MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

Számomra az egyik legszebb festésű MiG-23-as:
Ang-mld.jpg

Fotó: 2006-ban Tripoli repülőterén, az orosz - kubinkai üzem - nagyjavítás után.

Konkrétan ez a gép 1984. decemberében gördült le a gyártósoról. Már a gyárban megkapta a szovjet MiG-23MLD belső fejlesztéseit, mint az ASzP-17ML célzó, N008 fedélzeti radar és SzPO-15ML besugárzásjelző export változatait, viszont az MLD sárkányszerkezeti módosításait nem hajtották végre rajta.

lib-hud.jpg


A Líbia Arab Légierő 1985-től alkalmazta a 6474-es MiG-23MLAE-2-est, majd a Líbiai Hajnal katonai csoport kötelékében szolgált a tízes évek közepén Miszurata repülőterén. Utoljára 2017 /18 körül repült, helyét a polgárháborúban a török drónok vették át.

Ang-mld2.jpg

Fotó: Agyanez a gép Miszurata repülőterén 2016-ban, egy már kevésbé szép festéssel, amit helyi ukrán karbantartás után kapott. Innen az ISIL állásait támadták sikerrel, L-39-es Albatros és Soko G-2 Galeb típusokkal együtt.
Mind ilyen kék belül...:p
 
  • Vicces
Reactions: Gungnir (F1End)
Ez idáig azt sem tudtam, hogy létezik ilyen hibrid gép.
Ennek a gépnek így mi vagy minek kéne lenni a típusjelzésének? :)

Ahány üzemeltető, annyi név. Ebből a szempontból a MiG-21PFM Izdeliye 94 volt ez egyik rekorder, amit:
  • a románok: MiG-21RFMM
  • a németek MiG-21SPS és SPS-K
  • a kubaiak: MiG-21PF
  • a jugók: L-14
néven emlegettek.

A fenti líbiai MiG-23-ast, a bolgárok MiG-23MLD, a líbiaiak MiG-23ML-nek nevezték, de ha manapság konkrétan akarunk rá hivatkozni, akkor
  • a Szíria számára, meglévő MiG-23ML Export változatból átalakított vadászgép a MiG-23MLAE-1 (A SzPO-15LME besugárzásjelző egyértelműen benne van, de az új radart nem biztos. Az N008-ast akkor hiszem el, ha látok róla szír fotót)
S1.jpg

  • míg a már gyárból SzPO-15LME besugárzásjelzővel és N008E-as fedélzeti lokátorral szerelt példányok a MiG-23MLAE-2-esek. Ebből szállítottak Bulgáriának és Líbiának.
S2.jpg


És akkor még nem beszéltük a szovjet műszaki leírásokról, amik gyakran nem arról alváltozatról szóltak, mint amihez kiadták azokat, és az elnevezéstan is káosz volt rajtuk. (Bármennyire is kezelik bibliának többen)

Bonyolítja a helyzetett, hogy mind a Bolgárok, mint a Szírek hozzájutottak később a "valódi" szovjet MiG-23MLD változathoz is!

S3.jpg

Fotó: És egy szovjet/orosz MiG-23MLD Németországban, ami változat 1998-ig szolgált oroszországban, mert a kilencvenes évek végei orosz gazdasági válság betett ennek(is).
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Érdekes infók, érdekes lenne átbeszélni őket.
A tartalom érdekes lehet, de ebben a formában, uh...
Mintha már lett volna ez a csatorna egyszer a Dvina/Volhov egyenletekkel, ha ez volt az.
 
Ez idáig azt sem tudtam, hogy létezik ilyen hibrid gép.
Ennek a gépnek így mi vagy minek kéne lenni a típusjelzésének? :)

A MiG-23MLAE, és a MiG-23MLAE-2 nyugatiak által a géptípus egyes változataikra ráaggatott név, ilyen megnevezést a szovjetek nem alkalmaztak.
(Hasonló mint amikor Clam Shell-nek hívják az NVO-t.)

Valójában a szovjeteknek sikerült teljesen beletekeredniük a típusalváltozat névadásba, így azonos jelzés jelenthetett más képességekkel rendelkező változatot, illetve különféle képességekkel rendelkező alválltozatok kaptak azonos típusjelzést.
Több pofon is érte ezt az amúgy sikeresnek indult típust, az 1982-es események, illetve az MIG-29-es megjelenése is kacskaringóssá tette a pályáját.

Volt ugye a kiindulási pont, az 1976-ban megjelent MiG-23ML vadászrepülő, 23-12 gyártmány
- Szapfir-23ML analóg impulzus üzemű lokátorával vadászrepülő célokat nagy magasságban 55km, földháttérben 20km távolságból tudott felderíteni.
- TP-23M hőpellengátorával a vadász méretű légi célokat 35km távolságból volt képes követésbe fogni, ekkor a lokátor használata elkerülhető volt. Közelharcban az új hőpellengátor képes volt az R-60M légiharc rakéta fejét a cél felé fordítani, így annak indításhoz nem kellett a célnak a pontosan a gép előtt lennie.
- Célravezetését a földi Automatikus Vezetési Rendszer (AVR) biztosította digitális telekód (Lazur-ML) csatornán, a pilótának ehhez nem volt szüksége a rádiózásra. A Lazúr új változata csökkentette a pilóta munkaterhelését, például a lokátort automatikusan kapcsolta.

Fegyverzetét több irányított, illetve nem irányított fegyvercsalád alkotta.
- Látótávolságon túli légi célok leküzdésére szolgált a cél repülési magasságának függvényében 16-50km maximális hatótávolságú R-24-es rakéta, ami 7G
túlterheléssel manőverező célok leküzdését biztosította.
- Közepes hatótávolságon az R-13M1 rakéta céljának repülési magasságának függvényében maximálisan 2-13km-en belül volt képes immáron akár 6G-vel
manőverező légi célok megsemmisítésére.
- A cél repülési magasságának függvényében maximálisan 2-8km-en hatásos R-60M kisrakéta 8G-vel manőverező légi célok ellen is garantálta a találatot.
- A 8km hatótávolságú földi célok elleni H-23M rakétát a pilóta a Delta-NM konténer segítségével rádió távirányította, a botkormányon található négyállású kapcsoló segítségével. Megfelelő mennyiségű gyakorlás után a fegyverrendszer CEP értéke 6m körüli volt, a 250kg-os harci rész kumulatív sugara 280mm acélpáncélt üthetett át, illetve repeszei 40-50m-en belül pusztítottak.
- Két törzs alatti pilonján négy féle (RN-25, RN-28, RN-40, RN-42) taktikai atomtöltetet volt képes célba juttatni.
- A fentieken felül hagyományos bombák, és nem irányított rakéták alkották a gép fegyverzetét.

1977 végétől a már digitális jelfeldolgozású N003 Szapfir-23MLA impulzus üzemű lokátort építették a gépekbe, mely működése sokkal stabilabb volt a korábbi analóg változatoknál, és emellett 100kg-al könnyebb is lett a korábban féltonnás egység. Az üzemeltetők közül sokan nem hivatalosan MiG-23MLA-nak hívták ezeket a gépeket, pedig a manuáljuk szerint ezek továbbra is MiG-23ML 23-12-es gyártmányok voltak.

1982 és 1984 között két export változatban készült az MiG-23ML, (23-12A gyártmány) változata került a Varsói szerződés légierőihez, míg (23-12B gyártmány) változata a Harmadik világ országaiba.

1982-re elkészült az “MLA modernizációs csomag”, mely a következő lényegesebb elemeket tartalmazta:
- 33°-os szárnyállás, örvénygenerátor a Pitot csövön, és farkasfogak a szárnytőben a jobb közelharc manőverező képességért nagy állásszögeken
- N008 Szapfir-23MLA-2 digitális impulzus-doppler lokátor, mely vadászrepülő célokat nagy magasságban 55km, földháttérben 27km távolságból tudott felderíteni, párhuzamosan akár hat célt követni, illetve közelharcban (a MiG-29-eshez hasonló módon) automatikusan követésbe fogni a látómezejébe kerülő célokat. 120db Doppler frekvencia szelektor kapujával ez a lokátor már valódi földháttérben repülő célfelderítő képességgel rendelkezett.
- R-73 közepes hatótávolságú légiharc rakéta, ami 8G túlterheléssel manőverező célok leküzdését biztosította a cél repülési magasságának függvényében maximálisan 18- 30km távolságon.
- SzPO-15 digitális besugárzás jelző, mely rangsorolta a gépet ért besugárzásokat, és a gépre két legveszélyesebbet jelenítette meg.
- PKVP-23 pilon a törzs alatt középen, mely az általa hordozott külső üzemanyag tartály leoldása után lehetővé tette a pilonban tárolt 12db 50mm-es infracsapda alkalmazását.
- két darab BVP-50-60 infra/radar csali vető a gép függőleges vezérsíkja előtt, egyenként 60db 50mm-es csali töltettel. Ezek eleinte csak minden tizedik gépre kerültek fel, az Afganisztáni tapasztalatok után mindegyikre.

Közben a MiG-29 elfogadásra került, a szovjet frontlégierő így már nem tartott igényt a fenti paraméterekkel rendelkező új gépekre (pont mint a Volhov-M4 esetén), viszont a fenti modernizációs módosításokat 1982 és 1985 között a szovjet Frontlégierő 560db MiG-23ML (23-12 gyártmány) gépén hajtották végre nagyjavítások alkalmával a fenti módosításokat tartalmazó ezres (№ 21-1000DU) bulletint.
A gép sorozatszáma (és benne a gyártmányjelzés) nem változott, viszont a fentiek szerint átépített gépeket MiG-23MLD (23-18 gyártmány) jelzéssel illették.

1984-ben Moszkvában a Znamja Truda gyárban (MAPO) két export változatban készült az MiG-23MLA, (23-22A gyártmány) változata került a Varsói Szerződés légierőihez, míg (23-22B gyártmány) változata a Harmadik világ országaiba.
Ezek az újonnan gyártott gépek nem tartalmazták a BVP-50-60 infra/radar csali vetőket, a Pitot csövön lévő örvénygenerátort, és a szárnytői farkasfogakat, a Harmadik világba szánt 23-22B gyártmány nélkülözte az SzPO-15 digitális besugárzás jelzőt, és természetesen a nukleáris képességet is.
Ezeket az újonnan gyártott gépeket, az üzemeltetőik gyakran (tévesen) MiG-23MLD-nek nevezték.

A fentieken kívül, még két eredetileg nem tervezett változat is készült...

- Használt szovjet MiG-23ML (23-12-es gyártmány) gépeken végrehajtott, kizárólagosan Líbia részére történt „export átépítés” után hivatalosan a MiG-23MLD (23-19B gyártmány) jelzést kapta.

- Bulgária amikor elcserélte a feleslegessé vált három darab MiG-25-ös felderítőjét, öt darab használt szovjet MiG-23MLD (22-18 gyártmány) gépeket kapott, ami a Szovjetunión kívül a hidegháború alatt egyedüliként, mind a Pitot csövön található örvénygenerátorral, mind a szárnytőnél található farkasfogakkal, mind a géptörzs tetején található a dupla BVP-50-60 infra/radar csali vetővel rendelkeztek. Ennek az öt kivételes gépeknek a jelzése MiG-23MLD (23-18A gyártmány), bár valójában mindenben egyeztek a kizárólag szovjetek által használt MiG-23MLD (23-18 gyártmány) változattal.
 
Nem volt igény arra, hogy rendbetegyék ezt a katyvaszt? Mert, ez elég kontraproduktív és nem csak azért, mert épeszű ember el nem igazodik rajta soha.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
- Használt szovjet MiG-23ML (23-12-es gyártmány) gépeken végrehajtott, kizárólagosan Líbia részére történt „export átépítés” után hivatalosan a MiG-23MLD (23-19B gyártmány) jelzést kapta.
Helló!

Ezekről a használt líbiai MiG-23-asokról van valami egyéb infód? Elég mélyen beleástam magam az utóbbi időben a líbiai gépek történetébe és egyetlen használt gépről sincs tudomásom.

A 23-19-es prototípusával kapcsolatban épp az elmúlt hetekben derült ki néhány adat. Miután a prototípusának hit gépnek előkerült a formuljárja és kierült, hogy kb. semmi nem igaz abból, amit hittek róla.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Semmivel nem nagyobb "katyvasz", mint a kortárs F-4 Phantom II változatai...

Bocs, mellément...

Nem volt igény arra, hogy rendbetegyék ezt a katyvaszt? Mert, ez elég kontraproduktív és nem csak azért, mert épeszű ember el nem igazodik rajta soha.

Szóval, semmivel nem nagyobb "katyvasz", mint a kortárs F-4 Phantom II változatai...
 
@Hpasp
asp01.jpg


Csak így nagyon kutyafuttában:

* A dátumok megadása azért is nehéz, mert vagy a gyártási időt adja meg az ember, vagy amikor a csapatokhoz került.
Az elsővel a baj, hogy félrevezető lehet, mert gyakran több év mire a csapatok megkapják és akkor még nem beszéltünk hadrendbeállításról. (Vonatkozik ez az összes megadott évre)
  • Például a korai szovjet MiG-23ML esetében 1975-ben szállt fel az első prototípus, míg 1977-ben kapta meg az első alakulat a Belorusz SzSzK-ban.

** A korszerűsítést végző üzemek adatai alapján (121, 536 és 806-os számú üzemek), van ahol 1988-ig, van ahol 1989-ig folyt az átalakítás.


*** Az összes líbiai MiG-23-as gyári új volt, viszont a szír 23-12B-ket átépítették. Itt csak tippelek, lehet a Szíriai átépített gépekre gondolsz?
  • Sajnos nincs konkrét adatom arról, hogy mikor történt a szíriai MiG-23ML exportváltozatok átépítése.
  • A 23-19 egy népszerű elnevezés, és a közösen ismert Viktor M. és Igor P. könyvében sokat írnak róla, de újabb kutatások épp most írják át a történelmet… :)


**** Erről – hogy a szíriai MiG-23-asok N008-as fedélzeti radart kaptak - még nincs konkrét bizonyíték, de talán az elkövetkező évben lesz, ha több kiderül a 23-19 protónak hitt gépről. Vagy, ha lesz egy értékelhető fotó szíriai MIG-23MLAE-1-es kabinjáról.
 
Kb. 6 éve mentettem el ezt az anyagot, ami a szovjet MiG-23 már oroszok által a 90-es évek közepén kidolgozott mély modernizációs csomagról szól.
MiG-23-98(1,2,3) @Galcom vagy @Hpasp lefordítja mert nekem most nincs időm.

 
Tök jó ez a sok infó, csak attól tartok, ha ezt egy átlagembernek prezentálod, neki ez már sok.