Mi-28 Havoc (Mil, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 467
84 518
113
Nem tud repülni faroklégcsavar nélkül. Óriási nyomatéka a van a forgószárnynak, a faroklégcsavar nélkül nem tud repülni, csak pörögni. Az aerodinamikai elcsavarás a faroktartó gerendában a normál egyenes vonalú repüléshez kell a forgószárny leáramlása miatt. Ez sem igazi elcsavarás, hanem egy sajátos aszimmetria, ami miatt felülnézetben a törzs egyfajta szárnyként funkcionál. Vízszintes repüléskor ezzel is csökkenteni kívánták a pedálok belépését, ami minden hagyományos építésű helikopternél kell. Koaxnál meg nem.
Íme, ilyen amikor elmegy a faroklégcsavar vagy szétugrik a transzmisszió:


Ez minden, csak nem repülés. Lehet persze mondani, hogy ejj, ez is csak egy Mi-35M3-as, ami a Mi-28-as forgószárnyával-faroklégcsavarjával van szerelve, annak meg ugye már volt két katasztrófája emiatt, de aerodinamikailag a Mi-35-ös az egy Mi-24-es, ha nincs faroklégcsavar, akkor lezuhan.
Tökmindegy mennyi volt a vízszintes sebessége, ha elmegy a faroklégcsavar, akkor előbb vagy utóbb elvész az aerodinamikai rásegítés és... innentől már csak ismételném magam.



Én a kevlár+hab kombót nem hasonlítanám a Mi-24-es titán páncélzatához, vagy a Mi-28-as kerámia szendvicsszerkezetű védelméhez. Más kategória.

Ugyanakkor ne feledjük, az AH-64-esen van ami -szerintem - a páncélvédelemnél is fontosabb, ez pedig a tüzelőanyagrendszer védelme, ami nem csak az öntömítő tartályokat jelenti, de a szakaszolható tüzelőanyagvezetéket is. Nagy energiájú földnek csapódáskor se keletkezik tűz, így a gerincüket fájlaló pilóták legalább ki tudnak kászálódni a gépből (már ha nem bénultak le) és legalább nem égnek benn.
Szerencsétlen Mi-28-as helikoptervezető (ráadásul a Berkut parancsnoka) legalább annyira lehetett életben a rjazanyi Aviadartsz repülőnapján a becsapódáskor, mint az elöl ülő operátora, csakhogy az még ki tudott a saját lábán kecmeregni a roncsból (17g-vel csapódtak be!), a parancsnoka meg elevenen elégett.
Miért? Mert a gép ki tudott gyulladni. Nem az volt a baj, hogy pont azon az oldalán volt a tűz, azon az oldalon folyt ki a kerozin, amerre az ő kabinajtaja nyilt (mert statisztikailag is jobb, ha ezek nem egy irányba nyilnak), hanem, hogy egyátalán volt tűz.

Más. Idáig, ha jól számolom, volt egy orral földnek csapódás Ka-50-essel, ezt nyilván nem lehetett túlélni.


Ezen felül volt két nagy erővel földnek csapódás Ka-52-essel. Egy Torzsok mellett, itt az egyik hajózó a becsapódáskor halt meg, a másik megfagyott. Nem katapultáltak.
A másik erőteljes leérkezés is sérüléssel járt, itt ki is gyulladt a gép, de itt se katapultáltak, sérülten kimásztak. Ez a Kamov saját gyári repülőterén történt, gyári tesztpilótákkal.


Ők se katapultáltak. Igazából még soha senki se választotta a katapultálást. Nyílván, ha olyan a repülési helyzet, akkor lehet, előbb jön a föld, mint, hogy egy helikoptervezető meghúzza a kart (nem olyan magától érthetődő dolog ez ebben a műfajban). Illetve a kamov katapult rendszere eleve egy bizonyos repülési magasság felett dolgozik kielégítően. Ott meg viszonylag ritkán jár a gép.

Úgy gondolom,hogy rá kéne szokatni a hajózókat a katapultálásra.Bármilyen videót néztem onnan,hogy irányíthatatlanná vállt a gép mindig volt pár másodperc a becsapódásig.
 
  • Tetszik
Reactions: sidewinder12

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 193
50 625
113
Majd ha lesz akkor szólj...
A nagyobb páncélátütés és zavarbiztos rávezetés nem elég?
Ha puha célpontokat kell vadászni akkor sokat nem ér. Ezért mondtam azt, hogy MBT hunterként nyilván jobbnak tartom a Kamovot, de ott ahol oda kell állni technikalokra szerelt KPVT-t és lövészkatonákat, APC-t meghajtani oda nem feltétlen ez a képesség kell, hanem az hogy jobban bírd a pofont, és forogjon nagyobb szögben a gépágyú. Én úgy látom hogy ha megszűnik a megbízhatósági probléma a Mi-28 nál, megkapja a korszerű önvédelmi rendszereket az is, méltó ellenfél lesz. Lehet nincs igazam, ez csak az én szubjektív véleményem.
 
  • Tetszik
Reactions: notaricon

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 467
84 518
113
Ha puha célpontokat kell vadászni akkor sokat nem ér. Ezért mondtam azt, hogy MBT hunterként nyilván jobbnak tartom a Kamovot, de ott ahol oda kell állni technikalokra szerelt KPVT-t és lövészkatonákat, APC-t meghajtani oda nem feltétlen ez a képesség kell, hanem az hogy jobban bírd a pofont, és forogjon nagyobb szögben a gépágyú. Én úgy látom hogy ha megszűnik a megbízhatósági probléma a Mi-28 nál, megkapja a korszerű önvédelmi rendszereket az is, méltó ellenfél lesz. Lehet nincs igazam, ez csak az én szubjektív véleményem.

Ne alakítsuk már úgy a feltételeket ahogy nekünk kedvez.Ezek harcihelikopterek nincs olyan,hogy ha ezt vagy azt kell csinálni akkor ez vagy az megléte irreleváns.Van egy teljes spektrum amit a harcihelikoternek tudni kell és jelenleg a harcihelikopterek feladatának teljes spektrumát vizsgálva jobb a Kamov.Előfordulhat olyan,hogy valamilyen feladatot azonos szinten képesek ellátni de a teljes feladatrendszert tekintve nagy előnybem van a Kamov.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 193
50 625
113
Majd ha...de nem most!
Körbenéztem azért gyorsan, a Mi-28 N/NM verzió nem tudom mennyire van elterjedve, exportra tuti van létező NE, de hogy tele van aggatva minden olyan dologgal amit te hiányoltál, az fix, önvédelmi berendezések és állig szenzorok/egy nagy radar a rotor közepén.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 467
84 518
113
Körbenéztem azért gyorsan, a Mi-28 N/NM verzió nem tudom mennyire van elterjedve, exportra tuti van létező NE, de hogy tele van aggatva minden olyan dologgal amit te hiányoltál, az fix, önvédelmi berendezések és állig szenzorok/egy nagy radar a rotor közepén.

Nem én hiányolom hanem ezek alap dolgok 2017-ben.Harci helikopter MAWS DIRCM lézer és radarbesugárzás jelző nélkül csak sportgép!
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 193
50 625
113
Nem én hiányolom hanem ezek alap dolgok 2017-ben.Harci helikopter MAWS DIRCM lézer és radarbesugárzás jelző nélkül csak sportgép!
Ez a Mi-28 on nincs? Komolyan nem tudom elhinni... Biztos vagy ebben? Nem nagyon követtem a témát eddig, nem vagyok napra kész, elhiszem neked, csak furcsának találom. A Ka-52-n hogyhogy van, ezen meg nincs? Gondolom ugyan onnan tudnák ezeket Mil-ék is beszerezni, ahonnan a Kamovok, nem a helikoptergyár állítja elő ezeket a felszereléseket.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
A Mi-28-asból csak az N-t exportálták, NE néven. A korábbi A-modell pár nullszériapéldányt élt csak meg.
A Mi-28-asok exportált példányain az Arbalet radar megvan, a Vityebszk/Prezigyent-Sz nincs. Érdekes, hogy az Arbalet viszont nincs hadrendben az oroszoknál. Az összes külföldi megrendelő megkapta, akár használja, akár nem. Pl. az irakiaknak ott van, szépen kelti a légellenállást, tömege is van, de kétlem, hogy bármire használnák. Eleve alig repülnek irányított rakétafegyverzettel.
Másik érdekeség, hogy ezzel szemben előszeretettel használják a B-13-as blokkokat, amit az oroszok csak repülőkön használnak, de ott se régóta. Nekik nincs rendszerben a B-13-as blokk helikopteres változata. Az irakiak meg legtöbbször ezzel repülnek. Szerintem inkább beválallják, hogy a 2x5 darab rakéta miatt alig pár rácsapásra rövidül le a bevetési idő, ha ezzel azt nyerik, hogy közel kétszer nagyobb lőtávolságból egy jóval pusztítóbb rakétával operálhatnak. Csak a harci rész tömege 7-8-szor nagyobb!

A Ka-52-esen viszont "születésétől fogva" megvan a radar, ami eleve teljesen más harcértékűvé teszi a típust. MI több, a legelső szériapéldányok már rendelkeztek a Vityebsz rendszerrel. Ami érdekes mód nem járatos dolog, az a hajtóművekre szerelt infra árnyékoló, amit az otthoni csapatok fel se szereltek, viszont a Szíriába átdobott kontingens mindegyik gépén megvan. Értem én, hogy enélkül a plusz nélkül eszükbe se jutott harci övezetbe küldnei a gépeket, de a fene bajuk van vele a kiképzési repüléseknél? Fogja a teljesítményt? Növeli a légellenállást? Macerás karbantartani? A Mi-28-asokon mind fenn van, nélküle nem is láttam még levegőben gépet, márpedig azoknak ugyanez a hajtóművük. MI több, szerintem az a két nagy doboz jobban fojtja a kiáramlási oldal felül a hajtóművet, mint ez az átszellőző résekkel ellátott kályhacső kialakítás.
Minden esetre, amíg a Mi-28N és NM evolúcióban a radar megléte még mindig eldötetlen, addig a jelenleg már éles fejlsztés alatt levő következő generációs avionikai csomagban a Ka-52-es mégújabb elektrooptikai szenzorcsomagot és AESA radart fog kapni.

MAKS2013part7-36-L.jpg
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 467
84 518
113
Ez a Mi-28 on nincs? Komolyan nem tudom elhinni... Biztos vagy ebben? Nem nagyon követtem a témát eddig, nem vagyok napra kész, elhiszem neked, csak furcsának találom. A Ka-52-n hogyhogy van, ezen meg nincs? Gondolom ugyan onnan tudnák ezeket Mil-ék is beszerezni, ahonnan a Kamovok, nem a helikoptergyár állítja elő ezeket a felszereléseket.

Megelőztek.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 467
84 518
113
Ez a Mi-28 on nincs? Komolyan nem tudom elhinni... Biztos vagy ebben? Nem nagyon követtem a témát eddig, nem vagyok napra kész, elhiszem neked, csak furcsának találom. A Ka-52-n hogyhogy van, ezen meg nincs? Gondolom ugyan onnan tudnák ezeket Mil-ék is beszerezni, ahonnan a Kamovok, nem a helikoptergyár állítja elő ezeket a felszereléseket.

Radar besugárzásjelzője van a MI-28-nak is de ennyi.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Allesmor hsz-et annyival egészíteném ki, hogy a Zsuk-AE(70 km-es hatótáv szárazföld) radar mellett az új Hermesz-A rakétát (20 km-es hatótáv)is megkapja a Ka-52.
Viszont az új Mi-28NM se lebecsülendő..Jó gép lesz az is.

Távolról sem látom, hogy hol van egyátalán a 13 százalékkal növelt repülési sebességhez a megfelelő forgószárny módosítás. A Mi-24K nagy sebességű technológia demonstrátor forgószárny lapátjai csuklós bekötésűek (nem értem), azaz aerodinamikailag előrelépés, viszont szerkezettanilag-mechanikailag visszalépés a kialakításuk. Nyomát nem látom annak, hogy ha a Mil-nél van egy ilyen projekt, akkor azt miért nem integrálják már a Mi-28NM-hez, vagy ha ez a cél, miért nem egyből a Mi-28-asok elasztomer bekötésű kompozit lapátjaiból indultak ki.

Ha a Kamov most gondolna egyet, a Mi-24K lapátvég-aerodinamika terén szerzett tapasztalatait integrálnák a koax forgószárnyukba és már gyorsabbak lennének, mint bármiféle prognosztizált Mi-28NM.
A Ka-52 projektnek egyszerűen akkora potenciálja van, hogy AESA radarral, Germesz rakétával (ez a projekt is mintha elakadt volna), esetleg egy új forgószárnnyal a jelenlegi kialakítással (egymás melletti ülés, orrban radar, körkörösen DIRCM, koax forgószárny, oldalt elhelyezett gépágyú, 3+3 pilon, behúzható futómű) nagyon komoly harci helikopter lenne, kategóriájában hatalmas harcértékkel.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 002
31 084
113
Világos hogy kettő veszteséglistára kerül a Mi-28 ból, a Ka-52 ből meg nem, de ez inkább megbízhatósági kérdés, ha jól emlékszem baleset miatt volt nem? Mintha valami kábelnek repülés villana be ezzel kapcsolatban, nem vagyok képben teljesen. Elfogadom akkor hogy jelenleg a Ka-52 a jobb konstrukció, csak azon csodálkoztam hogy 1000x jobb lett írva :D. A gépágyú, alap támogató B-20 as blokkok, hajtómű tök ugyan az a két kopternél, rakétafegyverzet meg potens itt is, ott is, a Vikhr jobb, de szerintem az Atackára sem fog panaszkodni találat után senki. Én eddig úgy vélekedtem, hogy mozgékonyság(Ka-52) vs páncélzat(Mi-28) a fő különbség.
A távvezetéknek repülés is Mi-28-al következett be
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 830
10 777
113
[QUOTE="Allesmor Obranna, post:


Ők se katapultáltak. Igazából még soha senki se választotta a katapultálást. Nyílván, ha olyan a repülési helyzet, akkor lehet, előbb jön a föld, mint, hogy egy helikoptervezető meghúzza a kart (nem olyan magától érthetődő dolog ez ebben a műfajban). Illetve a kamov katapult rendszere eleve egy bizonyos repülési magasság felett dolgozik kielégítően. Ott meg viszonylag ritkán jár a gép.[/QUOTE]

Ebben a katapultálás témában kivételesen nem értünk egyet. A katapultülés fejlesztőjének és gyártójának, a Zvezdának a honlapján néztem utána a dolognak.
Ebben a leírásban nincs alsó magassági határ, csak alsó sebességhatár,ami mellett használható a Zvezda K-37-800M ülés,ez pedig 90km/ h.
Hogy ne riadjon meg senki a cirill betűktől, így az angol nyelvű oldalt linkelem:
http://www.zvezda-npp.ru/en/node/695

A 90km/h alsó sebességi határ azért érdekes, mert a K-37-es ülésről dupla nullás tesztvideó került a netre:
5:08-tól:

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and zsolti

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
[QUOTE="Allesmor Obranna, post:


Ők se katapultáltak. Igazából még soha senki se választotta a katapultálást. Nyílván, ha olyan a repülési helyzet, akkor lehet, előbb jön a föld, mint, hogy egy helikoptervezető meghúzza a kart (nem olyan magától érthetődő dolog ez ebben a műfajban). Illetve a kamov katapult rendszere eleve egy bizonyos repülési magasság felett dolgozik kielégítően. Ott meg viszonylag ritkán jár a gép.

Ebben a katapultálás témában kivételesen nem értünk egyet. A katapultülés fejlesztőjének és gyártójának, a Zvezdának a honlapján néztem utána a dolognak.
Ebben a leírásban nincs alsó magassági határ, csak alsó sebességhatár,ami mellett használható a Zvezda K-37-800M ülés,ez pedig 90km/ h.
Hogy ne riadjon meg senki a cirill betűktől, így az angol nyelvű oldalt linkelem:
http://www.zvezda-npp.ru/en/node/695

A 90km/h alsó sebességi határ azért érdekes, mert a K-37-es ülésről dupla nullás tesztvideó került a netre:
5:08-tól:

[/QUOTE]
Miért nem alulról van a meghajtás, mint a vadászgépeknél, hanem választották ezt a "felakasztós" módszert?
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Új video de lenne egy kérdésem!

Most mi a francért kellett UB változat? Csak azért mert mind a két pilóta tudja irányxítani a gépet? :confused:


 

neptun892

Well-Known Member
2016. augusztus 13.
302
480
63
Ebben a katapultálás témában kivételesen nem értünk egyet. A katapultülés fejlesztőjének és gyártójának, a Zvezdának a honlapján néztem utána a dolognak.
Ebben a leírásban nincs alsó magassági határ, csak alsó sebességhatár,ami mellett használható a Zvezda K-37-800M ülés,ez pedig 90km/ h.
Hogy ne riadjon meg senki a cirill betűktől, így az angol nyelvű oldalt linkelem:
http://www.zvezda-npp.ru/en/node/695

A 90km/h alsó sebességi határ azért érdekes, mert a K-37-es ülésről dupla nullás tesztvideó került a netre:
5:08-tól:

Miért nem alulról van a meghajtás, mint a vadászgépeknél, hanem választották ezt a "felakasztós" módszert?[/QUOTE]

Azért, mint ahogy a második videón is létszik, a pilóta nem az üléssel együtt katapultál, hanem a rakéta csak a pilótát "rántja ki" a kabinból.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Azért, mint ahogy a második videón is létszik, a pilóta nem az üléssel együtt katapultál, hanem a rakéta csak a pilótát "rántja ki" a kabinból.
Azért valamit még kiránt a kabinból, mert nem a pilótára van kötve se az ernyő se a kötél vége.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Azért valamit még kiránt a kabinból, mert nem a pilótára van kötve se az ernyő se a kötél vége.
A "valami" az az ejtőernyő zsákja, amiből már a felfelé repülés közben kihúzódik az ernyő. Legfölül van a rakétahajtómű, rajta lóg a kötélen a pilóta (nézd meg a második videót 58-1.05 között), és a légellenállás miatt legalul a kibomló ejtőernyő. Mire a pilóta eléri a felső holtpontot (kiég a rakétából a hajtóanyag), addigra ferdén alatta nyitva és belobbanva van az ernyő, egy-két hintázás és már lent is van.