Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
30-40 harcképes gép?! Na ne b**tok meg épp ennyire. Jó ha egy tucat van ami fel tud szállni, de a harcképesek kb negyede ezzel a balesettel megsemmisült. De lehet ha így akarnak helyet csinálni az F-16-osoknak, mert minél többet vesznek belőle horror áron, annál jobban benyalnak Uncle Sam-nek és annál több üzletből le tudnak szakítani némi pénzt.
Nem minden MiG-21-nél volt ilyen, hanem csak a 21bisz-nél, amiben R-25 hajtómű volt. CSR-üzemmódnak vagy "kettes-forszázs"-nak is hívták, és ehhez hozzá kell tenni, hogy a használat max 3 percre volt engedélyezve. Itt már két külön utánégető tüzelőanyag szivattyú-automatika volt hogy meglegyen a megfelelő mennyiségű betáplálás. Ha jól tudom, ez a hajtómű talán volt (vagy csak tervezve?) egyes Szu-15 változatokban is, azoknál előfordulhatott ugyanez a használati üzemmód. Hogy más hajtóműveknél/gépeknél volt-e ilyen azt nem tudom, de Tumanszkij-hajtóműveknél lehetett esélyesebb, mivel az R-25 is az ő gyártmányuk volt.Most nézem, hogy a Mig-21-nek van/volt egy második utánégető üzemmódja. Ilyet csak ennél a gépnél használtak?
Csak bizonyos mennyiségű levegőátfutás felett. De, hogy jól értsd a dolgot, ez a kettes forszázs, ami elég misztikusan hangzik, csupán egy egyáramú hajtóműnél meglepő, ahol minden, a kompresszoron áthaladó levegő bekerül a tüzelőtérbe, ahol vagy táplálja az égést, vagy hűti a primer kört. Ezzel szemben a kétáramú utánégetős hajtóművek esetében a bypass kör levegője sokkal hidegebb és sokkal nagyobb a kapacitása, így sokkal több tüzelőanyagot lehet hozzákeverni.A kettes forszázson én azért is lepődtem meg, mert hogy van még elég oxigén a gázban, hogy érdemes legyen még másodjára is utánégetni.
Ez alapján volna létjogosultsága az F136 változtatható kétárumú hajtóműjellegének,mégis leáltak vele.Miért?Pedig a SNECMA M53asrol is van olyan hir,amiszerint képes rá-márha igaz.Csak bizonyos mennyiségű levegőátfutás felett. De, hogy jól értsd a dolgot, ez a kettes forszázs, ami elég misztikusan hangzik, csupán egy egyáramú hajtóműnél meglepő, ahol minden, a kompresszoron áthaladó levegő bekerül a tüzelőtérbe, ahol vagy táplálja az égést, vagy hűti a primer kört. Ezzel szemben a kétáramú utánégetős hajtóművek esetében a bypass kör levegője sokkal hidegebb és sokkal nagyobb a kapacitása, így sokkal több tüzelőanyagot lehet hozzákeverni.
Ennek a sokkal többnek van jelentősége. Itt van a hangsúly. Ugyanis, ha a bypass kört egy az egyben bevezetik a forszázskamrába, akkor a nagy hőfelvevő képessége képes kioltani a lángot. A keverék túl szegény lesz. Így nem adódik más, mint jó sok kerozinnal jó nagy tolóerőt lehet és kell is előállítani.
A másik mód, hogy direkt jó alacsonyra veszik a kétáramúsági fokot és a bypass kör csak a forszázskamra külső megkerülésére, hűtésére megy el és annak hűtőfuratain beáramolva még a fúvócső előtt egyesül. 0.4-es kétáramúsági fok alatt ez a szokás.
Az olyan hajtóművek, mint pl az F110GE129-es, ahol 0.76 a kétáramúsági fok, forszázs nélkül kifejezetten jól fogyasztanak, de ha megy az utánégetés, nagyon megugrik a fajlagos fogyasztás. Ha pedig a gép még gyorsan is halad (Mach 0.8-1.2) akkor nagyon nagy lesz a tolóerőnövekedés és persze a kerófogyasztés is.
Példa: A Ljulka AL-21F hajtóműve utánégetés nélkül nem is fogyasztott rosszul. Ez korának egy relatíve magas sűrítési viszonyú, magas levegőátfutású egyáramú hajtóműve volt. De egyáramú volt, kisebb sebességeken nagy kilépő gázsebesség mellett a tolóteljesítménye alacsonyabb volt. Fékpadon utánégetés nélkül 76kN a tolóereje, utánégetővel ezt 110kN-ra tudták feltornászni. Ezt a hajtóművet alapul véve fejlesztették ki a kétáramú AL-31F-et. Nagyobb sűrítési viszony és 0.6-os kétáramúsági fok. A kompresszor azzal, hogy kétáramú lett, nagyobb levegőátfutást is ért el. A tolóerő maradt 76kN, de fogyasztás csak kis mértékben javult. Ugyanis az AL-21F az egyáramú hajtóművek közül eleve nem fogyasztott rosszul, csak meg volt támogatva egy utánégető rendszerrel.
Ezzel szemben az AL-31F-nek azáltal hogy kétáramú lett, 125-128kN-ra nőtt a fékpadi utánégetős tolóereje, hiszen több levegő, hidegebb levegő = több tüzelőanyag befecskendezés. Pont mint az R-25-ös CsR üzemmódjánál. Aztán itt már a fogyasztás is nőtt.
Úgy néz ki, hogy az ideális vadászgép hajtómű a Leaky Turbojet-nek csúfolt F404/RM12, vagy EJ200, vagy F119 féle rendkívül alacsony kétáramúsági fok (pont, mintha egy egyáramú hajtómű "szivárogna"), ahol a forszázs relatíve csak mutatóban van, de az utánégetés nélküli maximális teljesítmény a lehető legnagyobb.
(Ennek a trendnek mond népiképp ellent az F135-ös)
Nem tudom, itt voltál-e már a HTKA-n, mikor a Pentagon elkaszálta a GE F136-osát. Sokat írtak a srácok itt róla anno.Ez alapján volna létjogosultsága az F136 változtatható kétárumú hajtóműjellegének,mégis leáltak vele.Miért?Pedig a SNECMA M53asrol is van olyan hir,amiszerint képes rá-márha igaz.