Merkava I kifejlesztése idején Izraelnek még korántsem volt olyan fejlett ipara.Hagyományos technológiábol igyekeztek a körülményeiknek megfelelő hk-t kifejleszteni.A legfőbb követelmény a személyzet védelmének növelése volt-akkoriban Izrael 3-4milliós kis ország.Azóta a Merkava ugyanúgy egy evolúciós fejlődésen ment keresztűl,mint a T72/90.
Valójában Izrael létrejötte óta folyamatosan hibridháborút vivott.A konvencionális háboruk között mindennaposak voltak a határ menti csetepaték,gerillaakciók,67 után a megszállt területeken is.82es háború konkrét oka a Libanon felöli erősődő gerilla zaklatás nyomásának megszüntetése volt.
Merkava eredetileg egy komplett járműcsaládnak készült.De a beérkező amcsi felszerelés,és az ipari kapacitás hiánya miatt ebből máig csak a Namer került sorozatgyártásra.
Amit különben nem értek,hogy a vizhűtéses motor belekerülésével a hütőegységet és a kipufogót miért nem vitték hátra a lánctalpak fölé mint a Lynxnél?