyen projektek jellegzetessége, bár távolról sem költséghatékonyak, méretükből és komplexitásukból adódóan természetesen rendelkeznek egy halom kiváló tulajdonsággal, képességgel, de aránytalanul költséges a finanszírozásuk.

Anno a Concorde képes volt száz utassal, 6000km-en át folyamatosan 18000 méteren Mach 2-vel repülni. Légiutántöltés nélkül.
Egyetlen egy-két személyes, az utasokkal azonos tömegű fegyverzetet hordozni képes harci repülőgép se volt erre képes! Igazából más se.
Iszonyatos pénzeket öltek bele, pedig önmagában a koncepcióra nem volt valós szükséglet. Viszont az elköltött pénztömeg miatt nem lőtték le idejében a programot. Már túl sok veszett volna oda. Az eredmény egy lenyűgöző technika lett, de kétséges szükségességgel.

Napjainkban az F-35-ös is hasonló jellegű dolog.
Kiválóan manőverezik, komoly fegyverzete van, alacsony az észlelhetősége, hatékony szenzorai vannak, a negyedik generációs gépekhez képest még a gyakorlati értelemben vett sebessége is előkelő.
Egyszerre van belőle hagyományos, hajófedélzeti és rövid fel/leszálló képes verzió. Nincs még egy hasonló a világon.

Csakhogy a program túl nagy költséggel fut, idáig a komplexitásával biztosította be kikezdhetetlen fontosságát, ígérve azt, hogy mindez egyszer majd pont az univerzalitás okán lesz kifizetődő.
Ugyanakkor eltelt két évtized és pont a megkerülhetetlenség (lényegében minden államban vannak beszállítók, minden szenátor érdekelt volt a projektben) és a beígért univerzális balhé miatt foghatott bátran jó vastagon a gyártók ceruzája.
Idáig.
Mert mostanra már nem sok új arcot tudnak bevonni a bizniszbe, miközben új ígéretekkel, koncepciókkal lehet kezdeni az egészet előlről.

Régen, az F-15 és F-16 kezdetekor ilyen egyszerűen nem volt. Akkoriban a gép a kifejlesztésétől a gyermekbetegségeken át a technológia stabil elterjedéséig kb tíz év telt el.
Az F-35-össel húsz év alatt se értek a gyermekbetegségek végére.
Az F-15-ös Nixontól Reaganig jutott el a prototípustól az F-15C-ig, sőt az E-ig.
Úgy, hogy Nixont idejekorán lemondatták, Ford csak két évet volt, Carter csak egy ciklusnyit és Reagan első négy éve alatt már a C-t gyártották.

A JSF Clinton első ciklusa alatt kezdődött, két ciklus után csak Bush alatt készült el a prototípus, ő szintén két ciklusnyit volt, Obama szintén, de ekkor már gyártani kezdték a gépet. Trump egy ciklusa után most Biden már az elnök, mikor még mindig ott tart a dolog, hogy komoly hibák ütik fel a fejüket.
De ezalatt akit lehetett, azt meg tudtak kenni. Ezalatt a világ is nagyot változott, így amire kitalálták, arra az új emberek már új megoldásokat eszelnek ki.
A Navy most már ott tart, hogy nem is kell neki a stealth. Ez korábban elképzelhetetlen volt.
Még egy kis idő és valahol, valaki majd elkezd arról írni, hogy ugyan már, de minek van F-35B, minek van CH-53K, minek van Marines?
Én igazság szerint azt nem értem hogy miért van az, hogy az amerikai hadiipari cégek megtehetik azt, hogy egy halom konstrukciós hibát ne saját költségen javítsanak ki, hanem ezen hibajavítasokra szépem újra és újra megfejik a Pentagont.
Ráadásul a különböző lot-okba építik csak bele a javított megoldasokat, amik integrálása nem automatikus a korábbi lot-okra. Onnantól az upgarade már zsebbenyúlós!
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A történetnek kb annyi a lényege, hogy az elmúlt két évtizedben a hadiipari komplexum okos könyveléssel és minden addigit meghaladó politikai beágyazódással fejte a nagy fejőstehenet, de soha nem volt rákényszerítve a költséghatékonyságra.
A különféle természeti törvényekkel összhangban ez mostanában bosszulja meg magát, ha máshogy nem, hát a húsosfazéktól idáig kiszorítottak hangja által. A kritikus hangú vélemények száma átlép egy kritikus mennyiséget és a problémáról már beszélni kell.

Mert van probléma? Van. Az F-35-ös program is idejekorán rálépett a “Too Big To Fail”, vagy másképp a Concorde-effektus útjára.
Az ilyen projektek jellegzetessége, bár távolról sem költséghatékonyak, méretükből és komplexitásukból adódóan természetesen rendelkeznek egy halom kiváló tulajdonsággal, képességgel, de aránytalanul költséges a finanszírozásuk.

Anno a Concorde képes volt száz utassal, 6000km-en át folyamatosan 18000 méteren Mach 2-vel repülni. Légiutántöltés nélkül.
Egyetlen egy-két személyes, az utasokkal azonos tömegű fegyverzetet hordozni képes harci repülőgép se volt erre képes! Igazából más se.
Iszonyatos pénzeket öltek bele, pedig önmagában a koncepcióra nem volt valós szükséglet. Viszont az elköltött pénztömeg miatt nem lőtték le idejében a programot. Már túl sok veszett volna oda. Az eredmény egy lenyűgöző technika lett, de kétséges szükségességgel.

Napjainkban az F-35-ös is hasonló jellegű dolog.
Kiválóan manőverezik, komoly fegyverzete van, alacsony az észlelhetősége, hatékony szenzorai vannak, a negyedik generációs gépekhez képest még a gyakorlati értelemben vett sebessége is előkelő.
Egyszerre van belőle hagyományos, hajófedélzeti és rövid fel/leszálló képes verzió. Nincs még egy hasonló a világon.

Csakhogy a program túl nagy költséggel fut, idáig a komplexitásával biztosította be kikezdhetetlen fontosságát, ígérve azt, hogy mindez egyszer majd pont az univerzalitás okán lesz kifizetődő.
Ugyanakkor eltelt két évtized és pont a megkerülhetetlenség (lényegében minden államban vannak beszállítók, minden szenátor érdekelt volt a projektben) és a beígért univerzális balhé miatt foghatott bátran jó vastagon a gyártók ceruzája.
Idáig.
Mert mostanra már nem sok új arcot tudnak bevonni a bizniszbe, miközben új ígéretekkel, koncepciókkal lehet kezdeni az egészet előlről.

Régen, az F-15 és F-16 kezdetekor ilyen egyszerűen nem volt. Akkoriban a gép a kifejlesztésétől a gyermekbetegségeken át a technológia stabil elterjedéséig kb tíz év telt el.
Az F-35-össel húsz év alatt se értek a gyermekbetegségek végére.
Az F-15-ös Nixontól Reaganig jutott el a prototípustól az F-15C-ig, sőt az E-ig.
Úgy, hogy Nixont idejekorán lemondatták, Ford csak két évet volt, Carter csak egy ciklusnyit és Reagan első négy éve alatt már a C-t gyártották.

A JSF Clinton első ciklusa alatt kezdődött, két ciklus után csak Bush alatt készült el a prototípus, ő szintén két ciklusnyit volt, Obama szintén, de ekkor már gyártani kezdték a gépet. Trump egy ciklusa után most Biden már az elnök, mikor még mindig ott tart a dolog, hogy komoly hibák ütik fel a fejüket.
De ezalatt akit lehetett, azt meg tudtak kenni. Ezalatt a világ is nagyot változott, így amire kitalálták, arra az új emberek már új megoldásokat eszelnek ki.
A Navy most már ott tart, hogy nem is kell neki a stealth. Ez korábban elképzelhetetlen volt.
Még egy kis idő és valahol, valaki majd elkezd arról írni, hogy ugyan már, de minek van F-35B, minek van CH-53K, minek van Marines?

Az F-35-ös légicél problémáját szerintem leginkább ugyanaz okozza mint a német autógyártókét a Tesla-val szemben.
Mégpedig az hogy, a Hardware fejlesztés helyett a hangsúly áthelyeződött a Software fejlesztésre.
Az F-15-ös hajtómű problémáját a 70-es években még ki lehetett kalapálni, vagy rakni bele egy másik hajtóművet, itt viszont a gond leginkább pár millió sornyi SW-ben keresendő.

A hadiiparban ráadásul nem lehet a Boeing által alkalmazott (fogjunk sok ócsó Indiai SW fejlesztőt, és majd ők jól megoldják a gép hajtóműveinek elhelyezési problémáját - ismert eredménnyel) megoldást, itt csak a sokba kerülő amcsi programozóknak /esetleg ócsó amcsi egyetemistáknak/ kellene megírni/kijavítani a szükséges pár millió sornyi programot, és ehhez a LM szemlátomást nem ért.

Érdemes kiszámolni, hogy a Windows 1.1 és a már tényleg jól használható Win 10 megjelenése között mennyi idő telt el, pedig az MS SW vonalon volt nagy ellentétben az LM-el,...