MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

Az R-3Sz nálunk is ritka “vendég” volt a MiG-23-asokon, de ha jól emlékszem, 1982 előtt volt, hogy a keszi gépekre felrakták. Sőt, rémlik, hogy a 84-es pápai betonfelújításkor, Mezőkövesdről is volt gép, amelyik így operált. Két darab R-3Sz és semmi más.
Amúgy a nyolcvanas évek közepétől már stabilan a négy R-60 plusz egy-egy R-23R és R-23T volt a keszi javadalmazás, egészen az 1997-es kivonásig, de például a 93-as lengyel lövészeten R-13M-el lőttek.
Az R-23-asokkal csak egyszer lőttek, 1985-ben, a Szovjetúnióban.
De legalább lőttek.
1149598_10151652577649760_243831877_o.jpg


Pápa, 1986, indulnak a gépek Lengyelországba, lövészetre.
Az egyik érdekesség, hogy a 01-esen a típusra nálunk nem éppen jellemző R-3Sz is fel van függesztve. A másik pedig, hogy nem csak kettő darab, hanem még további kettő, amit az R-23-asok helyére raktak!
Bár a tartály majdnem kitakarja, de látszik az orra. Kíváncsi vagyok, hogy ezt az egy gépet vajon miért fegyverzettel indították útnak (még az átrepülés előtt vagyunk, erről árulkodnak a szárnytartályok).

Egy tippem van: A szóbeszéd szerint a korábbi ezredparancsnok, a későbbi veszprémi repülőfőnök, aki 1990-ben zuhnat le a 16-os UB-val, egy alkalommal jelentősen túlterhelte ezt a konkrét gépet (11g). A szovjet szakemberek le akarták tiltani a 01-est, de ő ragaszkodott hozzá, azzal a feltétellel, hogy akkor ez az "ő gépe" lesz. Ha igaz ez a pletyka, akkor azt sem tartom kizártnak, hogy az 1986-os kitelepüléskor azt is elintéztette magának, hogy az ő gépe felfegyverezve repülje le az útvonalat. Ilyenfajta autoriter döntések nem voltak ismeretlenek, abban a korban pedig a baráti Csehszlovákia légterében az, hogy a gyakorlat legfőbb felelőse, a kirepülő állomány parancsnoka felfegyverzett géppel repül, nem lehetett megkérdőjelezhető se bel- se külföldinek egyátalán.

De ez csak egy tipp.
 
1149598_10151652577649760_243831877_o.jpg


Pápa, 1986, indulnak a gépek Lengyelországba, lövészetre.
Az egyik érdekesség, hogy a 01-esen a típusra nálunk nem éppen jellemző R-3Sz is fel van függesztve. A másik pedig, hogy nem csak kettő darab, hanem még további kettő, amit az R-23-asok helyére raktak!
Bár a tartály majdnem kitakarja, de látszik az orra. Kíváncsi vagyok, hogy ezt az egy gépet vajon miért fegyverzettel indították útnak (még az átrepülés előtt vagyunk, erről árulkodnak a szárnytartályok).

Egy tippem van: A szóbeszéd szerint a korábbi ezredparancsnok, a későbbi veszprémi repülőfőnök, aki 1990-ben zuhnat le a 16-os UB-val, egy alkalommal jelentősen túlterhelte ezt a konkrét gépet (11g). A szovjet szakemberek le akarták tiltani a 01-est, de ő ragaszkodott hozzá, azzal a feltétellel, hogy akkor ez az "ő gépe" lesz. Ha igaz ez a pletyka, akkor azt sem tartom kizártnak, hogy az 1986-os kitelepüléskor azt is elintéztette magának, hogy az ő gépe felfegyverezve repülje le az útvonalat. Ilyenfajta autoriter döntések nem voltak ismeretlenek, abban a korban pedig a baráti Csehszlovákia légterében az, hogy a gyakorlat legfőbb felelőse, a kirepülő állomány parancsnoka felfegyverzett géppel repül, nem lehetett megkérdőjelezhető se bel- se külföldinek egyátalán.

De ez csak egy tipp.

Helló, lehet. Érdekességképen, az 1990-es lengyelországi lövészetről is van négy R-3Sz-el és szárny alatti póttartályos gépről fotó:

1990s.jpg

1990s.jpg

1990s.jpg


Iletve a Szu-22-essek is éles rakéta fegyververzettel repültek át legyel éleslövészetre, amire megkérték a csehszlovák hatóságoktól az engedélyt.
 
Helló, lehet. Érdekességképen, az 1990-es lengyelországi lövészetről is van négy R-3Sz-el és szárny alatti póttartályos gépről fotó:

1990s.jpg

1990s.jpg

1990s.jpg


Iletve a Szu-22-essek is éles rakéta fegyververzettel repültek át legyel éleslövészetre, amire megkérték a csehszlovák hatóságoktól az engedélyt.
Ennyi, így bukott meg a csodásan összekendácsolt elméletem.
:)
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci
Helló, lehet. Érdekességképen, az 1990-es lengyelországi lövészetről is van négy R-3Sz-el és szárny alatti póttartályos gépről fotó:

1990s.jpg

1990s.jpg

1990s.jpg


Iletve a Szu-22-essek is éles rakéta fegyververzettel repültek át legyel éleslövészetre, amire megkérték a csehszlovák hatóságoktól az engedélyt.
Még mindig tartom, hogy a MiG-23-asaink természetes legjobb festése a teflon volt, de az összes, Bulgáriában nagyjavított és terepszínűre lefestett példány közül a 04-es ruhája volt a legjobb. Nem tudom miért, hiszen terepesből volt más szürkeorrú és PG zöld-barna kétszínű mintás is, de ezé sikerült a legjobban.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Még mindig tartom, hogy a MiG-23-asaink természetes legjobb festése a teflon volt, de az összes, Bulgáriában nagyjavított és terepszínűre lefestett példány közül a 04-es ruhája volt a legjobb. Nem tudom miért, hiszen terepesből volt más szürkeorrú és PG zöld-barna kétszínű mintás is, de ezé sikerült a legjobban.
Én a 11-re szavazok :cool:
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Ez milyen protó volt? Sorozatgyártás előtt még sokkal?
Igen, ez még az első prototípus volt.


Hát, ez így szokás. Az oroszok sose készültek el az elektronikával.

A fegyverzet gyérítése nem az elektronika színvonalához, elmaradottságához volt köthető. Jól látszik, hogy az alsó R-23-asok csak úgy fértek fel, hogy egy szárnyukat be kellett hajtani, ellenkező esetben a törzsben kellett neki bevágást kialakítani.
A komoly bombafegyverzet elmaradása pedig strukturális okokból adódhatott, hiszen a szériagépek maximális fegyverzetét ehhez képest jelentősen redukálták. Igaz, később a MiG-23B/BN/BM és -27-eseknél valamit visszahoztak ebből.

Más.

MiG-23ML prototípus, még teflonszürke festéssel, pont, mint az MF-jeinken is volt. Jól állt neki, kár, hogy az ML család már csak tereptarkán került rendszeresítésre a világ légierejeiben:


I7vSyWG4EHWSVr90qooSonki2WLN69n2wu6kG-b9YAiGe8qulje3Ju-xnL6w8sLQ4hSB9TD-pPZgaPY7Vz1S1hctyCYlFbLfXSKEp9rmeHs


Ugyanakkor a legjobb teflonszürke festése a lengyel MF-eknek volt, mert a gépnek kifejezetten jól állt a fekete becsillanás csökkentő sáv a kabin előtt.
De ez egyrészt csak az egyik századot érintette (a másik terepszínű volt), másrészt ott se mindegyiket:

e4a5d93f90599db15a8a29a9a63f93a6.jpg


Egy szépen restaurált lengyel MF a mieinkéhez hasonló, eredeti teflon festéssel:


1024106.jpg


Szóval, összegezve a látottakat, a MiG-23-asok non-plus-ultrája egy kései, farkasfogas szárnytőjű, örvénygenerátoros Pitot-csöves, R-73-képes MLD lenne, kései lengyel teflonszürke festéssel, fekete orr felsőrésszel.
Akkor egy ilyet rendelnék!
:)
 
MiG-23ML prototípus, még teflonszürke festéssel, pont, mint az MF-jeinken is volt. Jól állt neki, kár, hogy az ML család már csak tereptarkán került rendszeresítésre a világ légierejeiben:


Helló!

A szürke színű MiG-23ML-ekről:

A korai szovjet MiG-23ML frontvadászok, még szürke színben repültek! Ezek még Sapfir-23ML izd. 234ML fedélzeti radar voltak felszerelve és 1976-1978 között épültek kis számban, párhuzamosan a szovjet légvédelem számára tömegtermelésben gyártott MiG-23M elfogókkal. Mindössze két szovjet frontvadász ezred alkalmazta ezt a korai MiG-23ML alváltozatott, és ugyan csak néhány évig, de szürke színben repülték azokat.

early-ML.jpg


Ugyanakkor a legjobb teflonszürke festése a lengyel MF-eknek volt, mert a gépnek kifejezetten jól állt a fekete becsillanás csökkentő sáv a kabin előtt.
De ez egyrészt csak az egyik századot érintette (a másik terepszínű volt), másrészt ott se mindegyiket:


Néhány érdekesség a lengyel MiG-23-asok festéséről:

A lengyel MiG-23MF-ek szürke színben érkeztek a gyárból 1979-től, egészen 1982-ig. Ezek a nyolcvanas években, a Hidegháború alatt nem viseltek a kabintető előtt fekete sávot.

polmf01.jpg

Fotó: Nyolcvanas évek első fele.

polmf02.jpg

Fotó: 1991-ben

Viszont miután szükségessé vált a lengyel MiG-23-asok nagyjavítása, azokat eredetileg két üzembe küldték szét a nyolvanas évek végén: NDK-ba és Bulgáriába. Időközben a NDK-s javítási lehetőség megszűnési miatt, a Szovjetunióba is küldtek MiG-23-ast javítatni, ami közben Ukrajna lett. Ezért van háromféle terepszíne a lengyel MiG-23-asoknak! (Ennek nincs köze, a századokhoz.)

Majd végül az addig ismert világ szétesése miatt, a kilencvenes évek elején nekiálltak saját nagyjavításnak is Deblinben, az utolsó kilenc MiG-23MF-n. Ezek lettek az ezüst(!) és a fekete csillogás elleni sávval ellátott szürke MF-ek a kilencvenes években.
 
Helló!

A szürke színű MiG-23ML-ekről:

A korai szovjet MiG-23ML frontvadászok, még szürke színben repültek! Ezek még Sapfir-23ML izd. 234ML fedélzeti radar voltak felszerelve és 1976-1978 között épültek kis számban, párhuzamosan a szovjet légvédelem számára tömegtermelésben gyártott MiG-23M elfogókkal. Mindössze két szovjet frontvadász ezred alkalmazta ezt a korai MiG-23ML alváltozatott, és ugyan csak néhány évig, de szürke színben repülték azokat.

early-ML.jpg





Néhány érdekesség a lengyel MiG-23-asok festéséről:

A lengyel MiG-23MF-ek szürke színben érkeztek a gyárból 1979-től, egészen 1982-ig. Ezek a nyolcvanas években, a Hidegháború alatt nem viseltek a kabintető előtt fekete sávot.

polmf01.jpg

Fotó: Nyolcvanas évek első fele.

polmf02.jpg

Fotó: 1991-ben

Viszont miután szükségessé vált a lengyel MiG-23-asok nagyjavítása, azokat eredetileg két üzembe küldték szét a nyolvanas évek végén: NDK-ba és Bulgáriába. Időközben a NDK-s javítási lehetőség megszűnési miatt, a Szovjetunióba is küldtek MiG-23-ast javítatni, ami közben Ukrajna lett. Ezért van háromféle terepszíne a lengyel MiG-23-asoknak! (Ennek nincs köze, a századokhoz.)

Majd végül az addig ismert világ szétesése miatt, a kilencvenes évek elején nekiálltak saját nagyjavításnak is Deblinben, az utolsó kilenc MiG-23MF-n. Ezek lettek az ezüst(!) és a fekete csillogás elleni sávval ellátott szürke MF-ek a kilencvenes években.
Na ez érdekes volt!
Hozzáteszem, bitang jól néztek ki azok a szürke ML-ek!