Az R-3Sz nálunk is ritka “vendég” volt a MiG-23-asokon, de ha jól emlékszem, 1982 előtt volt, hogy a keszi gépekre felrakták. Sőt, rémlik, hogy a 84-es pápai betonfelújításkor, Mezőkövesdről is volt gép, amelyik így operált. Két darab R-3Sz és semmi más.
Amúgy a nyolcvanas évek közepétől már stabilan a négy R-60 plusz egy-egy R-23R és R-23T volt a keszi javadalmazás, egészen az 1997-es kivonásig, de például a 93-as lengyel lövészeten R-13M-el lőttek.
Az R-23-asokkal csak egyszer lőttek, 1985-ben, a Szovjetúnióban.
De legalább lőttek.
Pápa, 1986, indulnak a gépek Lengyelországba, lövészetre.
Az egyik érdekesség, hogy a 01-esen a típusra nálunk nem éppen jellemző R-3Sz is fel van függesztve. A másik pedig, hogy nem csak kettő darab, hanem még további kettő, amit az R-23-asok helyére raktak!
Bár a tartály majdnem kitakarja, de látszik az orra. Kíváncsi vagyok, hogy ezt az egy gépet vajon miért fegyverzettel indították útnak (még az átrepülés előtt vagyunk, erről árulkodnak a szárnytartályok).
Egy tippem van: A szóbeszéd szerint a korábbi ezredparancsnok, a későbbi veszprémi repülőfőnök, aki 1990-ben zuhnat le a 16-os UB-val, egy alkalommal jelentősen túlterhelte ezt a konkrét gépet (11g). A szovjet szakemberek le akarták tiltani a 01-est, de ő ragaszkodott hozzá, azzal a feltétellel, hogy akkor ez az "ő gépe" lesz. Ha igaz ez a pletyka, akkor azt sem tartom kizártnak, hogy az 1986-os kitelepüléskor azt is elintéztette magának, hogy az ő gépe felfegyverezve repülje le az útvonalat. Ilyenfajta autoriter döntések nem voltak ismeretlenek, abban a korban pedig a baráti Csehszlovákia légterében az, hogy a gyakorlat legfőbb felelőse, a kirepülő állomány parancsnoka felfegyverzett géppel repül, nem lehetett megkérdőjelezhető se bel- se külföldinek egyátalán.
De ez csak egy tipp.