MiG-21 Fishbed (Mikojan-Gurjevics,Szovjetunió) / J-7 , F-7 (Csengdu, Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Nem tudom, itt voltál-e már a HTKA-n, mikor a Pentagon elkaszálta a GE F136-osát. Sokat írtak a srácok itt róla anno.
De ne keverd a dolgot, az F136 soha nem volt változtatható kétáramúsági fokú hajtómű. Az, amire te gondolsz, az ADVENT, ez meg még fékpadi fázisban van, valós megrendelés nélkül.
Anno az GE YF120 változtatható kétáramu hajtóműnek irták idehaza,miképpen a SNECMA M53 is állitólag hangsebesség felett lezárja a "hideg" árramlást.F136 annak leszármazottja,ebből gondoltam.Egyébbként normális esetben nincs időm forumokkal foglalkozni,csak a összefoglaló jellegű irásokat,tanulmányokat szoktam letölteni innen is,máshonnan is.Amennyire én tudom,az ADVENT egy több hajtóóműkategoriát átfogó hajtóműcsalád alaptagja akar lenni,és a P&W is tervezi a vetélytársát
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 611
12 758
113
Nem tudom, itt voltál-e már a HTKA-n, mikor a Pentagon elkaszálta a GE F136-osát. Sokat írtak a srácok itt róla anno.
De ne keverd a dolgot, az F136 soha nem volt változtatható kétáramúsági fokú hajtómű. Az, amire te gondolsz, az ADVENT, ez meg még fékpadi fázisban van, valós megrendelés nélkül.
Ha a gazdaságosságon szeretnénk javítani, akkor volna értelme utánégető nélküli hajtóműre szerelni gázsebesség fokozót?
Van rá példa, vagy egyáltalán volt már rá példa? (Akár kísérleti szinten is?)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
A GEnX korai terv fázisában felmerült, de nem valósult meg. Ott kis magasságon nyitott volna, nagy légtömeg, kis sebesség=kis zaj, míg nagy magasságon zárt volna, növelve a kilépő sebességet, javítva az utazón elérhető tolóteljesítményt.
Biztos a plusz rendszer=plusz tömeg/hiba/költség/stb miatt hagyták el.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ha a gazdaságosságon szeretnénk javítani, akkor volna értelme utánégető nélküli hajtóműre szerelni gázsebesség fokozót?
Van rá példa, vagy egyáltalán volt már rá példa? (Akár kísérleti szinten is?)
Minden sugárhajtóművön VAN gázsebesség-fokozó, csak az utánégető nélküli hajtóműveken ez egy egyszerű FIX szűkítő, az utánégetős hajtóműveken pedig változó/VEZÉRELHETŐ keresztmetszetű.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 611
12 758
113
Minden sugárhajtóművön VAN gázsebesség-fokozó, csak az utánégető nélküli hajtóműveken ez egy egyszerű FIX szűkítő, az utánégetős hajtóműveken pedig változó/VEZÉRELHETŐ keresztmetszetű.
Elnézést, nem fogalmaztam elég precízen.
 

wankel

Well-Known Member
2016. december 23.
891
3 943
113
DcDrLwnWkAEtqjg.jpg:large
 
M

molnibalage

Guest
Lazur a 21bisz-en. Az ikonok/lámpák hasonlóak a MiG-23 topikban látottaknál. A fotót Régert Tamástól kaptam, aki Belgiumban dolgozik kint egy csapattal egy 21-es restauráción. (Volt oktatóm.)

63732853914_2155933884423.jpg


Ez meg Hpasp-tól.

A cél körzetébe történő kivezetés a "Lazúr-M" rádióvonalon keresztül továbbított prancsot /műszeres rávezetés/ vagy a híreszközökön továbbított parancsok /hagyományos rávezetés/ alapján hajtható végre. A műszeres rávezetési parancsok kijelzése a navigációs-repülő műszereken, a fénytablón és az RP-22 SzM állomás képernyőjének keretén történik.

Felszállás után a repülőgépvezetőnek rádióösszeköttetést kell létesitenie a harcállásponttal /vadászirányitó ponttal/ és ellenőriznie kell a beállitott parancs értékeket, A "Hajtsa végre a startokat" parancs megkapása után a megadott parancsokat végrehajtva az ATL-SZM berendezés jelző műszerei szerinti repülőgépvezetésre kell áttérni.
Az irány parancsokat az UKL-2K műszer megadott iránymutatójának az álló indexszel történő egybehozásával kell végrehajtani, ekkor az IPL-MK műszer függőleges mutatója nullára áll. .

Amennyiben az UKL-2K és az IPL-MK műszerek mutatói balra /jobbra/ kitérnek, rá kell fordulni a mutatóra és el kell érni azt a helyzetet, amikor az UKL-2K mutatója egybeesik az indexszel, az IPL-MK mutatója pedig a fonálkereszt függőleges vonalával.

A sebességi parancsokat az UISZM-IK műszer valóságos sebesség mutatójának a megadott sebesség-háromszög alakú indexével történő egybehozásával kell végrehajtani. A műszeren az a sebesség érték kerül kijelzésre, amelyet a cél támadása végrehajtásának kezdetére kell elérni.

A magassági parancsokat a VDI-30K műszer rövid mutatójának a megadott magasság-háromszög alakú indexével történő egybehozásával kell végrehajtani. A műszeren az a magasságérték kerül kijelzésre, melyet a cél támadásának pillanatára kell elérni /a szükséges negativ szintkülönbség figyelembevételével/. A megadott magasság elérésekor az IPL-MK műszer vizszintes mutatója egybeesik a fonálkereszt vizszintes vonalával.

Az "utánégetést kapcsolni" parancs érkezésekor az IPL-MK keretén található (F) index kigyullad és 800 Hz tónusú szaggatott hangjel hallható e parancs végrehajtásáig. Az "utánégetést kikapcsolni" parancs érkezésekor az (F) index elalszik és a fejhallgatóban ugyanolyan tónusú, de kisebb ismétlési frekvenciájú szaggatott hangjel jelenik meg. A jel az utánégetés kikapcsolásáig hallható. A repülőgépvezető forduló végrehajtására történő figyelmeztetése céljából a harcálláspontról "Forduló jobbra" (>) /index/ vagy "Forduló balra" (<) /index/ egyszeri parancs érkezik. A fordulót csak akkor kell megkezdeni, amikor az UKL-2K műszeren kezd megváltozni az irányparancs; ekkor a bedöntést úgy kell megválasztani, hogy a megadott-irány mutatója a teljes forduló folyamán egybeessen a műszer álló indexével, az IPL-MK műszer függőleges mutatója pedig a nullán álljon.

A cél megközelitése folyamán az IPL-MK műszeren a "100" /céltávolság 100 km/, "60", "36" egyszeri parancsok kerülnek kiadásra. A "36" parancsra a repülőgépvezető a RLÁ-t teljes kisugárzásra kapcsolja és megkezdi a célkutatást.
20 km-es céltávolságtól a távolság kijelzése az ID távolságindikátoron történik.


A Lazúr egyszeri céltávolság parancsai okkal akkorák, amekkorák
100km - MiG-25P lokátort kapcsol
60km - MiG-23MF lokátort kapcsol
36km - MiG-21bisz lokátort kapcsol
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Kisebb vezérsík, két NR-30-as gépágyú (az F-13-ason már csak egy volt, meg a másiknak a helye) és kb ennyi.

mig-21f-typ72.jpg



De tévedtem a számokat tekintve. Bár én idáig szigorúan abban a hitben éltem, hogy ami Moszkvában, a Fegyveres Erők Múzeumában ki van álltva, az egy MiG-21F-12, valójában ez egy MiG-21F. És 93-at gyártottak belőle. A többi stimmel.
 
M

molnibalage

Guest
Kisebb vezérsík, két NR-30-as gépágyú (az F-13-ason már csak egy volt, meg a másiknak a helye) és kb ennyi.

De tévedtem a számokat tekintve. Bár én idáig szigorúan abban a hitben éltem, hogy ami Moszkvában, a Fegyveres Erők Múzeumában ki van álltva, az egy MiG-21F-12, valójában ez egy MiG-21F. És 93-at gyártottak belőle. A többi stimmel.
Köszi.

Jó mutatja a viszonyok változását, hogy akkor 93 db gép volt előszéria. Ma ez a teljes Gripen flotta kb. 1/3-a.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Kisebb vezérsík, két NR-30-as gépágyú (az F-13-ason már csak egy volt, meg a másiknak a helye) és kb ennyi.

mig-21f-typ72.jpg



De tévedtem a számokat tekintve. Bár én idáig szigorúan abban a hitben éltem, hogy ami Moszkvában, a Fegyveres Erők Múzeumában ki van álltva, az egy MiG-21F-12, valójában ez egy MiG-21F. És 93-at gyártottak belőle. A többi stimmel.
Kellett a két gépágyú, mert még akkor nem volt R-3Sz infravörös vezérlésű rakétájuk, és a rajzzal ellentétben az RSz-2USz radarvezérlésű rakéta sem volt rendszeresítve azon a típusváltozaton (nem volt benne radar, ami célra vezette volna). Egyéb különbségek: más volt a kabintető zárrendszere (ezért volt a dekk hátsó keretén két hosszanti gerinc); nem volt benne a később minden típusváltozaton meglévő hátsó szárnytartály-rekesz (-220l keró)és nem volt 2A üzemanyagtartálya sem a bal gépágyú miatt, nem túlnyomásos, hanem szivattyús volt a mellső szárnytartály kifogyasztása; még a MiG-17/19 régebbi katapultülése volt benne. Ha jól emlékszem ennyi.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Még két különbség eszembe jutott a 21F és a későbbi tipusváltozatok között (hiába, ebéd után teli hassal azért jobban működik az ember agya is mint éhesen:D) :
- a 21F-nél még hidraulikusan kormányozható volt az orrfutó, az összes későbbi változatnál már önbeálló volt az orrfutókerék (mint a tologatós kézikocsiknál), a földi gurulásnál a fordulást a főfutókerekek differenciált fékezésével végezték (a PU-8 differenciál-fékszelep az oldalkormány lábpedáljához volt bekötve, így a pilóta földön ugyanúgy lábpedállal fordult a géppel mint a levegőben, csak közben húzni kellett a botkormányon lévő fékkart is)
- a főfutók kerék-elfordító mechanizmusa is kissé eltért a későbbi tipusokétól: a paralel-himbák nem a futószár előtt voltak felszerelve hanem hátul, és nem a nyitó/behúzó munkahenger bekötésének a karja mozgatta, hanem kényszer-működtetéssel egy a hátsó főtartóhoz bekötött hosszabb tolórúd.