MiG-21 Fishbed (Mikojan-Gurjevics,Szovjetunió) / J-7 , F-7 (Csengdu, Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 846
32 000
113
30-40 harcképes gép?! Na ne b**tok meg épp ennyire. Jó ha egy tucat van ami fel tud szállni, de a harcképesek kb negyede ezzel a balesettel megsemmisült. De lehet ha így akarnak helyet csinálni az F-16-osoknak, mert minél többet vesznek belőle horror áron, annál jobban benyalnak Uncle Sam-nek és annál több üzletből le tudnak szakítani némi pénzt.
 

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 115
9 501
113
A Flightglobal World Air Forces 2017-es kiadványában 26 MiG-21-est jelölnek meg aktívnak, ha már a papíroknál tartunk :)
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 651
26 824
113
Finn légierő 1998..

Vagy lefagyott róla a kosz, vagy kezeltélték, ahogy kell.

1674946_800.jpg


http://477768.livejournal.com/4822004.html
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 349
58 281
113
Az öreg csühös szórja a dzsihadistákat rendületlenül,Szíriában,gyakorlatilag már mindenből kifogytak,de ez még repül,naponta 2-4x bevetést,a pilóta is már nagypapa,de valószinűleg ebből temetik majd el(a legjobb értelemben,természetesen),rongyá kopva az egész,de bombáz...
Lélegzet elállító légi felvételek tankoló TU160-ról,felszálló SZU akárhányasokról(amiben 2 pilóta ül egymás mellet),és egy utasszállítót kisérő vadászgép kötelékről,kérdés miből filmezhették,egy másik kísérő vadászból?

 
  • Tetszik
Reactions: rappali_ and jani22

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 833
9 725
113
Most nézem, hogy a Mig-21-nek van/volt egy második utánégető üzemmódja. Ilyet csak ennél a gépnél használtak?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Most nézem, hogy a Mig-21-nek van/volt egy második utánégető üzemmódja. Ilyet csak ennél a gépnél használtak?
Nem minden MiG-21-nél volt ilyen, hanem csak a 21bisz-nél, amiben R-25 hajtómű volt. CSR-üzemmódnak vagy "kettes-forszázs"-nak is hívták, és ehhez hozzá kell tenni, hogy a használat max 3 percre volt engedélyezve. Itt már két külön utánégető tüzelőanyag szivattyú-automatika volt hogy meglegyen a megfelelő mennyiségű betáplálás. Ha jól tudom, ez a hajtómű talán volt (vagy csak tervezve?) egyes Szu-15 változatokban is, azoknál előfordulhatott ugyanez a használati üzemmód. Hogy más hajtóműveknél/gépeknél volt-e ilyen azt nem tudom, de Tumanszkij-hajtóműveknél lehetett esélyesebb, mivel az R-25 is az ő gyártmányuk volt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
CsR üzemmód volt még a legelső MiG-29K prototípusokon is, az RD-33K hajtóművekhez. A mostani MiG-29K/KUB, vagy KR/KUBR gépeknél az RD-33MK hajtóműveknél már nincs szükség erre.

Második forszázs volt az R-13F-300-as hajtóműveken is, ezek kerültek egy kisebb szériányi MiG-21SzMT-be is. De csak azokba, amelyek már az R-25-ösök lángstabilizátorait kapták meg. Itt azonban a kisebb levegőátfutás és a korábbi MiG-21SzM illetve M és MF (meg a korábbi PF/PFM/PFMA... stb) orrkeresztmetszet miatt nem volt akkora a tolóerő növekedése.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 833
9 725
113
A kettes forszázson én azért is lepődtem meg, mert hogy van még elég oxigén a gázban, hogy érdemes legyen még másodjára is utánégetni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
A kettes forszázson én azért is lepődtem meg, mert hogy van még elég oxigén a gázban, hogy érdemes legyen még másodjára is utánégetni.
Csak bizonyos mennyiségű levegőátfutás felett. De, hogy jól értsd a dolgot, ez a kettes forszázs, ami elég misztikusan hangzik, csupán egy egyáramú hajtóműnél meglepő, ahol minden, a kompresszoron áthaladó levegő bekerül a tüzelőtérbe, ahol vagy táplálja az égést, vagy hűti a primer kört. Ezzel szemben a kétáramú utánégetős hajtóművek esetében a bypass kör levegője sokkal hidegebb és sokkal nagyobb a kapacitása, így sokkal több tüzelőanyagot lehet hozzákeverni.
Ennek a sokkal többnek van jelentősége. Itt van a hangsúly. Ugyanis, ha a bypass kört egy az egyben bevezetik a forszázskamrába, akkor a nagy hőfelvevő képessége képes kioltani a lángot. A keverék túl szegény lesz. Így nem adódik más, mint jó sok kerozinnal jó nagy tolóerőt lehet és kell is előállítani.
A másik mód, hogy direkt jó alacsonyra veszik a kétáramúsági fokot és a bypass kör csak a forszázskamra külső megkerülésére, hűtésére megy el és annak hűtőfuratain beáramolva még a fúvócső előtt egyesül. 0.4-es kétáramúsági fok alatt ez a szokás.
Az olyan hajtóművek, mint pl az F110GE129-es, ahol 0.76 a kétáramúsági fok, forszázs nélkül kifejezetten jól fogyasztanak, de ha megy az utánégetés, nagyon megugrik a fajlagos fogyasztás. Ha pedig a gép még gyorsan is halad (Mach 0.8-1.2) akkor nagyon nagy lesz a tolóerőnövekedés és persze a kerófogyasztés is.

Példa: A Ljulka AL-21F hajtóműve utánégetés nélkül nem is fogyasztott rosszul. Ez korának egy relatíve magas sűrítési viszonyú, magas levegőátfutású egyáramú hajtóműve volt. De egyáramú volt, kisebb sebességeken nagy kilépő gázsebesség mellett a tolóteljesítménye alacsonyabb volt. Fékpadon utánégetés nélkül 76kN a tolóereje, utánégetővel ezt 110kN-ra tudták feltornászni. Ezt a hajtóművet alapul véve fejlesztették ki a kétáramú AL-31F-et. Nagyobb sűrítési viszony és 0.6-os kétáramúsági fok. A kompresszor azzal, hogy kétáramú lett, nagyobb levegőátfutást is ért el. A tolóerő maradt 76kN, de fogyasztás csak kis mértékben javult. Ugyanis az AL-21F az egyáramú hajtóművek közül eleve nem fogyasztott rosszul, csak meg volt támogatva egy utánégető rendszerrel.
Ezzel szemben az AL-31F-nek azáltal hogy kétáramú lett, 125-128kN-ra nőtt a fékpadi utánégetős tolóereje, hiszen több levegő, hidegebb levegő = több tüzelőanyag befecskendezés. Pont mint az R-25-ös CsR üzemmódjánál. Aztán itt már a fogyasztás is nőtt.

Úgy néz ki, hogy az ideális vadászgép hajtómű a Leaky Turbojet-nek csúfolt F404/RM12, vagy EJ200, vagy F119 féle rendkívül alacsony kétáramúsági fok (pont, mintha egy egyáramú hajtómű "szivárogna"), ahol a forszázs relatíve csak mutatóban van, de az utánégetés nélküli maximális teljesítmény a lehető legnagyobb.

(Ennek a trendnek mond népiképp ellent az F135-ös)
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Csak bizonyos mennyiségű levegőátfutás felett. De, hogy jól értsd a dolgot, ez a kettes forszázs, ami elég misztikusan hangzik, csupán egy egyáramú hajtóműnél meglepő, ahol minden, a kompresszoron áthaladó levegő bekerül a tüzelőtérbe, ahol vagy táplálja az égést, vagy hűti a primer kört. Ezzel szemben a kétáramú utánégetős hajtóművek esetében a bypass kör levegője sokkal hidegebb és sokkal nagyobb a kapacitása, így sokkal több tüzelőanyagot lehet hozzákeverni.
Ennek a sokkal többnek van jelentősége. Itt van a hangsúly. Ugyanis, ha a bypass kört egy az egyben bevezetik a forszázskamrába, akkor a nagy hőfelvevő képessége képes kioltani a lángot. A keverék túl szegény lesz. Így nem adódik más, mint jó sok kerozinnal jó nagy tolóerőt lehet és kell is előállítani.
A másik mód, hogy direkt jó alacsonyra veszik a kétáramúsági fokot és a bypass kör csak a forszázskamra külső megkerülésére, hűtésére megy el és annak hűtőfuratain beáramolva még a fúvócső előtt egyesül. 0.4-es kétáramúsági fok alatt ez a szokás.
Az olyan hajtóművek, mint pl az F110GE129-es, ahol 0.76 a kétáramúsági fok, forszázs nélkül kifejezetten jól fogyasztanak, de ha megy az utánégetés, nagyon megugrik a fajlagos fogyasztás. Ha pedig a gép még gyorsan is halad (Mach 0.8-1.2) akkor nagyon nagy lesz a tolóerőnövekedés és persze a kerófogyasztés is.

Példa: A Ljulka AL-21F hajtóműve utánégetés nélkül nem is fogyasztott rosszul. Ez korának egy relatíve magas sűrítési viszonyú, magas levegőátfutású egyáramú hajtóműve volt. De egyáramú volt, kisebb sebességeken nagy kilépő gázsebesség mellett a tolóteljesítménye alacsonyabb volt. Fékpadon utánégetés nélkül 76kN a tolóereje, utánégetővel ezt 110kN-ra tudták feltornászni. Ezt a hajtóművet alapul véve fejlesztették ki a kétáramú AL-31F-et. Nagyobb sűrítési viszony és 0.6-os kétáramúsági fok. A kompresszor azzal, hogy kétáramú lett, nagyobb levegőátfutást is ért el. A tolóerő maradt 76kN, de fogyasztás csak kis mértékben javult. Ugyanis az AL-21F az egyáramú hajtóművek közül eleve nem fogyasztott rosszul, csak meg volt támogatva egy utánégető rendszerrel.
Ezzel szemben az AL-31F-nek azáltal hogy kétáramú lett, 125-128kN-ra nőtt a fékpadi utánégetős tolóereje, hiszen több levegő, hidegebb levegő = több tüzelőanyag befecskendezés. Pont mint az R-25-ös CsR üzemmódjánál. Aztán itt már a fogyasztás is nőtt.

Úgy néz ki, hogy az ideális vadászgép hajtómű a Leaky Turbojet-nek csúfolt F404/RM12, vagy EJ200, vagy F119 féle rendkívül alacsony kétáramúsági fok (pont, mintha egy egyáramú hajtómű "szivárogna"), ahol a forszázs relatíve csak mutatóban van, de az utánégetés nélküli maximális teljesítmény a lehető legnagyobb.

(Ennek a trendnek mond népiképp ellent az F135-ös)
Ez alapján volna létjogosultsága az F136 változtatható kétárumú hajtóműjellegének,mégis leáltak vele.Miért?Pedig a SNECMA M53asrol is van olyan hir,amiszerint képes rá-márha igaz.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Ez alapján volna létjogosultsága az F136 változtatható kétárumú hajtóműjellegének,mégis leáltak vele.Miért?Pedig a SNECMA M53asrol is van olyan hir,amiszerint képes rá-márha igaz.
Nem tudom, itt voltál-e már a HTKA-n, mikor a Pentagon elkaszálta a GE F136-osát. Sokat írtak a srácok itt róla anno.
De ne keverd a dolgot, az F136 soha nem volt változtatható kétáramúsági fokú hajtómű. Az, amire te gondolsz, az ADVENT, ez meg még fékpadi fázisban van, valós megrendelés nélkül.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7