MAKSZ / MAKS

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Nézi valaki az elo kozvetítíést?
Egész jó gép a Szu-30SzM...

Nézem biza, meglepően szépet repült a Jak-130, és - nem meglepően - a Szu-30 is! Sőt, előttük nagyon impozáns volt a Mi-26 is, kezdésnek meg a helikopteres kötelék, amiben - sajnos - több gép volt, mint amivel a magyar légi-erőlködés összesen rendelkezik (a roncsokat is beleértve).
 

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 684
7 996
113
MAKS-2015first01-M.jpg

MAKS-2015first03-M.jpg

MAKS-2015first04-M.jpg

MAKS-2015first05-M.jpg

MAKS-2015first13-M.jpg

MAKS-2015first14-M.jpg

MAKS-2015first15-M.jpg

MAKS-2015first16-M.jpg



Nagy felbontású képek:
http://vitalykuzmin.net/?q=node/614
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 819
67 123
113
A Jak-130-ashoz felaggatott fegyverzet nagy része integrálva van a típuson. Sikeres lövészetet hajtottak végre R-73-assal és négy darab KAB-500-assal is, per gép.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 819
67 123
113
Pontosítok, a képen látható összes függesztmény reális és aktuális az oroszok saját Jak-130-asain és ezen felül végezték el az integrációs lövészeteket a négy darabos KAB-500T bombákkal, tehát a lényegesen önállóbb TV vezérlésű verzióval. Az L változat természetesen nincs integrálva.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 819
67 123
113
Továbbra se tudom, mit, hol változtattak az export gépekhez képest, de a hazai Szu-30SzM határozottan erőteljesebb, mint a külföldieknek épített korábbi verziók. 2005-ben láttam Averjanovot az MKI egyik prototípusával Moszkvában, a 27-esnél kicsivel hosszabb gurulás után vízszintes kifordulással gyűjtötte a sebességet az első manőverhez. 2007-ben az MKM protójával Vascsuk repült, felszállásból el is indított egy amolyan ~60 fokos emelkedést, de a végén szinte megállt a levegőben. Vektorálás nélkül nem tudott volna leborítani. Nyilvánvaló volt, hogy nehezebb, mint a korábbi verziók.
Mióta van ez az SzM, akár Averjanov repül, akár egy mezei tudósítás Domnából, ez a gép lendületesen emelkedik a felszállást követően.
2013-hoz képest ráadásul itt már majdnem megvan a looping is.
Sacc per kábé a tolóerő/tömeg arány valahol az egykori A-Gripen környékén lehet, de nagyon sokat segít, hogy a vektorálás miatt a gép lényegében ha át is esik, kormányozható marad.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 976
85 610
113
Talán ez a különbség az export hajtóművek és a saját használatra gyártottak közt?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 819
67 123
113
Ha nem csinálnak drámai beavatkozásokat (mint amilyen az alap AL-31FP és a 117Sz között van) akkor nem várható el drámai teljesítményjavulás. A gázhő emelésével lehet 1-2%-ot dobni, sőt a csökkentésével fojtani is lehet. Ki tudja, talán az export gépeken jelentősen kisebb a tolóerő. De eddig erről nem volt szó.
Az még felmerült bennem, hogy az AL-31FP hajtóműveket gyártó NPO Szaturn is alkalmazott pár olyan fogást, amit a konkurens MMPP Szaljut is használ a saját AL-31FM-1-esein. Ez utóbbiak vannak ugyanis az új építésű Szu-27SzM3-asokban, Szu-30M2-esekben és a Szu-34-esekben is. Itt a normál AL-31F-ekhez képest hajtóművenként egy-egy tonnával nőtt a fékpadi tolóerő. Mivel a gyár maga nem hivatkozik külön szériaként a hazai AL-31FP-re, így elképzelhető, hogy a 117Sz hozadékaként ment közben továbbfejlesztették a típust, majd ezt az előnyt az export hajtóműveken üzemórára, a hazai példányoknál teljesítményre fordítják.

A Szu-35Sz 117Sz vagy másképp AL-41F-1Sz hajtóművénél ugyanis a kisnyomású kompresszor is más, átmérője nőtt, ezáltal csak úgy nem építhető be az AL-31FP helyére. A nagyobb teljesítmény ráadásul erősebb bekötést is igényel. A gázhő is magasabb, ezáltal a tolóerő 14 tonna felett van, míg a belőle továbbfejlesztett PAK-FA ideiglenes hajtóművek, a 117A-k tolóereje már eléri a 15 tonnát.

Az is elképzelhető, hogy a Szu-30SzM egyszerűen könyebb. De mégis mennyivel? Az oké,hogy a maláj MKM a legnehezebb, ebben van ugyanis a legtöbb "kütyü", de felszereltségben az SzM szinte azonos az indiai MKI-vel. A legnagyobb belső tömegnövekedést ugyanis a Barsz radar és annak összes járuléka jelenti a korábbi N001-hez képest, de az bizonyított, hogy ilyen van az SzM-ben is.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 158
9 342
113
Kelepisti, hogy te mibe másztál bele...
:)

Nem érte miért. Egyébként nagyon szépet repült a SzU-30-as nekem az etalon Maláj pilóták Limai? bemutatóját is majdnem überelte. Amit Allesmor is leírt, szakmailag, azt én félig laikusként is ügy láttam, hogy nagyobb a tolóerő, mozgékonyabb a gép. Igaz, bocsánat a kétkedésért, a fene tudja, hogy milyen elektronika volt a gépbe? Emlékezzünk rá, hogy a Gripen A változatával demóztak a svédek, mert a C súlya a beépítetett elektronikától bizony nehezebb.
A PAK-FA demonstrátor repülése számomra a szokásos volt.

A JAk-130 fegyverzetébe, nem nagy dolog integrálni egy R-73-ast, mivel hőérzékelésű rakétát szinte akármelyik gyakorló gép hordoz a világon.. A KAB-500KR? tv vezérlésű bomba, és gondolom a KABSz, KABR sem egy nagy reveláció, a többi meg sima nem irányított rakéta.. Valószínüleg rá lehet aggatni még egy tucat szabadoneső bombát.
A JAk-130 nem alkalmas komoly csapásmérő gépnek, mondjuk orosz ALCA,/vagy Scorpion - lokátor nélkül... és BVR nélkül.. van infra, és dipolszoró de RWR, MAWS stb. nincs.. Ez a csapásmérő képesség kiváló Bangladesh, meg afrikai országok részére, de komoly harctevékenységet ne feltételezzünk... Ezért mondom, hogy értelmetlen.. Egyetlen gyakorló-harci gép létezik a Dél-Koreai T-50
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 769
113
Én se látom értelmét e fegyveres JAk-130-nak. Komoly ellenfél ellen értelmetlen, bozótharcra meg jók a turbo-prop gépek is.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 721
85 734
113
A Jak-130 konnyú csapásméro változata kulfoldi érdeklodés miatt lett kialakítva, tehát exportverzió szegényebb afrikai , ázsiai országoknak jó lesz.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 357
51 824
113
A turbó prop gépeknek is látom az értelmét, meg ennek a kategóriának is. Meg kell nézni amúgy, árban mekkora különbség van, egy Super Tucano, és egy Jak-130 között. Nem olyan nagy. Mondhatni egy kategória szinte. Most mondjam azt fanyalogva, hogy nem csak szegény afrikai - ázsiai országnak lenne ez jó, hanem nekünk is??? Bármikor becserélném 36 db Jak-130 ra az egész magyar Gripen flottát... De még Super Tucano-ra is, sajnos, ez a helyzet.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 819
67 123
113
Én viszont látom értelmét. Ma valamiért elfogadott nézet a NIR fegyverzetet elavultnak tekinteni, de a világ konfliktusainak nagy részénél még mindig költséghatékony eszköz. Itt azonban a minél nagyobb kaliber, minél nagyobb hatótáv a nyerő, ezért is jó választás a B-13 erre a gépre. Ha egyértelműen megvan a célpont és nem szóródott szét nagy területen, akkor igen gyorsan lehet egy-két rácsapásból támadni. A Jak-130-as repülési képességéhez pont megfelelő eszköz. Komoly menniységgel bevetve a fent említett szegényebb országoknál ügydöntő hatása lehet.
És valljuk meg, az IS ellen se látom sok értelmét a milliós precíziós hókuszpókusznak, habár üzletileg biztos indokolt.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 357
51 824
113
Nagy vonalakban utána nézve, egy Jak-130 15 millió USD, egy Super Tucano 9-14 USD re van írva a wikin. Az azt jelenti, hogy kb. egy árban vannak. Cserébe az egyik 2x gyorsabb sughárhajtóműves, a másik fele olyan lassú, kisebb, turbo prop gép. Szerintem nagyon is potens egy ilyen kis olcsó, kiképzésre, légtérrendészetre, és könnyű támogató feladatokra használható típus. Ennél több nekünk sem kéne, normális földi légvédelem mellett, ár/érték arányban, 3x annyi ilyen, normálisabb légierőt adna ki, mint a 12+2 -2 Gripen. Ez csak az én véleményem persze, de én így látom. A Super Tucano ha jóval olcsóbb lenne, mint a Jak-130, akkor még annak is találnék helyet, de így, hogy majdnem annyi árban, mint a sugaras kisgépek, így szerinem az nem éri meg az árát.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 769
113
Nem a NIR vegyverzettel van a baj, hanem, hogy ez a gép túl jó erre a feladatra. Nem is beszélve az áráról. NIR fegyverzetet olcsóbb egy turboprop gépre szerelni vagy egy olcsóbb kategóriába tartozó kiképző gépre.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 357
51 824
113
Ezt alá is írnám. De nagy különbség nincs árban egy Super Tucano és egy Jak-130 között, ha lehet hinni a Wikinek, szinte semmi. Cserében 2x gyorsabban viszi, a 2x annyi fegyverterhet, a két hajtóműves, így ellenállóbb sugaras gép. Azért a Jak-130 arra is jobb hogy légtérrendész legyen, a nagy sebességbeli különbsége végett, egy turboprophoz képest. HA meg gonosz akarnék lenni, a Gripen is túl jó a NIR fegyverzethez, meg a légtérrendész feladathoz, főleg, hogy legalább még kevés is van belőle, s csak egy hajtóműves, igy nagyobb eséllyel hullik le, ha leáll a hajtómű, mint egy kis jak...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ezt alá is írnám. De nagy különbség nincs árban egy Super Tucano és egy Jak-130 között, ha lehet hinni a Wikinek, szinte semmi. Cserében 2x gyorsabban viszi, a 2x annyi fegyverterhet, a két hajtóműves, így ellenállóbb sugaras gép. Azért a Jak-130 arra is jobb hogy légtérrendész legyen, a nagy sebességbeli különbsége végett, egy turboprophoz képest. HA meg gonosz akarnék lenni, a Gripen is túl jó a NIR fegyverzethez, meg a légtérrendész feladathoz, főleg, hogy legalább még kevés is van belőle, s csak egy hajtóműves, igy nagyobb eséllyel hullik le, ha leáll a hajtómű, mint egy kis jak...

A légtérrendészeti feladatra csak szuperszonikus gép alkalmas, mert egy 950 km/ó UTAZÓSEBESSÉGŰ utasszállítót egy ugyanolyan MAX sebességű géppel soha nem fogsz utolérni (a max sebesség függesztmény nélkül érhető el, ha ráteszel két Sidewindert, máris kisebb lesz az elérhető sebesség).