Szerintem hiányosak az ez irányú ismereteid. A gond, hogy vannak cégek, amik semmit sem mondanak az egység sugarú állampolgárnak. Csak egy gyors példa, AVL.
In 2002 AVL List GmbH acquired the engine development department of former AUTÓKUT and integrated it in the AVL Group. Starting in 2002 with 16 employees, AVL Hungary currently employs 500 people in 4 locations, including the new headquarters in Érd.
Hát igen, itt is leépült minden, 16-ból 500 fő. És ez biza nem összeszerelés, elhiheted. Pechedre itt a volt szobatársam az egyik vezető fejlesztőmérnök. Szóval kisebb magabiztossággal, ha kérhetem!
Arról meg már ne is beszéljünk, hogy a mai multinaci világban nem is nagyon létezik olyan, hogy teljes nemzeti képesség. Már az amcsiknak is kellenek külföldi cégek, a franciák feladták a kézifegyvergyártást stb. A cégek tulajdona és így a képességek állandóan vándorolnak. Most akkor a svédek tengófejlesztő képessége az övék, vagy a németeké, akik megvették a céget?
Vannak részterületek,ahol van hazai fejlesztő kapacitás.Hogy a Rábával érzékeltessem,továbbra is van és europai szinten is releváns a Rába futómű fejlesztés és gyáertás.Ugyanakkor a Rába ma már képtelen lenne tehergépjármű fejlesztésre és gyártásra.Ahogy Győrőtt is van jelentős fejlesztési kapacitás,de maga a motorfejlesztés központja nem ott van.Vannak örvendetes hazai fejlesztési tevékenységek.De sajnos ez összgazdaságilag nem jelent kiemelkedő tételt,és nem tesz minket alkalmassá nagy volumenű önálló fejlesztésekre.
Fikusz gazdaságpolitika bevalottan az összeszerelő,szándékosan alacsony bérű droid iparra épül.
Ráadásul az ebből való kitörés alapfeltételét,a magas szintű közoktatást leszarják.
Igy aztán a mags hozzáadaott értékű fejlesztő tevékenység nemeztgazdasági szinten nem jelentős,sajnos.
spec én gyakran emlegetem,hogy jó lenne kimenteni Dél Afrikábol a száminkra releváns félbehagyott,és egyébbként nagyon innovativ fejlesztéseket (mint a németek 44ben,mindent is fejlesztettek).Ezek a fejlesztések ráadásul egy meglepően korlátozott ipari kapacitású ország lehetőségei szerint lettek fejlesztve (valójában Dél Afrika ipari fejlettsége 1980ban semmivel nem volt jobb a miénknél).Izraeli,koreai,taiwani segitséget igénybe véve ezekt a fejlesztéseket nem volna nehéz befejezni,és közben kinevelni a saját fejlesztői gárdánkat,kapacitásunkat (különben a búrok ugyan igy csinálták.)
Zplan szerintem viszont nem egy Győri Program,hanem inkább az összeszerelő gazdaságpolitika kiterjesztése a hadiipari szegmensre.És ahogy a civil iparban,ebben a szegmensben is vannak ugyan ide települő fejlesztési kapacitások is,de ugyanúgy kisebbségi részt képeznek az alapvetően droidipari struktúrában.