Áhh, szuper!
Vagy, esetleg az azeri MiG-21-esekről lehet tudni valamit? Elvileg kb. 5 darab 21 MS-t vettek szintén Ukrajnától.
Hello
@borisz
Az azrei MiG-21-esek története, sajnos elég ködös. 1992-ben az üzbegisztáni Csircsik városában működő 355. karbantartó üzemtől jutottak hozzá két ex. szovjet MiG-21SzMT-hez (bis gerinces változat). A típusváltozat biztos, de a származási ország már kérdéses a szemeben. Mert ugyan a 355. üzem foglalkozott MiG-21-esek éllettartam hosszabbító nagyjavításával a nyolcvanas években, de lehet ezzel csak az eredeti ukrán forrrást szerették volna elfedni.
1993-ban hivatalosan is fegyverszállítási szerződést kötött Azerbajdzsán Ukrajnával, ez után már hivatalosan is érkezett a fegyverzet a Karabakhi Háborúba. 1993-ban nyolc MiG-21SzM változatot vásároltak Ukrajnából. Ezek jellemzően nem az ukrán légierő állományából származtak közvetlenül, hanem a MiG-21-esek ipari hátterét adó valamelyik üzem adta azokat át Azerbajdzsán számára. (Egyébként két ex. szovjet kiképző ezred ekkoriban vonta ki a pilóták alapképzésére alkalmazott MiG-21SzM változatokat ekkoriban.)
A háború után, az egyetlen megmaradt MiG-21SzMT múzeumba került
Tehát a karabakhi konfliktusban
nyolc MiG-21SzM és két MiG-21SzMT változatot vetett be az Azeri Légierő, MiG-25RB, MiG-25PDSz, Szu-17M3, Szu-25 és Szu-24MR merevszárnyú, nagysebességű típusok mellett, jellemzően zsoldos személyzettel üzemeltetve. Lásd például a Szu-24M változattal lezuhanó afgán pilótát.
A MiG-21SzMT bevetéseit 1992. júniustól kezdték meg a kurdamir-i repülőtérről. Ekkoriban a két fő csapásmérő típus a MiG-21SzMT és a Szu-25-ös volt. Július 9-én például gépesített lövész járműveket támadott az egyik MiG-21SzMT.
A Karabakhi Háborúban három MiG-21SzM-et és egy MiG-21SzMT-t veszett el az azeri fél. Az információk és a dátumok elég hiányosak és ellentmondásosak:
- 1992-ben az egyik MiG-21SzMT-t lelőtték, a pilótát kimentették.
- 1993-ban egy lelőtt MiG-25-ös pilótát próbált menteni MiG-21-essel társa. Gépágyúval lőtt a légvédelemre, míg őt is le nem lőtték. Társát ejtőernyőn süllyedve ölték meg, ő fogságba került, ahol meghalt.
- 1994-bén egy OSzA lőtt le egy MiG-21SzM-et, a pilóta katapultált, de elfogták.
Majd háború után még egy MiG-21SzM lett baleset áldozata. A típus pontos kivonásáról nincs információm, de az ezredfordulón már csak a megmaradt Szu-17M3, Szu-25 és Szu-24MR típus maradt aktív Kurdamir repülőterén. Négy MiG-21SzM-et ezen a repülőtéren tároltak, az egyetlen megmaradt MiG-21SzMT pedig múzeumba került.
A négy megmaradt MiG-21SzM repülőgépet a kurdamir-i repülőtéren tárolták az ezredforduló után. A négy gép a szovjet harkovi repülőtiszti iskola jelzéseit viseli. Ezt az alakulatot Ukrajna örökölte a kilencvenes évek elején.