Magyarország ipara

Jo kis cikk: https://hvg.hu/360/202137_nemet_toke__magyar_vircsaft

Nehany jobb resz:

"Mintha egymás kottájából olvastak volna, Angela Merkel és Orbán Viktor gazdaságpolitikája kölcsönösen erősítette a német és a magyar nemzeti tőkét az elmúlt évtizedben."

"Mindezért cserébe pedig a német kereszténydemokraták az elmúlt években érdemben nem firtatták a demokratikus intézmények magyarországi leépítését, sőt még az Európai Néppártban is hosszú időn át kitartottak a Fidesz mellett. Amikor pedig 2019 nyarán Angela Merkel Sopronban járt, az Orbán-kormányt dicsérve egyenesen úgy fogalmazott, hogy Magyarország jól fektette be az európai támogatásokat. Holott a magyar kormány éppen pár hónappal korábban volt kénytelen „zsebből” – mármint a magyar adófizetők zsebéből – kifizetni a kormányfői vő cégének projektjeit, miután az unió csalás elleni hivatala a szervezett bűnözés jeleit vélte felfedezni az Eliost foglalkoztató önkormányzatok szerződéseinél."

"Merkel tíz éven át ernyőt tartott Orbán feje fölé? A helyzet azért nem ilyen egyszerű – magyarázza Gerőcs Tamás, a fiatal kutatókból álló Helyzet Műhely csoport tagja. A 2008-as válság a német ipart is megrázta, a járműipar a német gazdaságban is messze felülreprezentált, így amikor a német autók legnagyobb európai piacai összeomlottak, az ágazat radikális átalakításra kényszerült. Ez érintette a munkaszervezést, a beszállítói hálózatot, a technológiai váltást, valamint az ipar azon részének kitelepítését, amely a profit szempontjából a legproblémásabb volt. Ezen a ponton pedig teljes harmóniában volt a német válságkezelés a magyarral és persze a többi kelet-közép-európai tagállaméval, amelyek egymásra licitáltak, hogy melyikük ígéri a legkedvezőbb iparpolitikai támogatást a tőkeimporthoz.

A Fidesz kétharmada pedig rendszerint mindent überelt: az Orbán-kormány miniszterei napokon belül szállítani tudták és tudják a szükséges törvénymódosításokat, ha a befektetővel egymás markába csapnak. Az egyedi kormánydöntéssel odaítélt támogatások harmadát német cégek kapták, noha azok még a munkavállalók 10 százalékát sem foglalkoztatják.

A parlamenti többség még akkor is érdemi változtatás nélkül nyomta át a kétéves időkeretben történő rugalmas foglalkoztatást, amikor 2018–2019 fordulóján ezrek tüntettek a rabszolgatörvény ellen. Sőt a magyar dolgozókkal még a kísérleti nyúl szerepét is eljátszatták az elmúlt években – mondja a legnagyobb német szakszervezettel, az IG Metall-lal kiváló kapcsolatokat ápoló vasasok alelnöke, László Zoltán."

"A kölcsönösen előnyös együttműködés mintája a hadiipar, ezen a területen sem volt egyik kormánynak sem skrupulusa. Az Orbán-kabinet bárkitől vásárol fegyvereket, Merkelé pedig szinte bárkinek hajlandó eladni. A magyar–német üzleteket két NATO-tagország bizniszeként senki sem kifogásolja, a volumenük mégis meglepő. A berlini gazdasági minisztérium augusztus végi adatai szerint Merkel utolsó négyéves ciklusában a legnagyobb értékben Magyarország vásárolt német fegyvert. Mintegy 930 milliárd forint értékben költött az Orbán-kormány, ami bő százmilliárddal meghaladta a második helyen álló Egyesült Államok németországi fegyverbeszerzéseit. Cserébe Kaposváron és Zalaegerszegen létesít hatalmas gyárakat a Rheinmetall német hadiipari óriás.

A német tőkével való kiegyezés azt is lehetővé tette, hogy az Orbán-kormány megvalósítsa két másik fontos projektjét: a Fidesz pártján álló nemzeti tőke megerősítését és az Európai Unión kívüli finanszírozást – értékeli az elmúlt éveket Gerőcs Tamás. Míg a külföldi, köztük a német befektetők elsősorban az exportorientált ágazatokat uralják, addig a magyar vállalatok és velük egyes oligarchák megerősödhettek a belföldi szolgáltatószektorokban. Ez lépésről lépésre meg is történt, az építőipartól kezdve – ami a félperiferiális országokban jellemzően a nómenklatúra biznisze – az energetikán, a bankszektoron és a médián keresztül a legfrissebb fejleményként a kiskereskedelemig számos ágazatban.

Közben még orosz és kínai pénzeket is be lehetett vonni a nómenklatúra finanszírozásába, például a paksi atomerőmű bővítésére adott orosz vagy a Budapest–Belgrád vasútvonal építésére nyújtott kínai kölcsönnel. Az oroszok paksi beruházása ráadásul éppen azért kaphatott zöld lámpát Brüsszelben, mert egy német üzletember, Klaus Mangold és az akkori német uniós biztos, Günther Oettinger (Merkel párttársa) hathatósan lobbizott az orosz–magyar érdekek mellett. A feltételezhető paktum részeként a Roszatom tenderén ugyanakkor a német Siemens és a francia Framatome nyerte el a megbízást az új erőműblokkok vezérlőberendezésének szállítására."


"Az is tanulságos, hogy az évek óta húzódó magyar–orosz gázmegállapodást éppen az után sikerült tető alá hozni a napokban, hogy az utolsó akadályok is elhárultak az Ukrajnát kikerülő Északi Áramlat Oroszország és Németország közötti új vezetékének beüzemelése elől. Gerőcs Tamás mindezzel együtt is úgy látja, hogy habár a német ipar érdeke és a magyar kormány gazdaságpolitikai orientációja az elmúlt években erősen összetalálkozott, Magyarország a geopolitikai helyzete és a történelmi múltja okán más politikai felállás esetén sem tudna eltekinteni Németország gazdasági hegemóniájától."
 
https://m.origo.hu/gazdasag/20200629-a-sensirion-debrecenben-epit-uj-uzemet.html
"Debrecenben építi fel közép- és kelet-európai gyártóüzemét a svájci központú Sensirion - jelentette be a beruházás sajtótájékoztatóján Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára Budapesten."

Debrecenben most kezdik a svájci Sensirion, a világ egyik legnagyobb szenzorgyártójának a gyárépítését. Alapvetően környezetvédelmi (fűtési, szellőztetési, légkondi), orvostechnikai rendszerek szenzorait gyártja, de biztosak lehetünk benne, hogy van hadiipari beszállítása is. Külön érdekesség, hogy a svájci cégnek csak Kínában és Dél-Koreában van külföldi telephelye, pont ott ahol jelentős a hadiipar Ázsiában. Teljesen véletlen, hogy hozzánk is akkor érkeztek amikor megindul a hadiipar újrafelépítése. Egyébként Debrecenben több hadiipari beszállító is van, elég csak az FAG-ra Európa legnagyobb gördülő és csúszócsapágy gyártójának debreceni üzemére gondolni.
"Átadták kedden Debrecenben a svájci Sensirion Holding szenzorgyártó üzemét, a beruházás a Szinorg és a Xanga cégcsoport mintegy tízmillió eurós közös fejlesztésében valósult meg a Határ úti innovációs és technológiai parkban.
..
Johannes Bleuel, a Sensirion Holding alelnöke azt mondta, komoly terveik vannak Debrecenben: a napokban úgy döntöttek, hogy a termelőüzem mellett kutató-fejlesztő (K+F) központot hoznak létre, és fejlesztik a termékskálát is.
..
Jelenleg orvosi felhasználásra lélegeztető gépekbe gyártanak szenzorokat Debrecenben, az első szenzorokat már kiszállították. További, a városban készülő termékeik az autóiparban az energiahatékonyságot szolgálják, de néhány hónap múlva megkezdik a környezet monitorozására, a metán-kibocsátás mérésére alkalmas szenzorok gyártását is - sorolta az alelnök."
 
2022 szeptemberben nyitja meg kapuit a Német Általános Iskola Debrecenben...

A teljesség igénye nélkül a BMW, a Krones, a Schaeffler, az Deutsche Telekom IT Solutions korábbi nevén IT Services), a Deufol, a Bürkle, a Vitesco Technologies, a Diehl Aviation, a Manz AG, az Amazonen-Werke és a Thyssenkrupp is Debrecent választotta.

A debreceni városvezetés terveit a kormány is támogatta, bruttó 1 milliárd 308 millió forintot biztosít az iskolára.
 
"Egy év alatt csaknem a háromszorosára drágultak a különféle műtrágyák, miután meredeken, szinte óráról órára emelkedik a legfontosabb alapanyaguk, a földgáz ára. A dráguló nyersanyag miatt kedvezőtlen helyzetbe került műtrágya-gyártók sorra csökkentik, vagy állítják le termelésüket, így máris ellátási nehézségek alakultak ki a piacon.
..
A műtrágya-felhasználás főszezonjában csúsznak a szállítások, a továbbra is meredeken emelkedő árak miatt pedig egyes gazdák már lemondanak beszerzési terveik egy részéről. Idehaza már az eddig is csökkentett termeléssel működő Nitrogénművek is fontolgatja a termelés leállítását – mondta el a Portfolio-nak Bige László tulajdonos. Az egyelőre kaotikus piaci helyzet következményei beláthatatlanok, de a termésmennyiségek csökkenése és a takarmányárak, valamint malomipari alapanyagok drágulása már borítékolható."
 
  • Vicces
Reactions: Kim Philby
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
azért megjegyzem, megvolt a legalkalmasabbnak javasolt helyszín, közvetlenül a kiépített deltavágány mellett. azaz átrakodás után közvetlenük mehetne a cucc, illetve ha teherautóra kerül valami, akkor az elkerülő út ott a kapu mellett. Ehelyett felkerül egy dombtetőre, az Y két szára közé, ahová csak egy másfélsávos út vezet a ságodi városrészbe, nem sokkal a termálfürdő mellé....
 
A kamionos Lacika a Hunlanddal megint marhákat szállit Kazachsztanba. Vannak mèg igazi kalandok! :)
És Oroszország, de Kazachsztan is màskép néz ki, mint az ismert klisékben!
Eddig 3 videó jelent meg erről az útról.