Magyarország ipara

A beszállító cégnél, ahol te dolgozol, mi a helyzet? Mennyivel lesztek kevesebben év végén mint év elején voltatok?
Nem ott dolgozok, de ha olyan beszállító aki a Q3hoz szállít, akkoor akár nőhhet is a megrendelési áll8mánya. Papíron, aztán meglátjuk a gyakorlatot, Győrben full kapa lesz és az összeszerelés(itt valóban ez a végső fázis) egy része ezenfelül ki lesz szervezve Németorszagba. Ha 9da is ő szállít be, akkor elvileg jövőre nagy megrendelést kapott.

Aztán hogy ezenfelül racionalizál, más beszállítókkal, mi van, passz. De sztem a költségmetkarítás és a létszámcsölkenés az autóiparban általános, kivéve ha új kapacitasok épülnek. Kecskemét, Debrecen, Szeged más, bővülő fázisban van.
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle
Asszonyom főnöke fogalmazta meg nagy amcsi tulajdonú gyárban, sokkal jobbak a filippínók. Nem panaszkodnak/olcsóbbak/nem mond föl/nem sztrájkol/mindíg bejön túlórára.
Mi is jellemző a Győrben dolgozó filippínókra. Fiatalok, egészségesek, kb. 22 és 30 év közöttieknek nézem (nem 50 évesek). Szállást fizetnek nekik, gyermektelenek. Néhány évre jöttek szerződéssel. Őket tehát még nem, hogy "jaj fáj a derekam", "műtenek ezzel vagy azzal" kiesnek 3-4 hétre. Nem kell nekik menni a gyerekért az oviba és nem kell vele otthon maradni mert beteg a csöppség. Kapták otthon átszámítva azt a kb. 45000 forintot. Persze, hogy boldog így itt, de a folyamatos munkától ők is elfáradnak és örömmel térnek haza. Egy cég termelésének bizonyos részeit pl. operátori munka, nem lenne szabad, hogy ennyire ilyen kizsarolóan folytassák bizonyos győri cégeknél. Elég baj, hogy bizonyos főnökök így gondolkodnak a filippínókról......:(
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD and cirqle
Nem értem a problémát. A világon minden gyár ilyen és soha nem készített mindent is helyben, házon belül. Nincs az audi vagy más gyárban saját kilincs üzem, meg saját üveggyár, meg saját festékgyár, nem a saját atomerőművéről jön az áram és a menzán a kaját se maguk termelik meg az audi háztáji gazdaságban.

Ellenben a kasznit meg az erőátvitelből a motort maguk gyártják, sőt azt itteni motort szerelik be a német gyárban is. Az egyéb apróbb kellékanyagok jelentős részét is itthoni magyar beszállítók adják már.

Abban pedig teljesen igaza van Silvionak hogy ezt az egész komplex gyártási folyamatot és láncot a belpesti firkászok a maguk nagyon komoly bölcsész meg politológus diplomájával meg a bullshit economisták, Youtuber, insta influencer, online nagyszakértő, blogger, tréner, angyal és egyéb startupos és más, hasonló nagyon komoly eredményeket felmutatni képes nárcisztikus figurái szeretik a komplett termelő ipart lenézően csak összeszerelő üzemnek hívni, a valós termelési láncoktól függetlenül, miközben fingjuk nincs az iparról és ez a nagy lenézősdi lényegében az egyetlen tudományuk, t.i. valahogy igazolni kell a saját létezésüket, hiszen ők értelmiségiek, nem mindenféle szakmás bugrisok.

Azok meg végképp fordítva ülnek a lovon akik ezt a folyamatot felülről lefelé akarták volna levezényelni.


Azért itt van szerintem egy gondolkodásbeli megcsúszás, aminek nem sok köze van sem a budapesti firkászokhoz, sem a napi politikához.

A rendszerváltás előtt Magyarországon létezett gyártás.

Pl. a magyar tulajdonú élelmiszeriparban magyar munkaerő által leszedett magyar gyümölcsből magyar gyártású üvegbe/konzervbe került a magyar kompót, amit magyar gyár címkézett és küldött szanaszét.
Ez gyártás, nem "összeszerelés".

A magyar Ikarus a végső vergődés előtt magyar buszokat itthon gyártotta alapvetően hazai beszállítói lánccal, a licenszelt motorok is magyar beszállítónál készültek (exportkor már másabb volt a helyzet).
Magyar gyártás, nem "összeszerelés" hazai piacra.

Közben lejátszódott az autóipar meg minden egyéb globalizálódása két kulcsfontosságú folyamattal:

1. Minden ott készül, ahol a cégek stratégiai érdeke megkívánja (ebbe dollárpapa és a nemzetbiztonsági érdek is beletartozik).
2. Önálló gyártás helyett összeszerelés van (nemcsak itthon), ami a legózás kategóriája, mindenütt.

A kíniakkal való összeakaszkodás pl. nem véletlen tette sz.rba a németeket a chipek kapcsán.

Szóval a gyártásnak mint kifejezésnek van egy képességbeli jelentésváltozása; jelenleg teljes értékű gyártás igen kevés helyen van, leginkább Kínában létezik, ahol alapanyagokból mindent legyártanak az égvilágon kínai tervezéssel ÉS kínai profittal.

Ez nemcsak gazdasági előny (zsarolhatnak mindenkit), hanem szuverenitás. Na erről mondott le a dollárb.szó Nyugat, amikor kitelepítette a gyártást a kvázi "ellenségéhez".

A különbséget lehetne százalékokban zongorázni, hogy mitől haza (ki a tulaj), mennyi eleme készül itt, mely elemek készülnek itt), de attól ez még összeszerelés akkor is, ha részegységeket gyártunk és nem hazai tulajdonú. Tehát nem te döntöd el, mit gyártasz, nem nálad landol a végtermék profitja és így tovább.

Mi az alapvető különbség:
A német autóipari cégek elméletben és gyakorlatban is képesek a teljes gyártást megoldani otthon a versenyképesség rovására (az más kérdés, hogy sanszosan az amerikai autógyártás példáját követve állnak bele a földbe a rossz döntések következményeként így is), viszont a képesség (szuverenitás) megőrzésével (és itt jön be a Lynx is).

A magyar összeszerelés meg erre drágán is képtelen lenne, mert nincs meg know-how a teljes folyamatra.

És itt van a vita esszenciája.

Mi most lengyel üvegbe cseh kupakkal spanyol cseresznyéből csinálunk kompótot magyar címkével német céglogóval osztrák profittal, hívhatjuk magyar konzervgyárnak?
Ja. Leginkább, mert a kompót-összeszerelő üzem hülyén hangzik.
Van köze a rendszerváltozás előtti "magyar gyár" fogalmához?
Nem sok.