Bár nem tartom ideálisnak a magyar multik és tőkés réteg megteremtésének neres módszerét... legalábbis azt a részt amikor erőből nyomnak le hazai cégeket mert megtetszik valakinek,vagy túlárazások, de a siker kulcsa valóban az hogy befektetni a pénzt és hagyni hogy dolgozzon, ha te dolgozol a pénzért akkor örökké szegény leszel de legalábbis átlagos, de ez már nézőpont kérdése.
A duna aszfaltnak van egy 800 millió dolláros afrikai projektje, híd és útépítés koncessziós ppp megoldásban, megtérülési garanciák nélkül, azért ha valaki nem magabiztos a tudásában az nem fog befektetni egy ilyen üzletbe és ott mert a végén nem marad más csak romok és veszteség. Viszont ha elkezd működni a dolog akkor lesz ott egy tőkeerős magyar cég, és rengeteg nyersanyag fog áramolni a tenger felé.
Tudjátok milyen árakon megy egy hektár például zambiában azon a részen ahol az út épül? Elhelyezkedéstől függően átszámítva 20000-150000 forint/ hektár, sok esetben folyó kapcsolattal..... nem írtam el az árat.... oké hivatalosan nem kerül a tulajdonodba,de.... egész évben termeszthetsz, a munkaerő nagyon olcsó, de eddig nehéz volt eljutni a kikötőbe. Ja és az ajánlatok amiket látok nem ilyen magyar viszonylat hogy 1 meg 5 hektár, hanem 200-500-1500 vagy még nagyobb. Ezt azért írom mert ha eszük van akkor nem engedik el a térséget ezzel az egy projekttel hanem elkezdenek ráépíteni és beindítani a pénz szivattyú.
Egész egyszerűen nem fektethetsz be minden pénzt otthon mert ki az a hülye aki egy sokkal jobb megtérülést kihagy? Még egyszer mondom, a neres tőketeremtési módszer nem tetszik nekem nagyon sok esetben, de ehhez nem kell ner, bárki befektethet és lehet hogy a befektetéséből itthon költhet sokkal többet mint ha nem teszi meg. Hogy őszinte legyek én sem látok itt olyan eget verő nagy üzletei lehetőségeket, szar demográfia, nem kereskedelmi csomópont, szar üzleti kultúra, egy előnye van nyugatinál olcsóbb gyártási költségek, és bár a nemzetközi kereskedelmi útvonalakon kívül van de jól elérhető a nyugati piac, és korlátozottan a tengeri útvonalak is.
Mások erőforrásaira is szükségünk van, nem egy pénzforrás kell hanem annyi amennyit csak ki lehet építeni, ennek kéne nemzetgazdaságilag és egyénileg is lenni a célnak, és nem folyton bűnbakot keresni tanulás helyett.