M
molnibalage
Guest
Az MSz amúgy melyik változat továbbfejlesztéséből született? Az M vagy az Sz?A darabszám egy nagyon nehéz kérdés, de sokat tisztult az utóbbi időben. Alább a becslések és az érveim:
MiG-23MSz – Tom következetesen állítja (egy a nyolcvanas években elhangzott szovjet interjú alapján), hogy 54 db korai MiG-23MSz került Líbiába. Ezzel annyi a baj, hogy napjainkra már 56 db líbiai MiG-23MSz oldalszám ismert. Ezt és a gyártási mennyiségeket figyelembe véve olyan 60-80 között mozgott az 1974 és 1977 között Líbia számára leszállított MSz-ek száma. Én pillanatnyilag a hatvanhoz közelebbi mennyiséget tartom reálisnak, mert három líbiai MSz század volt a hetvenes évek másodi felében, és egy-egy líbai vadászrepülő századhoz álltagosan 18-20 db együlésest szereztek be ekkoriban. Aztán:
Innentől 1986-ra két századnyi, kb. 30-40 (nagyon becslés) MiG-23MSz maradhatott aktív hadrendben, valamint több gép még az átképző egységeknél.
- 1981-ben megérkeztek a MiG-23MF-ek, amik egy századnyi MSz-t váltottak fel
- 1982-ben eltávozott az itt szolgáló szíriai személyzet
- Megalakult a Muszráta-i MiG-23-as OCU
- A háborús veszteségek pótlására MSz-eket adtak át Szíriának (megerősítve) és Iraknak (még nem megerősítve)
- És elkezdték tömegesen a Szovjetunióba hordani ipari nagyjavításra a MiG-23MSz-eket
Fotó: Benina (Bengázi) AB, 1060. század pilótája egy 1976-as gyártású MiG-23MSz-el. Ez a gép később a 1050. század állányában szolgált Al-Bumbah repülőterén a kilencvenes évekig.
MiG-23MF – egy századnyi, körülbelül húsz darab érkezett 1981 és 1982 között (Tom könyve 1984-et mond és ex. szovjet M változatott, de ezt az összes gyáriszám, visszaemlékezés, pilótaigazolvány és közel 100 fotó cáfolja!) Mínusz 4-5 évnyi gépveszteség, ami ebből megmaradt 1986-ra.
Fotó: A jelenleg ismert líbiai MiG-23MF gyáriszámok és a szériákból hiányzó foghíjak
MiG-23MLAE-2 – 1984 és 1985 között 66 darabot gyártottak a Szovjetunióban. Ebből 16 került Bulgáriába, és kb 12 maradt a Szovjetunióban (proto, teszt és kiképzési célra). Tehát kb. max 38 darabot kaphatott Líbia, ami két század között osztottak el. Másafél évvel később, 1986-ban ezek még közel hiánytalanul üzemeltek.
Az amerikai légicsapások is azt a két repülőteret érték, ahol ez a legkorszerűbb - a szovjet MiG-23MLD rendszereivel felszerelt – típus adott készenlétet. Lásd, Hpasp cikkét:
Szovjet visszaemlékezések, a több javíthatóan sérült MiG-23-ason kívül, négy MiG-23MLAE-2 (MLD) teljes elvesztését dokumentálják az 1986-as légicsapás során Benina repülőterén.
A MiG-23BN gondolom annyire nem érdekes az 1986-as eseményeknél, bár ezekről vannak a legkonkrétabb adatok, gyáriszámokkal alátámasztva. 1976 és 1977 között két 18 gépes századnyi MiG-23BN bombázót szállított a Szovjetunió. Az 1976-as első szállítási dátumot az is megerősíti, hogy a líbiai személyzet 1976-ban utazott BN átképzésre először a Szovjetunióba:
Majd 1979-ben érkezett még hat MiG-23BN, talán pótlásra:
- 1976. 25 db MiG-23BN
- 1977. 12 db MiG-23BN
További szállítmányok nem voltak, mert erre a feladatkörre továbbiakban Szu-22/22M változatokat vásárolt Líbia.
- 1979. 06 db MiG-23BN
A jelenleg zajló polgárháborúban a Nemzeti Hadsereg légierejének két MiG-23-asa:
- MiG-23UB Gyári száma: B1038008, Gyártva 1980
- MiG-23BN Gyári száma: 039 32 08772, Gyártva 1976
Az MF és ML-hez képest miben volt más?