Csináltak erről interjút mitől egyedi:
Hétfőn sor került a ZalaZONE járműipari tesztpálya első ütemének avatására, az összességében 45 milliárd forintból megvalósuló beruházás több szempontból is egyedülálló lesz a világon. Ennek köszönhetően pedig érdemben hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország az autonóm járművek fejlesztésének...
www.portfolio.hu
Persze. hogy minden gyárnak van teszpályája, de ez kifejezetten úgy épül, hogy autómatuzált járműveket tesztelhess, és képes legyen imitálni a városi közlekedést.
Mik a legfontosabb különbségek a hagyományos dinamikus fókuszú tesztek és az önvezető autózáshoz kapcsolódó technológiák tesztelése között?
Erre a kérdésre mi is csak közel tíz hónapos munka eredményeként tudtunk válaszolni, a még 2015-ben létrehozott autóipari munkacsoport segítségével. Az iparági szakértőkből, egyetemi kutatókból és közlekedési szakemberekből álló munkacsoport elsődleges feladata az volt, hogy meghatározza, mitől lesz egy tesztpálya kifejezetten a hálózatba kapcsolt és automatizált járművek tesztelésére alkalmas. Rendszeres szakmai megbeszélések keretében vizsgáltuk milyen speciális tesztelési igényei lehetnek az ilyen járműveknek és beazonosítottuk, mik lehetnek a magyar tesztpálya megkülönböztető jegyei egy hagyományos tesztpályával összehasonlítva. Nyolc plusz egy ilyen egyedi tesztfunkciót sikerült beazonosítanunk. A "plusz egy" a mesterséges városi környezetet jelöli, mert autonóm járműves tesztekkel kapcsolatban általában ez az első, ami a szakemberekben felötlik, de lesz például egy másfél kilométer hosszú valódi autópálya szakasz is, mely jelenleg egyetlen tesztpályán sincs.
Ezekhez milyen különleges infrastruktúra kiépítése szükséges?
Az autonóm járműveket már nem elég önmagukban tesztelni, megfelelő vizsgálatukhoz a teljes közlekedési környezetük is szükséges, beleértve az utakat, gyalogosokat, bicikliseket, másik gépjárműveket, közlekedési lámpákat, épületeket és mindenféle kommunikációs hálózatot. Mivel nemcsak gazdaságilag nem racionális, de fizikailag is lehetetlen minden közlekedési helyzet előállítása, a tesztpályán olyan különleges infrastruktúra kialakítása szükséges, mely lehetővé teszi ezen helyzetek virtuális térben és valós környezetben történő vizsgálatát is. A Műegyetem és a ZalaZONE közös kutatócsapata által kidolgozott ún. szcenárió alapú tesztelési módszertan (Scenario-in-the-Loop - SciL) lényege pontosan ez, hogy elmossa a határokat virtualitás és a valóság között, az autonóm járművek funkcionalitását a valós környezethez hasonló, komplex közlekedési helyzetben, biztonságos körülmények között teszteli. Meggyőződésem, hogy ez lesz az autonóm járművek validációjának és jóváhagyásának az alapja a jövőben.
A jövő járművei már az 5G hálózaton kommunikálnak egymással, több konkrét példát is láttunk a beruházás első ütemének avatásán. Az 5G hálózat teljes kiépítését mely cégek végzik, milyen lefedettséget biztosítanak majd?
Azt tapasztaljuk, hogy a legmodernebb járművek tesztelése során az autógyárak mellett a legtöbb esetben megjelenik egy általuk preferált telekommunikációs partner és egy információtechnológiai szolgáltató is. Ahhoz, hogy a ZalaZONE e tekintetben is vonzó tesztpálya tudjon maradni, meg kell őriznie saját technológia- és szolgáltatófüggetlenségét.
Ez azóta bővült az offroad pályával, kifejezetten az RM kérésére, hisz ők is az autómatizált jűrműveken dolgoznak éppen, csak nyilván egy harcjármű terepen kell hogy mozogjon. Erre jön még az EW kamra. Mond már el nekem, hol jártál te ahol mindez így egy helyen megvan?
Rábának egy hagyományos dimanikus pályája volt, én is láttam. Ha te ezt Zalához hasonlítod akkor almát hasonlitasz körtéhez.