1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

McDonell Douglas/Boeing F/A-18 Hornet, F/A-18E/F Super Hornet

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az F414 EPE-re gondolsz?
     
  2. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

  3. formosa1

    formosa1 Active Member

    Nincs ebben semmi meglepő, mert a KC-46A-t sem vadiúj Dreamliner hajtóművel kérte a Pentagon. És ez részben be is jött, mert az RR hajtóművek hibái miatt sok B787-es vesztegelt az elmúlt években. - Igaz, a GE-vel szerelt utasszállítók hibátlanul működtek...
     
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Erről már írt Allesmor. A katonai szállítógépek alsó hangon 1generációval korábbi hajtóművet kapnak. Nem fontos az annyira kiélezett hatékonyság, mint az airlinereknél, ahol ebből élnek. Ez a katonai gépeknél az előző generáció / iterációhoz képest ad képesség növelést és némi spórolást. De mindenek felett áll szinte a readiness rate.
     
    Rotten878, emel and formosa1 like this.
  5. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Csak belepörgettem, van rá esély, hogy érdekes. Ha van rá igény, akkor több korábbi videóhoz hasonlóan kijegyzetelhetem. 1970-es születésű, a Sivatagi Viharról így lemaradt, de 2300+ órát repült és éles bevetésen is.

     
    misinator, migfun, fishbed and 2 others like this.
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Akkor az első adag.

    Clearing the Way
    Fighter Operations in Advance of Marine Ground Support


    Mark Bortnem alezrendes az előadó, aki perpill a legrégebbi 232. század (VMFA 232, Red Devils) parancsnoka ,95 éve létezik az alakulat.

    1970-es születésű. Fiatal korában a tipikus csibész volt, ez fiatalkorára komoly kihatással volt. 1987-ben gimnáziumot is ott hagyta – amit élete leghülyébb döntésének tart –, mint nagykorúsított fiatal és egy időre hajléktalanná is vált. Mindenféle munkákat elvállalt majd végül 1991-ben egy toborzóirodába futott egy bevásárlóközpontban. Mindhárom haderőnem toborzott, mindegyik a szokásos szlogenekkel csábította, hogy ő választja állomáshelyét, micsoda világlátás stb.

    Mivel az összes zárva volt, kivéve a USMC, oda nyitott be, majd megkérdezte az ott helyet foglaló tengerészgyalogostól, hogy „mit tudtok ajánlani nekem”? Mire az „ez nem egészen így működik fiam, te mit tudsz ajánlani nekünk?”.

    Néhány perc beszélgetés után kiderült, hogy a középiskolát sem fejezte be, majd végül a toborzó közölte, hogy „fiam, te még úgy tűnik soha semmit nem fejeztél be az életben. Őszinte leszek, lehetsz tengerészgyalogos, mint szakács vagy bokorugró (grunt), de nem hinném, hogy bármelyikben sikeres leszel...”.

    Végül azzal búcsúzott el tőle, hogy ha valaha is próbára szeretné tenni magát, akkor fejezze be legalább a középiskolát, jöjjön bizalommal és akkor lesz miről beszélni. Ez fordulópont volt az életében, mert annyira nem tartotta semmire a környezete, hogy egy toborzó iroda is lekoptatta...

    Fiatal korában még olyan történeteket hallott, hogy úgy lett végül ember egyesekből. hogy „börtön vagy sereg”, vagy mint egyetlen kiút, majd rádöbbent, hogy már nem a 70-es években volt. Végül felnőttképzés keretében elvégezte a sulit és végzősök ünnepségé ott ült a hallgatóság között a toborzó tiszt. A végén odasétált hozzá és közölte, „gratulálok fiam, sikerült befejezned végül valamit. Ha úgy döntesz tengerészgyalogos akarsz lenni, akkor gyere és beszélgethetünk.”

    1991 karácsonya után döntött a csatlakozáshoz és úgy tervezte, hogy ha nem jön be, sebaj, 3 évet kibír. Nos, mai napig ott van. :)

    A belépés után 7 évig szolgált különféle beosztásokban, amit úgy írt le, mintha egy nagy raktárban dolgozott volna, amit egyébként szeretett. A MECEP program (Marine Corps Enlisted Commissioning Education) és az Ohio Állami Egyetemen szerzett diplomának köszönhetően 1998-tól kezdve tisztként szolgált már. 1998-2000 között Pensacolában tanult, és ez nyitotta meg a lehetőséget a pilóta pozíció számára, de akkor még nem is ez volt a cél, ő íróasztal mögötti pozíciót is el tudott volna képzelni, „nem volt bennem meg a vágy, hogy légjáró legyek, de izgalmasnak találtam, ami végül be is igazolódott.

    A 2000-es végzésekor vadászbombázókra kerülők csoportjába választották és Miramar támaszpontra helyezték át, ahol képzik a USMC pilótáit, mind a mai napig. A VMFAT-101 alakulatnál 2001 szeptemberében repült először Hornettel. Az első három évben WSO volt, nem pilóta, kétüléses gépen szolgált fegyverzetkezelő tisztként. 9 hónapot repült az Iraqi Freedom alatt.

    2005-ben került újra repülős iskolapadba és vett részt pilótaképzésen és 2008-tól T-45 Hawk gépen lett oktató 20008-9 között. 2009-től Hornet pilóta a VMFAT-101-nél. Cserepilótaként a Kandai Királyi Légierőnél repült két évig 2014-15 között. a második évében ő volt a kanadai alakulat parancsnoka, így ő világos az egyetlen amerikai és tengerészgyalogos is egyben, aki kanadai alakulat parancsnoka volt. Harcoló alakulatként is.


    2018 óta van a mostani alakulatánál. Korábbi Japánban állomásozó alakulata kapta meg az első F-35B-t. Karrierje során eddig 2300 órát repült Horneten kb. 1500 felszállással, a leghosszabb repülése 11 óra volt. A legrövidebb 12 perc. Akkor felszállás után a futómű behúzás meghibásodása miatt kellett hamar lejönie. Egy post maintanance check flight volt ez az eset.

    A 17:00 pár tája még csak, itt kezd beszélni magáról a Hornet múltjáról. Azt a részt lehet, hogy átugrom. Folyt köv.

    [​IMG]


    ·
     
    endre, misinator, migfun and 7 others like this.
  7. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Folyatás.
    (Hát, úgy tűnik mégsem annyira érdekes talán.)

    A Hornetről kb. a szokásos frázisokkal beszél, nagyszerű gép, 1 feletti tolóerő/tömeg arány, illetve azt, hogy most már nem a legnagyszerűbb, mert van F-35. A Hornet múltjáról kicsi beszél hogyan lett YF-17, az hogyan vezetett a Hornethez és az F-16-hoz. Azt viszont simán minden sallang nélkül benyögi, hogy az F-16 nem olyan jó, mint a Hornet.* Azt még kiemeli, hogy a Hornet igen jól bírja a szélsőséget, repült vele olyan helyen, ahol -40 fok is volt, és ott is, ahol 30 fok felett.

    * Ehm... Nem repült vele, ezek szerint nem ismeri nagyon, hogy csak így ilyet kijelentett...

    Az F/A-18A és B változat esetén úgy fogalmazott az első és hátsó ülésre, hogy „azonos módon konfigurált”, kiképzési célokra használták. A D változat esetén szétválasztották az első és hátsó ülést és a gázkarok helyett két joysticket építettek be a rendszerek kezelésére. Amit nem érek, mert egyetlen fotón sem látok ilyet...

    A földi támogatásról a II. vh-hoz képest azt vázolja fel, hogy akkor minden „lineáris” volt. Volt egy frontvonal, és ismert volt, hogy merre van az ellenség, és merre a barát. Ezzel szemben Vietnámban és a későbbi COIN környezetben egy területen belül bárhol szükség lehetett légitámogatásra, és célpontok elhelyezkedése teljesen összevissza volt. Az ellenség is igyekezett minél inkább a támogatott erők nyakára mászni ezzel megnehezítve a légitámogatást. A buta bombák kapcsán elmondja, hogy lehet mindenféle „trükkös” támadási móddal lehet csökkenteni a buta bombák szórását – pl. zuhanóbombázással – de végül csak a precíziós fegyverek jelentették a megoldást. A nagy tűzerő pontos és biztonságos alkalmazásához a földi rávezetés nem mellőzhető. Ők látják igazán a célt, de még számukra is sok „játékszer” szükséges. Lézeres célmegjelölő, GPS és adatkapcsolat és akár valós idejű videóátjátszási képesség.

    A PGM képessége az AN/AAS-38 "Nite hawk pod-dal kezdődött a Hornet számára. Akkor örültek neki, de mai szemmel nézve borzalmasan gyenge volt. 8 km-en túl esély sem volt vele kisebb célpontot azonosítani annyira gyenge volt a felbontása. Előfordult vele, hogy nagyobb magasságban repülve csak a bombaoldást követően lehetett a célpont befogását végrehajtani vele 5-10 másodperccel a bomba becsapódása előtt. A pilótának nagyon jól fel kellett ismernie a kapott adatok alapján, hogy mit célzott meg a terep jellegzetességeit felhasználva.
    (Azért én itt pislogtam egy kicsit, mert úgy fegyvert leoldani, hogy nincs célzás az miféle RoE alapján ment...???)

    A LITENING pod az, amt úgy ír le, hogy nagyságrendi fejlődést hozott. 15-20 mérföldről is lehetségessé vált vele egyes célokat nézve azok azonosítása. Ráadásul az általa szerzett adatokat képesek megosztani másokkal is. A lézerbombák pontosságáról 15 láb (5-6 méter) nagyságrendben beszélt. Az AGM-65 nagyon hatásos, de elsősorban mozgó célok ellen, a bombák helyett. A JDAM bombával ma a vietnámi időközhöz képest bármit, bármikor eltalál. Nem az a kérdés, hogy eltalál-e egy hidat, hanem melyik nyílását lője szét.

    „Any kind of weather, it doesn’t matter.”

    GBU-49. Kombinált lézeres és GPS A GBU-49-cel 20 lábra dobott le bombát a saját erőktől.
    (Öööö, ezt hogyan? Nem volt benne robbanóanyag?)

    A célazonosítás során sokszor az 5x5 hüvelykes MFD képernyők mérete jelenti a szűk keresztmetszetet.

    A gépek életkorára, amit használnak csak annyit mond, hogy ha személyautók lennének, akkor az alakulatának mind a 15 gépének járna az oldtimer rendszám (historic license plate). A koros flottát a karbantartók megfeszített munkája tartja a levegőben.

    A kérdéseket holnap hallgatom végig. Az első az volt, hogy az A-10 jobb-e. :)
     
    endre, misinator, fishbed and 4 others like this.
  8. dudi

    dudi Well-Known Member

    Fedezékben voltak.
     
    borisz likes this.
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az A-10 nem jobb, mint a Hornet?
    Az F-18 és AV-8-cal veti össze. Szerinte a Hornet több időt tud eltölteni „on station” mert több kerót* visz. Hogy ő melyiket választaná azt mondta, hogy vinné mindkettőt. Az A-10-re nagyon változat és széles fegyverzet tehető, amit respektál.

    *(Ezt elég érdekes megjegyzésnek veszem, mert a belső keró kapacitás szinte centire azonos, 11 ezer font az A-10 és 108000 font a Hornetnél. Csak a Hornet sebessége és fogyasztása más. Ez generálisan pótosokkal sem igaz komment szerintem. Gyorsabban ér oda mondjuk 150-200 km-re, de hogy nem tölt ott annyit, abban 99%-ig biztos vagyok.)


    Büszkék már rá a szülei?
    Azt mondaná, hogy igen, de fontosabbnak tartja, hogy magára lehet büszke és szerencséje is volt. Soha nem gondolta volna, hogy annyira viszi, ami sikerült neki. A kivételes helyzetét is értékeli. Már nagyon kevés Hornet alakulat marad. 5 a keleti parton, a nyugati parton 2 és 1 Japánban. Sokmindent átélt a gépen, még aludt is benne és egyszer majdnem kinyírta és mások életét is vette el a gépbe. A felelősség súlyát és a kötelesség teljesítése viszont számára egyfajta pozitív élmény és nem cserélné le semmire.


    Mi az oka annak, hogy a USMC nem vett átmeneti típus a Hornet és az F-35 között, mint a US Navy a Super Hornettel?
    Más nevében nem akar beszélni, de szerinte bölcsebb lett volna az tenni. A legacy vadászok élettartamát kitolták, de talán tovább tették ezt, ami az kívánatos lenne. A földi személyezre az öreg képek komoly terhet raknak. A jelenlegi állás szerint a mostani alakulata lesz az utolsó Hornet alakulat és 2028-ra (!) van ütemezve típus cseréje F-35-re. Már 4 alakulat is F-35-tel repül amúgy, az egyik a Japánban levő.


    A felhasznált fegyverzet ára?
    A kevés okos bomba ára kb. ugyanaz, mint a sok buta, viszont elkerülhető vele a baráti tűz és sokkal többet tudnak. Tőmondatokban kb. ennyi, ahogy ő fogalmazott „minden pénzt megérnek”.


    Hordozó leszállás?
    Miden USMC Hornet pilóta hordozóra kvalifikált. Az első éjszakai hordozós leszállás teljesítésékor, mint pilóta 40 éves (!) volt. Akkor eltöprengett azon, hogy ez mégis hogyan, mert ő úgy gondolta, hogy ez a fiatalok sportja, nem az ő korosztályáé, valamit rosszul csinálhatott. :)
    Leszálláskor kb. 750 láb/perc varioval érkeznek meg.
    Az ő alakulta nagyrészt partról repült egyébként.


    Kanadai szolgálat?

    Nagyon komolyan veszik a NORAD részekét rájuk eső kötelezettségeket. Summázva úgy írja le, hogy USAF-t tekintik mintának, de Navy géppel repülnek. A kettő közötti réseket tömik ki.
    A Cold Lake állomáshelyet viccesnek gondolta, hogy nem egy csalogató név. De szeretett ott lenni és vissza is menne, ha arra kerülne sor.


    Egy ponton szóba került a LEXR és a döntött függőleges vezérsík. Ott sikerült olyan furcsaságot elsütni, hogy a Hornettel szemben minden más vadász állásszöget 10-15 fok. Ez ebben a formában hülyeség, majd, ha nem működik a mechanizáció. Már, ahol van, mert p. F-15-ön olyan nincs és ez nem is említette meg ezt a kitéltelt. Abban tényleg igaza van, ahogy a Hornet AoA bajnok, csak nem úgy, ahogy ő előadta és az F-35-ről itt érdekes módon elfeledkezett...

    Kb. ennyi volt.
     
    endre, fishbed, migfun and 4 others like this.
  10. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    @molnibalage Ez a kép most jött szembe, másik század, de elvileg ők is még C/D Hornetesek.

    [​IMG]
     
  11. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    És tényleg. Ott a joy a kép bal alsó sarkán.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Rotten878 likes this.
  12. Roni

    Roni Well-Known Member

     
    Pocok75 likes this.
  13. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  14. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  15. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    F/A-18-as gépágyúzik Afganisztánban:

     
    endre, fishbed and fip7 like this.
  17. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Hát elég csinos szórása volt. Vajon szándékosan rángatta meg a gép orrát így a pilóta vagy ennyire messziről tüzeltek?
    Ennek tökéletes ellentéte...
     
    fishbed likes this.
  18. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Totál korrekt szóráskép. Harci körülmények közt egy ilyen összetartó sorozat, jóég tudja, hogy milyen távolságból, teljesen rendben van.
    Nézd úgy, hogy a sorozat leadása közben többször is visszakompenzál a célra.
    Ami meg amúgy is elég nagy kiterjedésű.
    Egy Gatling-rendszerű fegyvertől ez teljesen jó szerintem.
     
    endre likes this.
  19. dudi

    dudi Well-Known Member


    Nem mind1,hogy mikent tamadott a gép,siklasból vagy majdnem 90 fokos szögben zuhanva.
     
  20. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Itt van egy egycsövű, állandó tűzgyorsaságú és pontosságú fegyverrel végzett rácsapás.
    Ez egy 30mm-es fegyver, a videón jól kivehető mind a tűzmegnyitás szöge és magassága, illetve a szóráskép is.



    Az első két rácsapás sráfja se vészes, a második talán a rosszabb (menetoszlopra, hajóra, vonatra, földön álló repülőgépre még elmegy), de a harmadiknál szinte pontot lő a pilóta.

    Ehhez képest az M61-es szórásképe eleve a tűzmegnyitás során a tűzgyorsasággal együtt változik, de még ez sem számottevő.
    A komolyabb faktor a tűzmegnyitás távolsága.
    Azon áll, vagy bukik minden. Lásd iraki AH-64-es Chain Gun találati videók.
    Miután jópár Apache-ot eltaláltak, a gépágyút vagy kétszer olyan messziről kezdték bevetni, jelentősen rosszabb eredménnyel.
    Ennél az F/A-18-as videónál se látjuk, hogy a pilóta milyen messziről lőtt.
    Csak azt tudjuk, hogy harci körülmények közt megsorozott egy épületet.
     
    endre, vilmoci and fishbed like this.

Ezen oldal megosztása